Alvast bedankt voor diegenen die mijn (lange) verhaal willen lezen en me willen helpen
Ik heb sinds kort een nieuw paardje. Een echt schatje, alles klinisch in orde, 11 jaar oud. Het meisje waar ik haar van kocht had een supergoede band met haar, en dat leek ook echt zo want ik ben verschillende keren gaan kijken. Ook mijn dierenarts verzekerde me dat het een goed en braaf paard was (wat ik ook wel geloof)
De eerste weken gingen vrij goed. We hebben hier nog een paard en die was in het begin wel heel boos naar haar toe en liet niet veel toe, ik denk dat de rangorde bepaald werd toen. Maar goed, nu ondertussen heeft mijn paard toch nog de bovenhand genomen en staat ze volgens mij op de eerste plaats in de orde.
En het is precies alsof vanaf dan, vanaf het moment dat het beter ging in de groep paarden, dat het minder goed gaat tussen ons. Ze is 2 weken geleden vrijdag in de wei weggeschoten toen ik haar losliet en in haar enthousiasme heeft ze me een stamp verkocht. Nu, dat was waarschijnlijk niet expres, maar heb er toch een dikke blauwe plek aan overgehouden..
De maandag erop is ze op mijn voet gaan staan toen ze gras wou plukken langs de weg (wat overigens niet mag). Een paar dagen later wil ik haar weer loslaten in de wei, schiet ze opeens weg met touw enal nog aan haar.. Vandaag gebeurt weer hetzelfde. Ik straf haar dan met mijn stem en een lichte tik op de neus of haar poep, en dan lijkt het wel of ze het 'begrepen' heeft, maar toch lijkt het dan niet door te dringen dat ze een beetje respect moet opbrengen.
Ik was van plan haar terug te rijden in een manege in de buurt, maar daar komt pas later een plekje vrij voor mij. In tussentijd is het plan om haar thuis in het weiland te rijden, maar heb niet altijd de tijd en dit is me daarom nog maar 1x gelukt.
Op wandeling is ze SUPERbraaf, ze springt niet weg, ze verschrikt haar niet, ze probeert niks, ik kan gewoon met lange teugel uren wandelen.
Is dit nu eigenlijk gewoon een testfase waar we beide door moeten, of is het gewoon een moeilijk paard waarbij ik telkens bang moet hebben dat ze mij weer wat aandoet?
Misschien moet ik meer met haar rijden of meer met haar doen om een band tussen ons te kweken? Zou ze dan meer respect voor me hebben? Hoe zouden jullie dit oplossen?
Ik wil haar echt niet weg doen, maar ik wil ook niet telkens voor mijn leven vrezen.
Bedankt!
..
.
?