Veulen, trailer , help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovemyponys5

Veulen, trailer , help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:00

Hoi.
Over twee maand ga ik mijn veulen van 5maand oud ophalen.het beestje heeft nig nooit alleen in een trailer gestaan. En kent vaststaan al helemaal niet.
Nou hebben we een tweeplaats trailer. En ik ben als de dood dat er iets fout gaat..... Ik wil hem zo veilig mogelijk vervoeren. Hoe doen jullie dat ? Foto zou mooi zijn zodat ik kan zien wat je bedoeld. Een paard ernaast zetten kan niet. Want het lijkt mij ook niet verstandig om twee paarden die elkaar niet kenne naast elkaar te zetten.
Alvast bedankt,
Het is een quarter x haflinger en word ongeveer 1,55 hoe groot hij nu is geen idee

GABY19

Re: Veulen, trailer , help

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:06

Ik volg even, heb dit " probleem " over 3 maanden ook!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:09

Nou, oefenen. Begin zo snel mogelijk. Wij laten ze brengen meestal komt mams dan mee, maar die blijft op de trailer.

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:11

Gewoon los in de trailer en alles goed afsluiten, komt goed! :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:17

Ik zou er in elk geval wel een ander paard naast zetten, een vriendelijk en rustig dier kan behoorlijk wat steun geven aan een veulen ook al kennen ze elkaar niet.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:20

Tussenschot en stangen uit de trailer halen en los in de trailer laten staan. Let er ook op dat je het zeiltje dichtdoet, zo krijgt hij niet de neiging over de klep te gaan. Na het inladen gewoon gaan rijden. Nog voorzichtiger remmen, optrekken en bochten nemen dan je gewoon al met een trailer doet en dan moet het goed komen.

Zo doen wij het hier altijd als er veulens naar keuring oid moeten en werkt altijd super.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:25

Ik heb mijn veulen anderhalf jaar geleden ook zo vervoerd. Die was 5 maand en had nog geen trailer gezien en was weinig in de hand gegweest. Ik zou er geen paard naast zetten. Gewoon zoals mijn voorgangers al zeggen, alle stangen en schotten eruit. Ik had dan ook nog stro op de bodem 1 omdat het dan meer op een stal lijkt en hij dan makkelijker laad en 2 mocht ie omvallen dan valt ie zacht. Zeiltje dicht inderdaad en gewoon gaan rijden, ook niet stoppen tussendoor

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:26

Inderdaad tussenschot eruit en dan los erin (evt flink stro in trailer). Wel zorgen voor een veulenrek of zeiltje achter om af te sluiten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:33

lukt het niet samen met de moeder te vervoeren?

Dan vervoeren in een trailer zonder tussenschot en alleen de voor- en achterstang achterkant veulen rek dicht. Het veulen los in te trailer. Op de bodem een flinke laag stro.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:38

friesiszwart schreef:

Ik moet zeggen dat ik als eigenaar van een fokmerrie nooit het veulen met de moeder weg breng
Weet je wat het risico is als ik met een volwassen paard wat in paniek is omdat haar veulen ineens weg is terug moet in een trailer?

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:41

Maar in een trailer heb je twee stangen
1voorin en een achterin tegen de kont zeg maar moeten die er bijde uit? En wat is een veulenrek?
Ik heb egt geen verstand van trailers als ik eerlijk ben... Er rijd wel iemand mee die gewend is met trailer te rijden

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:47

Beide moeten eruit idd en een veulenrek zit op de achterzijde van de trailer en sluit het gat tussen de laadklep en het plafond maar bij de meeste/alle trailers kun je vanuit het plafond van de trailer ook een zeiltje uittrekken en daarmee ook het gat tussen plafond en laadklep sluiten

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:51

AnnetteFlame schreef:
Beide moeten eruit idd en een veulenrek zit op de achterzijde van de trailer en sluit het gat tussen de laadklep en het plafond maar bij de meeste/alle trailers kun je vanuit het plafond van de trailer ook een zeiltje uittrekken en daarmee ook het gat tussen plafond en laadklep sluiten

Ah oke bedankt voor de uitleg.
Ik hoop dat het goed verloopt. Maar als ik het zo hoor moet het goed komen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:52

Google eens op veulenrek en dan op afbeeldingen.
Zie je meteen wat er bedoeld word.

