Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Esther schreef:Als een paard er nat uitziet van het zweet wil dat niet zeggen dat hij nat is tot op de huid, de vacht zorgt voor de afvoer naar buiten van het zweet. Hij lijkt dan nat maar is op de huid droog, je kunt het niet vergelijken met hoe het bij de mens werkt.
. Hij heeft een schitterende pluche vacht, maar een beetje teveel en te dik. Die krijgt iets meer dan een racestreep. Hij staat/stond en de winter gewoon buiten in de sneeuw en vorst. We staan nu op een andere stal waar ze minder buiten staan in de winter. Ik ga nu voor een dekenmodel incl. de benen.
Marije_jiplover schreef:Belangrijkste probleem waar ik tegenaan loop met mijn oudere haflinger, is dat zijn vacht zo dik wordt, dat hij het echt té warm heeft. Het eerste half uur is hij echt niet vooruit te branden en hijgt dat het een lieve lust is.
Na dat half uur begint hij te zweten en pas als hij helemaal kleddernat is, functioneert zijn koeling weer en wil hij ook weer lekker actief worden.
Maar dat resulteert echt in een pony die van z'n staartwortel tot aan de punt van zijn neus doorweekt is, nadat hij dus eerst een half uur heel benauwd is geweest.
Hals en borst eruit scheren en in zijn geval meestal de buik ook nog en ik heb vanaf vertrek wel weer een actieve blije pony.
Die dan alleen door gaat zweten op de geschoren plekken, die dus meteen nadat het zweten begint al voor koeling zorgen.