Paard op proef, maar vorige eigenaar weigert terugname

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DarkAngelke

Paard op proef, maar vorige eigenaar weigert terugname

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 21:24

Hey iedereen,

Eens eventjes een vraagje, ik weet alleen niet of het op de juiste plek staat ;)

Iemand die ik ken heeft onlangs een paardje gekocht van 6 jaar oud voor een beginnende ruiter (heeft hoofdzakelijk al wandelingen gedaan, maar geen echt rijtechnische kennis). Er werd met de vorige eigenaar een overeenkomst opgesteld dat dat paard 2 weken op proef mocht komen en indien het niet ging met de nieuwe eigenaar, zij hem zou terug nemen.

Echter werd na een paar dagen al duidelijk dat dit paard totaal niks kende. Hij was zadelmak maar daar bleef het ook bij... hij kent totaal geen beencommando's, ook op teugel reageert hij amper, kan totaal niet aan de longe lopen (snapt de bedoeling er niet van).

Ook met een gevorderde ruiter ging dit allemaal niet, dus zeker niet door de beginnende ruiter.

Zij hebben de oude eigenaar gecontacteerd en eerst zei ze dat ze er ging om komen. Echter nu plots weigert zij van hem terug te nemen omdat hij geen verborgen gebreken heeft volgens haar en er dus geen reden is om hem terug te nemen...

Er was duidelijk vermeld dat de reden van de proefperiode was om te kijken of er een klik was tussen ruiter en paard. De eerste dagen was hij ook redelijk rustig, maar nu begint hij ook te bijten naar de nieuwe eigenaar en dominant gedrag te vertonen...

Kan de nieuwe eigenaar stappen ondernemen tegen de oude eigenaar, zodat zij hem alsnog moet terugnemen?

Vayo

Re: Paard op proef, maar vorige eigenaar weigert terugname

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:27

Als er een proefperiode vastgelegd is van 2 weken en de koop ontbonden kan worden als de ruiter geen klik heeft met het paard lijkt mij zeker dat ze het paard terug moet nemen. Ik denk dat de koper in dit verhaal behoorlijk sterk staat. Ik neem aan dat de overeenkomst door beide is getekend in tweevoud en er een datum op staat?
Wellicht als de verkoper merkt dat ze er serieus werk van wilt gaan maken, ze het paard wel terug neemt.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:31

Is voordat de proefperiode begon niet op het paard gereden? Bij een keertje proefrijden bij de eigenaar merk je toch al gauw dat een paard geen hulpen kent?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:31

Ik ben in deze wel benieuwd waarom er na een paar dagen bleek dat het paard niks kende?
Is er eerder niet gekeken of dit zo was (kortom, is paard wel voldoende geprobeerd alvorens tot koop over te gaan) of "deed" het paard het eerder wel en na een paar dagen niet meer?

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 21:38

De overeenkomst is ondertekend en met datum erop vermeld van ondertekening. De verkoper heeft al simpelweg geantwoord dat ze toch een advocaat heeft...

Ook heeft de nieuwe eigenaar al gebeld naar de politie en die hebben op hun beurt de verkoper benadert, maar kregen ook de zelfde melding, "wij nemen hem niet terug want zijn geen verborgen gebreken"...

Zoiezo wordt er morgen ook contact opgenomen met het vredegerecht, om na te kijken wat en hoe juist...

Volgens mij is die overeenkomst ook bindend en gaat dit niet over verborgen gebreken, want daar dient geen proefperiode voor... Maar ik kan ook missen natuurlijk, dus leek het mij toch beter om hier eens te polsen wat of hoe juist ;)

De koper heeft bij de verkoper wel eventjes op het paard gereden (enkel stap), waarbij hij amper tot niet reageerde op hulpen (was geen piste), maar volgens de verkoper was dit omdat het in zijn weide was en hij daar nooit veel "zin" had om te werken, maar liep hij in piste en op wandeling wel goed...

