Chagerijnen op het losrijterrein

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zebra89

Chagerijnen op het losrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 09:45

Ik kon er geen topic over vinden en als het verkeerd staat of al bestaat hoor ik het graag. Gisteren was ik weer eens op een concours vol chagerijnen op het losrijterrein, ik snap daar niks van. Ik ga op concours omdat ik *en mijn paard!* het leuk vinden.
Het was een groot en druk losrijterrein (zeker 35-40 combinaties) maar een groot veld. En ja, het was soms even passen en meten om je eigen ruimte op te eisen maar ik ben gewoon serieus door drie ruiters uitgescholden (pardon!). 1 keer omdat ik wel een stuurfout maakte en iemand over het hoofd zag, er was een paard aan het flippen ongeveer 15 meter van mij vandaan waardoor ik een wending reed om erbij uit de buurt te blijven en daar reed iemand die ik niet zag. Netjes excuus gemaakt en uitgelegd waarom ik die wending reed.

Later was ik aan het wijken en er reed een dame in stap een volte verderop, ik bleef zeker 5-8 meter uit de buurt en reed daar weer rechtdoor. Haar paard begon toen ik al ruimschoots voorbij was te bokken (deed ie hele tijd) begint ze tegen mij te schreeuwen ja dat komt door jou en die poedersuiker ga lekker ergens anders losrijden, je reed bijna over me heen! (ik ben nogal onzeker dus vroeg aan omstanders die het hoorden of ik echt een fout had gemaakt maar die zeiden je kwam niet eens in de buurt...) In de proef deed ie weer raar en zij flipte helemaal op hem toen kwam een van die omstanders naar me toe en grapte ik denk dat jij te dicht bij de ring rijd (die 100 meter verderop lag ;)) _/-\o_

En toen uiteindelijk nog een dame die een fries tot op de borst opkrulde en lekker in de mond aan het zagen was op een volte. Ik was even aan het stappen met een lang teugeltje en was wat aan het rondkijken naar alle combinaties op het losrijterrein "wat kijk jij nou domme trut, ga liever zelf losrijden".

Zoooooo wat een sfeertje. Ik moet zeggen dat ik het nog nooit zo erg heb gehad als gisteren maar ik vond het wel schokkend. Zijn wij paarden mensen echt zo haatdragend en chagerijnig als we op concours 'moeten', zijn het de zenuwen? Of ben ik de enige die altijd vrolijk op concours ga?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en even lekker zeuren op alle mensen die zo raar doen :)

Groetjes

davinci2412

Re: Chagerijnen op het losrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:49

Tja,, ik denk inderdaad dat het bij veel combinaties toch de zenuwen zijn. Ik merk zelf soms ook dat ik geiriteerd raak op anderen met losrijden als t allemaal even niet zo lekker wil. En heb ook regelmatig met anderen te maken die daar ook last van hebben en zich dus niet kunnen beheersen. Maar dat is zeker geen excuus om zo ontzettend bot te doen.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 09:50

Nee idd en ik kan me ook voorstellen dat het irritant is als iemand je in de weg rijd. Maar met 40 ruiters in een baan is het nu eenmaal beetje vol. Ik ben ook wel paar keer op de rem gegaan of moest een gekke bocht rijden omdat iemand me niet zag en dat je dan een keer zucht of zegt pas op, prima maar zo bot doen idd...

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:52

Je hebt zenuwen en je hebt hatelijk.
Dit vind ik meer klinken als hatelijk :oo
Ik had me de bek ook open getrokken!
Maar ik blijf wel lekker uit de buurt :)) en beweeg me vooral tussen de menners :=

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 09:55

Allemachies! We rijden wedstrijden voor ons plezier toch?

Ons leven hangt er toch niet vanaf?
Ik begrijp echt niet waarom er dan zo geshagerijnd moet worden.
Zo gaat de lol er inderdaad vanaf.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:02

Je moet je het niet zo aantrekken. Ene oor erin en andere eruit en gewoon doorrijden. Je bent daar voor jezelf en niet om iedereens gezeik aan te horen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:06

Herkenbaar en net als jij de zelfde verbazing altijd over gehad. Wij, mijn merens Polie en ik, waren altijd het "snoepje van de week", hadden veel plezier, echt heel erg veel bekijks zowel met inrijden als met proef rijden vanwege haar lange manen en daar alleen al kon ik erg van genieten met name het altijd klinkende "OOOOOOOOOOOOOOOOOH wat een mooie pony <3 " , als we binnen kwamen in de los rij bak, deed onze dag al geslaagd zijn :)) Vond ik echt kicken.

