Schuwe shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

A12345678910

Schuwe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 00:55

Beste bokkers,

Bij ons thuis hebben we nu een tijdje shetlander merries van 1 jaar oud staan (ivm eigen paard die anders alleen zou komen te staan) Toen we deze shetlanders hadden konden we er niet bij ze waren bang en schuw. Ik ben een paar keer per week/dag bij ze in de wei gaan zitten zodat ze konden zien dat ik niks deed en op een gegeven moment kwamen ze / of ik zelf steeds dichterbij. na enkele weken kon ik ze aaien en langzaam met ze aan de hand wandelen ( met soms wat tegen sputteren, maar daarna liepen ze braaf mee :D)

Maar nu mijn probleem...
Zoals ik al zei zijn het er 3, 2 daarvan zijn makkelijk kan ik poetsen, aaien, stukjes mee wandelen etc.
Maar 1 is nog steeds bang, vaak als ik met die andere 2 aan het aaien ben enzo komt ze dichterbij maar als ik dan 1 stap naar voor/achter/links/rechts doe rent ze in een streep weg (ik ben ook wel eens zo gaan zitten dat ze aan mijn hand kon ruiken maar ze bleef gewoon vanaf een afstand staan loeren ) Ze rent ook weleens weg maar loopt vaak langzaam achter die anderen aan (blijft er wel tussen lopen) en volgt hun ook altijd en we hebben ze ook een tijdje binnen gehad zodat we ze konden aaien etc. maarja op die ene had dat dus geen werking.

Hebben jullie tips oid. om haar vertrouwen te winnen?
In ieder geval bedankt! verdere vragen zijn altijd welkom

Ytsx

Re: Schuwe shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:48

Wat vervelend zeg. Werkt iets lekkers meenemen ook niet? Als je haar benaderd in iedergeval altijd doen vanaf een kant dat ze je ziet, zodat je haar niet afschrikt.

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 13:46

Ytsx schreef:
Wat vervelend zeg. Werkt iets lekkers meenemen ook niet? Als je haar benaderd in iedergeval altijd doen vanaf een kant dat ze je ziet, zodat je haar niet afschrikt.

Heb ik al geprobeerd ik heb een emmer met snoepjes daar rammel ik dan mee en dan komen alleen die andere 2 erop af gerend

incl alle schapen haha!

Ytsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:58

Haha, :+
En kun je haar niet appart nemen? Zodat ze niet word afgeleid door alle andere pony's en schapen? :D

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 14:02

Ytsx schreef:
Haha, :+
En kun je haar niet appart nemen? Zodat ze niet word afgeleid door alle andere pony's en schapen? :D

we zouden het kunnen proberen, alleen ze begint al te keihard te hinniken en zenuwachtig te doen als ik er 1 meeneem uit de wei... :o

Ytsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:04

Zou ik toch eens proberen, in een stal misschien? En dan proberen te aaien, borstelen, etc. Gewoon lekker proberen te verwennen. Ohja, geduld is een hele schone zaak! :j

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 14:13

Ytsx schreef:
Zou ik toch eens proberen, in een stal misschien? En dan proberen te aaien, borstelen, etc. Gewoon lekker proberen te verwennen. Ohja, geduld is een hele schone zaak! :j

Ja klopt

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 14:27

Afbeelding

Zo gaat het altijd

Ytsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:28

Annexnas schreef:
[ [url=m/IUi9vD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo gaat het altijd

Ik denk, dat als de andere pony's er niet bij waren geweest, ze wel bij je was gekomen, ze houd zich zo te zien nu gewoon op de achtergrond.

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 14:43

Ytsx schreef:
Annexnas schreef:
[ [url=m/IUi9vD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo gaat het altijd

Ik denk, dat als de andere pony's er niet bij waren geweest, ze wel bij je was gekomen, ze houd zich zo te zien nu gewoon op de achtergrond.