De koper heeft daar jammer genoeg teveel vertrouwen gehad in de verkoper... De eerste dag op de nieuwe stalling hebben ze hem dan ook met rust gelaten.

Tweede dag ben ik mee gaan kijken en wou ze voor de eerste keer op hem rijden, wat dus een grote flop werd... (bij teveel pushen begon hij ook verzet te vertonen in lichte mate)

Een paar dagen nadien heeft er dan een zeer gevorderde ruiter op gereden en ook dat ging totaal niet... hij begon bij de gevorderde ruiter ook in verzet te gaan (bokken enzo), terwijl de koper echt op zoek was naar een rustig paardje die zijn 3 gangen beheerst en koel is in zijn hoofd...

Misschien nog even bij vermelden dat hij wel meer in verzet begon te gaan naarmate hij langer bij koper was... Eerste dagen zat er heel weinig fut in (om het zo te zeggen), maar dan na paar dagen begon hij toch meer in verzet te gaan... en nu begint hij in omgang ook wat "stouter" te worden, vb bijten bij het poetsen of halster aandoen...

De verkoper beweerde dat ze zelf beginner was (had het paardje nog maar 4 maand), maar dat ze er door een scheiding geen tijd meer voor had... Al lijkt het mij vreemd dat je je gsm dan nog laat opnemen door je "ex"...

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:45

Wat staat er precies in het koop overeenkomst?
Als er staat dat er een proef periode is afgesproken maar niet waarom om welk deel letterlijk, en er inderdaad geen verborgen gebreke zijn sta je niet heel sterk.

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 21:49

Er staat enkel in dat hij 14 dagen op proef wordt genomen, maar zonder exacte vermelding van de reden. Al zou ik eventjes aan de koper moeten vragen wat er juist vermeld staat in het e-mailverkeer met de verkoper.

Want als een paard als volledig ingereden (dus het goed kennen van alle gangen) wordt verkocht en dit blijkt totaal niet het geval te zijn, is dit dan geen reden om hem tijdens de proefperiode terug te zenden?

Ook had de verkoper eerst gereageerd dat het geen enkel probleem was, dat ze hem ging terugnemen, om dan na een paar dagen plots het tegengestelde te laten weten.. (dit weet ik niet of het via mail of telefonisch is gegaan)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:57

DarkAngelke schreef:
Er staat enkel in dat hij 14 dagen op proef wordt genomen, maar zonder exacte vermelding van de reden. Al zou ik eventjes aan de koper moeten vragen wat er juist vermeld staat in het e-mailverkeer met de verkoper.

Want als een paard als volledig ingereden (dus het goed kennen van alle gangen) wordt verkocht en dit blijkt totaal niet het geval te zijn, is dit dan geen reden om hem tijdens de proefperiode terug te zenden?

Ook had de verkoper eerst gereageerd dat het geen enkel probleem was, dat ze hem ging terugnemen, om dan na een paar dagen plots het tegengestelde te laten weten.. (dit weet ik niet of het via mail of telefonisch is gegaan)

Dan heeft de koper iig niet aan de onderzoeksplicht voldaan, want dit is iets wat toch echt vrij duidelijk te merken is.
Ik begrijp nog steeds niet dat mensen paarden kopen alsof het pakjes boter zijn en dan achteraf gaan zeuren.

Op juridisch gebied mbt de proefperiode en het contract kan ik je helaas niet verder helpen.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:00

Het paard heeft wel duidelijk een verborgen gebrek dan. Als ze zeggen dat hij goed ingereden is en de hulpen kent, je hem dan koopt met die verwachtingen, en hij uiteindelijk helemaal niks kan. Is dit toch een verborgen gebrek.

Een groen paard bij een beginner is trouwens niet onmogelijk. Als het terugnemen echt niet wil, is het geen onbegonnen werk. Er gaat meer tijd in zitten. Zorg ervoor dat er dan goede begeleiding bij is en eventueel dat iemand met veel ervaring hem eerst doorrijd.

