Bang voor manegepaarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cerahkat

Bang voor manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 17:16

Hoi!

Ik ben pas begonnen met rijden (zo een 2 maanden), privelessen. Ik heb echter een probleem met verzorging,opzadelen en afzadelen. Ik word erg nerveus zodra een paard zich al een beetje dreigend gedraagt. Door mijn nervositeit gaat het paard daar gebruik van maken en gaat zich nog dreigender uiten waarop ik nog banger word en het niet meer durf en dus hulp moet vragen. Met dreigen bedoel ik happen, been optillen, draaien, oren plat etc. Ik wil het toch echt heel graag zelf doen en dus overwinnen. Ik ken de paarden alleen niet goed genoeg en ik ben mama van zoon 1.5 jaar en ik ben dus nodig. Ben dus angstig dat ik verwond word door het paard en dus (tijdelijk) niet voor mijn gezin kan zorgen. Help?!

imke1

Re: Bang voor manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:19

Hey
Heb je dit bij 1 paard of zijn er meerdere paarden die dreigen ?
Want als meerdre paarden dreigen vind ik het wel vreemd...
1 is niet zo vreemd elke manege heeft wel zo'n slimpie :+ ( persoonlijk vind ik die het leukste, maar jij blijkbaar niet wat ik goed begrijp :o )

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:20

Opzadelen/verzorgen/etc even alleen met een ervaren iemand erbij zodat de angst wat weg gaat. Op deze manier zal het alleen maar erger worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:20

Je bent net begonnen, had je al wat ervaring met paarden of helemaal nog niet?
Het is logisch dat je dit ook allemaal moet leren, vraag vooral hulp en vraag dan hoe je moet handelen in zo'n situatie zodat je zelf wat zekerder wordt. Schaam je niet om hulp te vragen en vragen te stellen.
Veel plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:23

Pfoe, dat is een moeilijke! De manegepaarden die ik vroeger kende, toch zeker degenen waar men de beginnende ruiter op zette, waren altijd zeer geduldige en lieve dieren. Tenslotte heb je dat toch wel nodig om vetrouwen te krijgen. Ik vind het dus echt wel gek dat ze jou koppelen aan een paardje dat probeert om de overhand te krijgen. Kan je om een ander lespaard vragen? Of is er begeleiding om je met dit paard te helpen?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:27

Hoi je hebt een heel herkenbaar "probleem" dat vele zullen herkennen.

Probeer je in ieder geval te bedenken dat een paard een vluchtdier is.
En door jouw nerveus gedrag raakt het paard ook een beetje gestrest door jou.
Hij wil je dus niet perse kwaad doen. Maar hij vertrouwt jou nog niet en verdedigd zichzelf.

Aantal tips:
-Als het mogelijk is doe het paard vast een halster of hoofdstel om.
Met halster om is het wellicht ook mogelijk om hem vast te zetten in stal? Of op een poetsplaats.
- stel het paard gerust dat jij hem geen kwaad wil doen.
Dus neem de tijd om hem even te aaien voordat je daadwerkelijk gaat poetsen of zadelen.
- geef aan je instructie aan dat je het spannend vindt. Dan houden ze er wellicht rekening mee met inplannen.
- indien mogelijk vraag om een poets en opzadel privé les.
En probeer wat grondwerk of Natural horsemanship lessen te volgen.

Succes met het overwinnen van je angst.
En geef je zelf vooral alle tijd.
Je hoeft het niet volgende week of zelfs volgend jaar allemaal alleen te kunnen.

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:28

Citaat:
SVRL schreef:
Pfoe, dat is een moeilijke! De manegepaarden die ik vroeger kende, toch zeker degenen waar men de beginnende ruiter op zette, waren altijd zeer geduldige en lieve dieren. Tenslotte heb je dat toch wel nodig om vetrouwen te krijgen. Ik vind het dus echt wel gek dat ze jou koppelen aan een paardje dat probeert om de overhand te krijgen. Kan je om een ander lespaard vragen? Of is er begeleiding om je met dit paard te helpen?

Dit bedoel ik dus :D

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 17:31

imke1 schreef:
Hey
Heb je dit bij 1 paard of zijn er meerdere paarden die dreigen ?
Want als meerdre paarden dreigen vind ik het wel vreemd...
1 is niet zo vreemd elke manege heeft wel zo'n slimpie :+ ( persoonlijk vind ik die het leukste, maar jij blijkbaar niet wat ik goed begrijp :o )

Tot nu toe bij de 3 paarden die ik heb gereden wel, ze hebben inderdaad allemaal een temperament maar zijn uitstekende lespaarden voor mij. Ik ben ervan overtuigd dat ik het zeker erger maak door mijn angst.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:33

Hoi ts,

Is niet zo vreemd dat je daar angstig voor bent. Persoonlijk heb ik sommige paarden ook liever niet, maar durf er nog wel mee om te gaan. Als je les hebt is het echt niet erg om hulp erbij te vragen, maar probeer er zelf bij te blijven. En misschien uiteindelijk het zelf doen maar met hulp ernaast om eventueel in te grijpen.

