Paard doet halster uit in de weide = Niet meer te pakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeKV

Paard doet halster uit in de weide = Niet meer te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 16:02

De titel zegt eigenlijk alles.

Op men werk staat er sedert een paar maand, een 3jarige ruin. Was net geen hengst meer doen hij daar op stalling werd gezet.
Toen hij aankwam hadden ze hem in een stal gezet.

En toen begon het..
In de stal kregen we voor geen kanten zijn halster aan. Dreigen, slaan, bijten... we hebben het allemaal gehad.
Uiteindelijk heb ik er 5dagen overgedaan om hem eindelijk zijn halster aan te krijgen, zodat hij uit de stal kon om hem op de weide te kunnen zetten.
Hij kwam toen bij nacht nog binnen, was voorjaar de weiden lagen nog te nat om hem continu buiten te laten..
Dit ging vlot, halsteren op stal lukte perfect en we hadden die periode geen noemenswaardig grote problemen.

Vanaf dat de zomer begon staat hij 24/7 buiten samen met een 24jarige vriend.
Hij met een halster, gezien we zijn halsteren gedrag niet vergeten waren en voor vliegennetjes/lintjes.

Maar....
Op een dag had hij zijn halster uit, waardoor we hem op de weide niet meer te pakken kregen.
Uiteindelijk zijn vriend genomen, zodat hij meeliep van de weide naar binnen, om hem zo in de stal weer zijn halster om te krijgen.

Paar dagen later, weer van dit, halster af -O- . Ander halster uitgekozen en na veel gedoe om hem binnen te krijgen, hem toch weer kunnen halsteren 1x op stal

Dit herhaalde zich een paar keer allemaal helaas van korte duur, elk halster kreeg hij uit...

Uiteindelijk loopt hij al een 2tal weken zonder halster, omdat niemand hem nog kan naderen.

Nu komen we op een punt dat hij dagelijks zal moeten verhuizen van weide.
We kunnen ze 'vrij' laten verhuizen van weide, maar dit willen we niet gezien hij zo niet veel zal bijleren.

Het probleem zit echt om hem gehalsterd te krijgen op de weide.

Ik weet dat er vele tips zullen komen om er mee aan te slag te gaan ivm grondwerk ed. Maar het is niet mijn paard noch van de mensen waarvoor ik werk.
Bovenop betaald de eigenaar enkel weidegang, en niet om hem te leren..

Het paard heeft vooraf ook elders op stal gestaan, en mijn vermoeden gaat heel hard uit dat hij ooit met een halster 'slaag' heeft gekregen.

Wat doet hij als je op de weide komt met een halster in hand: Meteen zijn oren platleggen en bijten. Als je verder doet, dan begint hij zijn kont te draaien. Schrik je daar niet van, dan gaat hij zelf dreigen om aan te vallen.. springt hij vooruit met zijn oren plat.

Waar ik op zoek ben zijn vooral tips naar halsters die hij niet meer kan uitkrijgen. (Als dit überhaupt mogelijk is... )
En is er een mogelijkheid om toch ergens hem te 'grondwerken' op de weide zodat ik hem daar gehalsterd krijgt?

Ik ben er veelal alleen mee bezig, gezien andere mensen daar weten dat het geen zin heeft om in zo'n geval met 10 op dit paard te gaan springen. Alles draait rond vertrouwen en die moet hij eerst zien te vinden in 1 persoon...

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 18-07-17 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Re: Paard doet halster uit in de weide = Niet meer te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:04

halster vastmaken aan een nekriem?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:06

Is een nekband geen idee?!

Afbeelding

Stripe000
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:07

Ik zou ook kiezen voor een nekband.
⚠️ Stripe000 kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:08

eerlijk,dit is idd het werk van de eigenaar.
en als die zijn paard geen manieren wil leren,zou ik hem gewoon op stal laten,tot meneer de eigenaar zelf actie onderneemt.
hoe associaal kan je zijn om daar een ander mee op te zadelen?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:10

Zou in dit geval denk ik toch de eigenaren vriendelijk verzoeken om met dit probleem bezig te gaan als dit eigenlijk niet jullie taak is. Ik zou mezelf daarvoor niet in gevaar gaan brengen.

