Leasepaard ziek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree1980

Leasepaard ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 09:18

Hi,

Even een vraagje. We hebben een leasepaard die we particulier leasen . Dit gaat hartstikke goed en doen alles in overleg. Echter nu is het pasrdje ziek en is er geen vervangend paard. We zorgen uiteraard heel goed voor hem, maar rijden zit er de komende weken niet in. Is het dan zo dat je wel het volledige bedrag betaald? Ik heb hier geen ervaring mee en daarover is niets afgesproken. Ik kan er ook niet echt iets over vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Desiree.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:20

Dit is best iets wat overlegbaar is met de eigenaar van het paard hoor. Ik denk ook dat zij het begrip heeft dat jij/jullie niet het volledige bedrag willen betalen omdat jullie ook nu even niet de volledige faciliteiten hebben met het paard.

Wie weet is de eigenaar wel zo begripvol dat ze jullie weer laat betalen wanneer er weer gereden wordt op het paard. En is ze jullie dankbaar voor de zorg voor het zieke paard (al weet ik niet wat er is)

luffwinny

Re: Leasepaard ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:30

Altijd vervelend als het paard wat krijgt. wat heeft het paard en hoelang heeft het paard nodig ? Ik zou niet het hele bedrag betalen maar een deel, 30%? Mocht je met twee weken weer kunnen beginnen zou ik niet moeilijk doen maar word het weken/maanden word het een ander verhaal.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:33

Heb je een lease-contract ? Daar staan dit soort dingen meestal in opgesteld.
Ik zou sowieso in gesprek gaan met de eigenaar en kijken wat mogelijk is.

Bij ons mag je met 1 dag lease id week wel op een ander paard rijden ( bij kreupelheid etc ) maar met volle lease niet. Dit omdat je het paard dan als je eigen mag zien.

( ligt wel echt aan de situatie, hoe lang gaat het paard nog ziek zijn? Etc )

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:37

Ligt er aan wat voor blessure / ziekte en vooral hoelang het duurt voor het paard weer beter is ( prognose).
Als het ongeveer een maand duurt of korter, dan niet zeuren en gewoon het hele bedrag betalen en het paard verzorgen. Ziek worden hoort er nou eenmaal soms bij.
Als het langer duurt, gewoon gaan praten met de eigenaar en overleggen.

Je weet dat als je particulier least er geen vervangend paard is ( al vind ik dat sowieso een vreemde gedachte, je least een paard geen fiets)

Desiree1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 09:38

De eigenaar rijdt er zelf ook op. We leasen voor 3 dagen per week. Bij ons in Gouda gaat droes behoorlijk rond en daarvan is hij heel ziek. Hij heeft echt tijd nodig om te herstellen. Nee ik heb daarover niets in het contract staan. Ik zal het wel bespreekbaar maken met de eigenaar. Hij is enorm vermagerd door de droes en is ook nog niet beter.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:42

Dan niet zeuren en het paard gewoon verzorgen vind ik. Droes moet een paard uitzieken, maar de meeste paarden worden gelukkig wel weer beter.

Blijf wel bij andere paarden uit de buurt en was je kleding en ontsmet je schoenen mocht je toch ergens heen gaan met dieren in de buurt!

Desiree1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 09:45

Dit is niet bedoeld als zeuren, maar ik vraag advies.Er staat niets over in het contract vandaar de vraag.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:56

Je hebt er niks over afgesproken, dus ja dan vind ik het normaal dat je gewoon het hele bedrag betaald. Zeker als het geen maanden gaat duren zoals met bijvb een peesblessure.
Als het mijn paard was geweest en mijn leaser zou tijdens zo'n erge ziekte nog eens komen vragen of ze minder mag betalen zou ik echt ernstig beledigd zijn.
Beter kun je er over praten als het paard weer aan de beterende hand is en zo voor in de toekomst er een afspraak over maken. Dat komt heel anders over.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:02

Ik snap ts wel, je betaald toch al gauw twee maanden voor 'niks'. Maar helemaal niks betalen zou ik ook niet doen. Maar het ligt er ook aan hoeveel je betaald, gaat het om €20 of over de €100.

