Starten met wedstrijden (in België)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Starten met wedstrijden (in België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 18:55

Hey Bokkers!

Ik vroeg mij af hoe je (voor de eerste keer) kan deelnemen aan wedstrijden. Kan je je gewoon inschrijven bij bepaalde wedstrijden of moet je echt aangesloten zijn bij één of andere vereniging?

Alvast bedankt voor de reacties! :)

MoppieFilou

Re: Starten met wedstrijden (in België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 20:06

Niemand die mij kan helpen? -O-

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:07

In welke discipline wil je starten? :)

Getup
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:11

Voor de officiele wedstrijden moet je via een vereniging n lidmaatschap regelen en daarmee ook je licencie . Neem aan, dat je in vlaanderen start? Dat is bij de VLP o.a.

Op www.equibel.be kun je ook veel info vinden.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:12

Laurievc schreef:
In welke discipline wil je starten? :)

Indien jumping, stuur gerust een Pbtje :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:25

Met dressuur kan ik je wel verder helpen. Moet je wel even zeggen of je VLP of LRV wil rijden.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 20:26

Allebei eigenlijk :o . Wat is het verschil tussen LRV en VLP? En heb je dan ook verplichtingen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:42

LRV is de landelijke rijvereniging. Dan kan je je aansluiten bij een LRV-club in je buurt. Er worden dan allerlei leuke clubwedstrijden georganiseerd maar ook kampioenschappen tussen de verschillende provincies bijvoorbeeld. Bij VLP (Vlaamse Liga Paardensport) heb je dat niet. Dan sluit je je aan bij een club, maar ga je eigenlijk individueel op wedstrijd en maakt je club niet heel veel uit. Het aansluiten bij een club is wel verplicht voor je verzekering. VLP heeft niet echt zo'n clubkampioenschappen zoals LRV dat per provincie heeft. Bij VLP rijd je voornamelijk tegen de leden van dezelfde club. Ik rijd bijvoorbeeld bij HROV, dat is voor de regio Oost-vlaanderen. Er worden dan wedstrijden in Oost-Vlaanderen georganiseerd waar ik aan kan deelnemen.

Qua infrastructuur is er ook wel een verschil natuurlijk. Ik weet niet hoe het bij andere clubs van VLP is, maar bij ons zijn alle wedstrijden op zand/geopad en nooit op gras. LRV wedstrijden zijn vaak op gras, met heel veel ringen naast elkaar bij de dressuur. De sfeer is wat gemoedelijker en het is leuk om met het hele gezin naartoe te gaan. bij VLP wedstrijden zijn zeker bij de dressuur een stuk minder deelnemers. Bij het springen zijn LRV en VLP aan elkaar gewaagd wat betreft sfeer en opkomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:47

Heleennn schreef:
LRV is de landelijke rijvereniging. Dan kan je je aansluiten bij een LRV-club in je buurt. Er worden dan allerlei leuke clubwedstrijden georganiseerd maar ook kampioenschappen tussen de verschillende provincies bijvoorbeeld. Bij VLP (Vlaamse Liga Paardensport) heb je dat niet. Dan sluit je je aan bij een club, maar ga je eigenlijk individueel op wedstrijd en maakt je club niet heel veel uit. Het aansluiten bij een club is wel verplicht voor je verzekering. VLP heeft niet echt zo'n clubkampioenschappen zoals LRV dat per provincie heeft. Bij VLP rijd je voornamelijk tegen de leden van dezelfde club. Ik rijd bijvoorbeeld bij HROV, dat is voor de regio Oost-vlaanderen. Er worden dan wedstrijden in Oost-Vlaanderen georganiseerd waar ik aan kan deelnemen.

Qua infrastructuur is er ook wel een verschil natuurlijk. Ik weet niet hoe het bij andere clubs van VLP is, maar bij ons zijn alle wedstrijden op zand/geopad en nooit op gras. LRV wedstrijden zijn vaak op gras, met heel veel ringen naast elkaar bij de dressuur. De sfeer is wat gemoedelijker en het is leuk om met het hele gezin naartoe te gaan. bij VLP wedstrijden zijn zeker bij de dressuur een stuk minder deelnemers. Bij het springen zijn LRV en VLP aan elkaar gewaagd wat betreft sfeer en opkomst.

