Ervaringen bij het opvoeden jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wiseandleo

Ervaringen bij het opvoeden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 18:18

Hallo iedereen,

Alvast mijn excuses als dit bericht niet correct staat.
Ik ben sinds twee maanden trotse eigenares van mijn knappe bijna 2 jarige hengst Leonardo! Sinds een jaar heb ik mijn ander paard op pensioen gezet. Hij was voor mij een echte leermeester. Mijn droom is altijd geweest om een jong paard volledig op te leren. Ik heb uiteraard eerst goed nagedacht of het wel allemaal haalbaar was etc.. Dus dit is niet zomaar een bevlieging geweest... :j Ook, heb ik een goed gesprek gehad met mijn monitrice en ze vond ook dat ik er helemaal klaar voor was. Natuurlijk is het allemaal nieuw voor mij, heel erg veel ervaring met jonge paarden heb ik niet. Hier en daar wel een op een jong paard gereden maar dat is het dan ook.

Tot nu toe verstaan we elkaar goed, hij vertrouwd me beetje bij beetje dus dat is al positief. Nu, wat zijn jullie ervaringen, en wat kunnen jullie mij meegeven als tips and tricks? Als Leo er klaar voor is, wil ik hem op het gemak laten kennis maken met eventueel een hoofdstel, of het longeren... Natuurlijk verschillen paarden van elkaar. Ik ben ook van plan om in de toekomst een goede begeleider te zoeken, dus alleen zal ik nooit zijn. Tot nu toe vind ik hem absoluut niet onhandelbaar, dus ik wil wel mijn plan een beetje leren trekken. If that makes sense? :D

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen!
Hopelijk is de foto hieronder zichtbaar.

Leo is een Apache x Sir sinclair

Afbeelding

Azmay

Re: Ervaringen bij het opvoeden jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:19

Veel gekke dingen doen in korte sessies en vooral veel genieten.
Ik kreeg mijn meisje met 11 maanden en ze is nu 3,5 en echt een droom ;)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:21

Ik heb deze zomer zelf een 3-jarige merrie opgeleerd. Ging uiteindelijk allemaal veel sneller dan ik gedacht had! Ik ben begonnen met grondwerk en wederzijds respect en daarna ging het gewoon allemaal snel. Ze leerde snel en wou ook graag werken voor je. Ze was slim en was je zelfs een stap voor :+

Ik heb er wel op gelet dat ik het spelenderwijze deed, niet constant 'druk' en 'werken' zegmaar :j. Nu heb ik een brave 4-jarige merrie die haar eerste wedstrijdjes loopt :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:24

Jullie kunnen alvast lekker gaan wandelen, gehoorzaamheidstraining, verkeers- en trailermak maken... Daar heb je nu mooi tijd voor, om hem te laten wennen aan alle gekke dingen op de wereld. En je kan alvast een shabrakje of t-shirt op zijn rug leggen.
Maar heb nu vooral veel lol samen met je puppy!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:29

Ik ben met mijn jonge paard veel onderweg geweest en heb gekke dingen gedaan, maar alles op een ongedwongen 'speelse' manier. Hierdoor was hij al heel snel aan heel veel dingen gewend en bouw je ook heel ongedwongen een band op. Als dan het 'echte' werk begint, heb je al zoveel gewonnen.
Doe dingen die jullie beide leuk vinden en maak (op een verantwoorde manier natuurlijk) plezier!

wiseandleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 18:32

Laurievc schreef:
Ik heb deze zomer zelf een 3-jarige merrie opgeleerd. Ging uiteindelijk allemaal veel sneller dan ik gedacht had! Ik ben begonnen met grondwerk en wederzijds respect en daarna ging het gewoon allemaal snel. Ze leerde snel en wou ook graag werken voor je. Ze was slim en was je zelfs een stap voor :+

Ik heb er wel op gelet dat ik het spelenderwijze deed, niet constant 'druk' en 'werken' zegmaar :j. Nu heb ik een brave 4-jarige merrie die haar eerste wedstrijdjes loopt :D