Afbeelding.

Altijd stonden er na afloop jonge meiden te wachten met de vraag naar de hoeveelheid punten en plaatsing. Meegemaakt, dat toen ik eerste was met twee winst punten er twee meiden volledig flipten vanwege die kleine k.t pony :oo . Hoezo iedereen het zijne en hare gunnen? :n

Dus altijd voor me zelf gegaan, me gericht op die deelnemers die ook gezellig waren (zijn gelukkig ook altijd volop aanwezig) en plezier hadden en de anderen zoveel mogelijk genegeerd. Heb wel een keer een ernstig gesprek gehad met een jonge meid (15 jaar), die haar ouders stijf schold net als haar arme nieuwe paard die rollend met de ogen zich zichtbaar zo ongelukkig voelde. Dat gesprekje hielp gelukkig goed, want omdat ik een "oude" vrouw ben }> werd dat geen wat ik haar zei wel geaccepteerd. Ze was zo aan het schelden dat mijn meisje er van over de mik ging net als een hoop andere paarden. Haar ouders keken naar hun "boze Princes" en wisten absoluut niet wat ze moesten doen. Zeer opgelucht waren ze toen ik goed hoorbaar voor hen, mijn zegje deed. Streng maar rechtvaardig opvoedkundig gesprek was dat }> met als laatste zin: "als je mijn kind was, dan stond jouw paard allang in de trailer en waren we op weg naar huis, want het is ook mijn vrije dag. Ben je helemaal betoeterd om je paard, je ouders en onze paarden zo over de mik te helpen met je gescheld" :)) .

Dus TS richt je op die mensen die ook normaal een leuke dag willen beleven, meestal is het gewoon heel erg gezellig zonder incidenten.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:08

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kun je dit soort zaken niet melden bij de organisatie? Ik vind het ook echt beroerd als mensen dit soort opmerkingen maken, of het nu zenuwen zijn of niet!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:14

Jeetje wat een verhalen, ik kan me wel ergens aan mensen die bijv op de hoefslag ineens gaan stappen of halthouden maar dan grap ik gewoon van hooo noodrem, en rij ik er omheen, geen probleem van maken. Maar plezier. Vind t ook altijd leuk om even te kletsen met anderen en als je dan sommige ziet rijden denk je ook, ohoh als je t niet leuk vind, ga dan naar huis...

Of mensen die aaaltijd naar beneden kijken en gewoon ineens afwenden of voltes maken. Dan denk ik ,oke even voor je kijken aub
_O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:22

Ik stel me altijd vragen bij dit soort topics en de verhalen er in.

Ik rijd inmiddels al 12 jaar wedstrijd en ja, het komt wel eens voor dat iemand zucht of eens een opmerking maakt dat je te dicht komt ook al zit je er 3m van af. Maar meer dan een "niet zo dicht aub" is dat dan meestal niet. Maar zo als hier beschreven wordt? Nee dat heb ik nog nooit mee gemaakt, zelfs niet op wedstrijden waar we met veel te veel in een veel te kleine piste moesten rijden. Dus dan zijn er voor mij twee opties; het wordt allemaal wat aangedikt om een mooi verhaal te kunnen maken óf die personen rijden toch niet zo sociaal/aangenaam in als ze zelf denken en rijden effectief dusdanig vaak in de weg dat men er op een gegeven moment genoeg van heeft.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:42

Ayasha schreef:

Dus dan zijn er voor mij twee opties; het wordt allemaal wat aangedikt om een mooi verhaal te kunnen maken óf die personen rijden toch niet zo sociaal/aangenaam in als ze zelf denken en rijden effectief dusdanig vaak in de weg dat men er op een gegeven moment genoeg van heeft.

Waarom lijkt het nu alsof je toch 2x de schuld bij TS schuift?

