Welke bucas deken met stay dry voering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Radiostilte

Welke bucas deken met stay dry voering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 17:40

Tja als je door de dekens ehhh bomen het bos niet meer ziet. Toch maar even advies en ervaringen vragen aan andere paardenkenners.

Ik heb jaren met alle tevredenheid gewerkt met waterdichte dekens van epplejeck eigen merk. Fijn voor de portomenee, goed waterdicht, ligt goed op beide paarden (zelfs op mijne 1ne paard waar andere merken vaak te krap was vooraan bij de borst/schoft), vele verschillende variaties in grammen waardoor je altijd ‘de perfecte’ dikte op kon gooien, loopsplitten etc. Kortom ik was/ben hier nog steeds tevreden over. Maaaaaar na jaren twijfelen wil ik toch mijn portomonee open trekken en overstappen naar bucas voor 1 van de paarden. Vooral vanwege de stay dry voering. 1 van mijn paarden maakt altijd wel een dikke wintervacht aan. En het is gewoon niet te doen nu na het trainen. Hij wordt gewoon haast niet droog. En dan klinkt een deken die je erop kan gooien en kan laten liggen wel heel verleidelijk.

Maar nu komt het. Bucas werkt niet echt met grammen zoals andere merken doen maar meer met temperatuurranges. En daarnaast verschillende variaties. En tja dat brengt mij een beetje van slag, had net een fijn systeem qua hoeveelheid grammen wanneer waar ik vertrouwen in had. Ik zit nu te twijfelen tussen de bucas power turnout en bucas smartex. De power turnout heeft een antibacteriële binnenvoering wat mij toch wel prettig lijkt voor een deken dat constant zweet opneemt. Qua huidgezondheid en geur van de deken. Ook heeft de deken een zilveren buitenkant dat het zonlicht reflecteert en lichaamswarmte vasthoud. Waardoor de temperatuurrange hoger is. Alleen vind ik dat persoonlijk echt niet mooi, geef mij maar gewoon een donkerblauwe, bruine of zwarte kleur van de smartex. Het paard waar het om gaat maakt ook altijd echt al zijn dekens vies. En op de kleur van de power turnout zie je dat alleen maar beter en dan werkt het reflecterend vermogen ook niet meer. Dus wat dat betreft nijg ik eerder naar de smartex maar die heeft dan weer niet de antibacteriële voering. Wat zouden jullie doen? Daarnaast zit ik ook een beetje met die diktes. Ik hoef niet perce 1 deken voor de hele winter. Ik wil best werken met meerdere dekens of liners. Maar welke dan? Zat te denken aan power turnout met 150 gram liner of een smartex rain met een 150 en 300 liner. Geen idee of ik daar heel het jaar mee door kom? En wanneer gooi je wat op? Is zo power turnout niet echt te warm bij 15 graden of te koud als het vriest. De afbeelding van de temperatuurrange zegt dat het prima kan. En ze hebben het goed onderbouwt dat ik het wel wil geloven maar hoe zijn de praktijk ervaringen?

MyChoice

Re: Welke bucas deken met stay dry voering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:43

Fedimax heeft ook staydryvoering en werkt wel met grams.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:49

Ik heb de Turnout Light, van -10 tot +15. Ga er nu de tweede winter mee in. Paard wordt niet geschoren en is nooit koud of te warm onder de deken. Gooi hem er na het rijden gewoon als zweetdeken op en heb ook geen andere dekens meer in gebruik.
Stalgenoot heeft dezelfde deken, haar paard is wel geschoren en ook zij heeft er erg veel plezier mee.
De reflecterende werking neem ik wel met een korrel zout, hij is vies en dof geworden en ik wil hem echt zo weinig mogelijk wassen ivm waterdichtheid.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:54

Onze paarden hebben de Smartex extra, de hele warme. Daar doen ze de hele winter mee. Ook als ze de hele dag in de sneeuw gestaan hebben is het lekker droog en warm onder hun deken. Ik heb echt niet de indruk dat ze het ooit te warm hebben.
Vorig jaar hebben we voor 1 paard de gecombineerde deken gekocht: een soort regendeken waaronder je een warme onderdeken doet. Eerst was ik een beetje sceptisch, was niet zeker dat alles goed ging blijven liggen. Maar het valt 100% mee. Hier hebben we de dunnere onderdeken genomen. Voordeel van dit systeem is dat je de onderdeken in de wasmachine kan doen en de bovendeken enkel afspoelen.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 09-11-17 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:55

Mijn bucas select onderdeken heeft ook staydry voering en die kun je makkelijk combineren met verschillende diktes en verschillende outdoordekens. Ik combineer deze onderdeken(150gram, maar je hebt zo ook zwaarder) met een bucas select regendeken 0 gram of een bucas irish turnout 300 gram.