Grondwerk vind ik toch wel belangrijk, ik vind dat respect op de eerste plaats komen. Zowel van mij naar hem als andersom! Dat maakt elkaar verstaan zoveel gemakkelijker.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:35

Klopt helemaal! En gewoon ook echt genieten van elkaar. Ik heb zoveel op deze manier in de wei/piste gezeten met haar, damn, net levensgesprekken :+
Afbeelding

wiseandleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 18:36

antje_vip schreef:
Jullie kunnen alvast lekker gaan wandelen, gehoorzaamheidstraining, verkeers- en trailermak maken... Daar heb je nu mooi tijd voor, om hem te laten wennen aan alle gekke dingen op de wereld. En je kan alvast een shabrakje of t-shirt op zijn rug leggen.

Binnenkort krijg ik een betere toegang tot het verkeers- en trailermak maken. Waar we nu staan is het niet zo evident. We wonen in Limburg en we zijn hem 2 uur van bij ons gaan halen, hem erop krijgen was een regelrechte ramp, dus dat vind ik wel belangrijk dat hij er vertrouwen in krijgt. Dat staat sowieso al genoteerd in onze agenda ;) Hij vind het wel enkel nog wat eng om vast te staan, hoe kan ik hem dit het best aanleren? Tot nu toe doe ik het altijd samen met mijn collega, we leggen een niet al te vaste knoop en ze let dan op hem. Hij vind het bijvoorbeeld ook helemaal niet fijn als ik zijn zijn hoeven poets vanachter, maar dat is een kwestie van geduld en vertrouwen krijgen denk ik...

wiseandleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 18:38

Laurievc schreef:
Klopt helemaal! En gewoon ook echt genieten van elkaar. Ik heb zoveel op deze manier in de wei/piste gezeten met haar, damn, net levensgesprekken :+
[ [url=m/xTraxd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuke foto! Binnenkort komt mijn kleuter bij mijn thuis te staan. Momenteel is hij nog lekker aan het ravotten met zijn twee andere leeftijdgenoten. Dan zal ik pas gaan merken dat hij meer naar mij toe zal komen. Nu is hij daar nog te stoer voor haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:38

Wat een leukerd zeg! Veel plezier samen!

Tja tips... heel veel plezier maken en nu al vanaf de grond veel voorbereidend werk doen. Je komt achter zoveel dingen die je (in veel gevallen) als vanzelfsprekend bent gaan zien met een al doorgewinterd rijpaard. Van die rare kleine dingen als peesbeschermers om doen, een deken om doen, trailerladen, vliegen en andere sprays toedienen, verkeer, honden, gillende kinderen, wapperende vlaggen, wandelen rechts en links van je, hoeven normaal optillen en opgetild houden (ook voor de hoefsmid) en zo nog een gigantische waslijst....

Ik heb nu een paardje van bijna 3 en die kende heel veel van deze dingen al, bij lange na niet groen te noemen dus. Maar ik heb ook genoeg jaarlingetjes in handen gehad die nog niet mee konden lopen aan het touw. :j

Ik probeer nu dus vooral elkaar te leren kennen en erachter te komen wat nog nieuw is, waar nog werk in zit en wat we nog moeten oefenen voor we überhaupt aan inrijden gaan denken en dat is al zoooooo leuk om te doen :D

Het is een magische reis! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:40

Wees vooral duidelijk in wat je vraagt en wees consequent. Daar heb je later echt zoveel profijt van dat dit zeker geen verspilde moeite is.

wiseandleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 18:43

Inxs schreef:
Wees vooral duidelijk in wat je vraagt en wees consequent. Daar heb je later echt zoveel profijt van dat dit zeker geen verspilde moeite is.

Ja, dat zeker en vast!

wiseandleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 18:51

MoriYT schreef:
Wat een leukerd zeg! Veel plezier samen!