Goede uitleg! Had je om te starten bij VLP ook niet je V-brevet nodig?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:48

Bij VLP heb je inderdaad je B-brevet nodig als je wilt starten :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 21:51

Bedankt voor de uitgebreide reactie! We zijn vandaag toevallig naar de LRV gaan kijken en het is daar idd erg gemoedelijk :j . Moet je per jaar betalen en is dat veel? En heb je ook verplichtingen zoals één keer per week komen trainen bv?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:51

Je B-brevet, ja dat klopt. Dan moet je een theorie-examen afleggen, een dressuurproefje rijden en als je wil gaan springen ook een parcours springen. Dit allemaal in wedstrijduniform en volgens het reglement van een echte wedstrijd. De hoogte in het parcours hangt af van de schofthoogte van je paard. Beide proeven moeten tegenwoordig met hetzelfde paard gereden worden. Om je B-brevet te mogen afleggen moet je uiteraard ook eerst je A-brevet behaald hebben. Maar dit is niet moeilijk, opnieuw een theorie-examen, dressuurproefje en wat springen. Zo gepiept.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 21:52

Bedankt voor je reactie! Ik ga in september mijn A-brevet halen en dan zie ik nog wel voor mijn B ;) .

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:53

MoppieFilou schreef:
Bedankt voor de uitgebreide reactie! We zijn vandaag toevallig naar de LRV gaan kijken en het is daar idd erg gemoedelijk :j . Moet je per jaar betalen en is dat veel? En heb je ook verplichtingen zoals één keer per week komen trainen bv?

Denk dat het bij LRV inderdaad ook jaarlijks lidgeld is, net zoals bij VLP. De trainingen zijn niet verplicht, tenzij je achttal wil gaan rijden bijvoorbeeld. Dan is het wel net zo fijn als je je teamleden niet laat zitten en gewoon naar de training gaat. Maar verder is het volledig optioneel denk ik.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 21:59

Oké :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:00

Hier een LRV ruiter:)

Lrv is algemeen een stuk goedkoper dan VLP. Je sluit je aan bij een club, als je nog bij de pony's rijst moet je een soort brevet behalen bij de pony werking en dan mag je op wedstrijd. Welke discipline maakt niet uit. In de zomer worden er tornooien georganiseerd, dat is wat je gisteren hebt gezien. Op tornooi kan je zowel een springproef starten als een dressuurproef. Groepsdressuur is vanaf dit jaar niet meer verplicht, maar meedoen levert wel extra selectiepunten op.

In de winter heb je winterwedstrijden en tussen mei/juni heb je tussenwedstrijden. Dan rij je ofwel dressuur ofwel springen, want dan ligt het op aparte dagen. Meestal heb je dan 2 of 3 ringen. Het merendeel bij ons in Oost-Vlaanderen is toch op zand. Tornooien is op gras tot nu toe.

In de herfst en lente heb je de eventings.

Eventing en springen kan je starten in Aspiranten (70-80) en nadien stroom je door naar Beginnelingen (90-1m).
In dressuur start je altijd in B1.

Wij betalen maar €1/ startcoupon en voor eventing €15. Ons lidgeld is ook veel lager. De rest moet je bij de clubs gaan informeren, dat kan onderling verschillen. Wij hebben vb wekelijks gratis les, maar dat is niet overal zo.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 08:37

Bedankt voor de uitgebreide informatie! Blijkbaar is er in mijn dorp ook een LRV en als ik al die voordelen zo hoor dan ga ik toch voor LRV gaan ;) . Kan je buiten de wedstrijden die de LRV organiseert ook nog andere wedstrijden rijden? Of moet je daar weer eerst iets anders voor doen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:33

Dat hangt er vanaf welke wedstrijd dat is. Als dat onderling georganiseerd is op een stal mag je je gewoon inschrijven, maar als het een wedstrijd is van een club die bij VLP is aangesloten moet je wel weer de hele mikmak doen (lidgeld, immatriculatie paard, inschrijven op equibel, etc...). VLP is in dat soort dingen echt een gedoe.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 15:17

Maar gaan wedstrijden altijd via zo'n organisatie?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:37

Wedstrijden kunnen:
- onderling zijn, dan heb je de richtlijnen van de organisatie te volgen als het op inschrijving, betaling, ... aan komt
- lrv: zoals varekaj al aanhaalde - ik heb zelf geen ervaring met lrv.
-Vlp: je kan altijd starten met een daglicentie maar! Dit kan maar x aantal keer per jaar (4 keer dacht ik) en dat kost je een hele duit. Bovendien denk ik niet dat je dan handicappunten (of winstpunten) kan verzamelen.
Wil je regelmatiger dan 4x/jaar starten moet je sowieso een gewone licentie aanvragen.
Maar: als je bij vlp en springen en dressuur wil starten zijn dat twee aparte licenties - en dus ook twee keer betalen.
En, derde minpunt aan vlp: wil je tussen april en oktober (zomerseizoen dus) niet-vlp wedstrijden gaan rijden (onderling, lrv, ...) moet je dit gaan aanvragen bij de vlp/ kbrsf (nationaal orgaan).

Ik zou even voor jezelf de voor- en nadelen bekijken, locaties bekijken en eventueel zelfs een rekensommetje maken wat het je kost aan inschrijvingsgelden.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 15:42

Oké bedankt :) .

