Paard gaat liggen bij de hoefsmid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Paard gaat liggen bij de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 19:15

Hi Bokt,

Vandaag kwam de smid weer, nieuwe ijzers voor en alle hoeven netjes bekapt :)

Nu wilde ze tot drie keer aan toe gaan liggen tijdens het bekappen. Eerste keer moest ik er nog wel een beetje om lachen maar de tweede en derde keer toch niet meer. Smid zag het wel vaker zei hij, echter heb ik er nog nooit van gehoord. Ze zakte door haar voorbenen en wilde zo gaan liggen..

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee waar dit aan kan liggen ( goh, leuke woordspeling :+ )?

Rossfechten

Re: Paard gaat liggen bij de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:38

Laten liggen en 4 hoeven aan elkaar binden en dan op zijn rug draaien. Dat beslaat veel makelijker eens een foto gezien uit mongolie of zo waar ze dat deden.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:44

1 van mijn minis doet het ook. tegen een wand aan zetten zodat ze kan leunen helpt. kan ze ergens last van hebben?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:48

Rossfechten schreef:
Laten liggen en 4 hoeven aan elkaar binden en dan op zijn rug draaien. Dat beslaat veel makelijker eens een foto gezien uit mongolie of zo waar ze dat deden.

Ik neem aan dat je dit naar aanleiding van dat fotootje zelf succesvol hebt uitgeprobeerd...?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:50

Sommige paarden doen dat als reactie als hun been 'afgepakt' wordt en niet teruggeven. Het is eigenlijk heel braaf en submissief, wijken voor druk. :)

Als je paarden weleens op de wei ziet stoeien, dan zie je ze ook weleens naar elkaars knieën bijten en dan op de knietjes gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:04

Rossfechten schreef:

Staat ook in het reisverslag van Arita Baayens.

Mongoolse paardenhoeven worden nooit uitgekrabt, dus doen ze niet aan voet geven.

?...je kunt het idd zien als wijken voor druk - 'braaf gedrag', of idd: "jij mag die ene voet wel hebben, maar ik kan nu niet meer staan" (overgave).

Ik heb maar liever dat een paard stevig op 3 benen staat.....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-12-16 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:06

Was het steeds bij de zelfde voet of bij verschillende?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:10

Kuggur schreef:
Rossfechten schreef:

Ik neem aan dat je dit naar aanleiding van dat fotootje zelf succesvol hebt uitgeprobeerd...?

Ik heb geen paard die gaat liggen. Wel die omhoogkomen zodat je staande kan hoevenkrabben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:16

Ik hoevenkrab ook staande maar zelfs mijn shet blijft daarbij met 3 hoefjes aan de grond. En toch ziet 't er niet raar uit.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:19

Ik heb het heel vaak meegemaakt! Paar Shetlanders die het uit verzet doen en dus eigenlijk gewoon geen zin hebben :+
Ook wel eens met Harlingers maar meestal een tikje geven op de borst en dan bleven ze wel staan. Het is iniedergeval niets ernstigs. Of in mijn gevallen niet.

shet_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:23

misschien heeft hij moeite met evenwicht? (op 3 benen dan en op langere tijd)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:29

Janneke2 schreef:
?...je kunt het idd zien als wijken voor druk - 'braaf gedrag', of idd: "jij mag die ene voet wel hebben, maar ik kan nu niet meer staan" (overgave).

Een paard wat van nature graag conflicten vermijdt zal gaan liggen, ja, want die wijkt voor druk. Vanuit menselijk perspectief is dat braaf. Ze kunnen namelijk ook in verzet gaan en vanuit menseijk perspectief zijn ze dan minder braaf. :D

Natuurlijk is het handig als ze bij de smid gewoon op 3 benen blijven staan. Maar blijkbaar snapt het paard van TS nog niet dat dit bij de smid de gewenste reactie is. Dus moet je een paard dat leren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:34

Rossfechten schreef:
Ik heb geen paard die gaat liggen. Wel die omhoogkomen zodat je staande kan hoevenkrabben.

Ook praktisch, én beter voor je rug.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 20:36

Rossfechten schreef:

Ja dat ga ik echt uitproberen...... zucht.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 20:36

Koper schreef:
Was het steeds bij de zelfde voet of bij verschillende?

Niet echt op gelet, volgens mij bij verschillende!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 20:37

JasmijnJoy schreef:
Ik heb het heel vaak meegemaakt! Paar Shetlanders die het uit verzet doen en dus eigenlijk gewoon geen zin hebben :+
Ook wel eens met Harlingers maar meestal een tikje geven op de borst en dan bleven ze wel staan. Het is iniedergeval niets ernstigs. Of in mijn gevallen niet.