Tja tips... heel veel plezier maken en nu al vanaf de grond veel voorbereidend werk doen. Je komt achter zoveel dingen die je (in veel gevallen) als vanzelfsprekend bent gaan zien met een al doorgewinterd rijpaard. Van die rare kleine dingen als peesbeschermers om doen, een deken om doen, trailerladen, vliegen en andere sprays toedienen, verkeer, honden, gillende kinderen, wapperende vlaggen, wandelen rechts en links van je, hoeven normaal optillen en opgetild houden (ook voor de hoefsmid) en zo nog een gigantische waslijst....

Ik heb nu een paardje van bijna 3 en die kende heel veel van deze dingen al, bij lange na niet groen te noemen dus. Maar ik heb ook genoeg jaarlingetjes in handen gehad die nog niet mee konden lopen aan het touw. :j

Ik probeer nu dus vooral elkaar te leren kennen en erachter te komen wat nog nieuw is, waar nog werk in zit en wat we nog moeten oefenen voor we überhaupt aan inrijden gaan denken en dat is al zoooooo leuk om te doen :D

Het is een magische reis! <3

Och zwijg stil over het inrijden, daar kijk ik pas écht naar uit! Oooooh wat gaat gij stralen, dat doet hij nu al <3
Ik merkte al snel dat hij netjes mee aan de touw wandelde. Dus dat is al een pluspunt, het volgende is leren netjes stilstaan als ik hem borstel. Maar dat komt helemaal goed. Alleen nog uitzoeken hoe ik het moet aanpakken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:58

Hahaha hoe herkenbaar!
Al moet ik zeggen dat ik nu ook zoveel fun uit het voorbereiden en opvoeden haal dat dat inrijden niet eens meer zo in de focus staat. Ik sta er soms van te kijken hoe blij je om iets kleins als 'een spoorweg oversteken' kunt zijn :')

(al weet ik dat sommige volwassen paarden daar nog moeite mee hebben)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:05

Inxs schreef:

Dat... en zoek goede begeleiding met zadelmak maken en doorrijden. Toen ik las dat je paard een Apache x Sir Sinclair is dacht ik: breng hem in vredesnaam weg naar een goede zadelmak maker.
Apache-nakomelingen hebben de naam echte "rotzakken" te zijn. Geen eenvoudige paarden voor mensen met weinig ervaring op dat gebied.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:15

En geef hem alsjeblieft de kans om lekker te kleuteren in een kudde. Liefst met gemengde leeftijd maar in ieder geval met een speelmaatje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:18

Babootje schreef:
Inxs schreef:

Dat... en zoek goede begeleiding met zadelmak maken en doorrijden. Toen ik las dat je paard een Apache x Sir Sinclair is dacht ik: breng hem in vredesnaam weg naar een goede zadelmak maker.
Apache-nakomelingen hebben de naam echte "rotzakken" te zijn. Geen eenvoudige paarden voor mensen met weinig ervaring op dat gebied.

Alle nakomelingen hebben tegenwoordig de naam echte rotzakken te zijn.
Dat ze maar gewoon naar het paard zelf kijkt ipv te panikeren op basis van afstamming. De apache hier was letterlijk opstappen en weg rijden bij het beleren.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:39

Alles valt en staat vaak bij een goede voorbereiding! Apache kan idd wel rillerig en loperig zijn! Vind het een bloedmooie hengst maar heb voor mijn behoorlijk bloederige merrie toch voor Desperado gekozen!
Heel veel plezier en suc6!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:02

Naar elkaar luisteren en elkaar vertrouwen, is in mijn ogen de basis.
En spelenderwijs alles leren. Gewoon gek doen met hem, dan komt het vast goed.

