Mijn paard heeft een blokkade bij Longeren en Lange lijnen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentleteam

Mijn paard heeft een blokkade bij Longeren en Lange lijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 23:32

Hoi,
Ik heb een groot probleem.
mijn paard is sinds kort 3 jaar.
Ik heb 2 trainers gehad maar mijn paard heeft er echt geen goede ervaringen aan over gehouden en dit heeft gezorgd voor heel veel moeilijkheden bij het longeren en lange lijnen.

Ik train in vd en gw met hem en alles gaat goed behalve longeren en lange lijnen.

Ik heb zelfs een parreli trainer gehad en zij zegt dat hij echt een blokkade ermee heeft die moeilijk opzij te zetten is.
het probleem is hij wil niet vooruit met longeren.
drijven, met de leadrope of zweep helpt totaal niet.
Ofwel blijft hij stil staan ofwel loopt hij na mij toe.

Help!!
ik heb echt tips nodig ervoor want het lukt gewoon niet meer.

aeolusnr1

Re: Mijn paard heeft een blokkade bij Longeren en Lange lijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 00:04

Waar woon je ergens ?? Want ik vind dit op zich niet echt zo'n groot probleem, ik ben er bijna zeker van dat ook dit paardje al bij de eerste training braaf zijn rondje zal lopen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 07:31

De blokkade ben waarschijnlijk jijzelf. Een veel voorkomende fout bij longeren is je eigen positie ten opzichte van je paard. je kunt een paard ongemerkt en ongewild met je eigen lichaam blokkeren zodat hij naar je toe blijft komen. Beetje suf dat al die 'experts' je dat niet even hebben kunnen leren. Dat is met 1 of 2 lesjes verholpen hoor.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:08

Blijkbaar heeft je paard geleerd om er onderuit te komen, en is hierin bevestigd door meerdere mensen. Zulk sterk bevestigd gedrag is vaak 'taai' en lastig te veranderen. Wat doet hij als je groffer inkomt? Flinke brul, met een grote brede houding hem 'wegduwen' en een klap met de zweep uitdelen? Ik gok dat als je dat consequent (en dramatisch) doet je hem er wel doorkrijgt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:16

Is dat niet hetzelfde paard met pijn in zijn mond?

Je hebt zo te zien al erg veel vrijheidsdressuur gedaan met je paard.
Dat is alles gericht op jou en bij jou blijven.
Longeren is in feite wegsturen.
Ik denk dat je onbewust in de uitnodigende houding staat en je paard dus niet weet wat de bedoeling is.

Gentleteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 17:53

Hoi hoi ten eerste bedankt voor de tips allemaal.
aelosurn1 ik woon in Spanje dus das beetje ver weg denk ik.
dianaw33 ik ben de blokkade niet althans ( dat denk ik) ik heb ondertussen 2 trainers gehad die het niet klaarkregen dus dat lijkt me een goed voorbeeld.
ik kan mss beter mijn verhaal uitleggen.
ik heb mijn paard sinds hij 7 maanden oud is toen hij 11 maanden was heb ik een trainer aangenomen voor mij te helpen hem op te leren.
Ik had nog niet zoveel ervaring met paarden dus het leek me logisch er iemand bij te vragen voor hulp aangzien trainers daarvoor zijn.
Dus die trainer die ik had aangenomen zei dat hij een natural horsemanship trainer was.
de eerste 2 lessen gingen echt heel goed! Hij zei dat mijn paard Estime heel lief was enzovoort en dat je eigenlijk geen beter veulen kon voorstellen.
hij begon met trainen in longeren maar stom dat ik het heb toegelaten snap mezelf nu nog niet.
een paard van 11 a 12 maanden hoort nog niet zo zwaar te trainen in 35 graden moest Estime op die leeftijd in stap, draf, galop 2 uur trainen.
als hij dit niet meteen deed kreeg hij klappen met de zweep.
Als estime niet meteen achteruit ging in een training kreeg hij met de zweep hard op zijn benen.
als hij likte bij de trainer ( gewoon likken niet bijten) kreeg hij een elleboogstoot in zijn neus zo hard dat hij al snel kopschuw werd.
om een lang verhaal kort te maken ik heb dit voor een tijd toegelaten totdat ik het licht eindelijk zag dat dit niet goed was voor een jong paard.
Die trainer zei dat ik mijn paard 2kg haver per dag moest geven.
waardoor mijn lief leuk veulentje al snel veranderde in een aggresief, kopschuw paard.
sinds die trainer weg is gegaan heeft mijn paard nooit meer willen longeren.
die parelli trainer die ik al genoemd heb zegt dat hij heel wls een trauma eraan heeft overgehouden en ik hem hier lief en geduldig overheen zal moeten helpen dus troi sorry maar slaan zal ik hem nooit doen.
ik weet dat dat niet de juiste manier is.
en ik wil een goeie band houden met mijn paard daarom sla ik hem niet

