24/7 buiten, geen deken en toch doortrainen 's winters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

24/7 buiten, geen deken en toch doortrainen 's winters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:25

Nou, de herfst is wel in aantocht en daarmee de winter.
Voor veel paardenmensen weer de tijd van de dekens, en de wintervachten.

Afgelopen jaar heeft mijn pony zonder enige deken gestaan (24/7 buiten).
Enige was wel, dat ik toen niet zo actief reed.
Dit jaar wil ik dat wel doen, om hem in conditie te houden en te zorgen dat ie niet te dik wordt.

Nu zeggen veel mensen natuurlijk dat ik maar weer dekens moet gaan gebruiken omdat actiever rijden met een wintervacht zielig is.

Hoe doen jullie dat? Ik zit wel te denken een racestreep weg te halen maar wil natuurlijk niet dat hij dan júist kou vat...

Ik snap goed uitstappen, doe ik ook maar helemaal droog krijg je ze swinters nooit??

callum

Re: 24/7 buiten, geen deken en toch doortrainen 's winters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:44

Ik zou eerst eens kijken hoe je paard is voordat je gaat scheren. Gewoon zorgen dat je wat langer uitstapt. Ik zou scheren als je echt merkt dat je paard last heeft van de warmte.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:48

Mijn pony doe ik geen dekens op. Ze zit dik in de haren en dan stap ik gewoon iets langer uit, ik denk dat het ook wel een beetje aan het ras ligt. Ik heb namelijk wel een tinker.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:51

onze paarden staan ook 24/7 buiten zonder deken ook in de winter en we trainen gewoon intensief door, dat is geen probleem. je stapt ze iets langer uit (wij hebben een hannoveraan en kwpners)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:54

Ik heb jaren zo mijn paard gehouden. Na het rijden het paard goed op adem laten komen en laten rollen in het zand. Belangrijkste is voldoende ruwvoer zodat hij zich van binnenuit warm kan houden.
Als een paard er nat uitziet van het zweet wil dat niet zeggen dat hij nat is tot op de huid, de vacht zorgt voor de afvoer naar buiten van het zweet. Hij lijkt dan nat maar is op de huid droog, je kunt het niet vergelijken met hoe het bij de mens werkt.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:24

Esther schreef:
Als een paard er nat uitziet van het zweet wil dat niet zeggen dat hij nat is tot op de huid, de vacht zorgt voor de afvoer naar buiten van het zweet. Hij lijkt dan nat maar is op de huid droog, je kunt het niet vergelijken met hoe het bij de mens werkt.

Op zich kun je het wel vergelijken met een mens, maar alleen met een sporter die de juiste kleding draagt in de winter. We doen eerst een thermohemd aan, dan een warmte vasthoudende laag die ook het vocht snel doorgeeft en daarover een winddicht ademend laagje.

Het eerste laagje houdt de huid droog, geeft meteen het vocht door aan de laag daarboven. De laatste winddichte laag zorgt dat het eventuele vocht dat er nog mocht zitten de huid niet meteen afkoelt.

Zo werkt een paardenvacht ook. Feit is alleen dat je dan absoluut niet mag wassen met shampoo. Dan haal je het o zo belangrijke vetlaagje om de haren weg die zorgen dat het vocht vanuit de huid naar de buitenkant wordt afgevoerd.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:42

Wij rijden met onze Ijslanders ook gewoon door. Bij de meest temperamentvolle scheer ik de borst, dan raakt hij minder buiten adem, bij de andere is dat niet nodig. Idd goed uitstappen, zorgen dat de afkoeling niet te snel gaat door evt een zweetdeken op te doen of je paard uit de wind te zetten en voldoende ruwvoer geven.