Is een halsband (zo'n koeienband) verder een optie ipv een halster? Zie dat dit al genoemd wordt ondertussen.
Laatst bijgewerkt door Dee_Es op 18-07-17 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:10

Ik denk ook Nekband om en het probleem is verder voor de eigenaar.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:11

Ik zou inderdaad een nekband kiezen en een halster er gewoon omlaten, als hij het halster er weer af doet kan je hem in elk geval aan de nekband meenemen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:21

waarom moet jij dit probleem oplossen, laat de eigenaar maar aan de gang met grondwerk of beleren.
Zou hem de keus stellen of betalen voor het beleren/extra tijd voor het vangen of het paard steeds zelf laten vangen.
band of halster is alleen maar gevaarlijk voor het paard dat het ergens achter blijft vastzitten.

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:31

eerst een touw om de hals voor je het halster omdoet. indien nodig kun je als tussenstap het touw ook nog om de neus doen zodat je een soort halster krijgt van het touw, dat kun je makkelijk weer onder het normale halster vandaan krijgen

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:36

Eigenaar laten weten dat je wil dat het paard makkelijk zich laat halsteren en vangen, dat je hem anders niet meer mee buiten neemt. Het kost toch steeds een hoop tijd om het beest te vangen, jullie hebben denk ik wel wat beters te doen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:47

Dat hij hengst is geweest is niet zo interessant. Dat zijn alle ruinen geweest.
Blijkbaar is het halster als iets vervelends aangeleerd. Als hij appel of iets anders erg lekker vindt, dan kun je de associatie ombuigen van iets negatiefs naar positief middels wat lekkers. Clickertraining is een heel goede methode om iets onaangenaams of engs op een positieve manier aan te leren.
Net als schriktraining klein beginnen met het halster laten zien, ruiken, omhoog bewegen etc. etc. en steeds belonen totdat het erbij hoort. Als je een beetje geduld hebt (dus niet binnen een dag het voor elkaar wilt hebben) dan zal het wel lukken. Het ligt er een beetje aan of je die energie erin wilt stoppen omdat het niet jouw paard is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:50

Inderdaad gewoon een nekband als je hem dan hebt halster om en gaan met de banaan

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 16:53

Ik betwijfel of een nekband alleen een goeie optie is. Gezien ik hem niet kan naderen van opzij of mijn hand verder krijg dan zijn 'hoofd'.
Ik kan enkel zijn neus strelen en hooguit net onder zijn ogen. Zodra ik hoger ga met mijn hand, richting zijn kaak ga of een voet richting zijn hals zet, beginnen de problemen.
Ik kan voor hem staan, maar niet zijwaarts naast hem..
Moest ik aan een zijkant geraken, zou ik hem gehalsterd krijgen of een touw rond zijn nek kunnen doen, maar dit lukt al niet als je zelfs niks van halster ofzo in je handen hebt.

Met een halster aan kan je zo de neusriem meteen vastpakken en dan is hij meteen braaf.

Halster vastmaken aan zo'n halsband lijkt me een goeie. Zal daarmee alvast aan de slag gaan.

Ik volg jullie volledig het is inderdaad aan de eigenaar, maar die is helaas ook een goeie vriend van de mensen waarvoor ik werk.
Die hebben op hun beurt hem al verschillende maal verzocht om met dit paard aan de slag te gaan, maar ik vrees ervoor dat hij blijft staan tot hij klaar is om zadelmak te maken.
Uit ervaring met een ander paard die daar op stal stond, doet deze eigenaar enkel zijn gedacht en slaat hij goeie raad veelal in de wind..
Spoiler:
Hij is van het type: Paarden zijn producten,de harde hand is de beste manier...

Het paard opsluiten in een stal kunnen we gaan doen. Maar dan staat hij alleen binnen, gezien er geen enkel paard nu nog op stal komt. Bovenop ben ik zeker dat de eigenaar heus niet vlugger zal gaan omzien naar hem. Hiermee is enkel het paard gestraft.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:59

Klein stukje halster touw aan de nekband en idd eigenaar aan het werk zetten....

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:59

Verjaag hem in de wei van zijn plek, tot hij toenadering zoekt. Dit doet de leider in de kudde ook. Zorg dat jij de leider word. Op internet kun je wel filmpjes vinden met voorbeelden.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:06

Mischien blijft een touwhalster beter zitten. Ikweet niet als het een optie is om hem als hij zijn halster uit heeft op de wei hem op een klein afgezet stukje grootte van een stal te zetten eventueel stroom erop en zo het halster aan te doen. Zo hoef je hem niet ieders keer los naar de stal te laten lopen. Let je wel op dat als je het halster aan de halsband vastmaakt hij niet met rollen of krabben met zijn poot in het halster verstrikt kan geraken. Vind het wel top van je dat je toch bekommerd erom bent je had hem ook gewoon 24/7 op stal kunnen laten staan omdat hij niet halstermak is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:09

