Wat zouden jullie doen met deze pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Wat zouden jullie doen met deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 17:31

Hallo, bedankt alvast voor het lezen.

Binnenkort moet ik verhuizen misschien en moeten mijn pony's in pension ipv aan huis.
In principe niets mis mee, maar ik maak mij zorgen over 1 van mijn 2 pony's.

Mijn pony wilt niet bereden worden, is niet betrouwbaar onder het zadel. Hij kan gigantisch in paniek raken en gevaarlijk worden.
Hij kan niet met kinderen of andere dieren ( muv merries en onderdanige ruinen en zn shetvriendje)tenzij ik erbij ben en is niet verkeersmak.
Het is nogal een aparte. En ik denk dat hij op een pensionstalling het niet goed zal doen.
Hij ervaart snel stress en heeft een klein emmertje. Die snel overloopt.
Enkele keren dat we op stalling hebben gestaan( voor cursussen, instructie etc.) resulteerden in flinke kolieken en maagzweren. ( ondanks eigen voer en vriendje mee)
We hebben tig cursussen, instructie gehad, andere mensen die met hem werkten. Bijna iedereen zei hem te verkopen of op te geven.
Ik ben in 10 jaar 1x op vakantie geweest, 2 weken. Bij thuiskomst ging ik hoi tegen hem zeggen en hij storte naar de grond.
Heftige kolieken, heb de hele nacht met hem gewandeld.
Als ik een weekendje weg ben wordt ik vaak gebeld dat hij de hele dag al niet heeft gegeten. Dus dat beperk in nu tot max. 24 uur afwezig zijn.

Hij staat nu aan huis, in het bos. Ze hebben een zandpaddock en uitloopstal met bijna onbeperkt hooi.
Er zijn weinig prikkels en dat vindt hij fijn.
Bij teveel prikkels slaat hij op tilt of slaat hij totaal dicht.
Soms schrikt hij van bijvoorbeeld een ree en dan durft hij niet meer te eten tenzij ik met hem bij het hooi ga zitten.
Dan neemt hij een hap, eet deze op in mijn schoot en neemt weer een hap enzovoort.
Liefst komt hij zijn paddock niet uit, tenzij het is om naar de wei te gaan.
Hij houdt van routines en ritmes en kan echt van slag zijn als iets anders gaat.
Ik weet zeker dat hij verkeersmak zou zijn als hij elke dag precies hetzelfde verkeer zou tegen komen.
Als hij dicht slaat is hij niet meer te bereiken. Dan moet ik met mijn nagels in zn tandvlees drukken om een pijnprikkel te geven.
Dan komt hij weer op aarde langzaam aan. Hij slaat al dicht als ik zn staart onverwacht wil wassen bv.

Verkoop is door zijn gedrag dus geen optie, net zoals lease of bruikleen.
Ik voel mij onwijs verantwoordelijk voor waar hij terecht komt.
Ik had het idee dat hij gewoon bij mij oud mocht worden, want ik dacht hier altijd wel te blijven wonen.
Nu dit misschien niet zo is vraag ik mij af of het eerlijk is naar hem toe om hem te verhuizen.
Misschien in een kudde of op een pensioenstal of een opvang...
Ik sta open voor instructie voorstellen oid, maar ik heb momenteel eigenlijk weinig budget over.

Hij wordt in Augustus pas 9 jaar. En een C-pony. Ik heb hem al vanaf dat 1,5 jaar is.
Hij heeft geen gekke dingen meegemaakt of trauma's. Hij is gewoon een aparte.
Hij is al veel vooruit gegaan in zijn leven.
Vroeger als ik met hem wandelde en er kwam iemand om de hoek lag hij al op zn rug van schrik.
Nu schrikt hij wel maar pakt hij mijn arm vast. En dan kunnen we doorwandelen.
Hij doet niet meer zn ogen dicht als het hem teveel wordt en steekt zn hooft niet meer onder mn arm.
Hij gaat er niet gelijk vandoor als er iets gebeurt. Hij wil toch bij mij blijven.
Keren dat hij zich heeft losgerukt of mij eraf heeft gegooid rende hij een stukje en dan keihard naar mij omdat de wereld eng is.

