Hittestress

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hittestress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 17:47

De zomer komt er weer aan en op de al wat warmere dagen als vandaag steekt ook weer die ene zorg de kop op: hoe voorkom ik dat mijn pony hittestress krijgt?

De pony in kwestie is klein van stuk en rondgeribt (shetlandpony) dus ze raakt haar warmte moeilijk kwijt. Ze is al wel voor een deel verhaard maar heeft nog wel het nodige winterhaar en tussenvacht zitten. Ook is ze al wat op leeftijd (27) en heeft haar lichaam het in het verleden niet makkelijk gehad. Ze is productiedier geweest.

De hittestress uit zich bij haar in moeheid/dufheid en diarree/koliekachtige klachten. In het ergste geval gaat ze languit op de grond liggen flehmen (vorig jaar 1 keer gehad op een erg warme dag).

Afsponzen met water zou een optie kunnen zijn maar er is alleen koud water en ik denk dat ze het dan alleen maar nog warmer krijgt doordat de poriën samentrekken? Helaas heb ik geen bestraat stukje op de wei, anders kon ik dat natuurlijk natspuiten zodat ze op een ondergrond met verdampend water kon staan. Ze heeft het grootste deel van de dag wel schaduw op de wei. De wei ligt helaas wat lager waardoor het er in de zomer een paar graden warmer is dan in de omgeving.

TinGu

Re: Hittestress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 17:54

Vervelend voor jou en je pony! Mijn paard heeft er ook snel last van helaas. Wil je het voorkomen, of weten hoe te handelen als ze het heeft?

Qua voorkomen: indien mogelijk in de hitte op stal (of de mogelijkheid tot een schuilstal, liefst met hoog dak) en 'snachts naar buiten

Als ze het heeft: koelen koelen koelen. Beste is koelen, zweetmes, koelen, zweetmes, enz. Net zo lang tot het water wat eraf komt koel aanvoelt.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 17:58

Ik zou beginnen om haar misschien te scheren? Ik weet natuurlijk niet hoeveel haar er nog op zit, maar dit kan zoveel schelen.

Koelen kan zeker helpen, niet geheel nat maken maar goed koelen op nek, borst, schouders, benen, 10 min. Daarna overtollig water zo goed mogelijk verwijderen. Als je de mogelijkheid hebt daarna met de ventilator laten drogen en als ze nog warm voelt herhalen. Dit is hoe ik het ooit geleerd heb dus er zijn vast nog tal van opties.
En natuurlijk voldoende schaduw bieden (of verplichten, mijn ruin gaat bijvoorbeeld alsnog vol de zon in), en daar ook vers drinkwater aanbieden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 17:59

Voorkomen zou natuurlijk het mooiste zijn, en anders weten wat ik moet doen. Helaas is er geen (schuil)stal, dat maakt het ook zo lastig. Koelen kan... maar ik ben 's ochtends en 's avonds op de wei en dan is het net minder heet.

Ik zou eigenlijk graag willen weten of ik bij voorbeeld iets in het drinkwater kan doen bij voorbeeld om haar (en mijn ruin natuurlijk ook) door de warme dagen heen te helpen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:04

Ik zou ook een deel scheren. Zweet ze veel? Dan zou ik zeker zout bijvoeren. Kalium krijgen ze over het algemeen wel voldoende binnen met onbeperkt ruwvoer.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:05

Uv werende deken?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:11

Koelen! Ventilator erop..binnen in de schaduw zetten! Dat is t enige wat mijn bijna 26 jarige kwpner helpt!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:22

Koper schreef:
Voorkomen zou natuurlijk het mooiste zijn, en anders weten wat ik moet doen. Helaas is er geen (schuil)stal, dat maakt het ook zo lastig. Koelen kan... maar ik ben 's ochtends en 's avonds op de wei en dan is het net minder heet.

Ik zou eigenlijk graag willen weten of ik bij voorbeeld iets in het drinkwater kan doen bij voorbeeld om haar (en mijn ruin natuurlijk ook) door de warme dagen heen te helpen.

Kan je geen partytent of zonnedoek plaatsen? Dat ze iig een schaduwplekje hebben?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 18:23

EmptyWords schreef:
Uv werende deken?

:)* Kijk, dit soort dingen bedoel ik! Ik ga zoeken naar eentje in shetmaat!

Scheren... liever niet tenzij het echt niet anders kan. Zout krijgt ze al wel extra inderdaad. Kalium valt mee, ruwvoer bestaat hoofdzakelijk uit hooi want ze komen maar een half uurtje per dag op het gras.
Zweten eigenlijk nauwelijks. Wel op de neus wanneer ze een halster om heeft. En wat tussen haar benen. Maar ik heb geen doorweekte pony zeg maar.

