Paard gaat er van tussen op het strand.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ijslander12

Paard gaat er van tussen op het strand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 01:38

Hallo allemaal,
Ik heb een probleem.
De laatste tijd heeft mijn IJsco iets nieuws bedacht, als we op het strand rijden en we gaan draven of galopperen, gaat hij als een gek op de duinen af.
Dit doet hij niet altijd, soms hebben we gewoon heerlijke ritjes.
Normaal stopt hij voor de duinen, corrigeer ik hem en rijden we terug naar het water, een enkele keer kan ik hem opvangen voor hij de draai weet te maken.

Echter vandaag was het anders, hij ging er als een gek van tussen, recht op de duinen af en ging ook echt de duinen op.
Dit zijn geen rechte duinen, maar hobbelige bergen mul zand met enorme kuilen, gaten etc. Levensgevaarlijk.

Tot drie keer toe deed hij dit, en twee van de drie keer ben ik er afgesprongen zodra hij vaart minderde, heb hem uit reflex flink op zijn donder gegeven en ben teruggelopen naar het water om daar weer op te stappen.
De derde keer ben ik afgestapt en terug naar stal gelopen.

Hij zet echt zijn hals op slot, ik kan niet draaien of remmen, ik heb vanalles geprobeerd.

Ik ben hier echt heel erg van geschrokken, ik ben een onzekere ruiter en meneer heeft het voor elkaar: ik durf er niet meer op naar buiten.
Nu is het op het strand, maar wat als hij een weg op rent?
Hij is er verder overigens nog nooit vandoor gegaan, echt alleen op het strand doet hij dit.

Wie o wie kent iemand of weet iets wat mij kan helpen het vertrouwen in elkaar terug te krijgen en dit probleem op te lossen?
Een one rein stop is niet het antwoord op mijn probleem, ik kan zijn hals/hoofd immers niet draaien.

SaraViavia

Re: Paard gaat er van tussen op het strand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 02:11

Ik zou eerst een keer met iemand ernaast naar het strand. Touwtje er aan en hem vast laten houden. Dan kan hij niet weg en kun jij vertrouwen krijgen. Als je meer vertrouwen hebt kun je proberen om er iemand naast te laten lopen zonder vasthouden en daarna misschien wel weer zelf. Hier les in nemen lijkt me lastig en ben zelf nooit zo van het grondwerken etc om dit soort dingen op te lossen. Wellicht gaan er ook mensen met dat idee komen. Succes!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 03:13

met hoeveel ga je tegelijk naar het strand?

is het een optie om maar met 2 max te gaan..
gewoon rustig alleen stappen.. als dat allemaal goed gaat, paar pasjes draf in jouw tempo en gelijk weer terug naar een rustige stap. En dat zoetjes aan rustig opbouwen tot je weer normaal kunt draven in jouw tempo op een manier dat het voor jou leuk is, en in de richting dat het voor jou leuk is.

hoe groter de groep, hoe meer prikkels hij krijgt.. maar ook hoe minder 'gezellig' het is als een hele groep zich moet aanpassen.. als je met 1 iemand gaat die jij vertrouwd en de afspraak maakt om voorlopig alleen stapritjes met hier en daar een heel klein stukje draf (echt gewoon enkele meters om te beginnen) als het goed gaat.. dan moet het wel weer goed komen.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 12:16

elenaMM77 schreef:

gewoon rustig alleen stappen.. als dat allemaal goed gaat, paar pasjes draf in jouw tempo en gelijk weer terug naar een rustige stap. En dat zoetjes aan rustig opbouwen tot je weer normaal kunt draven in jouw tempo op een manier dat het voor jou leuk is, en in de richting dat het voor jou leuk is.

hoe groter de groep, hoe meer prikkels hij krijgt.. maar ook hoe minder 'gezellig' het is als een hele groep zich moet aanpassen.. als je met 1 iemand gaat die jij vertrouwd en de afspraak maakt om voorlopig alleen stapritjes met hier en daar een heel klein stukje draf (echt gewoon enkele meters om te beginnen) als het goed gaat.. dan moet het wel weer goed komen.

We gaan altijd maar met zijn tweetjes naar het strand, dus dat zit wel goed.
Zelfs alleen een stapritje is mij eigenlijk al te eng, hij heeft het nog nooit vanuit stap gedaan, maar wat als hij dat nu wel doet?
Enkele meters draven gaat af en toe goed, soms is hij echt geweldig en kunnen we heerlijk rijden, alleen af en toe gaat het opeens mis.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 12:17

SaraViavia schreef:
Ik zou eerst een keer met iemand ernaast naar het strand. Touwtje er aan en hem vast laten houden. Dan kan hij niet weg en kun jij vertrouwen krijgen. Als je meer vertrouwen hebt kun je proberen om er iemand naast te laten lopen zonder vasthouden en daarna misschien wel weer zelf. Hier les in nemen lijkt me lastig en ben zelf nooit zo van het grondwerken etc om dit soort dingen op te lossen. Wellicht gaan er ook mensen met dat idee komen. Succes!