Ik heb menig keren gehad dat als ik met mijn pony ging inrijden (dressuur, springen, maakte niet uit)
Dat iedereen altijd uit mijn buurt bleef... menig keren ook uitgescholden geweest met de meest onvriendelijke woorden...
En waarom? Omdat ik zogezegd iedereen wegjaagde :')
Ik heb inderdaad een hete pony die goed durft te brullen tijdens het rijden als ze is opgejaagd.
Maar nooooooit zijn er incidenten gebeurd want ze is voor omstaanders gewoon braaf...
Is het dan ook mijn schuld dan...?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:48

Nou Ayasha, dan rij jij in een super fijne omgeving, want ik begrijp de verhalen van TS volkomen en blijkbaar meerdere mensen

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:05

Ayasha schreef:

Ik rijd inmiddels al 12 jaar wedstrijd en ja, het komt wel eens voor dat iemand zucht of eens een opmerking maakt dat je te dicht komt ook al zit je er 3m van af. Maar meer dan een "niet zo dicht aub" is dat dan meestal niet. Maar zo als hier beschreven wordt? Nee dat heb ik nog nooit mee gemaakt, zelfs niet op wedstrijden waar we met veel te veel in een veel te kleine piste moesten rijden. Dus dan zijn er voor mij twee opties; het wordt allemaal wat aangedikt om een mooi verhaal te kunnen maken óf die personen rijden toch niet zo sociaal/aangenaam in als ze zelf denken en rijden effectief dusdanig vaak in de weg dat men er op een gegeven moment genoeg van heeft.

Dat jij het nog nooit hebt mee gemaakt wil niet zeggen dat het niet bestaat. Dat wil meer zeggen dat jij de mazzel hebt gehad het nog niet mee te maken. Zelf heb ik het ook nog niet mee gemaakt maar ik geloof meteen dat een deel van de mensheid zo ver gezonken is dat ze zich zo gedragen op een wedstrijddag waar je, normaal gesproken, voor je plezier aan mee zou doen.

valerieblok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:08

ik vind het peroonlijk onder de dressuur ruiters erger dan bij de spring of de eventing ruiters ik rij zelf eventing. Want mijn ik heb helen anderen typpen paarden dan de dressuur paarden en bij mij op club is zo veel mis gunnen vooral op de spring ruiters tewel de spring ruiters juist de aardigiste daar zijnen elkaar helpen en met elkaar op wedstrijd gaan en dan rij ik dressuur met mijn springpaard en toen de tijd hier voor met mijn draver en dan word ik echt zo aan gekeken van wart doe jij hier al ben ik met mij spring paard nog niet gestart maar wel door die dressuur mensen op de club na gekeken en zich der dan mee benoeiten en zo maar toen met mij draver had ik echt dat mensen in weg reden en dan voor me neus een volte ging maken en dan echt denkten dat die bak van hun is en dan net doen of dat hun meer rechten hebben enzo en daar kan ik echt niet tegen en ik ben zelf ook heel onzeker dus ik zeg der nooit wat van ofzo maar dan kan ik voor me gevoel niet lekker los rijden en dan hebben hun heerlijk los gereden enzo maar hoop echt dat het met me springpaard beter gaat worden en dat ik meer me mond open durf te trekken want ik vind dat als je aan het los rijden bent even veel rechten heb enzo maar heel veel kennen de bakregels ook niet

valerieblok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:08

en der zitten bij springen ook wel een paar rotten appels tussen alleen minder dan bij dressuur vind ik

want zo als bij mijn op de club als je dan gewoon aan het trainen bent dat dan die z ruiters denken dat ze altijd voorrang hebben enzo op een b of l ruiter denk echt zo je mag michien hoger dan mij rijden maar betekend niet dat de bak van hun is en dan kan jij geen enkel oefening doen en dan moet ik telkens op de rem voor hun maar ja dat vind mijn paard dan niet zo leuk enzo want die wilt ook gewoon zijn training of los rijden doen
Laatst bijgewerkt door valerieblok op 11-08-16 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:09

