Waarom paard scheren??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseBuddy

Waarom paard scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 16:56

Hoii,
Ik vraag mij al een tijdje af waarom mensen hun paard scheren en dan een deken op doen in plaats van gewoon een deken opdoen. Wat is het verschil tussen alleen een deken en je paard scheren?? Want bij beide hou je de vacht van je paard kort...
Waarom dan ook scheren terwijl je ook de vacht kort kan houden met alleen een deken??

Alvast bedankt!! :D

Kabayo

Re: Waarom paard scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:57

Een vacht word echt niet dun met een deken

Vacht groeit op licht. Helaas denken veelste veel mensen dat vacht op warmte groeit. En dan heb je figuren ertussen zitten die ze met 20 graden in augustus een deken opgooien

HorseBuddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 17:00

Kabayo schreef:
Een vacht word echt niet dun met een deken

Vacht groeit op licht. Helaas denken veelste veel mensen dat vacht op warmte groeit. En dan heb je figuren ertussen zitten die ze met 20 graden in augustus een deken opgooien

Ik doe mijn pony ook altijd alleen een deken op, en dan blijft de vacht ook kort. Wordt de vacht dan nog korter?? Of is het fijner voor je paard om dan wel geschoren te worden als je de vacht kort wilt houden?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:02

Sommige paarden krijgen eenmaal niet een dikke wintervacht. Ik gok (weet wel zeker) als je de deken aflaat dat ze ook gewoon een korte vacht heeft

Scheren doe je alleen als je een dikke vacht heb en je paard teveel zweet (met trainen bijv)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:02

In de winter is het fijner om ze geschoren te hebben. Met een dikke vacht zweten ze erg snel en zijn sneller buiten adem. Om ze dan te scheren kun je beter door trainen. En Ja dab moeten ze een deken op anders krijgen ze t koud.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:05

Een vacht blijft met deken echter gladder en iets egaler maar echt dunner word de vacht er niet van. Als je een ongeschoren vacht met deken swinters vergelijkt met een geschoren vacht zie je overduidelijk verschil :)
Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 06-08-17 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:05

Ik verplaats het topic maar VSW Verzorging Stalling en Weide :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:38

Mijn haf maakt heel veel haar aan, met of zonder deken :+

Toen ik hem nog reed scheerde ik hem in de winter omdat het anders tijdens het werk te warm voor hem was. Nu scheer ik hem in het voorjaar omdat hij door zijn leeftijd slechter door zijn vacht komt. Hij staat iedere dag op het land, zonder deken (ook s winters).

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:00

Een vacht wordt echt niet dunner door een deken. Ik snap niet hoe mensen dat doen, maar ik kan mijn pony niet ongeschoren onder een deken zetten want dan gaat hij dood van de hitte. Heeft imo ook geen nut trouwens.

Ik scheer hem, maar dat komt omdat het een teddybeer is en zijn warmte gewoon niet kwijt kan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:02

Er zijn wel paarden die reageren op een deken en dan minder haar aanmaken.
Een vorig paard van me had dat ook duidelijk. Onder de deken had hij duidelijk minder haren dan op zijn hals :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:05

Paarden worden geschoren wanneer ze last hebben van hun (winter)vacht. Mijn D pony's werden altijd teddybeertjes en moesten tegelijk intensief sporten, ik schoor ze dan zodat ze geen last hadden van hun hoeveelheid haar. Paarden met heel veel haar drogen vaak niet meer goed op en daardoor kunnen ze ziek worden, ook is dat gewoon niet fijn voor ze.

Een deken kan wel helpen om de vacht wat gladder te houden maar helpt niet tegen het helemaal stoppen van haargroei.

Geschoren pony's leg je een warme deken op zodat ze het niet koud hebben.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:11

Hier idd ook beide. Ik zie wel verschil tussen het deel waar een deken op gaat (vanaf <10 graden heb ik er een 0 grams regendeken op, dus niet heel dik, anders te warm voor hem) en de hals die onbedekt is.
Hij wordt dan ook altijd een flinke teddy (ondanks dat het een draver en dus bloedpaardje is).

Met arbeid heeft hij teveel last van zijn vacht en kan de warmte dan niet lekker kwijt, dus scheren we hem in oktober. Dan gaat er ook een dikkere deken op indien nodig.

