2e hands trailer kopen, paar vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

2e hands trailer kopen, paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 23:15

Ik zag dat er al meerdere topics over zijn (geweest) maar hoor graag weer meer recente info.

Helaas kwam er niet veel reactie op mijn andere topic
[TAO] Shetlander schuin in 1,5 paards?/Advies wat beste te kopen

Maar hier wat vragen
Trailer wordt voor shetlander met sulky maar ik moet er ook grote paarden in kunnen vervoeren

1. Welke hoogtemaat moet je dan minimaal hebben voor paard van zeg 170 te vervoeren?

2. Zijn goedkope 2e hands trailers per definitie een "no go"? Er zit zo vreselijk veel verschil in de prijzen die gevraagd worden. Tussen de 500 en 50000 ook voor echt oude trailers.

3. Ik wil uberhaupt laten keuren maar waar doe je zoiets? Genoeg voorbeelden van rotte trailers die bij een trailerboer gekocht waren.....

4. Wat zou het zo kosten om een trailer te voorzien van een nieuwe bodem? Mocht die niet meer goed zijn.

Hoop dat iemand goede info heeft voor me :-)

StalNollie

Re: 2e hands trailer kopen, paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 23:19

Voorl veel gaan kijken en niet overhaast beslissen. Hier rond de 8 trailers gezien en veel waarbij ik twijfelde... uiteindelijk niet gedaan en bij de laatste trailer super onderhoud etc en maar 100 boven budget.

Nu nog super blij mee. Prijzen varieren enorm. Keuring was hier rond de 165 excl bodem controle zit er nooot standaart bij.

Nieuwe bodem ben je al gauw tussen de 500 a 1000 euro kwijt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 23:27

Gewoon ff na laten kijken bij een trailerbedrijf.
Dat hoeft echt niet veel te kosten.
Ik was voor mijn nieuwe bodem incl gietvloer 800€ kwijt.
Ik had een 2de hands gekocht voor 700€.Die moest rondom in de banden, een zijwand vervangen en het jaar er op liet de gietvloer los.
Toen bleek de bodem op een paar kleine plekjes niet helemaal goed te zijn dus die heb ik vervangen.
Maar ook het electrisch is geheel opnieuw getrokken en de remmen moesten gedaan.
Kost allemaal best wat maar dan weet je wel dat het goed is.
Als ik alles bij elkaar optel heeft hij me denk ik 2500€ gekost maar dan is wel alles vernieuwd.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 08:27

stomme vraag misschien maar doe je bij trailers ook keuren en bij afkeur kosten voor verkoper?
Als dat elke keer namelijk zo'n 165 euro gaat kosten.... :-)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 08:33

Wat ik je wil aanraden is om een aluminium trailer te kopen: dit kan niet rotten (hout wel) en is steviger.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 08:36

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:46

165€ is een belachelijke prijs.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 11:48

ambre schreef:

Kan goedkoper dus?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 11:59

Ik heb mijn trailer gewoon bij de trailer dealer gekocht, hij vond zelf een lek in de bodem, heeft dat netjes hersteld en is daar ook elk jaarin onderhoud.

BK trailers in Barneveld

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:06

Je kunt zelf al veel ontdekken als je gaat kijken.
Neem een schroevendraaier mee, met het handvat kan je tegen de zijwanden aan kloppen op diverse plekken, als je bij de naad bijvoorbeeld klankverschil hebt op een plek of op de bodem dat klankverschil mag je er van uitgaan dat er rot kan zitten.
Plus dat als een trailer goed onderhouden is bij je de stickers terug kunt vinden op de disselboom.
Bij mijn trailer zitten er inmiddels al aardig wat naast elkaar geplakt op de boom.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:23

ambre schreef:

Verdere toevoeging?

Bij dealer wil niet alles zeggen ik had telefonisch contact gehad en ja er stonden enkele binnen budget en zagen er goed uit. We kwamen aan wst een trailers zp goed als rot. Ja stond er 1 boven budget.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:48

Wij zochten een 'rotte' trailer en hebben deze voor 100 euro gekocht. Achteraf bleek deze super hard, alleen niet mooi (ouderwetse platen blijven meestal heel goed)

De beste tip die ik ooit kreeg 'stamp met de stang heel hard op de vloer' als hij rot is ga je er doorheen.