Ik heb het bij haar nog nooit gezien. Ze vind de smid volgens mij wel leuk. Staat lekker te slapen en kriebelt hem af en toe op zijn rug :D

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 20:38

rider schreef:
Janneke2 schreef:

Een paard wat van nature graag conflicten vermijdt zal gaan liggen, ja, want die wijkt voor druk. Vanuit menselijk perspectief is dat braaf. Ze kunnen namelijk ook in verzet gaan en vanuit menseijk perspectief zijn ze dan minder braaf. :D

Natuurlijk is het handig als ze bij de smid gewoon op 3 benen blijven staan. Maar blijkbaar snapt het paard van TS nog niet dat dit bij de smid de gewenste reactie is. Dus moet je een paard dat leren.

Paard is bijna 19, dus dat weet ze onderhand wel hoor mag ik hopen haha

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:42

In dat geval, zeker bij een ouder paard, misschien eerst medische oorzaken uitsluiten? Hoe lang heb je haar al en is dit de eerste keer dat ze dit gedrag vertoont?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 20:46

rider schreef:
In dat geval, zeker bij een ouder paard, misschien eerst medische oorzaken uitsluiten? Hoe lang heb je haar al en is dit de eerste keer dat ze dit gedrag vertoont?

Ik heb haar afgelopen september 2 jaar, heb haar van de manege af. Het is de eerste keer dat ze dit doet ja. In mei wordt ze 19, maar kan ook ouder/jonger want haar paspoort klopt niet. Medisch zou kunnen, daarom hoopte ik ook op wat ideeën. Wilde sowieso in januari richting de kliniek voor een algemene check van haar lichamelijke situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:49

Goh nooit geweten dat het in beginsel conflict vermijdend gedrag is. Mijn jonkie heeft hier ook de neiging toe. Is alleen niet handig omdat dat een trekpaard is :+. Nu geef ik haar nog een tik tegen de buik of laat iemand haar vast houden om terug omhoog te trekken maar ik zal het anders aan gaan pakken.

Mijn oude pony begon dit ook steeds meer te doen maar zij had problemen met de balans en probleem was weg als ze tegen een muur mocht leunen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:00

toen ik bij mijn oudje de singel vastdeed, dan pakte ik de voorbenen van hem naar voren om de huid onder de singel vlak te krijgen. voordat ik aansingel. toen ik dit bij mijn tinker probeerde zakte ze door de knieen en wou gaan liggen.dus doe dat maar niet meer terwijl ze met hoeven uitkrabben gewoon de voetjes geeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:01

Lizzyy schreef:
rider schreef:

Ik heb haar afgelopen september 2 jaar, heb haar van de manege af. Het is de eerste keer dat ze dit doet ja. In mei wordt ze 19, maar kan ook ouder/jonger want haar paspoort klopt niet. Medisch zou kunnen, daarom hoopte ik ook op wat ideeën. Wilde sowieso in januari richting de kliniek voor een algemene check van haar lichamelijke situatie.

Ik zag dat ze al wat ouder was en het eerder nooit deed, daardoor zou ik denken aan pijn in de benen. Ik heb het eerder gezien met een merrie. Die had ook onwijs pijn in de benen, en wilde ook gaan liggen, was onwijs sneu om te zien.
Is ze bijv ook wat stijf als je begint met rijden? Gevoeliger op een andere soort bodem? Wat kort in haar passen? Traag tijdens het werken?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 21:16

@Joolien: ja ze is wel wat stijf met rijden in het begin, dan loopt ze ook wat korter. Ze heeft voor ijzers omdat ze een ontsteking in haar hoefbeen heeft aan beide voorbenen. Ze loopt op het harde gevoelig. Met ijzers heeft ze daar geen last van. Traag tijdens het werken niet, in het bos is ze eerder niet te houden dan loom. In de bak wel rustiger maar niet noemenswaardig. Ze werd rond 19.00 uur bekapt, dacht ook al misschien ligt het daar aan, dat ze moe is of iets..
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 09-12-16 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:21

Pijn uitsluiten lijkt me nr 1.. En een 2e tip: voer haar eens een paar wortels als smid bezig is..even kijken of afleiding haar gewoon op 3 benen laat staan! Zo heb ik t vandaag met mn jonkie van 7.5 mnd gedaan..paar wortels erbij en super blijven staan bij de smid ( op 3 benen dan)..

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 21:24

pol1 schreef:
Pijn uitsluiten lijkt me nr 1.. En een 2e tip: voer haar eens een paar wortels als smid bezig is..even kijken of afleiding haar gewoon op 3 benen laat staan! Zo heb ik t vandaag met mn jonkie van 7.5 mnd gedaan..paar wortels erbij en super blijven staan bij de smid ( op 3 benen dan)..

Smid komt pas weer begin februari, dat vind ik eigenlijk wel een beetje te lang. Snap je idee hoor met wortels, maar dit is de eerste keer dat ze het doet dus heb er nog geen patroon in. En om nu een uur lang wortels te voeren vind ik ook weer een beetje te gek :Y)