Bedankt!
Ik zie om heel eerlijk te zijn ook niet in hoe grondwerk mij hier gaat helpen.
Iemand hem laten vasthouden is misschien wel een optie, alleen doet hij het over het algemeen vanuit draf/galop en om dan iemand mee te laten rennen is misschien ook niet zo handig..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:33

Is het een idee om het eens met meerdere paarden te doen? dus een voor je, 1 nast je en 1 achter je? dat je echt ingesloten bent?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:38

Ijslander12 schreef:
SaraViavia schreef:

Bedankt!
Ik zie om heel eerlijk te zijn ook niet in hoe grondwerk mij hier gaat helpen.
Iemand hem laten vasthouden is misschien wel een optie, alleen doet hij het over het algemeen vanuit draf/galop en om dan iemand mee te laten rennen is misschien ook niet zo handig..

Wel, het is heel stom, maar uiteindelijk helpt het wel. Ik heb een gelijke situatie al gehad als jij. Paard 3x gaan lopen op buitenrit, en op strand heeft hij mij er af gegooid, nooit uit angst, maar altijd uit weet ik veel welke stemming. Gewoon te zot. Ik had er op een bepaald moment bang van, ik wil met dat paard niet meer buiten. Het meeste zat spijtig genoeg in men hoofd ook. Ik heb hiervoor lang gezocht naar iemand waarmee ik me goed voelde, en zij helpt me nu met grondwerk mijn paard terug op zen plaats te zetten, hem leren dat hij ook buiten naar mij moet luisteren, en niet zijn zinnetje doen. Beetje bij beetje komen we er, maar zelf ben ik nog niet klaar ervoor om het al terug te doen als ik er op zit. Maar ik hoop dat het voor jij terug lukt. Ik wens je alvast veel succes. Ik begrijp hoe moeilijk dit is

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:39

Gaat hij gericht op stal/trailer naar de duinen of gewoon willekeurig?
(als ik mijn shet laat kiezen staat hij na een tijdje stil voor het stuk duinen waar de trailer achter staat :') )

En, wat doet je rijmaatjes paard als de jouwe gaat rennen? Blijft die wel rustig(er) of gaat 'ie mee?
Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 06-01-17 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:39

Ik ken het TS, die van mij doet het ook en weet ook niet wat ik er aan moet doen. Tevens is het enkel als we met op jet strand zijn, als we terug gaan naar het bos doet ze het niet.... ik blijf haar gewoon corrigeren...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:47

Ijslander12 schreef:
elenaMM77 schreef:

We gaan altijd maar met zijn tweetjes naar het strand, dus dat zit wel goed.
Zelfs alleen een stapritje is mij eigenlijk al te eng, hij heeft het nog nooit vanuit stap gedaan, maar wat als hij dat nu wel doet?
Enkele meters draven gaat af en toe goed, soms is hij echt geweldig en kunnen we heerlijk rijden, alleen af en toe gaat het opeens mis.

Heel herkenbaar dit en met een glimlach je verhaal gelezen. Je hebt een leuk en een ondeugend paard. Niet zoveel aan de hand. Het is fris buiten De paardjes zijn dus ook fris en als hij de kans krijgt dan neemt hij hem en denkt hij *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* keten met mijn baasje...........
Dat in je hoofd hebbende maakt het al humorvoller en minder zwaar voor jezelf. Het is gewoon een kleine ijsco dondersteen }> .

Elena geef je een heel goed advies. Ga gewoon maar stappen. Misschien van te voren een dekentje op doen zodat hij het niet koud krijgt en hij al minder wil gaan keten om het warm te krijgen. Als je draaft proberen om heel rustig te draven ietwat onder het tempo en belonen. Hou hem rustig in de kop en hou je zelf ook rustig. Ga desnoods een liedje zingen zeker als je van schrik in je broek doet bij wijze van spreken. Zet het paard dat met je mee gaat naast je, dus tussen de duinen en jou in. Veel stappen, geen galop eerste maanden!!, rustig af en toe stukje draf. En vooral proberen om mentaal erboven te staan. Houd contact met je paardje en beloon heel veel als hij braaf is. Bijvoorbeeld als hij gedraafd heeft paar stapjes en mooi terug gaat naar draf, eventjes aai en "braaaaf" zeggen. Eventueel van te voren longeren zodat hij lekker uit zijn dak kan gaan en zijn winter ei al kwijt is.
Succes er mee.