Die zijn er gewoon in blauw en zwart ;)

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:58

Ik heb al ruim 4 jaar de smartex extra. Ideale deken ben er heel blij mee. Ze heeft hem soms op met een bucas Stay dry liner en ook die bevalt super. Kan je er ook zo op gooien.
Ze zweet nooit en is altijd lekker warm.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:00

MyChoice schreef:
Fedimax heeft ook staydryvoering en werkt wel met grams.

Deze dekens vind ik persoonlijk fijner. De stay en dry geven bij mijn paarden op den duur schuurplekken. Volgens mij ligt het aan de voering.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:01

Ik heb de smartex rain en deze heb ik van de week omgewisseld voor de smartex extra en kan de hele winter op liggen :j

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:12

Ik heb zelf de smartex rain en de smartex Medium. Ben er erg tevreden over! evt te verwaren met een stay dry liner extra er onder.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:24

De Smartex Medium is 150gr en de Smartex Extra is 300gr, de Power heeft volgens mij alleen de regendeken versie en een 300gr.

Ik heb zelf de complete Smartex serie met liners en 2 losse halzen. Ik vind het echt ideaal. Naar mijn idee zijn ze wel iets warmer dan gewone dekens met zulke grams maar ze zijn ook weer goed ademend dus niet heel snel te warm. Ik heb ze allemaal omdat ik het liefst 1 deken op heb en mijn pony geschoren wordt en een koukleum is en elke dag buiten staat. Als het dan echt koud is heeft hij de Smartex Extra met 300gr liner en gevoerde hals op. Maar ik denk dat als je paard het niet snel koud heeft of niet geschoren wordt of minder buiten staat je het wel kan redden met de Rain en de liners. Mijn andere paard staat kort buiten en is niet geschoren en die heeft alleen de Rain op of als het echt kouder wordt de Extra.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:51

Ik vraag me bij die zilveren deken altijd af hoe lang dat blijft werken als je paard ermee in de modder heeft gelegen...

Ik heb verder geen ervaring met Bucas, ik houd juist niet van fleece voering, ik wil liever gladde voering in m'n deken en gebruik evt een fleeceliner voor 1 nacht na een training.
Ik vind het zelf nl een erg smerig idee.
Als ik merk hoe snel mijn gewone zweetdekens gaan stinken, wil ik niet weten wat zo'n deken doet.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 13:16

Iedereen bedankt voor de reacties!

Fedimax had ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Zal mij daar eens in verdiepen. Bedankt voor de tip!

Voor de mensen die een Smartex extra gebruiken, bij wat van weer halen jullie deze deken er weer af of vervang je deze voor een regendeken? Ik snap dat temperatuur alleen niet zoveel zegt ligt natuurlijk ook aan of het bewolkt is, de zon juist schijnt, hard waait, je paard etc. Maar ik zit daar een beetje mee in dubio. Ik wil echt wel geloven dat hij lekker warm is bij -15 maar wanneer wordt hij te warm?
En hebben jullie niet dat de deken begint te ruiken gedurende de winter?

Klopt dat de power turnout alleen in ongevoerde en extra te verkrijgen is. Maar Bucas geeft aan dat je de ongevoerde gerust kan gebruiken van -10 t/m + 16 graden. En ze weten dat wel te onderbouwen door allerlei technieken zoals de reflecterende werking. Waardoor ik het wel wil geloven maar ik vind het inderdaad moeilijk om daar op te vertrouwen omdat je denkt dat zo dunne deken niet zo warm kan zijn. Vandaar dat ik ook om ervaringen vraag hier waardoor ik er iets gerust gestelde in kan zijn.