Alarm: Ik heb het niet enkel over de TS maar over alle "sterke verhalen" in dit topic. :)
Ik heb zelden de fijnste paarden mee om mee in te rijden. Heethoofden, de merrie in haar beginperiode was helemaal een draak en de huidige ruin staat graag op zijn achterbenen als ze hem te dicht komen. Toch heb ik nog maar zelden écht incidenten mee gemaakt. één keer nog maar en dat was omdat ik zei dat een jong bang paard schoppen vanaf de grond nadat ie geschrokken was en zijn ruiter (niet de schopper) er af geworpen had echt niet ging helpen en dat ze bovendien mijn paard in gevaar had gebracht (hij schoot natuurlijk naar achteren en vloog daarbij haast tegen Sam op.) en toen begon de persoon in kwestie te ruzieën (waarop de eiganaar van de stallen de bak in is gekomen en haar terecht gewezen heeft) maar dat was zó'n uitzonderlijke situatie... Die opmerking van mij was overigens ook omdat ze ipv te vragen of het ging met de gevallen en huilende ruiter toen ze niet op kon staan eerst een preek gaven over dat ze niet had moeten vallen en dat ze nu niet moest zitten janken -ruiter was pas gerevalideerd van een bekken-breuk dus was aan het huilen van de schrik. En die manier van doen stootte me al tegen de borst- . :roll:
1 keer op 12 jaar vind ik best uitzonderlijk. :+
Bovenstaande waren trouwens geroutineerde spring-ruiters die een club-dressuur wedstrijd mee reden. _O-
Ironisch genoeg heb ik het tussen de dressuurruiters nog nooit zo mee gemaakt. _O-

Dus of de mensen hier hebben allemaal héél veel pech of er speelt toch nog wat anders mee. :D

Zo snel er 2 mensen met een ervaring zijn, zijn het "meerdere" maar de mensen die reageren in dit topic zijn toch flink minderheid tov de rest van bokt. Dus óf jullie hebben allemaal enorm pech, óf jullie rijden toevallig allemaal in een rot-omgeving... óf .... Nee die optie mag ik niet opperen. Houd het op die eerste drie.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:12

Zo hee, wat een nare sfeer. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, maar dan rij je toch niet voor je lol een wedstrijd pff. Ik snap dat spanningen goed de bovenhand kunnen nemen. Dat heb ik namelijk zelf ook en ben dan niet de leukste, maar het moment dat je gaat losrijden moet je dat toch ook wel loslaten joh..

Wel heb ik eens met mensen losgereden die mij het licht in mijn ogen nog niet eens gunnen :') Daar heb ik alleen een extreem goede oplossing voor: poeslief en nog even extra succes wensen. Kill them with kindness, zoals ze ook wel zeggen!

Edit: omdat ik nu lees dan er veel mensen zijn met nare ervaringen.. in welke regio zitten jullie dan? Hier is iedereen aardig (als ze al iets naars denken, zeggen ze het niet). Je wenst elkaar succes, al heb je elkaar nog nooit eerder in je leven gezien. Gezellig een babbeltje tijdens het stappen, vragen hoe het ging ect. Ik snap dat er veel onderlinge discussies en nare sferen zijn in de paardenwereld en daar heb ik ook goed deel van uitgemaakt, maar zo erg dat je incidenten op elkaar afschuift.. ik zit waarschijnlijk gewoon in een gezellige regio :')

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:15

Wow Ayasha, Jij bent wel graag van het veroordelen van mensen he!
Zou bijna zeggen dat je het nooit hebt meegemaakt, omdat jij misschien een van dat soort personen bent.
Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten.
Ik doelde nl niet alleen op die 2 mensen hier in het topic, maar wat ik in het algemeen om mij heen hoor.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:19

Ayasha schreef:

Ik moet eerlijk bekennen dat mij een beetje hetzelfde gevoel bekruipt. Ben al jaren op heel wat wedstrijden geweest als ruiter, groom en organisatie en heb nog nooit een dergelijk verhaal meegemaakt of in mijn omgeving gehoord. Wellicht toeval (of mazzel :') ), maar ik heb ook eigenlijk altijd wat moeite dergelijke bokt topics serieus te nemen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:23

Dit klinkt als dressuur... :D gewoon gaan crossen, dat is pas gezellig

Of een knalgele poncho aantrekken... dan komt er geen paard bij je in de buurt en is het probleem ook opgelost

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:29

Ik kan me wel inleven op ts. Ik rij alleen maar onderlinge maar wat daar mekaar toch al niet gegund word. Een keer had ik het paard van iemand overgenomen omdat deze wat heet begon te worden maar der begon er me toch eentje tegen mij te schreeuwen. Enigste wat paardje deed was omdraaien en een keer omhoog komen.