Wel heel vervelend dat er zo'n ervaring is ontstaan. Is er een contract ondertekent? Even goed het contract doorlezen, met een contract kunnen ze er niet onderuit komen.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:03

Als ze een proefperiode hebben vastgesteld in een contract en deze is ondertekend, dan moet de verkopende partij het paard terug nemen.
Als er niet bij staat om wat voor reden hij op proef staat, mag hij om elke reden teruggebracht worden. Als zou de reden zijn dat hij te veel mest in de box...maakt dan niet uit.
Als er staat dat de proefperiode specifiek bedoeld is om bijv. verborgen gebreken te ontdekken, dan is dat de enige reden waarom hij terug mag, dan is het helaas pindakaas. Maar nu er geen specifiek doel van de proefperiode aangegeven staat mag hij gewoon terug om welke scheet dan ook.
Handtekening + datum op het contract = volledig in zijn/haar recht voor de kopende partij.
Overigens verkoopt de verkoper het paard als "volledig ingereden +braaf" en dit blijkt hij niet te zijn, dat is dus eigenlijk ook een "soort van" gebrek lijkt me.
Kopende partij staat met contract erg sterk, even advocaat info vragen en eventueel aanvechten, verkopende partij staat redelijk zwak.

Overigens vind ik het wel een klein beetje dom van de kopende partij dat ze het paard niet beter onderzocht hebben voor "aankoop" met fatsoenlijk proefrijden (dus niet enkel stappen) had je natuurlijk ook wel kunnen merken.dat betreffend.paard amper doorgereden is...had wel een hoop ellende bespaard nu.

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 22:07

Zoals eerder reeds vermeld kon er daar niet deftig getest worden (was enkel een weide en daar had de verkoper de uitleg dat hij niet goed op reageerde om op te werken, maar in piste en op wandeling wel). Daarom werd ook de proefperiode gevraagd...

Eventueel kan de koper inderdaad het paard laten opleiden, maar de bedoeling was natuurlijk dat ze een paardje had waar ze meteen kon mee rijden en samen nog kon mee bijleren...

Een paard is uiteraard geen pakje boter, maar als er op de locatie van de verkoper geen fatsoenlijke testmogelijkheden zijn, waarvoor dan ook een proefperiode wordt gevraagd, lijkt mij dit niet een geval van te verzaken aan de onderzoeksplicht...

Er werd een verkoopsovereenkomst opgesteld met de vermelding van de proefperiode (maar zonder vermelding van de reden van de proefperiode), die heeft de koper mij vandaag ook doorgezonden. Deze werd door de verkoper opgesteld en lijkt bijna meer over een voorwerp te gaan dan een levend wezen...

Uiteraard had de koper beter nog een proefrit gemaakt op een manege ergens in de omgeving uiteraard, maar zij hebben gehandeld in vertrouwen, wat jammer genoeg nooit echt slim is...

Zoiezo nemen ze morgen contact op met vredegerecht om te vragen wat hun opties zijn (op aanraden van de politie)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:14

Natuurlijk is het contract opgesteld alsof het over een voorwerp gaat, een paard is ook een voorwerp volgens de wet. Wat staat er in het contract over het ontbinden van de koop of het stopzetten van de proefperiode (en dus het terugbrengen van het paard)? Want het is wel erg belangrijk dat de koper de juiste stappen volgt en daarbij voldoet aan zijn zijde van het contract.

Verder is van verborgen gebrek natuurlijk echt geen sprake. Het was bij de eerste proefrit al duidelijk dat het paard niet reageerde op hulpen die het zou moeten kennen (en als dat kwam door de locatie waar gereden werd is alleen daardoor het paard al niet geschikt voor een beginnende ruiter) en al zijn er trucjes genoeg om een paard braver te maken, ik heb nog nooit gehoord van de mogelijkheid een amper zadelmak paard tijdelijk ervaren en goed opgeleid te doen lijken. Dat valt echt niet te verbergen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:24

ik snap iets niet....als je als ruiter op een paard gaat zitten heb je toch binnen vijf minuten door of het dier iets kan of niet?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:28

Arm paard. Duidelijk weer de dupe....
Verkoper heeft er niet het beste mee voor anders zou die hem wel terug nemen en er een geschikt baasje voor zoeken.
Is dit paard wel gekeurd? Lichamelijk in orde? Ga ik ook aan twijfelen omdat ze hem niet terug willen nemen?