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 17:33

Goof schreef:
Het is logisch dat je dit ook allemaal moet leren, vraag vooral hulp en vraag dan hoe je moet handelen in zo'n situatie zodat je zelf wat zekerder wordt. Schaam je niet om hulp te vragen en vragen te stellen.
Veel plezier.

Ik weet hoe het moet alleen ik vind het gewoon eng als ze zich zo gedragen en dan trek ik me terug. Ik ben al helemaal zenuwachtig omdat het in de stal is en dus weinig ruimte om te vluchten als het nodig is. Ik vraag ook hulp maar voel me dan bezwaard en ik ben het type die alles zelf wilt kunnen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:33

Ik vind manege paarden (ook voor de beginnende ruiter) vaak niet de makkelijkste op stal, wel mak onder het zadel :j Zij testen gewoon vaak uit hoe jij reageert, en nemen een loopje met je als je hen de kans geeft :+ kleine etters..

Ik heb om die reden vaak een halstertouw bij, als ik een paard niet vertrouw op stal, touw om de nek. Uiteinde (klikker) om het touw heen en je hebt toch nog een "stuur" in stal. Mocht hij/zij willen draaien heb je meteen iets meer te vertellen.

Verder is er waarschijnlijk iemand in de stallen, dan kan je van te voren even vragen wat je kan verwachten. Misschien kijkt hij lelijk maar doet hij echt niets, of zal hij een rondje draaien. Maar dan weet je in ieder geval wat je tegen gaat komen. En dan na een paar maanden & vele paarden kan je het allemaal beter inschatten, gewoon omdat je het al een keer hebt meegemaakt :)

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 17:34

Is het een idee om gewoon een ochtend mee te lopen met de stalmeiden en te poetsen, zadelen etc.?

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:35

Klinkt misschien banketstaaf, maar niet zo bedoeld. Waarom wil je eigenlijk rijden ? Of heb je alleen angst in de omgang en niet als je rijd? Ik zou er nl geen plezier aan beleven als ik alleen in de omgang al zo bang zou zijn.

En off-topic: nu snap ik waar banketstaaf hier op bokt vandaan komt. Ik typte een ander woord en dat wordt automatisch gewijzigd in banketstaaf _O-
Laatst bijgewerkt door tarek op 16-12-16 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 17:36

_Yasmine_ schreef:
Ik vind manege paarden (ook voor de beginnende ruiter) vaak niet de makkelijkste op stal, wel mak onder het zadel :j Zij testen gewoon vaak uit hoe jij reageert, en nemen een loopje met je als je hen de kans geeft :+ kleine etters..

Ik heb om die reden vaak een halstertouw bij, als ik een paard niet vertrouw op stal, touw om de nek. Uiteinde (klikker) om het touw heen en je hebt toch nog een "stuur" in stal. Mocht hij/zij willen draaien heb je meteen iets meer te vertellen.

Verder is er waarschijnlijk iemand in de stallen, dan kan je van te voren even vragen wat je kan verwachten. Misschien kijkt hij lelijk maar doet hij echt niets, of zal hij een rondje draaien. Maar dan weet je in ieder geval wat je tegen gaat komen. En dan na een paar maanden & vele paarden kan je het allemaal beter inschatten, gewoon omdat je het al een keer hebt meegemaakt :)

Ja dat denk ik inderdaad ook, punt is dat ik de angst niet nog erger wil maken en dus in een vicieuze cirkel terecht kom. Ze zijn inderdaad verdomd slim haha

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 17:39

tarek schreef:
Klinkt misschien banketstaaf, maar niet zo bedoeld. Waarom wil je eigenlijk rijden ? Of heb je alleen angst in de omgang en niet als je rijd? Ik zou er nl geen plezier aan beleven als ik alleen in de omgang al zo bang zou zijn.

Nee totaal geen angst met rijden, voorheen wel veel omgegaan met paarden maar dat was toen ik nog jonger was en dus minder besef van consequenties had. Dat was ook op een manege voor gehandicapten dus die moesten ook wel extreem mak zijn. Puur in de omgang en verzorging. Ik had dit niet verwacht maar mijn zelfverzekerdheid is in de jaren gekelderd en dus ook mijn assertiviteit.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:42

Hebben ze ook pony's op de manege? Zo ja gewoon even lekker met zo'n klein ding tutten. Die zijn wat minder intimiderend en dan kan je zonder angst wat ervaring op doen.