Een verkoper heeft mij inderdaad al verteld dat de reflecterende werking niet meer (voldoende) werkt als de deken onder de modder zit. En ik wilde eerst gaan voor de power turnout want tja comfort voor het paard gaat dan toch boven dat ik de kleur echt niet mooi vind. Maar omdat het paard in kwestie echt alle dekens in recordtempo vies weet te maken twijfel ik nu heel erg. Want dan heeft de Power alleen nog de antibacteriële voering als streepje voor op de Smartex. Wat in theorie geweldig klinkt. Maar hoe is dat in de praktijk? Ruiken Power dekens echt minder dan de Smartex dekens na een poos gebruiken? En heeft het echt voordelen voor de vachtconditie.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 13:17

@Marije-jiplover. Ik wilde eerder ook alleen maar gladde voeringen en geen fleece omdat gladde voeringen minder kans op schuurplekken geeft en de haren er meer van gaan glimmen. Maar zoals ik al zei is de lol erbij mij (en ook bij paardlief) er wel vanaf om elke avond na het trainen nog uren druk te zijn met hem droog te krijgen zonder dat hij koud vat en zodat hij weer zijn dikke winterdeken op kan. En een gewone fleecedeken zal ik dan nooit onder de dekens doen die ik nu heb na de training en zo laten liggen. Dat is er niet op gemaakt en krijg je denk ik echt wat jij zegt. Een bucas stay dry deken is hier wel echt op gemaakt. Daarom denk ik dat het met de geur wel meevalt. Ik hoor ook echt dat paarden heel snel er droog onder zijn dus ze hebben echt niet een natte deken op hun. Wat ik ook weer een voordeel vind want een gewone fleecedeken werkt ook alleen maar averechts als die op een gegeven moment verzadigd is dus moet je ook op tijd wisselen/eraf halen. Dus kortom heb hier echt wel even over nagedacht en besloten dat ik nu echt een stay-dry voering ga proberen. Twijfel nu dus alleen nog of ik ga voor de antibacteriële voering of niet. Omdat ik twijfel aan hoe verre dat echt helpt/werkt. En daarnaast vind ik de dikte gewoon nog even lastig te kiezen/in te schatten wanneer het te koud of te warm is voor welke deken. Maar ik hoop daar wat meer wijs mee te worden hier op bokt. Je kunt trouwens ook nog gladde liners kopen. En dat is ook de reden dat ik het wel echt wil proberen mocht stay dry 24/7 niet bevallen kan ik er altijd nog een gladde liner onderdoen. Maar dan zal ik wel weer krijgen dat ik hem in de ochtend moet vervangen. Daarom ga ik het gewoon eerst proberen met stay dry. Maar bedankt voor je input

@Sclimpre ik was ook niet eerst zo voor liners omdat ik idd ook bang was dat niet mooi zal passen/liggen. Daarom heb ik nu ook echt gewoon waterdichte dekens in 0/100/200/300 gram. Maar ik hoor al meer dat mensen dezelfde ervaring hadden als jou en dat dat bij de bucas de echt wel mee valt. Daarom durf ik het wel te proberen. En aan dat voordeel van de liners wassen en buitendeken afspoelen had ik nog niet gedacht maar dat is inderdaad wel fijn

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:23

Marije_jiplover schreef:
Ik vraag me bij die zilveren deken altijd af hoe lang dat blijft werken als je paard ermee in de modder heeft gelegen...

Ik heb verder geen ervaring met Bucas, ik houd juist niet van fleece voering, ik wil liever gladde voering in m'n deken en gebruik evt een fleeceliner voor 1 nacht na een training.
Ik vind het zelf nl een erg smerig idee.
Als ik merk hoe snel mijn gewone zweetdekens gaan stinken, wil ik niet weten wat zo'n deken doet.

Niet! Ik vind dat deken echt 1 groot drama. Op mijn vorige stal waren de winters nat en de weides en paddocks natter dan nat en heerlijk modderig. De eerste weken van het seizoen gingen meestal perfect en midden in de winter, wanneer het deken het goorste was en het hardste nodig was hij zo lek als een mandje en hield hij mijn merrie ook niet warm genoeg. Ondanks dat ze niet geschoren was had ze meer vachtontwikkeling onder dit deken dat onder dekens zonder stay-dry

Op mijn huidige stal is het weide technisch enorm voor elkaar en is ze nooit modder vies. Voor safe heeft ze er wel een regendeken over heen en heeft ze een RHINO reserve pakket :-p. We proberen dus gewoon stug door.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:28