Desiree1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 10:07

We betalen 80 euro per maand. De eigenaar is er momenteel niet. De zorg nemen we ook 100% op ons. Het is niet dat ik niet wil betalen, maar ik denk dat het nog een poos gaat duren voor hij weer bereden kan worden. Daar betaal je toch voor. Of ik zit ernaast. Mijn dochter rijdt erop maar samen verzorgen we hem op dit moment.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:09

€80 is best een bedrag als je daarnaast ook nog de verzorging op je neemt. Ik zou gewoon de eigenaar bellen en overleggen, ik zou voorstellen om €50 te betalen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:14

Dan denk ik heel anders als jullie vrees ik. Natuurlijk zou ik balen dat ik niet kan rijden. Maar 80 eur voor 7 dagen in de week normaal gesproken te kunnen rijden dat is een schijntje.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:15

Het verschil met een paard gebruiken van een particulier en een manege....
Eigenlijk wil je de luxe van de manege - vervanging of stoppen met betalen (of korting)
En de luxe van een paard bij een particulier gebruiken, paard samen delen en niet met nog tig andere gebruikers...

Zou het nu zo zijn dat het paard iets krijgt waardoor het paard echt maanden rust moet en of zelf daarna nog niet zeker is hoe het verloop dan is, dan heb je als leaser het voordeel dat je kunt stoppen en de eigenaar kan dat natuurlijk niet.
Je hebt een vast bedrag wat je kwijt bent aan het paard.

Het gaat hier over weken en niet over maanden en je hebt uitzicht op weer een normaal paard. Zelf zou ik dus gewoon de afspraak aanhouden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:16

Ineke2 schreef:
Dan denk ik heel anders als jullie vrees ik. Natuurlijk zou ik balen dat ik niet kan rijden. Maar 80 eur voor 7 dagen in de week normaal gesproken te kunnen rijden dat is een schijntje.

Dat vind ik ook.
Wat is 80 euro nou in de paardensport.
Ik wil dat ook geen lease noemen maar een bijdrage.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:19

Ik vind €80 geen bizar hoog bedrag voor lease, neem aan dat je die dagen het dier als eigen mag beschouwen en dan hoort ziekte er ook bij.

Ik hoef bij mijn stal ook niet aan te komen dat ik wegens een blessure de buitenbaan niet kan gebruiken en dus minder wil betalen omdat mijn beest alleen op de wei staat (bij wijze van dan he, beesten mankeren niks hoor). Dat is een risico wat je loopt met levende wezens.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:20

Zo te lezen is het geen 80 euro voor 7 dagen in de week kunnen rijden, het is 80 euro voor 3 dagen in de week. Nu, terwijl het paard ziek is, neemt ze kennelijk de volledige verzorging op zich omdat baasje er nu even niet is.... Ik zou het niet meer dan fatsoenlijk van de eigenaar vinden als die ZELF met het voorstel zou komen om deze periode niet te betalen en een leuk cadeau kopen voor de verzorgster. Zij verleent de eigenaar op dit moment een dienst...neemt geen dienst af waarvoor je zou moeten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:20

Als jullie nou goed zouden lezen zou je zien dat ze voor 3 dagen least en geen 7.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:23

luffwinny schreef:
Ik snap ts wel, je betaald toch al gauw twee maanden voor 'niks'. Maar helemaal niks betalen zou ik ook niet doen. Maar het ligt er ook aan hoeveel je betaald, gaat het om €20 of over de €100.

Je betaald voor de afspraak en de eigenaar houdt daarvoor ook rekening met jou...
Je deelt toch een paard in mijn ogen waarbij de eigenaar wel eind verantwoordelijk heeft en de risico's.

