Hoofdpijn met paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannexponys

Hoofdpijn met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 10:28

Hey
Hebben jullie ook wel eens last van hoofdpijn tijdens het rijden?
Als ik heb gereden heb ik daar best wel last van wat ook wel een paar uur blijft.
Ik heb m'n cap als losser en strakker geprobeerd, en op mijn (superbrave) verzorgpony heb ik het ook zonder cap geprobeerd. ;) maarja het is iets minder maar het blijft, en het is niet slim dus ja...
Heeft iemand hetzelfde of tips?
Het is niet van de stress ofzo, want ik rij zo weg op een onbekend paard en ik cross ook gewoon weg op m'n verzorgpony waarbij we geen zadel en hoofdstel hebben.
Kan iemand helpen? Want ik wordt echt gek nu ik ong 4/5 keer ik de week rij

Groetjes Sanne

Afbeelding
Beetje vage foto maar dit is m'n cap
( en m'n zusje op m'n verzorgpony )
Laatst bijgewerkt door sannexponys op 01-07-17 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Re: Hoofdpijn met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:30

Waar zit de hoofdpijn? Begint hij daar ook?
Heb je nog andere klachten? Rug, armen etc?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:31

Je ogen zijn goed? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:33

Ik heb nogal vaak migraine, verschillende zaken kunnen dat in de hand werken bij mij. 1 oorzaak is het opspannen van mijn nekspieren. Ondertussen is 1 ritje in een attractiepark voor mij al voldoende om barstende hoofdpijn te krijgen. Vooral als je ooit al een whiplash gehad hebt, kunnen gespannen nekspieren de oorzaak zijn.

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 10:33

De hoofdpijn zit rond m'n voorhoofd, m'n cap zit daar wel overheen
Verder heb ik nergens last van ( behalve een zere voet maar dat heeft er niet mee te maken ) :j

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 10:34

Palmera schreef:

Ja, ik heb geen bril ofzo

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 10:35

SVRL schreef:
Ik heb nogal vaak migraine, verschillende zaken kunnen dat in de hand werken bij mij. 1 oorzaak is het opspannen van mijn nekspieren. Ondertussen is 1 ritje in een attractiepark voor mij al voldoende om barstende hoofdpijn te krijgen. Vooral als je ooit al een whiplash gehad hebt, kunnen gespannen nekspieren de oorzaak zijn.

Ik heb wel vaker hoofdpijn, maar ze zeggen dat ik geen migraine hebt, maar misschien heeft het er toch wel wat mee te maken, want in een achtbaan barst mijn hoofd ook uit elkaar van de pijn
Laatst bijgewerkt door sannexponys op 01-07-17 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:37

Misschien een keertje langs de huisarts, gewoon voor een check? Misschien zit je rug of je nek wel ergens vast, dat kan veel hoofdpijn veroorzaken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:38

Ik zou aan twee dingen denken is of teveel spanning in je lijf en met name je nek (die je misschien al zo gewend bent dat je dat niet direct als vervelend ervaart) maar door de bewegingen te paard en dus niet goed mee kunnen zijn in de beweging leidt tot hoofdpijn.
Of je hebt een lichte afwijking in je ogen waardoor je misschien met paardrijden waarbij je net als autorijden vaak van dichtbij naar veraf kijken moet schakelen en daar je ogen sneller moe worden bij paardrijden dan bij gewoon wandelen enzo... en dus daarvan hoofdpijn krijgt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:38

sannexponys schreef:
Palmera schreef:

Maar misschien heb je die wel nodig? :)

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 10:41

_Mar3 schreef:
Misschien een keertje langs de huisarts, gewoon voor een check? Misschien zit je rug of je nek wel ergens vast, dat kan veel hoofdpijn veroorzaken.

