van de zomer ga ik waarschijnlijk 2 maanden werken op een Mangalarga Marchador stoeterij in zuid Frankrijk. Helemaal fantastisch natuurlijk, en ik overweeg om mijn eigen gangenpaardje mee te nemen. Ik heb zelf geen ervaring met paardentransport en alles dat er bij komt kijken, dus ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
Allereerst, is het voor het paard de moeite wel waard? Ik denk zelf van wel, twee maanden lijkt me lang genoeg vooor haar om te wennen (ze reageerd in nederland ook heel goed op verhuizen enz). Bovendien heb ik dan alle tijd om fanatiek met haar training aan de slag te gaan (ze is tegen die tijd 6 maar moet nog doorgereden worden). En anders staat ze hier al die tijd weer training loos.
En dat kan ze eigenlijk niet gebruiken.Vraag twee is de verandering van klimaat, het is daar een stuk warmer dan hier. Gaat ze dat aan kunnen? Ze is gewend om 24/7 buiten te staan (doet ze al haar hele leven) en ze komt daar ook in de kudde terecht.
En dan het transport. Ze loopt makkelijk een trailer op, maar heeft nog nooit langer dan 2 uur in de trailer gestaan, en bovendien heb ik zelf geen rijbewijs BE en trailer. Ik heb tot nu toe veel positieve verhalen gehoord over Potijk en Gelissen, wat vinden jullie daarvan? Of hebben jullie andere / betere ideeën? Qua geld moet het me eigenlijk niet meer dan 1000 euro kosten (retourtje plus papierenhandel). Is er überhaubt een manier om voor dat geld mijn paard heen en weer te vervoeren?
Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen gedeeld transport doen, iemand daar ervaring mee?
En dan inderdaad de hele papierhandel. Sommige mensen zeggen dat ze er voor 100,- mee klaar zijn, terwijl ik ook veel verhalen hoor over 250,- (en dat moet voor de terug weg weer opnieuw..) Wie weet wat waar is in dit geval?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Ik heb een veulen gekocht dat maar een uur op de trailer had gestaan voor hij naar mij kwam en die is met de vrachtwagen van Manchester, UK naar België moeten komen
en het is inderdaad mooie omgeving!