Vind het jammer dat de koper zich niet goed verdiept heeft in het wezen paard. 0 rij ervaring en dan een 6 jarige kopen? Waar niet eens normaal op proef gereden is. Dat daar geen rijbak aanwezig was wil niks zeggen. Had dan een ervaren test ruiter meegenomen.

Niet voldoen aan de wensen lijkt me geen verborgen gebrek? Ik heb geen idee hoe sterk je staat juridisch gezien met een proefperiode....

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 22:29

In het contract staat geen duidelijke vermelding op welke wijze de proefperiode kon stopgezet worden, gewoon dat er een proefperiode van 14 dagen werd afgesproken.

Zadelmak is hij wel, maar echt ingereden niet... Echter zijn er wel voldoende manieren om een paard mooi rustig te hebben als de koper komt kijken, zodat bepaalde zaken niet meteen opvallen... Bovendien ging het ook om een koudbloed, waar dit meestal ook al makkelijker bij is dan een paardje met veel bloed... Zeker als de koper niet ervaren is en er (jammer genoeg) ook niemand met ervaring in de paardenwereld mee is... Dan werd er ter goeder trouw gehandeld met in het achterhoofd dat de proefperiode dit gevaar weg nam en hen de tijd gaf om te kijken of het klikt tussen ruiter en paard...

De ruiter is ook een beginner, dus nam zij de uitleg van de verkoper aan dat het paard in de weide niet echt wou werken, maar dit in piste en op wandeling wel gewoon deed...

Daarom hebben ze er tijdens de proefperiode ook een ervaren ruiter mee laten rijden, (die inderdaad meteen doorhad dat dit paard niks kent) om te kijken wat hij al dan niet kent en wat misschien aan de ruiter lag... Om zo uit te sluiten dat het niet de fout van de ruiter was door vb onduidelijke of tegenstrijdige hulpen...

Zoals reeds gezegd was dit inderdaad niet slim, maar dat is nu jammer genoeg te laat...

Lichamelijk was hij in orde, behalve dat hij nog wat kilo's moest bijkomen...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:41

Rustig wel, maar daarmee gaat een paard niet ineens reageren op hulpen die hij niet kent. Dus het was imo hartstikke duidelijk dat het paard enkel zadelmak was dan. Echter is dat hele verhaal niet zo relevant meer als er niets in het contract vermeld staat over hoe en wat betreffende de proefperiode. In jouw arbeidscontract staat bv ook vermeld hoe je eventueel ontslag kunt nemen, in je huurcontract staat hoe en hoe lang van te voren je moet opzeggen (en hoe en wanneer jou de huur kan worden opgezegd). Zou er enkel in staan dat de huur kan worden opgezegd betekent dat niet dat de verhuurder je er van vandaag op morgen uit kan gooien gelukkig.

Probleem is denk ik dat je aan zal moeten tonen dat die proefperiode aan is gegaan om te kijken of de ruiter bij het paard past. Als de verkoper straks zegt dat er een proefperiode is aangegaan om zeker te weten dat het paard wel goed op zijn nieuwe stal zou aarden of met zijn nieuwe maatje overweg zou kunnen (beide net zo goed mogelijk als jullie reden) zit je toch met een hun woord tegen dat van jullie situatie.

Ik zou zeker zorgen dat je informatie gaat inwinnen bij een jurist met verstand van paarden, ik denk dat je er anders helemaal niet uit komt nl. Alles meenemen wat je op papier hebt staan en dan goed de kosten afwegen tegen wat het eventueel op zou brengen. Persoonlijk ben ik bang dat het paard een maand of 2 ergens in training zetten uiteindelijk de goedkoopste optie blijkt.

DarkAngelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-17 22:52

Nee, er staat echt alleen in dat er een proefperiode is van 14 dagen, maar zonder verdere bepalingen...
Er werd wel gezegd dat het erom ging om te kijken of het klikte, maar dit is natuurlijk woord tegen woord, aangezien dat niet schriftelijk is gebeurd...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:25

Volgens mij kun je de eigenaar niet dwingen om het paard terug te nemen. Wat ik de nieuwe eigenaar zou aanraden is om het paard een maand of 2 professioneel te laten doorrijden en dan kijken of het geschikt is en indien niet verkopen. Een paard die niet braaf gereden staat is moeilijk te verkopen en na 2 maand training kan je toch al meer het karakter van het paard beoordelen en met die kennis ook gemakkelijker de juiste ruiter ervoor zoeken. Dat het paard plots bijt of slaat kan meerdere oorzaken hebben en ook hiervoor denk ik dat het paard beter even bij ervaren mensen kan staan. Nu wordt het paard zijn onzekerheid enkel maar bevestigd door steeds door verschillende mensen op verschillende manieren benaderd te worden. Wat een ellendige ex eigenaar :(

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:34

Zoals jij het beschrijft is de koper imo nog lang niet toe aan een eigen paard en gaat ze met elk gekocht paard vroeg of laat problemen hebben...
Ofwel dit paard verkopen en eerst heel veel les nemen om pas na een tijdje weer naar een eigen paard te zoeken... Of idd een goede instructeur zoeken en met dit paard les gaan nemen... Zeker dat laatste is geen slecht idee :-)!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:47

Als beginner een paard kopen... Dat doe je dan toch nooit zonder een ervaren persoon erbij :o?

Het is geen pak suiker dat je in de winkel gaat halen...
Zonder goede begeleiding gaat het sowieso mis met een beginner op een eigen paard, hoe braaf het dier ook is.

Ik zou juridisch advies inwinnen en zo snel mogelijk een aangetekende brief sturen naar de verkoper met daarin heel duidelijk opgeschreven wat er precies was afgesproken, de ingebreke stelling ( paard voldoet immers niet aan de gestelde eisen) en de datum dat je het dier komt terugbrengen en je het aankoopbedrag terug wilt hebben.

Dit moet wel binnen die 2 weken proefperiode eigenlijk.

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 01:55

Je hebt paard getest op locatie ongeacht op welke manier. Ze hebben daarop gereden, paard voldeed dus aan de verwachting anders neem je het dier niet mee.

Nu blijft dat volgens de kopers paard niet is ingereden, en volgens verkoper wel. Jij als koper moet nu hard kunnen aantonen in elk opzicht dat het paard niet bereden is geweest. Als koper het paard al kan aantonen via foto's dat het bereden is geweest ( want een rechter vraagt om bewijs beide partijen) dan mogen jullie dat gaan ontkrachten.

Het word dus best lastig verhaal.

Verkoop het paard zelf door is sneller waarschijnlijk. Wij als handelsstal werken met duidelijke contracten en doe het in vervolg zelf ook. Scheelt zoveel gezeur, wij leggen precies vast om welke rede een paard terug mag of niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:02

Afgezien van het feit dat de koop dus erg onhandig, onverstandig en halfslachtig is gedaan:

Van een verborgen gebrek is geenszins sprake.

WEL eventueel van een non-conformiteit.
Het gekochte paard beantwoord niet aan de omschrijving en het doel waarvoor deze is gekocht.

Dat er een contract voor de proefperiode is afgesloten, werkt heel sterk in het voordeel van de kopende partij.

Daarbij dus, dat het paard niet voldoet aan de omschrijving en aan het doel waarvoor het verkocht is.