Mevrouw Rex_Rolfo zit al meer dan 30 jaar in de paarden (m.n. Haflingers, dus niet zo groot) en die vindt mijn KWPN-er nog altijd héél groot en best intimiderend :=

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 17:42

@ tarek

Inderdaad neemt het plezier af als de verzorging en opzadelen me niet lukt, ik baal er elke week meer van.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:42

Cerahkat schreef:
Goof schreef:
Veel plezier.

Ik weet hoe het moet alleen ik vind het gewoon eng als ze zich zo gedragen en dan trek ik me terug. Ik ben al helemaal zenuwachtig omdat het in de stal is en dus weinig ruimte om te vluchten als het nodig is. Ik vraag ook hulp maar voel me dan bezwaard en ik ben het type die alles zelf wilt kunnen.

Je kan in theorie weten hoe het moet, maar als het in de praktijk niet lukt heb je nog te weinig ervaring.
Nogmaals; dat geeft niet want dat ga je allemaal leren. Probeer het niet zelf uit te vogelen, je hebt er meer aan als je het vraagt en je wat tips en handvatten krijgt om het goed aan te pakken.
Beter een paar keer (veel)vragen stellen dan het hele komende jaar blijven aanklooien omdat het niet lekker lukt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:43

Iemand erbij roepen met wat meer ervaring om je te laten zien hoe ermee om te gaan, en wat meer vertrouwen op te bouwen; of het paard inderdaad op een poetsplaats vastzetten.

Manege paarden zijn harde werkers die het soms inderdaad wat laten merken dat hun stal 'hun gebied' is.

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:44

Mijn mama is ook bang van paarden en doordat ze ziet wat ik doe met de paarden ( niet alleen rijden en verzorgen ;) ) en ik haar ook veel vertel over het lezen van een paard heeft ze nu al een beetje meer vertrouwen en helpt ze vrijwillig met poetsen :D dus mss helpt het als jij ook meer te weten komt over het lezen van paarden ? Je instructice kan je daar vast mee helpen :D of mss anderen op de manege ?
Alleszins veel succes :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:46

Ik herken het helemaal en ik had het vroeger ook. Bij mij kwam het vooral door onbekendheid met de materie en een opvoeding waarin angst voor van alles een rol speelde.

Ik heb ooit 10 jaar paard gereden bij een kennis en op een manege en kwam nooit van mijn angst voor paarden af in de omgang. Rijden was niet zo'n probleem. Ik heb vervolgens 20 jaar niet gereden en toen ik weer op een manege wilde beginnen, heb ik eerlijk verteld dat ik bang ben voor paarden. Met als gevolg dat we in de eerste paar lessen veel tijd hebben besteed aan het leren omgaan met het wezen paard. Dat heeft enorm goed geholpen. Zo goed, dat ik na een jaar mijn eigen paard heb gekocht. Dat helpt trouwens ook heel goed om van je angst af te komen.

Ik kan je aanraden om te investeren in de omgang met het levend wezen paard, het is tenslotte geen fiets met haar. Als jij een paard beter begrijpt, wordt je houding anders en zal het paard ook anders op je reageren. Een onrustig mens in de stal is voor een paard erg onprettig als ie nergens heen kan. Ik weet niet waar je woont maar anders zou ik je wel eens de korte cursus: Een paard is geen fiets met haar" kunnen geven?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:49

Om een voorbeeld te geven.
Ik had al jaren eigen paarden en ging jaren terug eens met een vriendin mee een manegelesje meepikken.

Kreeg ik een paard toegewezen is een ver gangetje waar ik alleen was,
Ga ik die stal in ,nietsvermoedend,staat hij met zijn hoofd in de verste hoek,ik loop naar die hoek,draait hij uit het niets,met zijn oren plat zijn kont en bleef zo staan,met zijn oren plat,mij in die hoek houdend....

Toen de les begon,en ik nog steeds niet verscheen,had mijn vriendin door dat er ergens iets niet klopte,en kwam kijken....
Ik stond nog steeds in die hoek met een dreigende kont op mij gericht.

Bleek dat paard altijd zo te zijn,hadden ze ff vergeten te vermelden.

Dus je angst is zeker herkenbaar,gewoon hulp vragen!
Eigenlijk horen paarden zich zo niet te gedragen,zegt enorm veel over hun gemoedstoestand en hoe ze over hun leventje denken.....

