Knotjes of los wat zouden jullie doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knotjes of los

Poll eindigt op

Knotjes
45 (76%)
Los
14 (23%)

Totaal aantal stemmen: 59

bamsy

Knotjes of los wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 20:06

Hallo!

Zondag heb ik weer een dressuurwedstrijd en ben er nog niet aan uit wat ik nou moet doen }:0

Ik heb afgelopen najaar de manen van mijn paard helemaal kort moeten knippen omdat hij symptomen van zomerexceem had en dus alles kapot schuurde, om met een verzachtende lotion op de huid te kunnen komen was millimeteren de beste optie. -O-

Nu is alles weer mooi aangegroeid en hij heeft nu een onwijs stoere coupe. :D

Maar nu.......

Optie 1: Ik zou zondag knotjes kunnen maken maar die zijn dan nog lang niet wat ze waren, namelijk 8 mooie grote roosjes, dus zouden het een stuk op 14-15 kleinere worden met het risico dat ze eruit gaan. >;) ik kan nu net 2-3 slagen maken voor een vlecht.

Optie 2: is dus zijn manen zo laten maar voor een mooie "hanekam" zijn ze nu net iets te lang eigenlijk, staat nog wel mooi overeind maar neigt aan de voorkant plat naar voren te gaan en hangen nu iets naar rechts. (Lekker duidelijk) +:)+

Nu zien zijn manen er zo uit van boven:
Afbeelding

En zo vanaf de zijkant (sorry vandaag vergeten foto te maken :Y) ):

Edit: type wedstrijd en wat extra info toegevoegd :+

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door bamsy op 24-03-17 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Re: Knotjes of los wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:14

Knotjes. Altijd knotjes :o

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:18

Als je kan knotten zou ik altijd knotten tenminste bij de dressuur. Bij springen is mijn ervaring dat knotten wel erg wordt gewaardeerd in de stijlpunten.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:38

Ik zou ook knotjes maken. Dan maar ff (flink) priegelen. Wordt zeker bij dressuur toch wel erg gewaardeerd ;-)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:05

Zou ook zeker knopjes maken, ziet er veel strakker uit!

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:17

Knotjes, als je handig en geduldig genoeg bent. Want dat wordt een een prutswerkje, zo'n hoop kleine Knotjes.

Nu kan het ook wel zonder hoor, al kan bij dressuur soms dat ene punt voor verzorging het verschil maken..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:19

Uitdunnen en knotjes maken.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 21:54

Thea_Ste schreef:
Knotjes, als je handig en geduldig genoeg bent. Want dat wordt een een prutswerkje, zo'n hoop kleine Knotjes.

Nu kan het ook wel zonder hoor, al kan bij dressuur soms dat ene punt voor verzorging het verschil maken..

Ik krijg geen punten meer voor verzorging :o vind zelf knotten ook netter maar dan wel mooie volle

Charlie_P schreef:
Ik zou ook knotjes maken. Dan maar ff (flink) priegelen. Wordt zeker bij dressuur toch wel erg gewaardeerd ;-)

Laatste keer dat ik starte waren ze nog veel te kort voor knotjes dus ben ik ook zo gestart moet zeggen dat ik wel leuk commentaar kreeg, probleem is dat hij ook nog een een brede manenkam heeft dus enorm veel haar en dan kort dat maakt je knot zo instabiel :')

NatasjavE schreef:
Uitdunnen en knotjes maken.

Uitdunnnen?? Ben net zo blij dat ze eindelijk weer op lengte en volume aan het komen zijn. Met normale lengte altijd hele mooie grote roosjes dus ga ze zeker niet uitdunnen

Dit zijn zijn knotten op normale lengte daar moet het weer naartoe
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:17

En toen kwam ik daar jou topic tegen!! Ik denk dat 't bij Don niet mooi gaat zijn, van die kleine priegelknotjes. Zeker omdat ik weet, wat voor een enorme dikke kam hij heeft. Ik denk dat ze eruit gaan vallen met twee drie slagen.. Of gaan pieken. Ik zou dus voor deze keer, toch nog een keertje zo starten of op een andere manier iets proberen te vlechten. Maar daar is het wellicht ook nog te kort voor? (invlechten op de kam van boven naar beneden of iets??) nah ja, wat je ook doet, knap zijn jullie sowieso *D !!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-17 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:22

Oh het leek of hij hele dikke manen had.