Simpel gezegd; paard is gekocht voor een beginner. Zou zadelmak en doorgereden en braaf zijn.
Dit is ook duidelijk kenbaar gemaakt door de koper aan de verkoper.
Verkoper heeft paard verkocht als geschikt voor dat doel.
Paard blijkt dat totaal niet te zijn.
Dan beantwoord paard dus niet aan de verwachtingen die kopende partij redelijkerwijs mocht hebben van dit paard, afgaande ook op informatie van de verkoper.

Gooi het over die boeg.
Juridisch gezien staat kopende partij erg sterk.
Verkopende partij kan wel dreigen met advocaat, maar of ze dat ook daadwerkelijk heeft, weet je niet.
Daarnaast zal verkopende partij echt behoorlijk haar best moeten doen om onder paard terug nemen uit te komen.

Google maar eens op non-conformiteit en de bijbehorende wetsartikelen.
Simpel uitgelegd; een stofzuiger koop je met het doel om daarmee te stofzuigen.
Blijkt na de koop dat de stofzuiger 'perfect' is als decoratie in je woonkamer, of om te vegen met het borsteltje, of voor mijn part om je ramen mee af te nemen; perfect voor alles BEHALVE het stofzuigen zelf; dan kun je succesvol een beroep doen op non-conformiteit; een stofzuiger is om te kunnen stofzuigen. Dat mag en kan je verwachten als je een stofzuiger koopt.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 02-01-17 02:05, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:07

Paspoort schreef:
Je hebt paard getest op locatie ongeacht op welke manier. Ze hebben daarop gereden, paard voldeed dus aan de verwachting anders neem je het dier niet mee.

Nu blijft dat volgens de kopers paard niet is ingereden, en volgens verkoper wel. Jij als koper moet nu hard kunnen aantonen in elk opzicht dat het paard niet bereden is geweest. Als koper het paard al kan aantonen via foto's dat het bereden is geweest ( want een rechter vraagt om bewijs beide partijen) dan mogen jullie dat gaan ontkrachten.

Het word dus best lastig verhaal.

Verkoop het paard zelf door is sneller waarschijnlijk. Wij als handelsstal werken met duidelijke contracten en doe het in vervolg zelf ook. Scheelt zoveel gezeur, wij leggen precies vast om welke rede een paard terug mag of niet.

Jij gaat helemaal aan de afgesproken proefperiode voorbij.
Proefperiode = proefperiode.
Paard is meegenomen OP PROEF. Staat z'n kop je dan toch niet aan, breng je 'm terug wánt je hebt 'm immers op proef.

Had de verkopende partij geen zin gehad in dergelijk gebakkelei, dan had ze het paard niet op proef mee moeten geven.
Simpel as that.

Was er geen duidelijke proefperiode overeengekomen, of was dit niet zo duidelijk in een contract genoemd, dan was het inderdaad een veel lastigere kwestie.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:09

Ik snap al dat aanraden niet zo. :)

Er is sprake van een proefperiode van 2 weken, zonder nadere bepalingen. Dat betekent dat als je nu nog binnen de twee weken zit de vorige eigenaar verplicht is het paard terug te nemen.

Dan heeft het weinig zin om een topic te vullen met de zin en de onzin van een beginner die een paard koopt, of rijden wel of niet handig is en wat de andere mogelijkheden zijn. Ts wil weten of het paard terug kan. :)

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:25

gekvanfleur schreef:
Ik snap al dat aanraden niet zo. :)

Er is sprake van een proefperiode van 2 weken, zonder nadere bepalingen. Dat betekent dat als je nu nog binnen de twee weken zit de vorige eigenaar verplicht is het paard terug te nemen.

Dan heeft het weinig zin om een topic te vullen met de zin en de onzin van een beginner die een paard koopt, of rijden wel of niet handig is en wat de andere mogelijkheden zijn. Ts wil weten of het paard terug kan. :)

mee eens.. maar waar moet je nou heen met een situatie als dit, politie kan ook niet meer doen als aanspreken, en als de eigenaaresse het lang genoeg blijft uitrekken met excuus na excuus wordt het alleen maar moeilijker lijkt mij