Nou als ik naar haar toe loop rent ze wel keihard weg met de oren plat in de nek

Ytsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:50

Ik denk dat je juist moet wachten tot ze naar jou toe komt, en vanaf daaruit verder kijken. En dat is moeilijk met meerdere dieren in een weiland

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 14:54

Ytsx schreef:
Ik denk dat je juist moet wachten tot ze naar jou toe komt, en vanaf daaruit verder kijken. En dat is moeilijk met meerdere dieren in een weiland

oke bedankt, ik ga zo even naar ze toe :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:17

Wachten tot ze naar jou toe komt, werkt niet altijd... We hebben hier hetzelfde probleem (gehad) met een geadopteerd Shetlanderruintje. Ik kon er niks mee, als ik nog maar op 5m afstand kwam, liep hij al weg.
Ik heb dan als volgt gewerkt: rustig in de richting van de pony stappen, de twee andere pony's negeren (voor zover dat gaat, ik stap errond of laat ze aan de kant gaan). Je blijft in de richting van de pony stappen, tot ze aandacht aan je geeft. Dat kan heel klein zijn: een oor in jouw richting, hoofd in jouw richting, tot zelfs stoppen en in jouw richting draaien. Op het moment dat de pony aandacht aan jou geeft, stop je meteen en zet je, als het nodig is, zelfs een stapje terug. Dan krijgt je pony even rust. Verslapt de aandacht weer, doe je terug hetzelfde. Aangezien de pony al schuw van zichzelf is, hoef je niet te jagen en hoef je ook geen touw, zweep, of iets dergelijks in je hand te hebben. De druk komt al van jou, omdat je in haar richting stapt. Zo verklein je heel langzaam de afstand tot de pony. Als je binnen handbereik bent, steek je je hand uit, niet om haar te aaien, maar om haar te laten snuffelen. Laat snuffelen en zorg ervoor dat jij beslist wanneer je je hand weghaalt, nog voor haar aandacht weer verslapt! Timing is cruciaal! JIJ beslist wanneer het genoeg is, niet zij. Ik heb bij mijn Shetlandertje gemerkt dat hij het minder eng vindt, als ik van de zijkant naar hem toekom. Probeer dit uit, wat werkt beter, wat minder goed? Niet opgeven tot je haar zachtjes over haar neusje hebt kunnen aaien, dan draai je je om en wandelt rustig weg. Kan goed zijn dat je de eerste keer een hele tijd nodig hebt! Neem dus ook je tijd, overhaast niet, grijp niet plots naar het halster, geen onverwachte bewegingen!
Oefen dit elke dag en je zal snel verbetering merken, met af en toe een kleine terugval. Dit heeft ons echt goed geholpen, met vandaag eigenlijk de kers op de taart: Lucasje loopt altijd met halster, omdat ik dus bang ben dat ik hem anders niet vastkrijg. Vandaag kom ik aan op de weide, beestje had geschuurd, vliegenmasker uit en halster uit... Na 2 minuten rustig achter hem aan wandelen, ging het lampje branden en kon ik hem zijn halstertje aandoen. Dit was een half jaar geleden ondenkbaar!
Als je nog vragen hebt of tips nodig hebt, hoor ik het wel!

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 15:31

Wat een knapperds <3
Met de tips hierboven kom je denk ik ook al een heel eind :j Zoals al gezegd bereik je met veel geduld het meeste.
Op de foto zie ik wel dat de twee andere shets een beetje voor haar staan. Je kan proberen één shet even ergens anders buiten zicht neer te zetten, en de meest mensvriendelijke merrie samen met de schuwe in de wei te houden. Laat ze dan rustig naar je toekomen, als er niet meteen al een compleet schild van pony om je heen zit komt ze misschien sneller naar je toe. Helemaal alleen met de schuwe merrie lijkt me wat minder handig, de anderen laten immers zien dat je geen bedreiging vormt. Neem ook wat lekkers voor ze mee. Veel succes!