Paard uit 2015? Er is een speciaal topic met 2015-veulens :)
[PP] Veulen 2015 hoe doe jij het

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:00

Wat voor mij altijd goed gewerkt heeft is dingen leuk houden, vertrouwen geven door leiding , wijken voor druk, op tijd een beloning erin ( je vangt veel vliegen met stroop :-) ) het poetsen was in begin veel met een rosborstel op lekkere plekjes poetsen bijv. Dan gaan ze ook beter stilstaan omdat ze gaan ervaren dat het ook fijn is. Ook vastbinden leren door eerst wijken voor druk op het halster. Veel dingen kennis mee laten maken en hem laten zien dat het niet eng is geeft bijv ook vertrouwen.
Ik wens je vooral succes, en neem de tijd

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:06

Hij is pas 2. Tot het najaar in de opfok gooien, beste opvoeding die er is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:49

wiseandleo schreef:
antje_vip schreef:

Binnenkort krijg ik een betere toegang tot het verkeers- en trailermak maken. Waar we nu staan is het niet zo evident. We wonen in Limburg en we zijn hem 2 uur van bij ons gaan halen, hem erop krijgen was een regelrechte ramp, dus dat vind ik wel belangrijk dat hij er vertrouwen in krijgt. Dat staat sowieso al genoteerd in onze agenda ;) Hij vind het wel enkel nog wat eng om vast te staan, hoe kan ik hem dit het best aanleren? Tot nu toe doe ik het altijd samen met mijn collega, we leggen een niet al te vaste knoop en ze let dan op hem. Hij vind het bijvoorbeeld ook helemaal niet fijn als ik zijn zijn hoeven poets vanachter, maar dat is een kwestie van geduld en vertrouwen krijgen denk ik...

vaststaan -> eerst echt leren wijken voor druk op hoofd/halster, want dat is vaststaan eigenlijk, als je het eind van je touwtje tegen komt meegeven zodat je weer terug komt waar je hoort.

Hengsten en benen, benen bijten is een favo spelletje (zo krijg je vriendje op de knieën), dat benen oppakken en voetjes geven geen spelletje is dat je moet winnen, maar gewoon zo iets dat stopt als je niks doet/voetje geeft kan even duren.

Stilstaan met poetsen -> stoppen met borstelen als paard ontspannen stilstaat (of in elk geval 15sec aaneen stil staat).

Basis : als mens raar doet/er iets is wat je niet snapt -> stil staan en gaan suffen/baas vragen, dan houd het op/gaat het weg/komt er eten. Ondanks het hele problemen met rijden moet je voorwaarts oplossen mantra, heb ik liever er een die stilstaat dan een die blind gaat rennen. Zeker als ik er op kan vertrouwen dat als ik er af stap en zelf doorloop hij meeloopt. Rest kan ik dan ergens op een veilige plek oplossen als dat nodig is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:06

Ayasha schreef:
Babootje schreef:

Alle nakomelingen hebben tegenwoordig de naam echte rotzakken te zijn.
Dat ze maar gewoon naar het paard zelf kijkt ipv te panikeren op basis van afstamming. De apache hier was letterlijk opstappen en weg rijden bij het beleren.

Zo is dat maar net. Ik heb mijn rot karakter paard helemaal zelf zadelmak gemaakt en betuigd. Gewoon de tijd nemen en dan is het allemaal zo spannend echt niet. Oh en het is nog een hengst ook. Dat kan natuurlijk al helemaal niet.

Voor nu vooral veel laten zien en het bij korte sessies houden. Het kan al een plastic zak zijn waar hij als de dood van is dus dat hoeven geen hele trainingen te zijn. Verder kun je ze natuurlijk leren wat je wil. Ik vind zelf de ho en terug heel fijn om goed bevestigd te hebben.

wiseandleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 22:27

Babootje schreef:
Inxs schreef:

Nog niets van gemerkt, maar gelijk je zelf zegt, consequent zijn! Ik ben veel met hem bezig en ik vind dat hij een zeer cool en eerlijk karakter heeft.

wiseandleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 22:28

lizy29 schreef:
En geef hem alsjeblieft de kans om lekker te kleuteren in een kudde. Liefst met gemengde leeftijd maar in ieder geval met een speelmaatje.

Ja dat doe ik zeker, hij staat nu samen met 2 andere speelkameraadjes ;-)