Ook heeft hij zomereczeem. Voor de rest is het een lief, kwetsbaar vogeltje. Die zich uren kan vermaken met een speelgoedje, altijd geïnteresseerd is in wat je aan het doen bent.Je het liefst helemaal aflikt en onderzoekt.
( hij is volledig nagekeken door 3 dierenartsen, 1 fysio en de tandarts/dierenarts. Hij mankeert niks.)
Momenteel heeft hij weer een maagzweer door de stress van oud en nieuw en omdat er in de eerste week van Januari de tandarts kwam.
Dit alleen al zorgt ervoor dat hij implodeerd en ziek wordt.

Ik vraag mij zachtjes af aan wat zijn kwaliteit van leven nog is.
Hij ervaart veel stress en krijgt daardoor veel klachten.
Hij heeft meerdere keren per jaar kleine koliek of maagzweren. of andere vage klachten.
Ik heb hem nu 7,5 jaar. En hij is mijn alles. Het is een onwijs lieve pony. Ondanks alles. :D
Maar ik weet het niet meer. Het sloopt mij ook om mij steeds zorgen om hem te maken.
Als ik hem zie liggen in de paddock krijg ik een mini hartaanval omdat ik vrees dat hij weer koliek oid heeft.
Het is een zorgenkindje, maar wel de mijne <3 . En als ik hem dan van het zonnetje zie genieten, geniet ik ook.

Het mag duidelijk zijn dat hij mij dicht aan het hart ligt en ik bij hem.
Daarom wil ik jullie vragen om vriendelijk te zijn in jullie reacties.
bedankt.

Setteli

Re: Wat zouden jullie doen met deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:36

Als ik je verhaal zo lees is hij zwaar autistisch.
Ik zou hem laten gaan. Dit is voor zo'n pony geen leven en ik denk voor jou ook een enorme belasting. Zeker als je hem moet gaan verhuizen, wat zeker veel stress gaat opleveren. En waarbij je de zorg ook gedeeltelijk aan anderen zou moeten overlaten.

Keus is altijd moeilijk, maar ik denk dat laten gaan de juiste is ;(

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:37

Dat was ook mijn eerste gedachte :(

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:38

Daar dacht ik iig ook aan.. ik weet hier verder niks van maar ik wil je wel veel sterkte wensen met de keuzes die je zal moeten maken..

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:38

Juist omdat je zoveel om hem geeft zou ik de DA vragen hem in te slapen. Hij heeft rust en jij hebt rust en weet dat je het beste voor hem hebt gedaan. Ik begrijp dat dat heel moeilijk is, maar ik denk echt JUIST omdat je zoveel om hem geeft. Heel veel sterkte. Ik vind het wel een heel lief verhaal.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:39

Autistische pony :D

Dat is een lastig pakket als hij verhuizen moet. Sowieso niet bij zijn maatje weghalen en een niet te drukke stal proberen te vinden.

Ik weet niet of je weleens gedacht hebt aan werken aan de lange teugel; dat zou in stapjes wel iets zijn voor hem denk ik. Hij moet dan wel voorop maar heeft wel steun achter zich.

Wat ook nog een optie kan zijn is er een heel sociaal paard bij zetten waar hij zich aan kan optrekken.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:42

Wat ontzettend naar en wat lief dat je het beste voor hem wilt.
Ik zat er ook aan te denken om hem te laten gaan. Niet alle mensen en dieren zijn geschikt voor deze wereld

Mocht je hem wel per se in leven willen houden, dan zou ik een weiland zoeken waar hij gewoon zelf in en uit kan lopen en een onderdanig vriendje erbij maar dat moet iemand ook net willen en het moet ook gaan met de zomerexceem.

Ik denk dat het het eerlijkst is als je hem laat gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:48

Ik ga met de rest mee, ik zou ook gaan voor inslapen. Zo te zien heb je al veel in hem geinvesteerd. Met zo'n pony is het wachten totdat het een keer teveel is en het fout gaat lijkt me.
Als ik get zo lees, vind ik het al knap dat je het zo lang met hem hebt uitgehouden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:12

jeetje lastig.
het eerste wat in mij op kwam was ach arme pony,een mens in deze postitie kan zelf de keuze maken als t leven zo zwaar valt maar een pony niet.
ik denk als je moet kiezen tussen hem verhuizen met alle gevolgen van dien of in laten slapen ik voor het laatste zou gaan.
als je hem nou net had zou ik denken wie weet maar je hebt hem al zo lang en er genoeg aan gedaan als ik het zo lees.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:19

