Proef uit het hoofd rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Proef uit het hoofd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 11:59

Ik zou heel graag mijn proeven uit het hoofd willen rijden, want ik ben op die manier niet afhankelijk van iemand die met mij mee moet op wedstrijd.

Maar hoe leer ik dat, pfff ik vind het met voorlezer al ingewikkeld om een proefje te rijden :')

Hebben jullie tips? Het gaat om L proeven, dus echt ingewikkeld is het niet, maar toch..

Nies_

Re: Proef uit het hoofd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:01

Filmpjes op youtube kijken waarbij de voorlezer te horen is en dan natuurlijk proberen de voorlezer voor te zijn. Daarna gewoon met je paard gaan rijden met de proeven op je telefoon voor als je het niet meer weet.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:03

Ik rijd al jaren mijn proefjes B t/m subtop uit mijn hoofd. Kun je je goed concentreren op het rijden zelf ipv luisteren en ik vind het mooier en rustiger als een proef uit het hoofd wordt gereden.

Wat ik vaak doe ik onderdeel voor onderdeel lezen en mee tekenen met mijn vinger. En dat herhalen tot ik het weet (je voegt dus iedere keer een onderdeel toe totdat je de hele proef hebt gedaan). Verder kan het helpen om de proef zelf even te lopen in je woonkamer. Ziet er misschien dom uit, maar het helpt wel.
Verder natuurlijk thuis even oefenen voor je op wedstrijd uit je hoofd rijdt.

En let op! Als je je proef uit je hoofd bent begonnen en je weet het niet meer, is het niet toegestaan dat iemand je vanaf de kant verder helpt!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:05

Ik rijd mijn proeven ook uit het hoofd. En ik leer ze door eerst de proeven via dressuurproeven.nl te lezen. En als ik ze daar goed denk te kennen. Ga ik op zoek op youtube naar de goede proeven. Deze bekijk ik dan een aantal keren. En zeg dan in mijzelf steeds het volgende onderdeel, terwijl de combinatie de proef rijd. Daarna rijd ik ze zelf nog een paar keer, zodat ik de lijnen ook goed in mijn hoofd heb.
Dit ben ik gaan doen, omdat ik ook altijd alleen op pad ga. En geen zin meer had om steeds een voorlezer te moeten zoeken op wedstrijd. Heb nu zoveel meer rust in het rijden. Plus mijn paard vind het ook heerlijk dat er niet iemand meer naast de baan staat te 'brullen'.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:09

Hoe doen jullie dat met wedstrijdspanning?
Thuis lukt het me wel om proeven uit het hoofd te rijden, maar bij mijn wedstrijd was ik erg zenuwachtig en was ik heel erg opgelucht toen er plots een voorlezer was. Dat ging dan om 1 onderlinge proef, maar over een tijdje heb ik 2 officiële proeven en geen voorlezer.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:11

Door ze uit het hoofd te rijden, heb ik juist minder last van spanning. Wel nog spanning als ik een nieuwe klasse ga starten. Maar die is weg, zodra ik de proef begin. Ben eerst wel begonnen met 1 proef uit het hoofd te rijden. Nu rijd ik op het moment maar 1 proef op de wedstrijden. Omdat ik liever 1 proef goed rijd, dan 2 halve proeven.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:13

Hier ook thuis lukt het om uit de hoofd te rijden maar tijdens een wedstrijd niet.
Ook hoe wel mijn vader 1 keer te langzaam was en ik al 3/4 punten veder was (het laaste stukje gelukkig)
Dus dat was wel me reder in nood eigenlijk

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:46

De proeven hebben een logische opbouw. Als je die opbouw begrijpt, kan je de proef sneller uit je hoofd leren.

Neem een vel papier, teken een bak, schrijf de lettes van de bak erop. En teken je proef uit op papier.
Visualiseren. Dan nog een keer, net zolang dat je proef kent. En dan op je paard uitrijden.