Ik had de smartex extra maar mijn paard met gevoelige huid kon niet goed tegen de stay dry voering en werd er erg jeukerig van. Nu de bucas irish extra met gladde voering en die vind ik super. Te gebruiken tot +8 (300 gram). Als het tussen de 12-8 graden is overdag hebbem ze bij mij een andere deken op, een 200 grams. En daarboven gewoon de regendekens

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:35

Ik heb de power turnout light. Vorig jaar m'n ruin eronder gehad en die ontwikkelde een maffe vacht eronder na het scheren. Waarschijnlijk toch te koud gehad. Daar heb ik een liner onder gekocht voor dit jaar. Hopelijk gaat het nu goed. Maar ik koop die zeker niet nog een keer. Voordeel is wel dat ik die als regendeken kan gebruiken, maar daar is ie wat duur voor. Voor mij staat hij gelijk aan de gewone smartex rain!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:45

Ik heb een fleece liner van Rambo voor onder mn rambo dekens en die past ook onder mn weatherbeeta. Gebruik hem alleen als het opdrogen echt te lang duurt, bv na mijn les.
Die zit er dan 1 nacht onder en wordt dan weer vervangen door de gewone gladde liner.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:04

Ik heb de Smartex rain. Die kan je in het najaar meteen opleggen. Ik heb deze ook speciaal gekocht voor de stay dry voering. Gebruik hem nu al even en ondanks de teddybeervacht die mijn merrie toch krijgt, blijft het deken aan de binnenkant netjes aanvoelen. Ik leg het ook gewoon meteen weer op na het werk dus op een volledig nat paard. Werkt echt super! Deken blijft netjes en paard droogt mooi op. Daarnaast heb ik ook 2 liners met stay dry voering erbij gekocht. 1tje van 150g en 1tje van 300g. Lijkt mij prima om de winter mee door te komen. Normaal wordt mijn merrie komende maandag wel geschoren, dan gaat de 300g liner + smartex rain erop. Ik heb er dan ook het halsstuk bij voorzien met 300g voering. Als het echt nog kouder wordt, leg ik de 150g er nog bij. Als ik dan alles samen reken, dan ligt er toch 550g op voor de winter. Veel meer lijkt mij toch ook niet nodig. Ook al vriest het. 1tje die niet geschoren is, lijkt mij zelfs zoveel niet nodig te hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:06

Izzy19 schreef:
Ik heb de Smartex rain. Die kan je in het najaar meteen opleggen. Ik heb deze ook speciaal gekocht voor de stay dry voering. Gebruik hem nu al even en ondanks de teddybeervacht die mijn merrie toch krijgt, blijft het deken aan de binnenkant netjes aanvoelen. Ik leg het ook gewoon meteen weer op na het werk dus op een volledig nat paard. Werkt echt super! Deken blijft netjes en paard droogt mooi op. Daarnaast heb ik ook 2 liners met stay dry voering erbij gekocht. 1tje van 150g en 1tje van 300g. Lijkt mij prima om de winter mee door te komen. Normaal wordt mijn merrie komende maandag wel geschoren, dan gaat de 300g liner + smartex rain erop. Ik heb er dan ook het halsstuk bij voorzien met 300g voering. Als het echt nog kouder wordt, leg ik de 150g er nog bij. Als ik dan alles samen reken, dan ligt er toch 550g op voor de winter. Veel meer lijkt mij toch ook niet nodig. Ook al vriest het. 1tje die niet geschoren is, lijkt mij zelfs zoveel niet nodig te hebben.

Ik vind het ook een mooi systeem! Maar kan dat, 2 liners onder de Smartex rain? Je kunt toch maar 1 liner vastmaken aan de regendeken?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:39

