Meer merries die momenteel koekoek zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Meer merries die momenteel koekoek zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 22:10

Mijn merrie is de laatste 3 weken een beetje koekoek.
Met buitenrijden vanuit het niets ineens in volle galop er vandoor over het asfalt terwijl ze altijd meer het type is van doe maar heel rustig aan anders wordt je moe.

Met buiten aan de hand lopen draait ze zo erg door dat ze kilometers lang niet rustig te krijgen is.
Voorheen schrok ze wel eens, was dan een meter of 10, max 20 wat onrustig en daarna was het over.
Normaal kan ik het halstertouw over mijn schouder gooien en loopt ze rustig achter me aan.

Net na het longeren waar ze gewoon normaal was buiten wezen uitstappen. De eerste 1.5 km ging goed en ineens gaat die kop erop en beukt ze dwars door je heen. Boos worden, stilzetten, in de achteruit, alles wat normaal helpt maakte nu niks uit.
Het was 2 meter lopen, rondje draaien, stokstijf stilstaan en heel veel spanning houden. Van de grond komen, maaien met de voorbenen en weer dat rondje.
Zo ruim 3 km terug richting stal gelopen waar ze pas de laatste 100 meter naar ontspanning ging.
Ik heb haar al 13 jaar en hoewel ze als veulen/jaarling ook wel eens niet bereikbaar was zo erg als nu ken ik niet van haar.
Iedereen zegt het voorjaar, maar dan nog is het erg extreem.

vso1990

Re: Meer merries die momenteel koekoek zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:12

ze doen op het moment onderzoek naar koeien die op hol slaan in de stal uit het niets dat schijnt met stralingen of bevingen te maken te hebben.......

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:15

stralingen en bevingen? ja dieren kunnen dat echt goed aanvoelen.

ik kan niet zeggen waarom jou merrie zo doet, ik lees daarom mee

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:23

:j 2 merries 8)7 hier, al is het de laatste week wat beter

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:30

Mijn merrie ook! Dacht dat het aan mij lag, ze draaide helemaal door soms de laatste tijd, ze heeft soms wel vaker een apart karaktertje (daarom houd ik ook zoveel van d'r) maar dit had ik nog nooit meegemaakt. Gaat sinds eergisteren wel wat beter gelukkig, we kunnen nu weer normaal wandelen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 22:35

Mijn andere merrie had vanavond ook een fijne actie.
Was vooral vervelend dat ik zelf met een knetter paard stond en mijn bijrijdster in de problemen zie komen met mijn pony aan de andere kant van de polder.
Dat is een pony die normaal bomproof is, zodanig bomproof dat ze in eerste instantie zakte voor de schriktraining omdat ze niks spannends of eng vond.
Bijrijdster was op weg naar de manege voor wedstijd, pony schrikt, draait om, steigert en gaat er hard vandoor. Hoofdstel brak ook nog en vervolgens blijft ze keurig netjes stilstaan terwijl het hoofdstel gewisseld werd. (stalgenootje was gauw het reservehoofdstel halen)
Ze zijn wel 1e geworden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:00

Misschien vanwege de weerschommelingen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 06:14

Tja, het wordt voorjaar en ze worden weer hengstig.

Mijn merrie is ook wat stuiteriger dan anders. Ze is bijna 27 en normaal is ze doodbraaf en rustig. Maar de laatste weken heeft ze inderdaad dat ze onrustiger doet. Ik gooi het er maar op dat ze de winter helemaal zat is en nu het voorjaar aan voelt komen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 06:30

Mijn merrie is altijd koekoek 8)7
Zwangerschapshormonen zeg ik dan maar ~~}>

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:00

Afgelopen vrijdag was mijn "verzorg" pony'tje ook al zo koekoek aan het doen.
Normaal is ze heel relax, maar alles was ineens spannend.
Was vrijdag ook ineens warmer als anders.
Denk dat het met het weer te maken heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:05

Alle paarden eigenlijk wel in dit jaargetijde, is normaal voorjaars gedrag.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:13

Hier zijn er 4 heel relaxed. Algelopen vrijdag met de jaarling gelopen, en moet wel zeggen dat ze ook gek deed. Oa heel veel stijgeren.