Er is wel schaduw, van bomen. Overdag kunnen ze ongeveer anderhalf uur niet in de schaduw staan. Alleen is het daar niet minder benauwd dan in de zon. Wel minder warm.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:28

Waarom liever niet scheren? Ik zag mijn oudje (30+) er altijd echt van opknappen! Van zielig hoopje warmte naar vrolijke actiwve pony.
Uv werende deken werkte hier een stuk minder, vond het zelf eerder verstikkend, maar misschien vermenselijkte ik het te veel :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 18:30

Denk dat het sowieso wel handig is om haar te wassen? Niet persé vanwege het koelen maar zodat de huid weer vrij is van vet en stof. Met regen staat ze onder een deken dus het wast er ook niet vanzelf af.

Op de plekken waar je logischerwijs zou scheren (borst en streep over de flank) zit het minste vacht. Dus ik zie de toegevoegde waarde daarvan niet zo. Onder de buik scheren gaan we niet doen, ik wil dat ze daar vacht heeft zodat ze kan liggen.
Hals scheren zou eventueel een optie zijn alleen heeft ze een manenboog dus de hals zou dan niet meer beschermd zijn met regen. En nee ik ga geen dekenhals op doen zodat ik 'r kan scheren ;)
Onderkant hals is misschien een optie. Moet ik mijn pony dan eerst wassen? De vacht en huid moeten neem ik aan dan eerst schoon zijn?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:35

Bij ons was het vooral de hals waarvan ik het idee had dat het heel veel scheelde.
Deed haar trouwens geen deken op als regende hoor, als ze vroeger haar strakke zomervelletje had deed ik dat immers ook niet :)

Het is inderdaad wel het beste als ze daar gewassen is. Is ook beter voor je apparaat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:36

Ook in hooi zit veel kalium, hoewel per kg ds de hoeveelheid wel lager is, wordt dit weer grotendeels gecompenseerd door de hoeveelheid energie die erin zit.

Ik pak er even een plaatje bij dat ik eerder heb gemaakt. Ik zit nu achter een andere computer waar ik dit bestand niet op heb namelijk. Maar het gaat om de meest linker kolom, de variant met alleen 12kg grof voordroog (dus ongeveer 1.7% droge stof ruwvoer aan lichaamsgewicht). De getallen zijn de hoeveelheid mineralen/vitamines gedeeld door de benodigde hoeveelheid (voor dat gewicht).
Afbeelding

Grof voordroog heeft per kg ds 21.5g kalium, hooi 20.6, 18.5 of 18.1g/kg, afhankelijk van hoe grof het is volgens het cvb. Het verschil tussen mijn voorbeeld en jouw hooi is waarschijnlijk niet meer dan 10% en dus blijft het kaliumgehalte heel hoog. Met vers gras is het inderdaad nog hoger gemiddeld gesproken (29g/kg).

http://www.cvbdiervoeding.nl/bestand/10 ... f.pdf.ashx
De waardes die van toepassing zijn beginnen bij pagina 44.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 18:41

Simbaa schreef:
Bij ons was het vooral de hals waarvan ik het idee had dat het heel veel scheelde.
Deed haar trouwens geen deken op als regende hoor, als ze vroeger haar strakke zomervelletje had deed ik dat immers ook niet :)

Het is inderdaad wel het beste als ze daar gewassen is. Is ook beter voor je apparaat.

Ze heeft een ontzettende pesthekel aan regen en aangezien er geen afdakje is krijgt ze een deken op. Ik wil wel graag een beetje vriendjes met 'r blijven. Ze heeft zelfs zo'n vliegendeken met waterdichte bovenkant := voor in de zomer.

Ik denk dat ik maar eens op zoek moest gaan naar iemand die haar kan komen scheren :)

Mizora dank je wel voor de info! Neemt de kalium niet af in de loop van de maanden? Ik neem aan dat ook meespeelt hoe de bodem is. Mijn hooi is bemest met stalmest, het is biologisch hooi uit Duitsland maar ik weet niet uit welke streek.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:48

Bomen, dakjes iets met schaduw en zodra ze heet voelen en duf zijn afsponzen en met zweetmes afdrogen en daarna met een handoek. Ze rollen meestal daarna en dat zorgt ook voor verkoeling. Liksteen neerzetten zodat ze veel drinkt (al las ik al dat ze al extra zout toegediend krijgt?). Maar is er wel schaduw in haar wei/paddock? want schaduw is een (voor die hier in iedergeval ;) )de voor de paarden meest makkelijke en een effectieve manier om af te koelen of te voorkomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 18:52

Ja, er is schaduw :) Zout krijgt ze door het voer heen.

Zweetmes + handdoek heb ik nog nooit gedaan. Het probleem is dat er alleen koud water is en dat daarmee de poriën ook nauwer worden waardoor ze de hitte nog minder makkelijk kwijt kan. Maar ik zal haar in elk geval eens wassen zodat de huid wat schoner is.