Het totaal opsluiten van je dondersteen met vier paarden vind ik ook een goed advies.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 12:52

Celiien schreef:
Is het een idee om het eens met meerdere paarden te doen? dus een voor je, 1 nast je en 1 achter je? dat je echt ingesloten bent?

Ik weet niet of peerd dat leuk gaat vinden, maar misschien is het wel een optie.
Voorlopig alleen nog niet, want ik durf er buiten niet meer op.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 12:56

Heel herkenbaar dit en met een glimlach je verhaal gelezen. Je hebt een leuk en een ondeugend paard. Niet zoveel aan de hand. Het is fris buiten De paardjes zijn dus ook fris en als hij de kans krijgt dan neemt hij hem en denkt hij *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* keten met mijn baasje...........
Dat in je hoofd hebbende maakt het al humorvoller en minder zwaar voor jezelf. Het is gewoon een kleine ijsco dondersteen }> .

Elena geef je een heel goed advies. Ga gewoon maar stappen. Misschien van te voren een dekentje op doen zodat hij het niet koud krijgt en hij al minder wil gaan keten om het warm te krijgen. Als je draaft proberen om heel rustig te draven ietwat onder het tempo en belonen. Hou hem rustig in de kop en hou je zelf ook rustig. Ga desnoods een liedje zingen zeker als je van schrik in je broek doet bij wijze van spreken. Zet het paard dat met je mee gaat naast je, dus tussen de duinen en jou in. Veel stappen, geen galop eerste maanden!!, rustig af en toe stukje draf. En vooral proberen om mentaal erboven te staan. Houd contact met je paardje en beloon heel veel als hij braaf is. Bijvoorbeeld als hij gedraafd heeft paar stapjes en mooi terug gaat naar draf, eventjes aai en "braaaaf" zeggen. Eventueel van te voren longeren zodat hij lekker uit zijn dak kan gaan en zijn winter ei al kwijt is.
Succes er mee.

Het totaal opsluiten van je dondersteen met vier paarden vind ik ook een goed advies.[/quote]

Ik ben het niet helemaal met je eens, dit was geen eigenwijs paard die dacht ''oh, leuk grapje dit'' dit was gevaarlijk.

De tips van Elena ga ik zeker proberen, als ik zo ver ben dat ik weer op mijn paard durf.
Ook bedankt voor jouw toevoegingen, ik ga ze onthouden :)

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 12:58

Lizzyy schreef:
Ik ken het TS, die van mij doet het ook en weet ook niet wat ik er aan moet doen. Tevens is het enkel als we met op jet strand zijn, als we terug gaan naar het bos doet ze het niet.... ik blijf haar gewoon corrigeren...

Maar hoe corrigeer je dit?
Als ik er niet af ga blijft hij doorgaan en ik moet er niet aan denken dat hij zometeen leuk het duin op rent en aan de andere kant in een gat valt

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 12:59

_l_amanda_l_ schreef:
Gaat hij gericht op stal/trailer naar de duinen of gewoon willekeurig?
(als ik mijn shet laat kiezen staat hij na een tijdje stil voor het stuk duinen waar de trailer achter staat :') )

En, wat doet je rijmaatjes paard als de jouwe gaat rennen? Blijft die wel rustig(er) of gaat 'ie mee?

Gewoon willekeurig, maakt niet uit op welk deel van het strand we zijn.
Het andere paard blijft rustig en wacht op ons.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:01

Lastig zo'n enthousiaste IJsco die ervoor zorgt dat het jou te spannend wordt...

Als je er nu even niet meer op durft, is dan eens wandelen een optie? Lekker samen het strand op, allebei uitwaaien en geen angst voor gek gedoe. Ook nog eens alleen in stap, dus het risico geminimaliseerd.

Als je er weer op gaat, stap dan inderdaad alleen, net zolang tot het voor jou oké voelt.
Een andere optie is wisselen met je rijmaatje, als diegene een braaf paard heeft en dat een zekere ruiter is. Als jullie dan blijven stappen en je ziet dat het goed gaat, durf je misschien de volgende keer wel.

Het is begrijpelijk dat je spanning hebt nu, dus probeer op zoveel mogelijk verschillende manieren je vertrouwen terug te krijgen. :(:)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:01

Slofteugel eraan doen als noodrem en meer stuurkracht.Hij kent het trukje nu en heeft succes gehad, dus hij zal het vaker gaan proberen helaas!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:02

Die van mij heeft dat ook wel eens geprobeerd ja. Net zo hard weer terug laten rennen naar de waterlijn en daar nog een tijdje gegalopeerd op de volte zoals je in de bak ook zou doen. Paard moe en de lol er wel vanaf.