En meisje doe alsjeblieft iets aan je schrijfwijze als je (later) serieus genomen wil woorden...

Moeder met veulen samen vervoeren als het de bedoeling is dat moeder alleen terug gaat zou ik absoluut niet doen. Moeder in paniek op de trailer dat is op zijn zachts gezegd niet prettig voor alle partijen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:00

Vervoeren samen met de moeder kan soms prima, zeker als de merrie al zat is van het veulen. Maar bij sommige merries doen we het nóóit. Dat weet de fokker beter dan TS, is dus een kwestie van overleg. Dan is het ook geen halen, maar wordt het brengen... Reden om het wel te doen is dat het minder traumatisch is voor het veulen, die dan later makkelijker te laden is.

En anders doen wij het zoals hierboven vaker uitgelegd: alle stangen en schotten er uit, dikke laag stro er in. Veulen laden, klep en zeil dicht en weg...
Laatst bijgewerkt door Kendra op 21-08-16 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:01

Is eventueel alleen een zeiltje echt voldoende om het veulen in de trailer te houden?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:03

Een zeiltje voldoet prima, als je tenminste een normale trailer hebt. Ik zie nog wel eens van die ouwe, met zo'n halve achterklep en een heel groot gat - dat zou ik niet aandurven...
De meeste veulens staan trouwens rustig, ze zijn vaak eerder overdonderd dan opstandig.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:07

Ze trekken op het licht aan
Dus als je het licht afsluit door het zeiltje is er volgens de veulens geen uitweg daar

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:23

ponyparadijs schreef:
friesiszwart schreef:

Ik moet zeggen dat ik als eigenaar van een fokmerrie nooit het veulen met de moeder weg breng
Weet je wat het risico is als ik met een volwassen paard wat in paniek is omdat haar veulen ineens weg is terug moet in een trailer?

Ik heb meerdere veulens samen met de moeder naar de opfok gebracht en dan alleen de merrie weer mee genomen nooit een probleem geweest.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:24

GABY19 schreef:
Is eventueel alleen een zeiltje echt voldoende om het veulen in de trailer te houden?

een zeil vind in zeker niet verantwoord heb het op keuringsterreinen regelmatig verkeerd zien gaan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:46

Stil staan op een keuringsterrein is wat anders dan vervoeren.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:49

Stilstaan is inderdaad heel wat anders dan rijden. Vandaar ook dat het verstandig is om na het inladen gelijk weg te rijden en thuis gelijk uit te laden. Maar ook met (normale, stevige zeilen) heb ik nog nooit meegemaakt dat veulens hier doorheen willen.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:53

iEmmaaa schreef:
Tussenschot en stangen uit de trailer halen en los in de trailer laten staan. Let er ook op dat je het zeiltje dichtdoet, zo krijgt hij niet de neiging over de klep te gaan. Na het inladen gewoon gaan rijden. Nog voorzichtiger remmen, optrekken en bochten nemen dan je gewoon al met een trailer doet en dan moet het goed komen.

Zo doen wij het hier altijd als er veulens naar keuring oid moeten en werkt altijd super.

Zo heb ik vorig jaar mijn 5 maanden oude veulen ook opgehaald. Daarnaast hebben wij hem licht gesedeerd. Daar zijn de meningen wel over verdeeld, maar omdat wij ver moesten rijden een bewuste keuze.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:26

Geen stro op de bodem, dat glijdt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:31

friesiszwart schreef:

Dat heb ik 1x gedaan en dat doe ik van mn leven niet meer, wat een hel was die terugweg!