Andere keer reed ik met mijn kruising mee. Kreeg een paar keer te horen hoe lelijk ze er uitzag. Maar dat lelijke eendje won wel van die zanikerds hun paarden(niet dat de mijne zo goed was maar ze hadden zelf flink geklungeld )

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 11:32

mylittlejoy schreef:
Ayasha schreef:

Ik moet eerlijk bekennen dat mij een beetje hetzelfde gevoel bekruipt. Ben al jaren op heel wat wedstrijden geweest als ruiter, groom en organisatie en heb nog nooit een dergelijk verhaal meegemaakt of in mijn omgeving gehoord. Wellicht toeval (of mazzel :') ), maar ik heb ook eigenlijk altijd wat moeite dergelijke bokt topics serieus te nemen.

Zo! Fijne mening allebei. Niks aangedikt verzonnen of aso gereden. Alleen die eerste zoals ik zei was terecht boos doordat ik uitweek. Wt een heerlijke Bokt veroordeling meteen dames!

Voor de rest, fijn die herkenning. Moest het gewoon even kwijt en was zoo verbaasd!

Bij mij idd zelfde rij met een pony tussen paarden die erg schattige en lieve uitstraling heeft en dat geeft meestal rijen Penny meisjes. Super leuk! Daarnaast ga ik idd voor mezelf maar het verbaasd me enorm dat het zoveel voorkomt. Zo extreem als Gister niet eerder gehad maar toch

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:34

Met spring wedstrijden kan het ook fout gaan hoor. Ooit controle gewaarschuwd daar een man zijn paard aan het bijwerken was achter de caravans als jullie begrijpen wat ik bedoel (was gewoon laag niveau springen) . De man is terugwerkend gediskwalificeerd en zal wel een heuse prent hebben gehad.

Meestal gaat het goed en is het gezellig, ook bij de dressuur zo is mijn ervaring. maar ik heb wel degelijk in al die jaren zowel met de pony club van de kinderen als bij volwassenen excessen meegemaakt en nee ik heb geen grote duim }> Kinderen kunnen er wat van tegenover hun ouders en mijn kinderen waren gelukkig altijd gezellig onderling als tegen mij, zowel als het goed ging als dat het slecht ging.

Zelf heb ik ook met men wedstrijden meegedaan en de sfeer vond ik absoluut totaal anders in positieve zin dan de dressuur wedstrijden. Amper of geen naijver, leuke sfeer voor, tijdens en na het mennen, hulp vaardigheid en vooral heel erg veel gelachen en lol gemaakt.

Dressuur is vaak zo opgeprikt en serieus :o vind ik, maar dat is dan mijn mening en dan heb ik het niet over de stamboek wedstrijden want ook daar was het altijd heel erg veel lol hebben en leuke sfeer. Net als bij de men wedstrijden, niet zo opgeprikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:40

Anne_GTI schreef:
Dit klinkt als dressuur... :D gewoon gaan crossen, dat is pas gezellig

Of een knalgele poncho aantrekken... dan komt er geen paard bij je in de buurt en is het probleem ook opgelost

Die laatste is goed :D
Haal zelf ook wel eens mijn haflinger uit de wei met een paraplu. Andere paardjes durven dan niet op 100 meter in buurt te komen _O-

Wel vindt triest dat sommig mensen zo doen. Denk zelf ook van je komt toch voor je plezier?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 11:46

Storm2009 schreef:
Zo! Fijne mening allebei. Niks aangedikt verzonnen of aso gereden. Alleen die eerste zoals ik zei was terecht boos doordat ik uitweek. Wt een heerlijke Bokt veroordeling meteen dames!

Volgens mij "veroordelen" Ayasha en ik niemand. Ik heb alleen nog nooit iets dergelijks meegemaakt, dus heb moeite met het serieus nemen van dergelijke verhalen omdat mijn ervaringen hier niet bij in de buurt komen. Tuurlijk zijn er wel eens mensen die niet heel vrolijk kijken (ben ik er zelf een van, ben namelijk enorm geconcentreerd tijdens het losrijden en daar wordt je nu eenmaal niet mooier van), maar uitschelden of opmerkingen dat een ander z'n paard "zo lelijk is"? Nee, nog nooit gezien (of gedaan).

De toonzetting van jou openingsbericht is trouwens niet erg sociaal, waardoor ik wel begrijp dat het woord aandikken voorbij komt:

Citaat:
Gisteren was ik weer eens op een concours vol chagerijnen op het losrijterrein,

Citaat:
En toen uiteindelijk nog een dame die een fries tot op de borst opkrulde en lekker in de mond aan het zagen was op een volte.