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:57

Je kan hem wel laten lopen op een circeltje zonder lijn? Dus het vrijwerken, vrij longeren, grondwerken, type van 'longeren'?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:01

Osteopaat. :)

Gentleteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 18:11

RianneH nee dat kan ik jammer genoeg nog niet met hem :')
ik heb geen roundpen of zo iets dus dat maakt het nog beetje moeilijker.

En aangezien mijn paard nu dus 3 is wil ik langzaamaan het longeren toch terug oppaken.

Wrm Osteopaat? :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:11

Wil je paard wel een rondje om je heen lopen als je hem gewoon aan halstertouwtje hebt?

Gentleteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 18:13

Nee jammer genoeg ook niet.
niks wat met cirkelen te maken heeft gaat.
ik probeer het nu door te longeren met lange lijnen maar das ook niet echt gemakkelijk met een paard dat niet meer vooruit gaat.
en ik weet gewoon ik voel dat het door zijn vroegere ervaringen is want hij doet alles behalve dat.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:17

Gentleteam schreef:
RianneH nee dat kan ik jammer genoeg nog niet met hem :')
ik heb geen roundpen of zo iets dus dat maakt het nog beetje moeilijker.

En aangezien mijn paard nu dus 3 is wil ik langzaamaan het longeren toch terug oppaken.

Wrm Osteopaat? :)

Je geeft aan dat je verdenkt dat je paard ergens een blokkade heeft zitten. Een osteopaat kan dit checken en behandelen én het is ook helemaal niet verkeerd om je paard een keer los te laten werken, blokkades weg te laten halen en werveltjes weer recht te laten zetten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:18

Nou misschien moet je dan toch eens een drijvend zweepje erbij pakken. Jouw paard is nu jouw aan het longeren. En met aaitjes en knuffeltjes en smeekbedes gaat je dit niet lukken.

Daarnaast, jij kunt het wel zielig vinden dat je paard een elleboogstoot krijgt als ze aan je voormalige trainer likte, maar als jij natural horsemanship trainer wilt worden, snap je vast wel waarom dat niet mocht van die trainer.

Beschouw je paard niet als mishandeld, maar gebruik GBV en longeer hem, ipv omgekeerd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:19

Volgens mij is het gewoon heel simpel, hij begrijpt niet wat je van hem wilt en blijft daarom stil staan.

Terug naar de basis. Wij leerden de jonge groene paarden eerst te reageren op onze lichaamstaal. Als ze begrijpen hoe ze voorwaards moeten en hoe ze om je heen moeten, dan is de volgende stap om er een lijntje aan te doen. Je lichaamstaal blijft hetzelfde, te kan alleen meer begrenzen en sturen. Maar goed, hier heb je wel een afgezet stuk voor nodig.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:23

Ik weet niet of je vanaf jongs af aan al met hem bezig bent, zo ja, zou ik zeggen laat hem eens weer paard worden in een kudde. Die leren hem wel dat ie aan de kant moet of vooruit als zij dat zeggen.
Tenzij je paardje fysieke problemen heeft over gehouden aan al dat werken op jonge leeftijd ( bijv. Been problemen)
Misschien zegt een video ook meer als zo in woorden te bedenken als bokt lezer hoe het eruit ziet

Gentleteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 18:27

Bedankt Change3x een hele goede tip daar ga ik zeker eens voor kijken.
Rocamor sorry maar ik denk dat me beetje verkeerd begrijpt *D
wie zegt dat ik aai, knuffel, of aan smeekbedes doe?
dit is helemaal niet wat ik doe.

Mijn paard was 12 maanden oud kom op dan kan een paard je likken zonder dat je zijn neus probeert te breken!
dus nee sorry die trainer snap ik helemaal niet.
dus mijn paard begrijpt mij niet?
waarom begrijpt hij dan zelfs een parelli trainer niet?
ik heb het trouwens ook met zweep geprobeerd en dat helpt ook niet.

Gentleteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 18:31

Ik snap dat het moeilijk is om tips te geven via de pc terwijl ik zelf al moeite heb met mijn paard terug aan te leren maar tips zoals sla hem met een zweep en gewoon zeggen dat ik het met smeekbedes doe sorry die zijn zo leuk niet.
Ik ben verder geraakt met mijn paard in alle andere oefeningen en hij heeft alleen problemen in deze 2 oefeningen waar hij toevallig echte trauma's aan over heeft gehouden door trainers. Als zelfs een Parelli trainer dit al zegt lijkt het me toch duidelijk. Sorry als ik nu mss een beetje opgejaagd klink maar leuk om die reacties te horen is het niet.
Tips zoals Change3x zegt daar ben ik dus echt heel blij mee en daar ga ik ook zeker mee verder proberen te gaan!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:35

Omdat een paard heel duidelijk snapt dat ie niet zomaar mag schuren, schurken of proeven van een ander paard. En ook niet aan mij. Dat meld ik 1 keer vriendelijk, tweede keer wat duidelijker en derde keer wandelt ie ook tegen een elleboog aan. Niet dat ik zijn neus breek, maar als zo'n beest te stom is om duidelijke signalen te negeren, dan wordt ik wat duidelijker, maar ook onvriendelijker.

wat gebeurt er als je een lange dressuurzweep (of zo'n carrot stick voor mijn part) gebruikt, in het midden gaat staan en je paard van achteren om je heen laat lopen. Komt ie met de schouder naar je toe, wijs je / prik je met je zweep even in de schouder om ruimte te creeren en gebruik je dat zweepje gelijk weer als drijvende kracht?

Ik heb het overigens niet over slaan met die zweep, maar als drijvende kracht of als verlengde van je arm om hem naar buiten te drijven.

Gentleteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 18:43

Slaan is nooit never de oplossing.
misschien waren je 2 eerste signalen ook niet zo duidelijk dan?
en ja idd maar ook op andere manieren.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:45

Heb je een filmpje van hoe je paard doet als je hem probeert te longeren? Ik denk dat je dan veel betere hulp kunt krijgen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:46

Ik zou hem even lekker op de wei laten. Als hij volwassen is begrijpt hij het misschien beter.
Met 11 maanden al opleren heeft hem toch wat trauma's bezorgt denk ik. (Ik wil je niet veroordelen hoor, je zou ook verwachten dat een trainer wel beter weet..)

Gentleteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 18:54

Ja dat denk ik ook Macs en geloof me ik beoordeel mezelf wel ik had beter moeten weten maar ik was 14 jaar en had nog niet veel ervaring met paarden dus drm geloofde ik die trainer gewoon op zijn woord had ik veel beter niet gedaan.
snap mezelf nu echt nog niet.
ik ben echt zo geduldig mogelijk met mijn paardje en probeer iedere manier waar ik me ook goed bij voel.
en ja idd tis alleen al 2 jaar geleden nu ik weet wel dat paarden nooit vergeten maar toch.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 18:58

Kun je een filmpje voor me maken? Ik vind het wel een uitdaging om je vanaf een afstand te coachen

aitl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:00

Vervelend dat het niet lukt.
Ik zou ook eerst de osteopaat laten kijken. Dan weet je zeker dat de lichamelijke blokkades eerst worden opgelost.
Daarnaast zou ik goed kijken op zowel harde als zachte bodem of je paard niet kreupel is.

Als dit beide is uitgesloten da kun je een longeercirkel maken met hindernis balken of lint (in de eerste instantie maak je deze niet te groot) dan ga je opnieuw stap voor stap beginnen met longeren, (misschien de eerste paar keer met 2 personen, jij in het midden en de andere persoon drijft voorwaarts met een lange zweep) eerst los daarna aan het halster en alleen maar voorwaarts houden om daarna de commando's aan te leren , vervolgens een hoofdstel in en weer goed voorwaarts houden en de commando's oefenen. Als dit goed gaat dan pas kun je gaan denken aan de dubbele lijn.
Woon je toevallig en de buurt van de Costa calida?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:03

Kan hij wel gewoon netjes wijken voor druk?
Dan kun je hem eerst een van je af laten wijken (opzij). Dan naar achter en dan naar voren (hand op kont). Gaat hij op de hand niet naar voren dan doe je hem weer opzij etc.
Naar voren is het minst vermoeiend dus op den duur zal hij heus wel naar voren stappen waarop je dan beloond en stopt.
Als hij eenmaal doorheeft dat druk op de kont naar voren is dan kun je steeds meer afstand nemen.