Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
EmptyWords schreef:Ik denk dat je even anders niet gaan kijken/denken.
Hij is bang. En als hij zich uit geef je hem op zn flikkker. Ik snap, hij moet rekening met je houden, maar boos worden omdat hij bang is...
Tijd voor een schrik/gewenning training. Laat t rijden en longeren maar even. Ga lekker samen koeien kijken. Niet dichterbij dwingen. Gewoon lopen tot waar hij stopt en laat maar kijken. Klets wat, beloon hem en kijk mee.
Dat is iig waar ik zou beginnen
EmptyWords schreef:Ik denk dat je even anders niet gaan kijken/denken.
Hij is bang. En als hij zich uit geef je hem op zn flikkker. Ik snap, hij moet rekening met je houden, maar boos worden omdat hij bang is...
Tijd voor een schrik/gewenning training. Laat t rijden en longeren maar even. Ga lekker samen koeien kijken. Niet dichterbij dwingen. Gewoon lopen tot waar hij stopt en laat maar kijken. Klets wat, beloon hem en kijk mee.
tamary schreef:EmptyWords schreef:Ik denk dat je even anders niet gaan kijken/denken.
Gevaarlijk worden mag hij nooit. En in de angst laten hangen is ook geen optie. Spanning laten afvloeien doe je door werk. Aandacht moet bij jouw zijn, niet overal behalve bij zijn mens. Paard dat onzeker gedrag toont is niet geschikt om "kudde" te leiden, dat moet jij dus doen, maar dan moet paard die verantwoordelijkheid wel aan jouw durven toevertrouwen. Paard dat zo automatisch al in de stress schiet kan niet nadenken en gaan koetjes kijken, eerst spanning er uit zodat paard weer kan nadenken en dus leren dat koeien niet eng zijn.
Phaedra013 schreef:EmptyWords schreef:Ik denk dat je even anders niet gaan kijken/denken.
Dat klinkt inderdaad heel logisch. Echter begint hij heel vroeg te protesteren, gewoon tot op een afstand van die koe gaan dat hij oke vindt en dan terug draaien, ook al is dat 100m van de koe? En dit dan blijven herhalen? Ook als de koeien niet buiten staan zal hij daar erg protesteren omdat hij weet dat daar soms koeien staan. Moet ik hem daar dan ook niet aansporen om voorbij die weide te gaan? Ook als hij op een halve meter van mij stijgert moet ik hem niet corrigeren als dit in een angstreactie voorkomt?
jensvl schreef:Ik ben het volledig eens met wat koper zegt. Dat is een heel goede manier om dit probleem op te lossen.
Ik weet niet in welke omgeving je woont. Ik heb al veel paarden met angst van verschillende dingen, van hun angst af geholpen. Dus als je niet te ver woont kan ik wel eens afkomen. En anders woont er mss een andere bokker met ervaring op dit vlak in je buurt.
Nirvana_ schreef:Ik weet dat Ton van Duivenvoorden regelmatig "koeienclinics" geeft, speciaal om paarden van hun koeienangst af te helpen. Misschien eens kijken of hij iets voor je kan betekenen?
Dat slot zal ik nog een paar keer moeten pakken en dan herhalen wat we de eerste keer hebben gedaan. Net zolang tot ze het niet meer boeiend vindt. Als ik het slot léúk wil maken kan ik daarna nog er snoepjes in gaan leggen oid die ze kan pakken maar dat vind ik niet nodig. Het is voldoende dat ze niet verstijft als ze het ziet of als het geluid maakt.
Ch_celine_Ch schreef:Je kunt doen dat je in de buurt bent bij een koe met je paard en als het paard dan een beetje zenuwachtig is geworden Kun je hem kalmeren al het niet lukt ga je weg en dan sluit je af met iets dat hij goed kan en dan beloon je je paard. Ik hoop dat je dit begrijpt en dat het helpt