Nieuwe vloer is ong. 600 euro bij de locale trailerraparateur (prijs van HAKO - Veenoord).

'Mooie' trailers met polyester hebben vaak bobbels onder het polyester = vocht tussen de wanden. Dit kan ook van binnenuit komen, via de kap. Deze trailers zou ik zeker laten staan.

Opgeknapte trailers zou ik persoonlijk ook laten staan, omdat je dan niet weet hoe dik de bodem is die er in is gekomen.

Rij met de trailer, zodat je voelt hoe hij achter de auto ligt. De lelijkste trailers lagen bij mij het fijnst achter de auto :+ Je kan dan ook horen / voelen hoe hij reageert achter de auto.

Onze paarden van 1.70 stonden prima in een lagere trailer, maar het liefst wil je dan wel iets meer hoogte. Exacte maten zou ik even terug moeten zoeken.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:07

Neem iemand mee (d'r zijn er zat te vinden op Bokt) die al eerder een tweede hands trailer gekocht heeft en bij voorkeur iemand die 'm daarna zelf opgeknapt heeft.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:00

IngridM schreef:
ambre schreef:

Kan goedkoper dus?

Ik ben bij mijn adres net zoveel kwijt geweest voor het nakijken incl alles smeren, remmen nalopen en wat onderdelen vervangen.
Alleen voor een check lijkt het me dus belachelijk veel.Zolang zijn ze er niet mee bezig.
Bodem kunnen ze bekijken maar de mijne was met prikken en van onderaf bekijken ook top.
Begon echter wel al zachtere plekken te krijgen onder het rubber bij de zijdeur en de kant waar de wand rot was.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 20:28

IngridM schreef:
stomme vraag misschien maar doe je bij trailers ook keuren en bij afkeur kosten voor verkoper?
Als dat elke keer namelijk zo'n 165 euro gaat kosten.... :-)

Heeft iemand antwoord op deze vraag?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 20:35

Ik zie veel trailers met schuine achterkanten, wat is daar het nut van?
Voorbeeld:
Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:50

Mbt keuren
Nee dat gebeurt zelden, maar jekan het altijd proberen af te spreken.

Geen idee warom die schuine kanten zijn, je ziet het voornamelijk bij oudere trailers

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:18

Dat de regen er niet in komt ? Hebben vaak geen afdekzeil

Bij afkeuren trailer nog noot gehoord dat dit voor verkoper is. Moet ook eerlijk zeggen dat zeer weinig mensen dit laten doen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 22:26

Nou ben ik zeker wel van plan; bovag keuring! Teveel verhalen gelezen over trailers bij een bedrijf vandaan die zogenaamd goed waren en die flink verrot bleken te zijn . Dat risico wil ik niet lopen

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:44

Een BOVAG (aankoop)keuring kost ca. 50,- euro (ca. 1 uur werk) Hierbij wordt er dus niets gerepareerd/gesmeerd/onderhouden maar alleen gekeurd wat eigenlijk neerkomt op de controle van een groot aantal belangrijke punten. (vergelijkbaar met APK voor een auto) Hier een lijst van de controle punten: https://steur-aanhangwagens.nl/keuring/

De prijs van 165 euro zoals eerder al genoemd is waarschijnlijk voor een keuring + onderhoudsbeurt en is een vrij normale prijs daarvoor.

Je kan de eventuele koop laten afhangen van de keuring. Als ze dit niet willen weet je genoeg. Wij doen regelmatig zo'n aankoopkeuring en de meeste mensen delen de kosten.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 23:00

Super info bedankt Jelle!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:18

Die schuine zijn vaak trailers met een lager gewicht, het scheelt namelijk best wel als je onderkant 20cm korter is.