Touwhalster mag nooit om blijven. Als hij ergens achter haakt en trekt snijdt het hem het vel over de oren.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:13

Als je hem goed kunt benaderen, dan bereik je met rustige training heel veel. En zorg dat je beloning bij je hebt. Het halster omdoen moet iets leuks zijn, een spelletje met een beloning eraan. Zodra hij dan gewend is aan het omdoen kun je de beloning weglaten want dan is hij geconditioneerd.
Het is een jong dier wat domweg nog maar weinig kent, en opvoeden gaat niet vanzelf. Net als voetjes geven, netjes volgen, stil staan, vast staan, borstelen...oefenen, leuk maken.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:24

Floortz schreef:
Touwhalster mag nooit om blijven. Als hij ergens achter haakt en trekt snijdt het hem het vel over de oren.

Huh klein stukje bedoel ik. Vind halster aan in de wei 24/7 al niet ideaal.

Maar dan kan je hem in iedergeval pakken met nekband en zijn halster hopelijk aan doen voor verplaatsing naar andere wei

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 17:30

@Floortz: Hij kent idd heel weinig en zal door zijn voorgaande hengstengedrag veel op zijn donder gehad hebben op de 'weet ik veel hoeveel' andere stallen. Hij was zeker niet aangenaam toen hij aankwam door zijn nog aanwezig hormonen.
Ik heb ervaring zat met jonge paarden, weet eigenlijk ook heel goed hoe ik met hem aan de slag zou moeten gaan. Maar ergens wil ik die eigenaar niet gaan belonen door dit paard veel te gaan leren..

Voor mij is het probleem opgelost als hij zijn halster zou aanhouden. Dan kan ik hem verzetten van weide, zonder te verjagen en is daarmee de kous af..

Zijn vorig paard, daar heb ik wel mijn tijd in gestoken. Uiteindelijk heeft hij ons raad op het eind zodanig in de wind geslagen dat het paard gestorven is. (Oké, het kon mss niet voorkomen worden, maar toch....)
Dit heeft bij mij, als bij men bazen iets wakker gemaakt, waardoor we minder naïef zijn geworden in het 'beleren' van een ander zijn paard.
Ikzelf heb bovenop heel wat andere taken te doen daar, oké dit paard behoord ook bij het pakketje, maar het is niet eerlijk ten opzichte van men bazen om zeg maar een halfuur in dit paard te stoppen waar ze niks aan hebben, terwijl hun paarden daar ook staan.

Daarom dat ik nu niet echt sta te springen om dit paard te gaan trainen, leren. Nogmaals hij betaald er niet voor, ikzelf heb genoeg andere taken te doen die zowiezo voorgaan

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:35

Ik weet niet waarom hij bij jullie op stal staat. Maar als ik ervoor ook al een slechte ervaring had meegemaakt. Denk ik dat ik al eigenaar van het bedrijf deze persoon vriendelijk vroeg om een andere plek te zoeken. Zoals ik al zeg ken ik de situatie natuurlijk niet

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 18:12

@DoubleVv: De ruin is erbij gekomen, toen het andere paard daar nog stond.
De paardeneigenaar is goeie vriend van de bedrijfseigenaar. Dus vanzelfsprekend hadden ze geen probleem dat er een 2de paard van hem bij kwam. Het andere paard stond er al 2jaar zonder problemen.
Het is maar erna dat er problemen waren met de koppigheid van die eigenaar.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:29

Je geeft aan dat de eigenaar er niet mee aan de slag wil tot hij mag opgeleerd worden. Eigenaar is van harde hand principe, dus als je hem kan overtuigen ermee aan de slag te gaan, zal het paard daar ook niet beter van worden. Los laten meelopen is een optie zeg je, en de makkelijkste oplossing, dus zou ik gewoon zo doen. Paard leert dan niet bij, ok, maar da's jullie probleem niet.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:33

KiVa schreef:
@DoubleVv: De ruin is erbij gekomen, toen het andere paard daar nog stond.
De paardeneigenaar is goeie vriend van de bedrijfseigenaar. Dus vanzelfsprekend hadden ze geen probleem dat er een 2de paard van hem bij kwam. Het andere paard stond er al 2jaar zonder problemen.
Het is maar erna dat er problemen waren met de koppigheid van die eigenaar.

Zoals ik al zei ik ken het hele verhaal niet.. doen de eigenaren er zelf dan helemaal niets mee met het paard.? Zoals hwn zegt als je hem los kan laten meelopen Zou ik het zo doen als het de eigenaar zelf niets uitmaakt en hij niet in training staat bij jullie hoeven jullie hem ook niet op te leren.