Op zich kan een nat bezweet paard verder niet zoveel kwaad, mits ze niet op de tocht staan, en goed uitgestapt worden zodat ze weer op normale temperatuur komen. Maar t is vooral gemak voor de mens, omdat je dus minder lang hoeft uit te stappen.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:22

Mijn merrie hoef ik niet te scheren, wel krijgt ze een deken op in de winter anders ziet ze er ipv zo:
Afbeelding

Zo uit:
Afbeelding

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:27

Tel daar nog aan beide kanten vijf cm bij op en je heb een beeld van mijn pony. Vacht wordt aangemaakt onder invloed van licht niet onder invloed van warmte. Mijn pony's beginnen nu al weer vacht aan te maken. Als ik niet scheer betekend dit nauwelijks rijden in de winter (lees vanaf oktober tot mei)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:31

Ik heb bij de mijne (fjord) het idee dat de wintervacht echt wel wat minder is met deken hoor. Minder extreem ontplofte teddy :+

Echter scheer ik hem altijd s winters. Als ik hem niet scheer is hij na 30min rijden zeiknat en ben ik vervolgens 90min verder voor hij weer droog is :z geen doen dus.

Ik heb ooit de uitspraak gehoord, als je swinters intensief gaat sporten hou je toch ook niet je winterjas sjawl muts en wanten aan? een ongeschoren paard kan zijn winterjas niet uittrekken. Een geschoren paard wel (deken)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:44

Ik kan er wel 10 dekens opgooien maar pony krijgt evengoed een berenvacht. Daarom scheren en deken op zodat hij niet ziek wordt als we wat intensiever trainen. Met vacht blijft hij heel lang zweten namelijk. En hij vindt het werken dan ook niet leuk meer omdat hij het veel te warm krijgt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:48

Het lijkt minder vacht onder een deken omdat de haren platgedruk liggen

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:10

Mijn merrie staat 24/7 buiten. De eerste jaren in de winter zonder deken. Het laatste jaar met deken. Bij haar is, zoals te zien op de foto's, wel een duidelijk verschil in vacht.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:15

Wij scheren juist pas eind oktober ofzo dan is die vacht vaak goed uitgegroeid.
De reden dat wij hem scheren is omdat we zware trainingen doen en dan zit zo'n vacht gewoon in de weg.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:18

Napie schreef:
Het lijkt minder vacht onder een deken omdat de haren platgedruk liggen

Het is gewoon onder beide, licht en temperatuur.
Ik heb echt door de jaren heen paarden genoeg gezien die met een deken op niet geschoren hoefde te worden, niet omdat het plat lag, maar omdat de haren er niet waren. Dat verschil zie je wel. :)
Ja ook genoeg die wel geschoren moesten worden. Het is gewoon per paard verschillend.
Maar zeker werkt het op licht, maar zeker ook op temperatuur.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:39

Misschien bij een warmbloed wel maar bij een koudbloed scheeld het nauwelijks wat

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:48

Het is inderdaad maar net hoe sober ze zijn of niet.

Mijn Connemara pony's kregen bijvoorbeeld altijd véél meer haar dan mijn kwpn'ers.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:21

Ik verplaats dit topic naar Seizoensvragen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:30

trysteffy schreef:
Wij scheren juist pas eind oktober ofzo dan is die vacht vaak goed uitgegroeid.
De reden dat wij hem scheren is omdat we zware trainingen doen en dan zit zo'n vacht gewoon in de weg.

Ik vaak pas november maar januari moet het toch weer bij mijn KWPN die helemaal niet mega behaard is.. -O-

Hier ook temperatuur en licht. Nu de dagen alweer korter worden laten de korte haartjes weer los. Maar de vacht wordt nog niet dikker. Dat begint bij die van mij zodra het kouder wordt en gooi dan inderdaad ook al snel dekens erop. Wel let ik goed op of ze niet gaan zweten. Het is niet de bedoeling dat ze smelten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:34

Hier het licht...absoluut het licht..
Wintervacht weer volop in aanmaak hier.

Op tijd deken op helpt werkelijk niets..
En de vacht die hij ontwikkeld is zó ongelofelijk DIK... Als ik kies voor niet scheren, zou ik ook van okt tot maart moeten kiezen voor niet serieus rijden.. En dat wil ik dan toch liever niet..

Dus hier scheren...
Minimaal 2, maar soms zelfs 3 keer per winter...................... :\