Ik ben namelijk niet zo van de magaknotten :o

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:24

Mooie strakke dunne knotten op de hals zullen voor jou paard juist erg goed doen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:26

Jester_ schreef:
Mooie strakke dunne knotten op de hals zullen voor jou paard juist erg goed doen!

Precies, lijkt de hals langer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:29

Knotjes :j
Niet te groot...

Ik heb zelfs echt een vreselijke hekel aan knotten... en zelfs ik doe het altijd braaf :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:31

Ik bedoelde niet, dat het niet zou staan kwa uitstraling van die kleine knotjes maar dat 't misschien een 'rommeltje' word.. Omdat z'n manen, denk ik, echt nog wel heel kort zijn om mooie strak te kunnen vlechten. Met 2,3 slagen heb je niet veel 'steun'. En zijn kam is ook vrij dik dus, bij het omslaan van 't vlechtjes denk ik dat de buitenste haren er alweer uitspringen. (lastig uit te leggen) haha maar wellicht een kwestie van proberen. :j als 't goed stevig zit, dan zou ik knotten. Maar als 't allemaal los schiet. Dan zou ik 't zelf toch niet doen, denk ik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:34

Mwah... de manen van de mijne zijn niet veel langer als ik ze vlecht. Kwestie van goed natmaken, strak vlechten en wat paardvriendelijke haarlak erin :+

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:35

Krijg je nog punten voor de verzorging?
Als dat niet zo is dan zou ik gewoon de koers volgen die je voor ogen had met te manen.
Deze lengte kan je best invlechten, alleen dan wel met een hoop knotjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:48

Kan je morgen niet een paar test knotjes maken en gaan rijden?

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 10:03

Als ik de peiling moet volgen worden het dus knotjes :Y)
c_alsemgeest schreef:
Mwah... de manen van de mijne zijn niet veel langer als ik ze vlecht. Kwestie van goed natmaken, strak vlechten en wat paardvriendelijke haarlak erin :+

Kwa lengte zou het wel gaan alleen zijn manenkam is zeker +7cm breed dus dat maakt dat je al heel snelden dikke pluk manen vast heb, bedenk me nu dat je met die brede manenkam dan misschien wel knotjes aan 2 kanten kan maken :)*

Euforie schreef:
Ik bedoelde niet, dat het niet zou staan kwa uitstraling van die kleine knotjes maar dat 't misschien een 'rommeltje' word.. Omdat z'n manen, denk ik, echt nog wel heel kort zijn om mooie strak te kunnen vlechten. Met 2,3 slagen heb je niet veel 'steun'. En zijn kam is ook vrij dik dus, bij het omslaan van 't vlechtjes denk ik dat de buitenste haren er alweer uitspringen. (lastig uit te leggen) haha maar wellicht een kwestie van proberen. :j als 't goed stevig zit, dan zou ik knotten. Maar als 't allemaal los schiet. Dan zou ik 't zelf toch niet doen, denk ik.

Daar ben ik dus precies bang voor dat als ik dan de trailer open dat ik een slagveld aan knotjes vind %)

c_alsemgeest schreef:
Knotjes :j
Niet te groot...