Goed idee! Ik moet toch nog voor m'n enkel dus dan kan ik het gelijk vragen

JudithGigi
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:42

Je zou het eventueel bij je ogen of evenwichtsorgaan kunnen zoeken. Heb vaker mensen gehoord die hierdoor hoofdpijn krijgen bij dingen als paardrijden

Telpeva
Moderator Algemeen
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:47

Al eens een cap op gehad met een andere pasvorm, of een grotere maat schaal?
⚠️ Telpeva kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:50

Ik zou je ogen eens na laten kijken

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:54

Ik heb ook weleens hoofdpijn gehad na het rijden. Dat kwam omdat ik de spieren in mijn schouders en nek onbewust aanspande.
Misschien is dat bij jou ook het geval?
Ik denk niet dat het door je cap komt.

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:30

Het kan zijn dat je schouders en nek vast steken door stress of iets anders (denk bv aan een verkeerd hoofdkussen). Midden tijdens je gemiddelde dag met al je activiteiten moet je eens kijken of je als je rechtstaat je hoofd omhoog kan draaien, naar het plafond kijken dus. Kijk op dezelfde manier ook eens naar de vloer, schouders recht houden. Als dit lastig voelt in de nek of je voelt het begin van je hoofdpijn komen dan zit er waarschijnlijk iets geblokkeerd in de nek.

Het kan ook perfect door een afwijking aan je ogen komen. Ben je recent (= 1 jaar of korter) naar de oogarts geweest voor een check up? Het is iets wat al snel vergeten wordt. Al ooit iemand anders zijn bril opgezet en een cirkeltje gelopen? Krijg je ook vreselijke hoofdpijn van. Je kan dus na een uur rijden hetzelfde krijgen in lichte vorm als je ogen niet helemaal tip top ok zijn.

Er zijn zeker nog andere mogelijke oorzaken. Ga dus zeker ook eens naar je huisarts en vertel uitgebreid wanneer, hoe, waar je hoofdpijn krijgt. Voor veel oorzaken volstaat een reeks fysiotherapie behandelingen en ben je er over enkele weken van af.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:33

Vergeet niet goed te drinken. Als je sport dan verlies je veel vocht. Ook als je niet zweet verlies je vocht door ademhalen.
Hoofdpijn kan ook een teken van te weinig vocht zijn.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:44

Je ogen na laten kijken is inderdaad een goede tip. Ik had eerder ook last van erge hoofdpijn, en toen ik mijn ogen na liet kijken bleek ik ook een bril/lenzen nodig te hebben. Nu ik lenzen heb, heb ik nergens last meer van.

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 23:51

Evelijn schreef:
Ik zou aan twee dingen denken is of teveel spanning in je lijf en met name je nek (die je misschien al zo gewend bent dat je dat niet direct als vervelend ervaart) maar door de bewegingen te paard en dus niet goed mee kunnen zijn in de beweging leidt tot hoofdpijn.
Of je hebt een lichte afwijking in je ogen waardoor je misschien met paardrijden waarbij je net als autorijden vaak van dichtbij naar veraf kijken moet schakelen en daar je ogen sneller moe worden bij paardrijden dan bij gewoon wandelen enzo... en dus daarvan hoofdpijn krijgt.

Ik ga misschien wel even Mn ogen laten testen :j

sannexponys schreef:
Palmera schreef:

Maar misschien heb je die wel nodig? :)[/quote]
Ik zal ze wel een keer laten testen, misschien is het idd wel nodig :j

Telpeva schreef:
Al eens een cap op gehad met een andere pasvorm, of een grotere maat schaal?

Ik heb die van Mn zusje wel eens geprobeerd, maar dat scheelde niks.
En het verstellen van maat heeft ook weinig nut :(

amber15 schreef:
Ik heb ook weleens hoofdpijn gehad na het rijden. Dat kwam omdat ik de spieren in mijn schouders en nek onbewust aanspande.