Misschien inderdaad even 1 keer iets van een martingaal, slof of strenger bitje om het patroon te doorbreken. Want het word idd een truukje.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:03

Is het misschien een idee om hem de one rein stop aan te leren?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:10

Tennan, lees de openingspost.

Tja ik wilde het niet noemen, want het is toch een soort van taboe op bokt, maar inderdaad een scherper bit? En dan bijvoorbeeld een pelham met dubbele teugel. Als hij hem dan smeert kun je de tweede teugel erbij pakken en hem rustig op de rem zitten.

Slofteugel lijkt me wat enger om te gebruiken voor een paard die er zo hard vandoor gaat.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:14

Ik ben niet per definitie tegen een scherper bit of hulpteugels, maar ik vraag me af of dit de oplossing gaat zijn. TS geeft aan bang te zijn zodra ze het strand opgaan, omdat haar paard er dan vandoor gaat.

Een oplossing als die Gypsy (paard extra laten rennen) vind ik bijvoorbeeld een mooie oplossing, als je een zekere ruiter bent.
Iemand die zeker is, maar het paard niet kan houden, zou ik anders benaderen dan iemand als TS die aangeeft dat ze eigenlijk niet meer durft.

De vraag die ik lees, is naast het "hoe stop ik mijn paard/zorg ik ervoor dat hij niet er vandoor gaat" ook een stuk "hoe krijg ik mijn vertrouwen terug in mijn paard, als we buiten gaan rijden?"

Hoe zijn de hulpen gewoonlijk bevestigd, TS? Is hij zacht in de mond, wendbaar en scherp aan je been?
Anders kun je hier nog heel veel halen.

Als je het strand oprijdt en hij gaat er vandoor, is hij dan direct afgesloten van alle hulpen?
Ik weet niet hoe de omgeving eruit ziet, maar anders zou ik ervoor kiezen om te blijven stappen tot op het strand zelf en daar misschien zelfs een aantal voltes te rijden in een drafje, steeds richting een 'stop', bijvoorbeeld richting de zee.

Je moet het gewenste zo makkelijk mogelijk maken en het ongewenste het moeilijkst en vervelendst.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:17

Wie zegt dat dit pesten is van het paard? Het kan ook zijn dat het paard de onzekerheid van de ruiter over neemt. En paarden zijn vluchtdieren dus rennen is een heel logisch gevolg. :j

Ik zou serieus les nemen, eerst grondwerk. Dan kan diegene jullie inschatten, en dan kan je altijd nog naar het strand toe.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:26

Ik heb zo ook een pony gehad....die had het zelfde type ruiter op zijn rug als de jouwe, en deed dat met het zelfde doel. Tot ik het zo beu was dat ik hem het verplicht heb laten doen tot hij niet meer kon en wilde, het zweet liep er in straaltjes af zo vaak. Het dier heeft het nooit meer een keer geprobeerd, toen ontdekte hij mijn angst voor sloten.....en zo stond hij er een hele middag in op een koude zure wintersedag.
Geloof me al valt heel bokt nu over me heen soms moet je ze gewoon aftroeven op de zwakste plek, jou zwakkeplek want ze weten heel goed wat ze doen.

Dit klinkt vreselijk bot maar als hij van crossen houdt doet hij dat uitsluitend op jouw bevel!

probeer eerst met anderen samen te rijden en dan toch weer alleen opstap te gaan al dan wel of niet met een scherper bit en of hulpteugels.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:31

voordeel van de duinen in te rennen, het zand ligt zwaar, dus ze blijven geen snelheid maken. Maar ik weet dat het een zwakke troost is.
Het extra laten galopperen kan werken, maar weet uti ervaring da

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:32

Een martigaal is waarschijnlijk voor jou een goed hulpmiddel. Hij moet leren dat hij dit spelletje niet kan winnen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:34

voordeel van de duinen in te rennen, het zand ligt zwaar, dus ze blijven geen snelheid maken. Maar ik weet dat het een zwakke troost is.
Het extra laten galopperen kan werken, maar dit hoeft niet. Mijn paard kan de ene dag op het strand doodbraaf zijn en de volgende linkheet en al ronddansen van zodra we op het strand komen. Het engige waarmee ik ze kan stoppen is in het mulle zand laten lopen en daarna wanneer ze vaart moet minderen een one-rein stop proberen. (bit met knevels of grotere ringen zoals een pessoa zijn het efficientst)