Ik heb zelfs echt een vreselijke hekel aan knotten... en zelfs ik doe het altijd braaf :+

Ik heb er juist helemaal geen hekel aan ik frunnik heel graag en ben eigenlijk altijd zo klaar bij hem maar vind het dit keer gewoon eng ivm kans op losschieten. ;(

NatasjavE schreef:
Jester_ schreef:

Oei ik vind dunne knotjes dus echt niet mooi maar ik denk dat dat een kwestie van smaak is :)

Nog 1 foto waarop zijn "normale" knotten te zien zijn. Niet overdreven groot maar wel groot in vergelijking met de knotten die mijn merrie had, moet zeggen dat ik echt vaak complimenten krijg over zijn knotten
Afbeelding

Nogmaals normaal zou ik altijd voor knotten gaan, zal kijken of ik vanmiddag de tijd kan vinden om een wat dingen te proberen. Misschien zoals Kl hierboven al zei 2 rijen met knotjes

Wil er ook niet teveel troep in stoppen omdat ik zo bang ben dat hij er jeuk van krijgt.
:(:)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:07

bamsy schreef:
Kwa lengte zou het wel gaan alleen zijn manenkam is zeker +7cm breed dus dat maakt dat je al heel snelden dikke pluk manen vast heb, bedenk me nu dat je met die brede manenkam dan misschien wel knotjes aan 2 kanten kan maken :)*

Heeft de mijne ook hoor, hele dikke manenkam met dubbele rij aan haar. Ik trek de helft altijd weg anders heb ik dikke onvlechtbare plukken :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:09

Veel dunne knotjes vind ik niet mooi bij deze. Ik zou het los laten en over een paar maanden gewoon weer mooie, dikke knotten maken.

Veel succes morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:22

Ik zou ze los laten ;)
Al ben ik niet erg handig met vlechten... Dus misschien dat mijn mening daardoor naar 'los' gaat :')

Ik heb misschien nog wel een vlechtidee. Weet niet of het lukt en of het er mooi uitziet, maar ik kan het altijd aangeven.
- Vlecht aan beide zijkanten van de manenkam op dezelfde hoogte een vlecht naar het midden. Vlecht deze vlechten in elkaar en maak daarvan een knotje. Deze ligt dan in het midden van de manenkam.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:31

bamsy schreef:
NatasjavE schreef:

Oei ik vind dunne knotjes dus echt niet mooi maar ik denk dat dat een kwestie van smaak is :)

Het is ook een kwestie van smaak. :j Maar als de jury denkt dat je de hals niet genoeg op lengte rijd omdat je optisch de hals korter hebt gemaakt door de knotjes heb je er mooi last van.

Neem bijvoorbeeld de stamboekkeuringen. Vrijwel alle merries worden met veel kleine knotjes ingevlochten omdat de hals langer lijkt.
Behalve de merries die een lange hals hebben maar meer welving in de bovenlijn moeten hebben. Die krijgen dikke dressuurknotten die er zoveel mogelijk bovenop liggen..

Ik vind beide overigens wel mooi maar zal bij een paard met een minder lange hals dus gaan voor veel kleine knotjes.

Edit: dun bedoel je toch klein mee? die lange smalle dunne vlechtjes vind ik ook niet mooi. Ik bedoel echt kleine knopjes.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 17:33

Het is uiteindelijk toch los geworden :')
Heb het geprobeerd vanochtend maar tijdens het dubbelslaan van een vlechtje kwam de helf van de manen er al weer uit >;)

Dus besloten wat mouse en haarlak erin te doen om het met wat strakker omhoog te zetten.

Geen enkel commentaar gehad :=

Hoop dat z'n manen snel weer op voldoende lengte zijn!

Iedereen bedankt voor het delen van jullie mening!

Ps bokkers die zich geroepen voelen de uitdaging aan te gaan om te bewijzen dat het echt wel had gekund en denken dat het er dan ook nog fatsoenlijk uitziet zijn van harte welkom om het eens te proberen ~~}>

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:38

Jammer dat je toch geen knotjes hebt gedaan TS ! Staat altijd zoooo mooi !

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 17:41

irisdepony schreef:
Jammer dat je toch geen knotjes hebt gedaan TS ! Staat altijd zoooo mooi !

Het ging gewoonweg niet ;( ik kon maar 2 slagen in de vlecht maken en bij het dubbelslaan van de vlecht (voor zover je zoiets dubbel kan slaan) sprongen aan alle kanten de manen eruit.

Nou ik heb er vandaag een aantal op wedstrijd gezien die zo rond reden maar dat vond ik dus echt geen porrum, dan beter mooie strakke mohawk :Y)