Ik weet niet of er nog andere maneges in je buurt zijn?
Eerlijk,ik zou een andere even proberen.
Een gelukkig,stabiel paard gedraagt zich zo niet.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:50

TS: dit is heel begrijpelijk en komt ook veel voor, juist als mensen wat later echt iets met paarden willen gaan doen. We zien veel meer wat er allemaal zou kunnen gebeuren en zijn minder onbevangen.

Er zijn hier al veel goede tips gegeven. Ga er niet vanuit dat je het allemaal meteen zelf moet kunnen
en weten, daarom ga je juist op les. Je verwacht van een kind ook niet dat het automatisch kan lezen, rekenen en schrijven zodra hij de klas binnen stapt, toch? En bij leren rijden hoort automatisch ook leren verzorgen en opzadelen want dat gaat niet vanzelf. Zoals je al gemerkt hebt, een hobbelpaard is makkelijker. :D
Als je eenmaal meer vertrouwd bent met de paarden en met wat je moet doen, zal je houding ook zelfverzekerder worden en daar zullen de paarden weer positief op reageren. Maar dat gebeurt niet van vandaag op morgen, dat moet groeien. Eens meelopen met iemand van stal zodat je kan kijken hoe/waarom ze dingen doen zonder dat je de tijdsdruk hebt van een paard dat over tien minuten klaar moet staan vind ik een prima idee!
Veel plezier!

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 17:51

Maflinger_S schreef:
Ik herken het helemaal en ik had het vroeger ook. Bij mij kwam het vooral door onbekendheid met de materie en een opvoeding waarin angst voor van alles een rol speelde.

Ik heb ooit 10 jaar paard gereden bij een kennis en op een manege en kwam nooit van mijn angst voor paarden af in de omgang. Rijden was niet zo'n probleem. Ik heb vervolgens 20 jaar niet gereden en toen ik weer op een manege wilde beginnen, heb ik eerlijk verteld dat ik bang ben voor paarden. Met als gevolg dat we in de eerste paar lessen veel tijd hebben besteed aan het leren omgaan met het wezen paard. Dat heeft enorm goed geholpen. Zo goed, dat ik na een jaar mijn eigen paard heb gekocht. Dat helpt trouwens ook heel goed om van je angst af te komen.

Ik kan je aanraden om te investeren in de omgang met het levend wezen paard, het is tenslotte geen fiets met haar. Als jij een paard beter begrijpt, wordt je houding anders en zal het paard ook anders op je reageren. Een onrustig mens in de stal is voor een paard erg onprettig als ie nergens heen kan. Ik weet niet waar je woont maar anders zou ik je wel eens de korte cursus: Een paard is geen fiets met haar" kunnen geven?

Ja je hebt helemaal gelijk, ik moet ze ook beter begrijpen en leren lezen. Wanneer is het serieus drijgen en wanneer is het gewoon bedoeld om van je af te komen, dat is de vraag. Ik ga de boeken er zeker even op openslaan. Ik woon trouwens in Delft.

Cerahkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 17:55

Martie schreef:
TS: dit is heel begrijpelijk en komt ook veel voor, juist als mensen wat later echt iets met paarden willen gaan doen. We zien veel meer wat er allemaal zou kunnen gebeuren en zijn minder onbevangen.

Er zijn hier al veel goede tips gegeven. Ga er niet vanuit dat je het allemaal meteen zelf moet kunnen
en weten, daarom ga je juist op les. Je verwacht van een kind ook niet dat het automatisch kan lezen, rekenen en schrijven zodra hij de klas binnen stapt, toch? En bij leren rijden hoort automatisch ook leren verzorgen en opzadelen want dat gaat niet vanzelf. Zoals je al gemerkt hebt, een hobbelpaard is makkelijker. :D
Als je eenmaal meer vertrouwd bent met de paarden en met wat je moet doen, zal je houding ook zelfverzekerder worden en daar zullen de paarden weer positief op reageren. Maar dat gebeurt niet van vandaag op morgen, dat moet groeien. Eens meelopen met iemand van stal zodat je kan kijken hoe/waarom ze dingen doen zonder dat je de tijdsdruk hebt van een paard dat over tien minuten klaar moet staan vind ik een prima idee!
Veel plezier!

Wauw je omschrijft precies wat nodig is. Ik ben in alles in mijn leven heel erg veeleisend van mijzelf. Ik MOET dus ook alles zelf kunnen en vind het belachelijk als ik om hulp vraag (ik ben immers volwassen). Toch is het goed om te horen van allen op dit topic dat het niet verwacht wordt dat ik het meteen moet kunnen, dat idee had ik namelijk wel en gaf me enorm veel druk. Het idee van hulp vragen maakte me al zenuwachtig en wellicht stap ik met die uitstraling al de stal in. Natuurlijk reageert het paard daarop. Jullie zijn allen zo lief hihi