BE rijbewijs, wat is slim?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bontejames

BE rijbewijs, wat is slim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 09:13

Goedemorgen allemaal!

Eind mei 2016 heb ik mijn B rijbewijs gehaald. Nu rijd ik met begeleider en heb al de nodige kilometers gemaakt.

Op korte termijn wil ik dan toch echt wedstrijden gaan rijden met mijn pony. Het is een E-pony van +- 440 kilo.

Omdat ik nu nog niet genoeg geld heb om een auto én een trailer te kopen kan ik deze lenen.

Mijn vraag is: moet ik eerst mijn E rijbewijs halen om met mijn paard op pad te mogen?

Het belangrijkste vind ik dat ik veilig op pad kan met mijn paard.

Graag wil ik ook advies en/of meningen/ervaringen wat betreft het E rijbewijs en rijden met trailer.

Alvast bedankt :)

LiesAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:36

Dat is afhankelijk van hoe zwaar de combinatie is. Als de auto en de trailer (max laadvermogen) samen niet zwaarder is dan 3500 kg, dan hoef je geen E rijbewijs te hebben. Je moet ook nog opletten of de auto de trailer wel mag trekken qua gewicht. Het gewicht staat in je autopapieren. Het max laadvermogen van de trailer kun je terugvinden in de papieren van de trailer. Het maakt daarbij niet uit hoe zwaar je pony is. Het gaat om het max laadvermogen. Ik zou wel aanraden om eerst een paar keer zonder paard te oefenen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:43

Je bent dus nog jong aangezien je met begeleider rijd. Ik zou voor E gaan gewoon omdat je dan alles goed uitgelegd krijgt en je echt nog een beginnend bestuurder bent. Daarnaast hoef je er nooit over te rekenen of je wel of niet ergens mee mag rijden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:50

Ook al heb je e niet altijd nodig, je leert toch heel veel tijdens de lessen. Zou ik dus zeker doen.

snorremans

Re: BE rijbewijs, wat is slim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:06

Wij hebben een combinatie die met B gereden mag worden maar ga toch dit jaar gewoon mijn E halen. Dan leer ik alles onder goede begeleiding en je E hebben is nooit weg. Kan ik als het moet ook met een E combinatie rijden.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:15

Je hebt hem niet altijd nodig. Maar ik ben heel blij dat ik hem gehaald heb. Je leert heel veel tijdens je lessen over wat de trailer achter je auto doet en waar je op moet letten. Je hebt tenslotte wel je paard achter je auto hangen en je zou het jezelf toch nooit vergeven als er iets gebeurd door een stomme fout die je wellicht niet had gemaakt als je les had gehad?

jildou1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:17

De Trekauto moet wel zwaarder zijn dan de trailer inclusief maximaal laadvermogen (en totaal combinatie inclusief laadvermogen maximaal 3500 kg.) als je enkel met B rijdt.
Maar BE zou ik adviseren om alle bovenstaande redenen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:23

Ga zeker voor je E :) nooit meer twijfel of je wel of niet met een combinatie mag rijden, dus veel meer mogelijkheden. Daarnaast krijg je alle dingen fatsoenlijk uitgelegd en krijg je heel veel belangrijke tips :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:32

Keet schreef:
Ga zeker voor je E :) nooit meer twijfel of je wel of niet met een combinatie mag rijden, dus veel meer mogelijkheden. Daarnaast krijg je alle dingen fatsoenlijk uitgelegd en krijg je heel veel belangrijke tips :)