Ik heb voor mijn 2 friezen die niet geschoren worden allebei een smartex rain 0 g met stay dry voering, losse hals en 300 g liner met stay dry voering voor als het vriest gekocht laatst. Sinds het weer beneden de 14 graden is hebben ze de smartex op overdag, deze gaat van 0 tot +14 graden. Mijn stallen zijn erg goed geisoleerd en 's nachts staan ze zonder dekens, de buitenluiken zijn dan ook dicht, anders is het echt te warm en ze zijn niet geschoren. Overdag gaan de stalluiken open en is de smartex voldoende, ook als ze naar buiten gaan, ze staan de hele middag buiten in de paddock te spelen. Zodra het gaat vriezen gaan die liners erbij, die kunnen ook los op stal als staldeken gebruikt worden als het dan ook te koud wordt in de nachten. Voorheen had ik allerlei soorten en diktes, regendekens en staldekens, ik bleef wisselen en na het seizoen een berg dekens die ik weer moest laten wassen wat ook kostbaar was. Bucas heeft big neck model wat super past op m'n friezen en vind bucas kwalitatief super, mooi afgewerkte dekens die ook echt waterdicht zijn. Was eigenlijk huiverig over de fleece voering, maar vacht blijft er netjes onder en merk geen discomfort. Zie wel hoe vuil ze worden na een winter, volgens mij zijn ze ook anti-bacterieel behandeld. Vooral de afwerking en RVS sluitingen vielen mij op. En systeem van losse hals bevestigen is super. Ben benieuwd hoe het zo zal bevallen, maar ben in ieder geval van een berg dekens af en prima te doen zo.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:03

Delphi schreef:
Izzy19 schreef:

Ik vind het ook een mooi systeem! Maar kan dat, 2 liners onder de Smartex rain? Je kunt toch maar 1 liner vastmaken aan de regendeken?

Bij het Bucas systeem heb ik dat nog niet geprobeerd, maar vroeger had ik Rambo dekens en daar maakte ik de middelste liner dan enkel vast achteraan, daar kon ik er wel 2 vast maken. Bleef prima liggen zo :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 01:49

Die temperatuurranges vind ik zo'n onzin. Niet elk paard heeft even veel vacht. Niet elk paard heeft het even snel koud. Niet elk paard is geschoren. Niet elk paard staat op stal. Niet elk buitenpaard heeft even veel/goed ruwvoer en beschutting. En de temperatuur zegt ook niks over neerslag, waterkou en sterkte en richting van de wind. Er zijn veel meer variabelen die meespelen welke deken je kiest dan alleen de temperatuur.

Voor mijn ruin (tamelijk dikke vacht, ongeschoren, 24/7 buiten) heb ik nu de Smartex rain gekocht. Omdat die ietsje dikker is dan een gewone ongevulde regendeken. Mijn paard heeft het niet gauw koud, maar vorig jaar had hij rond het vriespunt en/of bij waterkou niet genoeg aan een gewone regendeken. En onder 100 grams stond hij te zweten, die krijgt hij pas op bij matige vorst.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 08:29

@Koper: Ik snap wat je bedoelt over die tempratuur ranges. Maar het is meer bedoelt als een indicatie natuurlijk. Er zijn genoeg paardenmensen in de wereld die erdoor beetje een idee krijgen wat gemiddeld gezien het best zou passen in de situatie. Ik vind de tempratuur ranges juist wel heel handig gedaan. Ook ondat veel juist het gedoe van de grammen niet volledig snappen en met een beetje lagere tempratuur al 400 gram op hun paard gooien.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 08:48

Stomme vraag hoor, maar zijn de liners ook in stay-dry dan? Als je een liner eerst oplegt en dan de stay-dry deken is het hele stay-dry effect naar mijn mening weg.

Aan de andere kant, waarom scheer je je paard niet? Als deze zoveel haar heeft lijkt mij dat hij (of zij) er ook last van heeft tijdens het rijden en met scheren ben je ook van het probleem af.
Dat was mijn oplossing, mijn paard stond evengoed de hele dag buiten onder een deken en had het nooit koud.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 08:54

Ik heb 2 staldekens van Bucas, 1 met 150 gram ( door de stay dry voering 250 gram ) en een 300 gram, maar mijn paard heeft de nare gewoonte om de Bucas dekens uit te trekken .. dit zou niet moeten kunnen volgens Bucas Nederland maar hij doet het echt ! Ik kijk het nog even aan en anders moet ik toch over weer op Rambo want die krijgt hij niet uit...
Dus als jouw paard een deken uittrekker is ... dan zou ik overwegen of je toch beter voor Een andere denken kan gaan . Hieronder het bewijs, dit heeft hij 4 x gedaan ( achter mekaar )
Afbeelding

Afbeelding