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:26

haha mijn lieve brave ruin maakte gisteren ook een flinke bokkensprong voordat we in galop gingen en daarna probeerde hij nog een keertje om er keihard vandoor te gaan. Gelukkig heb ik de one rein stop als redding aangeleerd. Zijn niet alleen de merries :P

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:10

Mijn merrie heeft dat altijd deze periode van het jaar: lente in de kop.... Beloofd voor de wedstrijd straks...

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 01:53

vibabu schreef:
Misschien vanwege de weerschommelingen?

Dat merk ik bij mijn merrie (bijna) altijd heel erg.
Als er ander weer (of een ander seizoen) aankomt, is zij ook net even wat anders.
Net wat narriger, bijvoorbeeld }>

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 03:12

Geen merrie hier maar een ruin 3 week geleden: Ik wou gaan rijden maar had hem voor de zekerheid nog even los gegooid in de wei, helemaal gek doen even later toen die rustig was gepakt , en opgezadeld en stappend naar de bak gegaan. Begint hij even als een gek hoog te steigeren en geeft hij een bok en pakt het bit tussen zijn kiezen en ging er in volle galop er vandoor ( Ja op de harde weg :/ ..) En hij was niet te stoppen kon niks doen hij had het bit vast. ( Stoppen en sturen lukte niet.) hij rent recht op een sloot af , precies voor de sloot besloot hij toch de bocht te nemen ( op de harde weg **die weg is vernieuwd dus allemaal steentjes**) Hij gleed uit in de bocht ik viel op de grond ''lekker die stenen en een zwaar paard boven op je..''
Jas stuk , vest die er onder zat stuk , broek stuk maar ook veel blauwe plekken en spierpijn ! gelukkig al een paar week geleden de blauwe plekken zijn inmiddels alweer weg en de spierpijn ook :') alleen mijn elleboog doet nog erg zeer :/

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 07:52

Hier een ruin van bijna vier jaar. Normaal is het opstappen en rijden maar door het weer helemaal hyper. Gooi hem nu voor het rijden los want anders is hij niet te houden. Bij hem komt het echt door het weer.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 07:55

Hmmm de mijne is al wkn zo..Gelukkig een goeie oplossing gevonden! Middels vrijwerken en longeren goed te doen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 08:03

Het is voorjaar dus niet mijn merrie heeft het af en toe op haar heupen ook mijn ruin.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 08:41

Ik noem het lentekriebels.
Allebei mijn paarden zijn zo nu en dan om door de gehaktmolen te halen.
Mijn merrie (een normaal koelbloedige tinker) steekt momenteel haar middelvinger op als ik haar uit de paddock wil halen. Vooral als het zonnetje een beetje schijnt. Ze gaat er dan bokkend vandoor.
Mijn tuigpaard ruin is altijd al een vrolijke noot, maar ook hij is de laatste week erg vrolijk.
Gelukkig met rijden weten ze zich dan wel redelijk te gedragen. Maar wij gooien ze sowieso voor het rijden in de paddock.

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:01

Jazeker je bent niet de enige mijn pony is in de binnenbak laatst 6 keer weg gerend wat ze normaal nooit deed

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:07

Gisteren dus op wedstrijd geweest, onder het zadel best wel braaf, maar aan de hand... Stijgeren bij in de trailer laden, niet willen stilstaan bij opzadelen, links rechts springen bij opstappen. Vermoeiend...

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:36

Mijn merrie is op dit moment vooral de slet van de groep. Geen ruin is meer veilig of die kont zit al weer in hun snufferd whahah.
Onder het rijden erg plakken aan het been en een gil tijdens het aangalopperen. Verder valt het gelukkig nog mee.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:38

Hier een merrie al enkele weken, we snappen er helemaal niets van. Normaliter is ze juist altijd stabiel, ook in dit jaargetijde. Schrikken of op hol slaan vanuit het niets, continue gespannen, snurken, weg draaien etc etc.
Juist mijn ander merrie is deze periode normaliter totaal niet betrouwbaar en explosief, en die is ( godzijdank) juist heel rustig nu.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:40

Ik merk altijd bij flinke weerschommelingen dat ze een beetje koekoek worden. Mijn merrie nu ook. Sleept vanalles en nog wat mee. Flink wandelen in de wei. Meent dat ze gruwelijk hengstig is ondanks dat ze over drie weken moeten veulenen.