Anyways, ik heb vrij weinig last van stress/zenuwen. Niet bewust, ik vind het leuk om op wedstrijd te zijn, mijn paard doet niet gek met opzadelen, hij is net zo rustig als wanneer we thuis zijn of ergens naar een binnenbak gaan. Hij vindt het ook erg leuk om weg te gaan.
En met name in het buitenseizoen hebben we weinig last van spanning in de proef.
Het binnenseizoen is een ander verhaal. Winter 2015/2016 was de spanning zo erg dat hij praktisch stilstond of ergens echt niet langs wilde. Afgelopen jaar heeft hij in teamverband flink wat shows gelopen, zonder problemen. Ook binnen is dit geen probleem gebleken. Dan zou je zeggen dat het aan hem niet meer ligt.
En dat realiseerde ik me afgelopen week tijdens de proef. Ik kan werkelijk een uur rijden, ik moet tijdens mijn lessen keihard werken en kan gewoon nog praten. Maar tijdens de proef vergeet ik te ademen. Nouja, dat zal mijn stukje spanning dan wel zijn. Ik moet ook zeggen dat het afgelopen weekend zeker 3 maanden geleden was dat we op wedstrijd gingen. Dus het ritme is er op dit moment ook niet echt.
Toch denk ik dat ik dit altijd wel wat meeneem, waardoor mijn paard niet zo lekker loopt als hij in training kan. Het voelt allemaal een stuk houteriger en minder soepel aan op wedstrijd.
Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een eenvoudige ademhalingsoefening die ik tijdens mijn proef kan doen. Want als ik Google, kom ik van alles tegen wat niet echt praktisch is op het paard.

) kan je het ook beter niet-doen.
Ik word er iets te rustig van...