Wij hebben vorig jaar een trailer tweedehands gekocht. Komt uit 1983 en 1000 euro voor betaald. Mijn vader is redelijk handig dus die heeft hem weer netjes gemaakt. Binnenkant gewit, zodat de trailer wat netter eruit zag van binnen. Verder heeft mijn vader de elektra gecheckt en goed doorgetrokken als het niet goed zat, tevens ook lampjes vervangen. Daarnaast hebben we er 4 nieuwe banden onder gezet, omdat de oude haarscheurtjes hadden in het midden. We hebben hem gekocht onder het mom van als de bodem rot is doen we er een aluminium bodem in. Gelukje voor ons: er zit echt een top bodem in. Ze hebben hem vervangen met lengte balken i.p.v. 1 plaat en daarboven een gietvloer gedaan. Door de ruimtes tussen de balken kun je zien of het rot wordt, blijft er lucht tussen en kan evt plas redelijk eruit.

Waar je op moet letten:
- bodem (!). Hard met een stang slaan kan op een houten bodem. Op een gietvloer heel hard springen, zodra je ook maar een beetje beweging voelt lekker laten staan. Tenzij je de bodem wilt laten vervangen (als daar de prijs naar is), kijk dan ook hoe de behuizing erop staat: in sommige gevallen wordt het een duur grapje. Verder kan je er altijd even onder liggen en met een schroevendraaier tikken, als hij rot is ga je er zo doorheen.

Verder goed opletten of wat jij wel en niet kan danwel wilt vervangen. Trailerbanden zijn vaak banden die heel hard zijn en het lang doen. Je rijdt er echter niet elke dag mee en waarom ze aan vervangen toe zijn, zijn de haarscheurtjes aan de binnen/buitenkant (dus niet het vlak waarop hij rijdt). Als je een rondje ermee kan rijden: vooral doen. Even voet op de rem en alle verlichtinf checken: ondanks massastroom zou alles het moeten doen. Bij rondje rijden flink hard remmen om te kijken of de oplooprem werkt. Je kan dan het beste even kijken buiten of hij ook daarwerkelijk is ingeschoven.

Voor de hoogte: ik heb mijn 1.48 pony in een 2.60/2.70 trailer staan, ze staat er ruim in maar ik zou hem niet lager willen hebben.

Succes! Hoop dat je er wat aan hebt

Afbeelding
Afbeelding
Dit is onze knappe trailer :)

Kleine tip nog: neem iemand mee met verstand met auto's/trailers!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:59

IngridM schreef:
Trailer wordt voor shetlander met sulky maar ik moet er ook grote paarden in kunnen vervoeren

1. Welke hoogtemaat moet je dan minimaal hebben voor paard van zeg 170 te vervoeren?

Het hangt er een beetje vanaf hoe je de trailer denkt te gebruiken. Hoe vaak met hoevele shetlanders en hoe vaak met hoeveel grote paarden. Ik vermoed dat de meeste trailers wel "standaard" gebouwd zijn voor paarden van 1m50 to 1m70. Behalve de hoogte van het dak is ook de plaatsing van de borststang een bepalende factor. Misschien kun je een normale trailer aanpassen aan de maat van de shetlander door een tweede, lager geplaatst, bevestigingspunt voor een borststang voor de maat van de shetlander.

Voor de Sulky zou ik een bevestiging achterop de trailer maken zoals je ook bij de vervoerders van renpaarden ziet (kijk hier voor ene voorbeeld: http://www.thielpaardentrailers.nl/NL/f ... ouder.html)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 10:29

Super bedankt iedereen!!

Feline Nanet; mooie trailer!

Pjotrg; de sulky gaat in de punt voorin en ik laat extra lage borststangen erin zitten die ook opzij kunnen als er een groot paard in vervoerd moet worden.

Sulky wil ik echt niet achterop, wil snel de klep open kunnen trekken in geval van nood.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 00:00

Bovag keuring checkt bodem en wand onvoldoende, gebruik de zoekfunctie maar eens hier op bokt. Er wordt gecheckt of hij veilig genoeg is op de weg op dat moment, niet of je paard er ieder moment doorheen kan zakken.