Jeetje wat moeilijk! Ik wist niet eens dat paarden dat zoo erg konden hebben. Het klinkt wel heel erg schattig, net een kindje.
Maar ik zou hem denk ik als je moet verhuizen ook laten gaan. Ik weet hoe moeilijk het is. Heb zelf ook een pony lopen waar ik regelmatig over twijfel. De ene keer denk ik: "Het is beter dat ik ze laat gaan" en de andere keer zie ik ze lekker in de wei staan met haar maatjes en denk ik weer: "Ze heeft nog plezier en geen pijn"
Heel veel sterkte in je keus! Voel je in elk geval niet schuldig, je klinkt als een top baasje!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:24

Eerlijk? Met dit verhaal zou ik hem in laten slapen denk ik.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:24

-O- jeetje -O-
Die pony is zo hypersensitief dat zijn lichaam en organen er zelfs moeite mee hebben.
Ik weet niet of dat deze ( hartendief voor jou TS ) pony ooit het plezier van het pony zijn zal gaan ervaren, hoe erg je ook je best al hebt gedaan. zijn hart zal het ook behoorlijk zwaar hebben denk ik gezien alle stress factoren. *zucht* ik ben bang dat ik ook met de andere bokkers mee ga als het over inslapen gaat. -O-
Alleen dan zal hij denk ik zijn rust gaan vinden. Sterkte TS!!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 21:38

Bedankt voor jullie reacties, het was mij gisteren even teveel geworden om te reageren.
Ik denk dat mijn hart en hoofd nog even op 1 lijn moeten komen.

Moet nog veel overwegen, aan de ene kant denk ik inslapen voordat we verhuizen, maar aan de andere kant denk ik dan moet ik hem niet gunnen om iig een verhuizing te proberen. Maar daar tegen over staat weer dat hij veilig thuis ( weinig stress) kan inslapen. Voelt ook fout om hem te laten gaan omdat ik hem niet kan houden zoals het goed voor hem zou zijn. Tevens komt de twijfel om hem sowieso te laten gaan of niet. Twijfel zo aan de levenskwaliteit en dat vind ik zo belangrijk. Maar dan zit ik vandaag in de paddock een boekje te lezen en dan staat hij mn broek af te likken en valt dan in slaap. En dan geniet ik zo van hem...zoals hij is.

Enfin,
Leuk was om te lezen dat sommige mensen hem autistisch noemen, zo noem ik hem ook altijd :D
bv met zijn deken op doen, deze kan enkel in de stal opgedaan. Wil ik dit ergens anders dan loopt hij weg en bijt hij boos. Hij loopt inmiddels bij het zien van het deken de stal in. Want daar mag het wel op gedaan worden.

Lange teugel heb ik geprobeerd. Buiten dat het veel verwarring opleverde bij hem vond hij het toch te eng. Liefst zit hij in mijn broekzak of verstopt hij zich achter mij. Thuis kan het wel, maar thuis is veilig. Buiten gaat hij er in paniek vandoor omdat zn emmertje overloopt. Deze loopt soms zo snel vol dat ik het niet altijd voor kan zijn.

Hij staat met een sociale shetlander. Deze is de baas. Het is een happy go lucky type. Overal in geïnteresseerd, lief voor alles en iedereen. Overal voor in. Groter verschil tussen de 2 kan je niet vinden.

Hij is inderdaad een kindje wat hooggevoelig is. Normaal vind ik dit niet erg. Ik houd met alles rekening met hem. Maar sinds kort die twijfel of het überhaupt wel een leven is.

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:56

pff wat hevtig niet alleen voor de pony maar ook voor jou. gevoel en verstand kunnen in deze zo ver uit elkaar liggen. als hij zoveel stress ervaart en er zo ziek van wordt steeds ga je je inderdaad af vragen of inslapen niet toch het beste is....... sterkte met je beslissing

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:09

Het is altijd het proberen waard om een stukje land te vinden waar zij alleen op kunnen, of een kleinschalige stal te vinden waar hiermee rekening gehouden kan worden.

Je hebt al zoveel voor en met hem gedaan, dat is erg lovenswaardig. Mocht je noodgedwongen weg moeten, en er is niets te vinden wat super rustig is, dan is het inderdaad misschien beter hem eeuwige rust te gunnen...