Wij doen eigenlijk alleen dekens op in de winter als het heel nat en winderig weer is voor langere tijd, dan regenen ze soms door en krijgen ze het echt koud.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:44

Ik doe dit al jaren 20+ jaren als het niet meer is. In de winter krijgen mijn paarden geen dekens op. Ik ben er van overtuigd dat ze die niet nodig hebben om warm te blijven. Je kunt de vacht niet vervangen door dekens. Daarnaast voorkomt het gewicht van de dekens dat paarden als ze het koud krijgen hun isoleerde werk niet meer kan doen. En daarmee krijg je paarden die bevattelijk worden. Mijn paarden heb ik in de winter nog nooit ziek gehad. En na het werk zet ik ze vaak zeiknat op stal of op het land.
Mijn eerste paard maakte ik de fout om hem te scheren..... dat kon bij hem absoluut niet. Hij had het koud, maar nooit kou gevat of ziek geweest. Dan maar een dekentje de winter daarop niet meer.
Mijn huidige paard een Groninger die is meer bestand voor koud weer :-). Hij heeft een schitterende pluche vacht, maar een beetje teveel en te dik. Die krijgt iets meer dan een racestreep. Hij staat/stond en de winter gewoon buiten in de sneeuw en vorst. We staan nu op een andere stal waar ze minder buiten staan in de winter. Ik ga nu voor een dekenmodel incl. de benen.
Omdat zijn vacht nu al begint de groeien wordt morgen al een race streep geschoren. Het wordt weer warm en zaterdag doen we mee aan een marathon.

Maar kijk goed naar je paard geen paard is hetzelfde. Maar ze kunnen echt zonder een deken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:45

Belangrijkste probleem waar ik tegenaan loop met mijn oudere haflinger, is dat zijn vacht zo dik wordt, dat hij het echt té warm heeft. Het eerste half uur is hij echt niet vooruit te branden en hijgt dat het een lieve lust is.
Na dat half uur begint hij te zweten en pas als hij helemaal kleddernat is, functioneert zijn koeling weer en wil hij ook weer lekker actief worden.
Maar dat resulteert echt in een pony die van z'n staartwortel tot aan de punt van zijn neus doorweekt is, nadat hij dus eerst een half uur heel benauwd is geweest.
Hals en borst eruit scheren en in zijn geval meestal de buik ook nog en ik heb vanaf vertrek wel weer een actieve blije pony.
Die dan alleen door gaat zweten op de geschoren plekken, die dus meteen nadat het zweten begint al voor koeling zorgen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:48

Hangt ook van je paard af. Mijn pony zweet juist heel weinig, maar kan daardoor zijn warmte niet goed kwijt. Dus fanatiek rijden met een dikke vacht Is in zijn geval niet eerlijk.

Zo zijn er meerdere redenen waarom een deken/stukje scheren voor bepaalde paarden wel fijn is als je door wil trainen. Het kan wel, maar je moet goed naar je paard kijken.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:55

Ik heb mijn warmbloed merrie (Trakehner) een paar winters dekenloos buiten gehad en gewoon gereden. Wat langer uitstappen, laten rollen in zand en ruim ruwvoer. Dat is voor een normaal, gezond paard goed genoeg.
Als je merkt dat paardlief zijn warmte niet goed kwijt kan, kun je altijd nog een racestreep scheren.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:04

Mijn pony heeft ook lange tijd 24/7 buiten gestaan. Tot en met de wedstrijden op Z1 niveau. Mijn pony krijgt erg veel vacht en ik merkte dat ze daar wel last van had. Niet eens zo zeer tijdens het trainen thuis, maar tijdens wedstrijden in een binnenbak wel. Stikheet voor zo'n beest met zoveel vacht. En dan losrijden en zware oefeningen vragen. Ben toen een jachtmodel gaan scheren. Toen mijn pony snachts op stal kwam, heb ik haar helemaal geschoren. Ik heb bij het jachtmodel overigens wel altijd dekens gebruikt. Als je niet scheert ben ik van mening dat een paard absoluut zonder deken kan. Maar als wij mensen weg gaan scheren wat zijn bescherming is, vind ik dat hij een deken op moet. Tenzij je echt alleen een stukje bij de hals weg haalt.