Edit: meteen maar even berichtje gedaan naar iemand die ik laatst op Facebook gevonden had en die in mijn regio paarden doet scheren. Denk dat onderkant hoofd ook geen slecht idee is, daar zit nog veel haar en daar krijgt ze vaak broeiplekken (dit jaar nog niet).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:12

Zweet ze wel? En drinkt ze ook voldoende op warme dagen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 19:14

Ze zweet wel, maar niet overal. Ik heb twee paardjes en op warme dagen drinken ze samen meer dan op minder warme dagen. Ik zie ze allebei regelmatig drinken.

Mijn pony lijkt überhaupt wat moeite te hebben met temperatuur. Ze is gevoelig voor kou. Een shetlander in volledige vacht met gevulde dekens in de winter 8)7 Maar anders is ze zielig. Niet penny-zielig. Maar depri-hangerig-kleumend zielig, en met een deken fleurt ze weer op. Haar comfy-temperatuur is blijkbaar minder ruim dan bij veel andere paarden. Mijn IJslander, met ook nog best wat winterhaar, gaat met dit weer bij voorbeeld lekker liggen bakken in de zon. Die kan er veel beter tegen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:24

Zand wat in de schaduw blijft is ook vaak nog behoorlijk koel en je zou er zelfs voor kunnen kiezen dat nat te maken. Eventueel overdekken met een doek tegen de zon.

Wat betreft het koude water, je kan er ook voor kiezen om een voorraad klaar te zetten, in emmers of jerrycans oid wat door de zon opwarmt naar een meer aangename temperatuur.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 19:30

De ene kant van de wei is schaduw tot een uur of half 12. Vanaf ongeveer half één/één uur is er schaduw aan de andere kant, maar daar is dan 's ochtends wel zon geweest. En dat is ook het stuk waar het niet waait (langs een houtwal). 's Ochtends gaan ze niet in de schaduw staan tenzij ik ze "dwing" (door alleen in de schaduw hooinetten op te hangen). Ze heeft het dus kennelijk niet de hele dag warm.

Zand natmaken is misschien nog een idee inderdaad. Kan daar niet komen met de slang maar ik ga eens nadenken over een manier om daar water te krijgen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:38

Bij de kruidvat hebben ze deze week schaduwdoeken in de aanbieding 4x5 voor rond de 20 euro dacht ik.
Misschien kan je daar nog extra schaduw mee creëren

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:15

Past een shet een nekcooler van een flinke hond niet?
Loopt ze wel voor banketstaaf, maar ach, als het werkt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 20:19

Thinking outside the box :D
Ik ben behoorlijk anti-hond dus ik had hier nog nooit van gehoord. Maar eigenlijk vind ik het wel een heel goed idee :D Simpel en niet duur. Als het ook los gaat wanneer ze ermee ergens achter zou blijven haken dan wil ik het wel proberen. En ik weet zéker dat mijn ruin ook zal proberen of hij het bij haar af kan krijgen :P

Overigens heeft ze met halsters wel maat Pony := Ze is een grote middenslag. Ik ga vanavond haar nekomvang meten :D

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:38

Ik heb ook een pony die het snel warm heeft. Vanaf een graad of 15 merken we gedragsveranderingen aan haar. Ze gaat dan in de schaduw liggen en als ze het echt te warm heeft dan gaat ze met haar buik op de stenen liggen. We zien haar ook tegen de koude betonnen muur staan.

Ieder jaar weer scheren we haar in delen. Zodra ze geschoren is merk ik direct dat ze weer minder de zon ontwijkt. Met de vorige warme periode is haar onderhals en buik geschoren. Komend weekend wil in dit wat verder gaat uitbreiden. Daarnaast zorg ik dat zij altijd hooi heeft in haar schuilstal als het warm is. Ze staat in een paddock Paradise. Normaliter heb je dan hooi en water ver uit elkaar staan om beweging te stimuleren. Wij hebben dit bewust niet. Zeker als het warm is dan wil ik dat ze simpel van het voer naar het water kunnen wandelen.

In jou geval zou ik toch gaan proberen om te zorgen dat er altijd schaduw is. Een schaduwdoek klinkt als een mogelijk goede oplossing.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:48

Koper schreef:
Ja, er is schaduw :) Zout krijgt ze door het voer heen.

Zweetmes + handdoek heb ik nog nooit gedaan. Het probleem is dat er alleen koud water is en dat daarmee de poriën ook nauwer worden waardoor ze de hitte nog minder makkelijk kwijt kan. Maar ik zal haar in elk geval eens wassen zodat de huid wat schoner is.

Edit: meteen maar even berichtje gedaan naar iemand die ik laatst op Facebook gevonden had en die in mijn regio paarden doet scheren. Denk dat onderkant hoofd ook geen slecht idee is, daar zit nog veel haar en daar krijgt ze vaak broeiplekken (dit jaar nog niet).

Onderkant van de kaak en de hals scheren is sowieso een goed idee. Als je gaat koelen, dan juist met koud water en dan een zweetmes erover. Anders creëert het water alleen maar een extra laagje dat warmte vast houdt. In de eventing koelen ze de paarden na de cross juist door koud water -> zweetmes, koud water -> zweetmes, net zolang totdat het water dat eraf komt niet meer warm is.