Wat een zware kost zeg, ik heb met je te doen. Heel veel succes, ik hoop dat er een acceptabele oplossing kan zijn.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:17

Oef heftig.
Helaas ga ik mee met de meeste hier, ik denk dat hem laten gaan de beste optie is.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:24

Kennelijk is het verhuizen nog niet 100% zeker?

Dan zou ik eens naar hem kijken, proberen zo objectief mogelijk te kijken.
Heeft hij het grootste deel van zijn leven er wel zin in?
Als hij er wel lol in heeft meestal, dan zou ik het voor dit moment zo laten. Maar het wel in de gaten blijven houden.
En eens kijken of het iets is met die lange lijnen, heb daar erg oed verhalen over gehoord.

Wel zou ik idd gaan afwegen: wat als het er toch van komt dat we moeten gaan verhuizen.
Als je besluit hem in te laten slapen, probeer er dan naar toe te groeien.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:29

En een goed tehuis als grasmaaier? Eventueel dat jullie in de maandelijkse kosten bijdragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:42

pinto_1 schreef:
En een goed tehuis als grasmaaier? Eventueel dat jullie in de maandelijkse kosten bijdragen?

Mja wie wil een pony waarbij je zoveel rekening moet houden en er een gebruiksaanwijzing van een paar a4tjes bij zit?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:49

Pfff
Lastig
Maar zoals je aangeeft in je verhaal is verplaatsen stress .
Je zou kunnen kijken of je kort bij je nieuwe woning een rustig stukje grond kunt huren
Een pension stal zou ik hem niet aandoen eigenlijk
Succes en sterkte met deze zware keuze

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:56

Hm ik zou een nieuwe pensionplek vinden met zo min mogelijk prikkels zodat hij een beetje op de oude voet verder kan gaan, of kijken voor een plekje in een natuurgebied oid in een kudde. Het lijkt me geen mensen paard..dus een drukke pensionstal met veel verschillende paarden/ mensen etc. lijkt me niets voor zo'n dier.

Mocht je dit allemaal niet kunnen vinden dan is inslapen misschien inderdaad de meest humane optie.

x_milouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:22

Ik weet dat het moeilijk is om n pony te laten gaan waar je veel van houd. Maar soms is die keuze wel t beste. T paardje wil je niet laten lijden toch? Heel veel succes. Dikkekus

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:56

Elisa2 schreef:
Hm ik zou een nieuwe pensionplek vinden met zo min mogelijk prikkels zodat hij een beetje op de oude voet verder kan gaan, of kijken voor een plekje in een natuurgebied oid in een kudde. Het lijkt me geen mensen paard..dus een drukke pensionstal met veel verschillende paarden/ mensen etc. lijkt me niets voor zo'n dier.

Mocht je dit allemaal niet kunnen vinden dan is inslapen misschien inderdaad de meest humane optie.

En dan een natuurgebied waar geen mensen mogen komen, bij ons staat iedereen de ponies te knuffelen en te voeren, trouwens ook de schotse hooglanders.
Ik wordt daar niet blij van, je krijgt er bedelende beesten van met een knorrig karakter als je niks geeft.

Domino123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:11

Wat heeft hij een geluk dat hij jou als baasje heeft gekregen.
Ik zou hem niet laten inslapen, hij zal bij een eventuele verhuizing dan wel veel stress hebben, maar wie weet kun je een soort gelijk plekje voor hem vinden.
In welke omgeving woon je? Is het mogelijk ergens een weiland te huren?

Wil je heel veel succes en sterkte wensen, wat je beslissing ook is. Je kiest voor je beestje goed of fout bestaat dan niet vind ik.

Hamstertje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:18

Setteli schreef:
Als ik je verhaal zo lees is hij zwaar autistisch.
Ik zou hem laten gaan. Dit is voor zo'n pony geen leven en ik denk voor jou ook een enorme belasting. Zeker als je hem moet gaan verhuizen, wat zeker veel stress gaat opleveren. En waarbij je de zorg ook gedeeltelijk aan anderen zou moeten overlaten.

Keus is altijd moeilijk, maar ik denk dat laten gaan de juiste is ;(

ja inderdaad, dit dacht ik ook meteen... en ook al is het moeilijk, het is waarschijnlijk wel het beste voor hem.