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:28

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:11

Ik zou het gewoon proberen. Ik ken er meerdere waarbij het goed gaat en die worden niet mild getraind. Bij mijn fjord moet de vacht er wel echt af, die wordt wel zo traag en benauwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:51

Nou dat is dus bij de mijne ook, heb hem nu 6 jaar en weet wel dat hij flink vacht aanmaakt.
En daardoor erg zweet en sloom wordt.
Ook daarom denk ik dus wel aan een de scheren, alleen is dat wat nieuws voor me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:52

Kan ik dan wel zonder deken of is dat niet eerlijk.
Welk patroon is aan te raden?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:19

Je kunt de onderkant van de hals en een stuk borst uitscheren en proberen of dat genoeg is. Dan kun je hem in principe zonder deken laten staan.
Kijk anders eens in dit topic: [SV] [Centraal] Alle vragen over scheren

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:22

Mijn Ijslander scheer ik ook.
De hals, borst en halve buik.

Op die manier hoeft ze geen deken op maar kan ze wel haar warmte kwijt. Ik scheer half oktober, als het dan écht koud word heeft ze al weer wat vacht op de geschoren delen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:12

Zoiets wil ik ook.
Wellicht heel ietsje minder hoog.
Nog even een scheer machine zoeken..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:19

Ik scheer al jaren alleen borsten. Blijven ze gewoon zonder deken buiten. Alleen paar dagen voor een wedstrijd even regendekenje om schoon en droog te blijven.

Pony's lopen t/m ZZ nivo. Na een paar proeven in de binnenbak zien ze er niet meer uit, maar ach, dat droogt wel weer.
In mn training probeer ik wel te zorgen dat ik ze niet zijknat rij (minder tijd om te trainen en ook om ze uit te stappen). Maar dat is ook mijn eigen gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:54

Het is ook niet dat ik extreem train hoor, of wedstrijd rijd.
Maar ik wil hem wel minimaal 4 tot 5x per week laten lopen waarvan als het even lukt 3x rijden.
(langere bosritten met veel draf.)

Ik heb een regendeken en een 200 grams liggen, voor nood maar zonder deken bevalt ons beiden enorm goed.
Dat gedoe met wisselen enzo, was het helemaal zat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:28

Endurance paarden hier. Altijd buiten geen deken niet scheren. Geen probleem met trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:19

Maar arabieren denk ik?
Mijn wordt écht mega harig. En ook sloom erdoor.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:41

:(:)
Marije_jiplover schreef:
Belangrijkste probleem waar ik tegenaan loop met mijn oudere haflinger, is dat zijn vacht zo dik wordt, dat hij het echt té warm heeft. Het eerste half uur is hij echt niet vooruit te branden en hijgt dat het een lieve lust is.
Na dat half uur begint hij te zweten en pas als hij helemaal kleddernat is, functioneert zijn koeling weer en wil hij ook weer lekker actief worden.
Maar dat resulteert echt in een pony die van z'n staartwortel tot aan de punt van zijn neus doorweekt is, nadat hij dus eerst een half uur heel benauwd is geweest.
Hals en borst eruit scheren en in zijn geval meestal de buik ook nog en ik heb vanaf vertrek wel weer een actieve blije pony.
Die dan alleen door gaat zweten op de geschoren plekken, die dus meteen nadat het zweten begint al voor koeling zorgen.

Gebruik je verder geen deken? Als je jem op de hals en borst scheert? Ik heb namelijk met mijn haflinger precies hetzelfde probleem...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:01

Ja bij Jip gaat er wel ook een deken op, want ik moet echt meer scheren dan alleen een racestreep.
En ik heb vorige winter gemerkt dat hij het nu hij ouder wordt, het beter doet als hij het warmer heeft.
Eerder had ik hooguit een 100 gram regendeken erop, vorig jaar bijna standaard de 200 grams en bij lichte vorst de echt dikke, die hij eerder alleen bij strenge vorst (nacht -10/-15, dag -5) op had.
Nu is hij wel inmiddels 28 en heeft her en der wat artrose.
Dus dat is niet helemaal te vergelijken met een jonger helemaal gezond paard.