Dit inderdaad. Ik heb zelf 2 shetlanders, als ik daar ooit een trailer voor heb dan mag ik daar met een kleine trailer waarschijnlijk gewoon mee op pad. Ware het niet dat ik een zwaardere auto heb gekocht. Ik hoef nu niet na te denken over of het wel of niet mag, en als iemand ooit graag wil dat ik met een paard rij mag dat ook gewoon :)
En de handigheidjes zijn ook erg fijn om gedaan te hebben. Sinds ik BE rijd rijd ik ook veel handiger met mijn aanhangwagen :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:33

jildou1979 schreef:
De Trekauto moet wel zwaarder zijn dan de trailer inclusief maximaal laadvermogen(en totaal combinatie inclusief laadvermogen maximaal 3500 kg.) als je enkel met B rijdt.
Maar BE zou ik adviseren om alle bovenstaande redenen.
Dit is zoooooo 2012!!!
Als je niet op de hoogte bent van de meest recente regelgeving, post dan niets. Zo breng je TS alleen maar in de war.

LiesAnna schreef:
Dat is afhankelijk van hoe zwaar de combinatie is. Als de auto en de trailer (max laadvermogen) samen niet zwaarder is dan 3500 kg, dan hoef je geen E rijbewijs te hebben. Je moet ook nog opletten of de auto de trailer wel mag trekken qua gewicht. Het gewicht staat in je autopapieren. Het max laadvermogen van de trailer kun je terugvinden in de papieren van de trailer. Het maakt daarbij niet uit hoe zwaar je pony is. Het gaat om het max laadvermogen. Ik zou wel aanraden om eerst een paar keer zonder paard te oefenen.

Dit is enige juiste antwoord.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:54

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:10

Als je met begeleiding rijdt ben je dus onder de 18? Eis voor BE rijbewijs is dat je sws 18 bent dus zolang je onder de 18 bent zul je moeten wachten met je BE.

Met alleen een B rijbewijs mag je net als alle andere een kar trekken tot bepaald gewicht. Uiteraard met begeleider naast je.

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 11:31

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik kan hieruit opmaken dat het inderdaad verstandig is om mijn E rijbewijs halen. Dit voor mijn eigen veiligheid en die van mijn pony. Ook is het handig om een E rijbewijs te hebben, dus zonde van het geld is het niet om deze te halen.

Beau_Myrthe schreef:
Als je met begeleiding rijdt ben je dus onder de 18? Eis voor BE rijbewijs is dat je sws 18 bent dus zolang je onder de 18 bent zul je moeten wachten met je BE.

Met alleen een B rijbewijs mag je net als alle andere een kar trekken tot bepaald gewicht. Uiteraard met begeleider naast je.

Ik wordt deze maand 18. Kan ik meteen als ik 18 ben beginnen aan mijn E achter B? Ook omdat ik op mijn 17e geslaagd ben voor mijn B rijbewijs.

Ik kan het nergens anders op internet goed vinden. Enige wat ik zou kunnen doen als ik er niet uit kom even naar het CBR bellen voor de nodige uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:41

Normaal moet je een jaar met B rondrijden voor je BE mag doen. Je hebt trouwens een voorlopig rijbewijs dus geen echte B. Het voorbije jaar telt dus niet mee.

Correctie: Denk dat bovenstaande regel is veranderd en je na afgifte van B ook voor BE mag gaan.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:40

Het kan nooit kwaad je e rijbewijs te halen inderdaad. Ik heb er in ieder grval veel van geleerd. Voorag oefenen is wel aan te raden. Gewoon zonder paard.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:34

DeMolenhoek schreef:
Normaal moet je een jaar met B rondrijden voor je BE mag doen. Je hebt trouwens een voorlopig rijbewijs dus geen echte B. Het voorbije jaar telt dus niet mee.

Correctie: Denk dat bovenstaande regel is veranderd en je na afgifte van B ook voor BE mag gaan.

Ik wou net zeggen, ik ben al 10jr instructeur maar hier heb ik echt nog nooit van gehoord.

Vanaf de dag dat je 18 bent mag je BE gaan halen.