Wat heb je daar aan gedaan? Misschien kan ik dat dan proberen :j

Neverland schreef:
Ik zou je ogen eens na laten kijken

Goed idee :j

KatooG schreef:
Het kan zijn dat je schouders en nek vast steken door stress of iets anders (denk bv aan een verkeerd hoofdkussen). Midden tijdens je gemiddelde dag met al je activiteiten moet je eens kijken of je als je rechtstaat je hoofd omhoog kan draaien, naar het plafond kijken dus. Kijk op dezelfde manier ook eens naar de vloer, schouders recht houden. Als dit lastig voelt in de nek of je voelt het begin van je hoofdpijn komen dan zit er waarschijnlijk iets geblokkeerd in de nek.

Het kan ook perfect door een afwijking aan je ogen komen. Ben je recent (= 1 jaar of korter) naar de oogarts geweest voor een check up? Het is iets wat al snel vergeten wordt. Al ooit iemand anders zijn bril opgezet en een cirkeltje gelopen? Krijg je ook vreselijke hoofdpijn van. Je kan dus na een uur rijden hetzelfde krijgen in lichte vorm als je ogen niet helemaal tip top ok zijn.

Er zijn zeker nog andere mogelijke oorzaken. Ga dus zeker ook eens naar je huisarts en vertel uitgebreid wanneer, hoe, waar je hoofdpijn krijgt. Voor veel oorzaken volstaat een reeks fysiotherapie behandelingen en ben je er over enkele weken van af.

Ik ga eigenlijk nooit naar de oogarts :x maar dat is idd wel slim om te doen. Ik moet binnenkort nog naar de huisarts dus dan vraag ik dat gelijk :):)

Chasey schreef:
Vergeet niet goed te drinken. Als je sport dan verlies je veel vocht. Ook als je niet zweet verlies je vocht door ademhalen.

Ik drink van tevoren en erna ook altijd goed (omdat ik snel dorst krijg) dat werkt wel een beetje maar niet heel erg :n

Westhof schreef:
Je ogen na laten kijken is inderdaad een goede tip. Ik had eerder ook last van erge hoofdpijn, en toen ik mijn ogen na liet kijken bleek ik ook een bril/lenzen nodig te hebben. Nu ik lenzen heb, heb ik nergens last meer van.

Top zal ik doen :j
Laatst bijgewerkt door C_arola op 02-07-17 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samen gevoegd, dit kan met de wijzig knop

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 00:08

Hoe is je houding? Door dagelijks veel op je mobiel te zitten, kun je een anteropositie krijgen. En die, ja ja, veroorzaakt ook weer hoofdpijn. Je hoofd draag je dan net uit het lood, waardoor je nek- en rugspieren overbelast raken. Dit resulteert in hoofdpijn.

juliar99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 00:16

Ik had het ook een tijdje doordat ik met spanning galoppeerde, en hierbij mijn hoofd naar beneden hield. mijn instructrice zei dat ik echt naar voren moet kijken, en wanneer ik dit goed doe, heb ik na het rijden geen hoofdpijn etc.. Misschien dat het bij jou ook zo is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 00:18

Je kan ook naar de opticien voor een oogtest. Ik ben nog nooit naar een oogarts geweest, maar heb al vanaf groep 5 een bril.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:30

sannexponys schreef:
Chasey schreef:

Ik drink van tevoren en erna ook altijd goed (omdat ik snel dorst krijg) dat werkt wel een beetje maar niet heel erg :n

Als je snel dorst krijgt, dan drink je eigenlijk al te weinig en te laat. Dorst en hoofdpijn zijn tekenen van uitdrogen.
En wat je drinkt is ook belangrijk.

Ogen testen is ook een optie.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:29

sannexponys schreef:
amber15 schreef:

Wat heb je daar aan gedaan? Misschien kan ik dat dan proberen :j

Ik had er vooral last van in draf. Probeer je er bewust van te zijn dat je spieren aanspant of ontspant. Draai eens rondjes met je schouders en je hoofd. Misschien een zitlesje?

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:30

Heb je naast paardrijden en de achtbaan in andere situaties ook last v hoofdpijn?