Zo leren wij niet alleen de dressuurproeven, maar ook de vaardigheids- en marathonparcoursen

Succes

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 16:56

Bedankt voor jullie tips!! Ik ga ermee aan de slag!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:59

Ga in de bak staan en visualiseer (en beweeg mee) met hoe je de proef zou rijden. Je hoeft natuurlijk niet zelf de bak rond te lopen, maar wel de richtingen meebewegen.
Net als een bobsleeër voor ie naar beneden gaat doet :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 17:01

Niet vasthouden aan de letters maar inderdaad met een stuk papier, je lijnen tekenen. Ik heb ook jarenlang uit het hoofd gereden en wist dan bij binnenkomen rechtsaf daarna van hand veranderen en dan zo verder. Ik wist nooit letters maar wel precies waar ik heen moest. Zo raak je ook niet in de war als de wedstrijdbaan omgekeerd ligt ten opzichte van je eigen baan.

En oefenen om in je hoofd de proef te rijden, dat kan overal even tussendoor. Dan wordt het steeds makkelijker.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 11:23

Volgens mij ken ik de eerste proef al uit mijn hoofd, het uit tekenen en visualiseren helpt echt!
Vanavond ga ik de proef op mijn paard oefenen.

Volgende week zaterdag heb ik wedstrijd, dus ik heb nog ff leer-tijd. ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:28

Haha ja, visualiseren en uittekenen doen ook veel toppersin allerleid sporten, het programmeert jouw lijf en hersenen.
Succes zaterdag

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:54

Ik tekende ze altijd veel over op papier thuis, maar het is me zelf nog niet helemaal gelukt om ze helemaal uit het hoofd te rijden. Ik verwisselde vaak elementen uit de proeven, maar dat is toch vaak door spanning. Dus ik moet zelf ook nog even oefenen, maar het tekenen en rijden helpt echt een heleboel.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:11

IwanLuver schreef:
Volgens mij ken ik de eerste proef al uit mijn hoofd, het uit tekenen en visualiseren helpt echt!
Vanavond ga ik de proef op mijn paard oefenen.

Volgende week zaterdag heb ik wedstrijd, dus ik heb nog ff leer-tijd. ;)

Succes morgen. Laat je weten hoe het is gegaan?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 21:29

Ik heb besloten om 1 proef uit het hoofd te doen en de andere te laten voorlezen.. eerst maar 1 proef foutloos :=

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:34

Zo ben ik inderdaad ook begonnen. En toen ik er vertrouwen in had dat het me beide proeven ging lukken. Heb ik ze beide uit het hoofd gedaan.

Troopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:36

heel veel succes morgen!

henst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:17

Oefen en blijven Oefen.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:32

Ik vind het ook fijner om mijn proeven uit mn hoofd te rijden. Ik lees hem altijd 1 of 2x goed door. Daarna ga ik het 'visualiseren' De proef in mijn hoofd rijden vanaf het begin. Zo probeer ik de hele proef door te komen. Als ik het even niet weet pak ik het boekje erbij, en ga ik vanaf daar weer verder. Zo breid ik het steeds iets verder uit en ben je zo aan het eind van je proef.
Ik visualiseer het liefst de proef in de ring waar ik hem ook ga rijden, dus het is wel fijn als je de wedstrijd locatie kent.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 18:23

Uit het hoofd rijden is goed gegaan, helaas hadden ik en mijn paard wel te veel spanning, maar als nog in beide proeven een winstpunt.

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:49

Gefeliciteerd!
Ik heb een keer m'n proef totaal gwn nieteens doorgelezen en toen las m'n voorlezer verkeerd en ben ik 2x foutgereden... Hahahahha :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:52

Gefeliciteerd. Die spanning is in het begin normaal. Omdat je gewoon bang bent om iets te vergeten. Maar naarmate je het vaker doet. Vloeit die spanning ook weg. Tenminste dat is mijn ervaring.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:01

Ik leer de proeven ook graag uit mijn hoofd, maar zonder lezer starten durf ik (nog) niet.
Hoe doen jullie dat qua beginnen? Normaal steekt de jury de hand op naar de lezer, vraag je dan of ze wil bellen oid?

Ik loop de proef tijdens het instappen ook wel eens, dus gewoon de lijnen door de bak in stap.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:01

Hier steekt de jury gewoon de hand op, als ik mag starten. En zomer's willen ze het ook nog wel eens gewoon zeggen, als ik bij de auto langs rijd.