Overigens heeft TS wél een B rijbewijs maar wegens haar leeftijd moet ze met begeleiding rijden, dit is géén 'voorlopig rijbewijs', dat is van voor de oorlog.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:40

Ik heb toen ik 17,5 ook mijn B rijbewijs gehaald. en zag het ook wel zitten om met de trailer op pad te gaan en kon daarom niet wachten tot ik 18 was! Ik heb daarom op mijn verjaardag nog een afspraak gemaakt dat ik begin december al kon afrijden (eind oktober was ik jarig) Ik heb er zelf voor gekozen om mijn E achter B gewoon te halen. de prijs valt heel erg mee (mits je het in 1 keer haalt, wat ik gelukkig wel had) Als je E achter B hebt weet je wel waar je op moet letten en vind ik het zelf toch een wat veiliger gevoel geven omdat je weet wat je doet. En je hoeft niet meer te letten of het wel kan qua gewicht en je kan met stalgenoten lekker met een 2 paards trailer op pad met z'n 2en naar een mooie omgeving. nu hebben wij alleen een busje die kan trekken dus ik ga nu regelmatig met vriendinnen met 2 paarden op pad naar de veluwe. ik vind het zelf toch verantwoordelijker als je E hebt.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:42

even nog iets terug gelezen, je kan gewoon je E achter B halen op de dag dat je 18 wordt.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:54

ik rij al enige tijd een combinatie(trailer) die ik zonder E mag rijden maar ben nu toch bezig voor mn E omdat ik het toch fijner vind rijden met een zwaardere auto ervoor.
ik roep al vanaf mn 18de dat ik E rijbewijs zou willen en nu pas(33) ermee bezig.

ik zou dus zeggen doe gewoon dan heb je hem maar op zak en les van een instructeur is alleen maar handig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:57

Als het gewicht van je auto en het maximaal ledig gewicht van je trailer (dus hoe zwaar de trailer zelf is + het maximale laadvermogen) niet meer is dan 3500 mag je met een B rijbewijs rijden. In de praktijk zou je dan met een vrij lichte auto een eenpaardstrailer moeten trekken die niet zo zwaar is.

Ik zou eigenlijk gewoon voor E achter B gaan, al helemaal omdat je een beginnend bestuurder bent en je dan gelijk de vrijheid hebt om ook met iets zwaardere combinaties op pad te gaan..

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:59

Ik heb het zo gedaan: op m'n 17e m'n rijbewijs gehaald, een jaar rondgereden en ongeveer een jaar later mijn BE erbij gehaald toen ik 18 was. Heerlijk, nu hoef ik er nooit overna te denken of ik wel met de combinatie mag rijden :).

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:34

TS: Ik zou het inderdaad ook gewoon gaan doen,mits je ook geen enkele moeite had met je B te halen.

Ik ga daarom niet voor E achter B. Ik heb nu na 2 jaar lessen mijn B nog niet, ik ben inmiddels 3 keer gezakt en ik weet van mezelf dat ik echt wel kan rijden. Ik heb alleen last van zenuwen en ook niet zo'n klein beetje ook. Ik maak tijdens het examen dus fouten die ik normaal in een les nooit maak. Dit maakt dat ik nadat ik mijn B haal, nooit weer met het CBR te maken wil hebben in de trant van examens. Ik ga gewoon met mijn vader naast me een paar keer te rijden met de trailer en dat vind ik persoonlijk wel genoeg training. Ik heb dan ook maar shetlanders in een schapentrailer. Grote trailers waag ik me sowieso niet aan. Maar als je dus makkelijk je praktijk in 1 keer hebt gehaald, dan kun je dat ook met E.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:12

Vanaf je 18de mag je inderdaad je BE gaan halen. En als je geen moeite had met je B is het prima te doen! :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:19

FleurSandro, dat busje heeft genoeg trekkracht voor een 2 paards?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:39

cissy schreef:
FleurSandro, dat busje heeft genoeg trekkracht voor een 2 paards?

Ja onze bus wel! Makkelijk volgens mij. (We hebben een opel vivaro)