Want wil je dus geen relatie die is gebaseerd op delen van het paard, maar puur op verhuur van het gebruik van het paard, dan kun je imo beter naar een manege gaan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:25

Maar dat zijn nu toch juist de voordelen van lease?
Als je een auto leased en die gaat kapot dan krijg je toch een andere of hoef je niet te betalen.
Zou wat zijn als je nu aan dat dier vast zit terwijl je niet kunt rijden.Dat is meer iets voor de eigenaar.
Klinkt misschien hard, maar zo zie ik het.Als ze het dier in een soort bruikleen zou hebben waar zij opdraait voor de stallingskosten etc dan is het een ander verhaal.
Nu mag ze tegen een vergoeding op het paard rijden.Als dat niet kan vind ik dat ze niet hoeft te betalen, tenzij anders overeen gekomen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:26

oji schreef:
Zo te lezen is het geen 80 euro voor 7 dagen in de week kunnen rijden, het is 80 euro voor 3 dagen in de week. Nu, terwijl het paard ziek is, neemt ze kennelijk de volledige verzorging op zich omdat baasje er nu even niet is.... Ik zou het niet meer dan fatsoenlijk van de eigenaar vinden als die ZELF met het voorstel zou komen om deze periode niet te betalen en een leuk cadeau kopen voor de verzorgster. Zij verleent de eigenaar op dit moment een dienst...neemt geen dienst af waarvoor je zou moeten betalen.

Zo zou ik ook zijn hoor :o
Maar niet willen betalen of een korting is wel weer het andere uiterste.
Kan ook niet in de portemonnee van de eigenaar kijken en imo is afspraak wel afspraak.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:27

Tja een leasepaard (als je al van leasen kan spreken) heb je in mijn ogen niet alleen om te rijden maar ook alles eromheen, verzorgen, en de redelijke vrijheid die je hebt in de omgang met zo'n paard ten opzichte van een uurtje les op een manegepaard. Als het je enkel om les zou gaan had je dat wel gedaan toch... Je zou het als het bijv. uit gaat zien dat het heel lang gaat duren, langer dan een maand of 3, aan kunnen kaarten. 80 euro is inderdaad niet zoveel in verhouding tot wat je gewoonlijk krijgt. Ik zou je zeer waarderen als ik de eigenaar was als jij erals bijrijder/verzorger (want dat ben je in feite) bent 'in good times and bad times'. Ook dat hoort erbij. Je kunt het voor jezelf het beste beoordelen als je de rollen omdraait, wat zou jij vinden als je de eigenaar bent? Dat helpt vaak.
Laatst bijgewerkt door stefje op 06-08-17 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:28

ambre schreef:
Als je een auto leased en die gaat kapot dan krijg je toch een andere of hoef je niet te betalen.
Zou wat zijn als je nu aan dat dier vast zit terwijl je niet kunt rijden.Dat is meer iets voor de eigenaar.
Klinkt misschien hard, maar zo zie ik het.Als ze het dier in een soort bruikleen zou hebben waar zij opdraait voor de stallingskosten etc dan is het een ander verhaal.
Nu mag ze tegen een vergoeding op het paard rijden.Als dat niet kan vind ik dat ze niet hoeft te betalen, tenzij anders overeen gekomen.

Lease bij een bedrijf ja.
Bij particulieren en paarden is het toch gewoon een bijdrage.....

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:31

ik snap je twijfel wel. Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht. Ik weet ook niet wat ik zou doen als paardeneigenaar...

Ik zou als ik zou leasen gewoon blijven betalen en het paard zo goed mogelijk verzorgen als ik kan. Zeker met 80 euro per maand. Heb ook wel gelezen dat er 400euro wordt betaald, dan zou ik t een ander verhaal vinden.

Succes en beterschap

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:34

ambre schreef:

Dan zeg je je lease contract op en ga door naar een ander paard. Ik denk zomaar dat die niet voor het oprapen liggen voor zo'n laag bedrag.
Maar die mogelijkheid is er altijd.

De eigenaar is er momenteel niet, helaas is het paard nu ziek, maar als dat niet zo was had de eigenaar er ook niet geweest denk ik zomaar.