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:08

Optiwolk schreef:
Wedstrijden kunnen:
- onderling zijn, dan heb je de richtlijnen van de organisatie te volgen als het op inschrijving, betaling, ... aan komt
- lrv: zoals varekaj al aanhaalde - ik heb zelf geen ervaring met lrv.
-Vlp: je kan altijd starten met een daglicentie maar! Dit kan maar x aantal keer per jaar (4 keer dacht ik) en dat kost je een hele duit. Bovendien denk ik niet dat je dan handicappunten (of winstpunten) kan verzamelen.
Wil je regelmatiger dan 4x/jaar starten moet je sowieso een gewone licentie aanvragen.
Maar: als je bij vlp en springen en dressuur wil starten zijn dat twee aparte licenties - en dus ook twee keer betalen.
En, derde minpunt aan vlp: wil je tussen april en oktober (zomerseizoen dus) niet-vlp wedstrijden gaan rijden (onderling, lrv, ...) moet je dit gaan aanvragen bij de vlp/ kbrsf (nationaal orgaan).

Ik zou even voor jezelf de voor- en nadelen bekijken, locaties bekijken en eventueel zelfs een rekensommetje maken wat het je kost aan inschrijvingsgelden.

Je kan niet bij elke club met een daglicentie starten. Bij ons ging dat bijvoorbeeld enkel voor springen en niet voor dressuur, vanwege de strakke planning. Dat aanvragen in het zomerseizoen heb ik nooit gedaan. Nooit iets van gehoord en ook nooit problemen mee gehad :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 19:13

Dat kan ik me voorstellen Heleenn, maar volgens de reglementen mag het niet...

En dat van die daglicentie vind ik ook raar, maar toen ik ng vlp reed ben ik dat enkel in de sub niv 00 tegengekomen.
Ben er wel sinds vorige zomer uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:11

Ik heb een aantal keer VLP gestart met daglicentie in niveau 0, maar dat is alweer van 2015 geleden. Sedert vorig jaar ben ik bij LRV aangesloten.

Ik heb mijn winstpunten bij de VLP wel gekregen, maar als je bijvoorbeeld 1e wordt (of algemeen prijs rijdt), dan is de organisatie niet verplicht om je ook een prijs te geven. Het kan zijn dat je enkel je protocol en misschien een lintje krijgt. Voor het starten met daglicentie moet je sowieso ook altijd extra betalen, en je kan enkel inschrijven via mail. Een proef rijden kost bijvoorbeeld €12,50, dan komt daar nog €5 bovenop als je met daglicentie start. Stel dat je dan die proef wint en de geldprijs is €20, dan heb je in het beste geval €2,5 winst en in het slechtste geval gewoon niks.

Ik betaal bij de LRV €1/startcoupon. Meestal krijg je naturaprijzen: dat kan gaan van een emmer snoepjes, een halstertouw, een borstel tot een zak eten twv €10, een grote zak wortelen, een set bandages, een dekje en in uitzonderlijke gevallen (zoals toen onze club een wedstrijd organiseerde) zijn het chiquere prijzen zoals een bon voor 2 sessies aquatraining ofzo. De prijzen zijn vaak geschonken door sponsors, maar je gaat eigenlijk altijd wel met iets naar huis wat meer waard is dan je inschrijving :))

Je hoeft niet noodzakelijk bij de club van jouw dorp aangesloten te zijn. Ik woon in stad A maar zit aangesloten bij een club 10km verderop. Niet elke club werkt op dezelfde manier. Bij ons zijn de lessen gratis, bij andere clubs moet je €5/les betalen. Wij hebben een relatief mooi oefenterrein, andere clubs rijden misschien standaard op een vertrapt grasveldje. Het enige wat wij moeten doen, is helpen met het jaarlijks eetfestijn en dan eens een klusjesdag. Bij andere clubs moet je eens koekjes of taarten verkopen, eetfestijn en veel meer van die dingen. Onze club stuurt ook hoofdzakelijk mensen om te jureren die een redelijk niveau rijden (M of hoger) of mensen die een jurycursus hebben gevolgd. Andere clubs sturen eender wie...

Ga dus zeker een paar keer kijken bij clubs in de buurt, informeer goed naar de "verplichtingen" die aan een lidmaatschap hangen en beslis dan wat het beste bij je past.
Onthou wel, als je bij LRV inschrijft als wedstrijdruiter, dat je voorrang geeft aan lrv wedstrijden, zeker in de zomer met de tornooien. Is er op een dag een VLP-wedstrijd en een LRV-wedstrijd, dan moet je in principe die van de LRV starten. Het gaat je niet in dank afgenomen worden als je dan je club laat stikken.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 21:39

Oké, bedankt voor de informatie! :) Klinkt best logisch allemaal maar ik kon er niet aan uit op internet :+ .