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 15:37

tess_84 schreef:
Wachten tot ze naar jou toe komt, werkt niet altijd... We hebben hier hetzelfde probleem (gehad) met een geadopteerd Shetlanderruintje. Ik kon er niks mee, als ik nog maar op 5m afstand kwam, liep hij al weg.
Ik heb dan als volgt gewerkt: rustig in de richting van de pony stappen, de twee andere pony's negeren (voor zover dat gaat, ik stap errond of laat ze aan de kant gaan). Je blijft in de richting van de pony stappen, tot ze aandacht aan je geeft. Dat kan heel klein zijn: een oor in jouw richting, hoofd in jouw richting, tot zelfs stoppen en in jouw richting draaien. Op het moment dat de pony aandacht aan jou geeft, stop je meteen en zet je, als het nodig is, zelfs een stapje terug. Dan krijgt je pony even rust. Verslapt de aandacht weer, doe je terug hetzelfde. Aangezien de pony al schuw van zichzelf is, hoef je niet te jagen en hoef je ook geen touw, zweep, of iets dergelijks in je hand te hebben. De druk komt al van jou, omdat je in haar richting stapt. Zo verklein je heel langzaam de afstand tot de pony. Als je binnen handbereik bent, steek je je hand uit, niet om haar te aaien, maar om haar te laten snuffelen. Laat snuffelen en zorg ervoor dat jij beslist wanneer je je hand weghaalt, nog voor haar aandacht weer verslapt! Timing is cruciaal! JIJ beslist wanneer het genoeg is, niet zij. Ik heb bij mijn Shetlandertje gemerkt dat hij het minder eng vindt, als ik van de zijkant naar hem toekom. Probeer dit uit, wat werkt beter, wat minder goed? Niet opgeven tot je haar zachtjes over haar neusje hebt kunnen aaien, dan draai je je om en wandelt rustig weg. Kan goed zijn dat je de eerste keer een hele tijd nodig hebt! Neem dus ook je tijd, overhaast niet, grijp niet plots naar het halster, geen onverwachte bewegingen!
Oefen dit elke dag en je zal snel verbetering merken, met af en toe een kleine terugval. Dit heeft ons echt goed geholpen, met vandaag eigenlijk de kers op de taart: Lucasje loopt altijd met halster, omdat ik dus bang ben dat ik hem anders niet vastkrijg. Vandaag kom ik aan op de weide, beestje had geschuurd, vliegenmasker uit en halster uit... Na 2 minuten rustig achter hem aan wandelen, ging het lampje branden en kon ik hem zijn halstertje aandoen. Dit was een half jaar geleden ondenkbaar!
Als je nog vragen hebt of tips nodig hebt, hoor ik het wel!

Hier heb ik echt wat aan! Dankjewel! :D

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 15:37

BontBeest schreef:
Wat een knapperds <3
Met de tips hierboven kom je denk ik ook al een heel eind :j Zoals al gezegd bereik je met veel geduld het meeste.
Op de foto zie ik wel dat de twee andere shets een beetje voor haar staan. Je kan proberen één shet even ergens anders buiten zicht neer te zetten, en de meest mensvriendelijke merrie samen met de schuwe in de wei te houden. Laat ze dan rustig naar je toekomen, als er niet meteen al een compleet schild van pony om je heen zit komt ze misschien sneller naar je toe. Helemaal alleen met de schuwe merrie lijkt me wat minder handig, de anderen laten immers zien dat je geen bedreiging vormt. Neem ook wat lekkers voor ze mee. Veel succes!

Bedankt!

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 16:07

Hoi, ik ben net terug en ze reageerde er goed op, ik stond denk hooguit 1 meter van haar
Af uiteindelijk stak ik mijn hand uit maar hier deed ze niks
Mee nog even volgehouden en een paar keer herhaald... Komt vast goed

Ytsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:48

Annexnas schreef:
Hoi, ik ben net terug en ze reageerde er goed op, ik stond denk hooguit 1 meter van haar
Af uiteindelijk stak ik mijn hand uit maar hier deed ze niks
Mee nog even volgehouden en een paar keer herhaald... Komt vast goed

Wat super! Veel succes!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:25

Dat klinkt al goed, Annexnas! Zoals gezegd, veel geduld en een goede timing, daar kom je echt al ver mee! Als ze niks doet als je je hand uitsteekt, kan je wellicht proberen nog een klein stapje dichter bij haar te gaan. Loopt ze dan terug verder weg? Dan weer van voor af aan beginnen. Dus rustig achter haar aan blijven wandelen, tot ze haar aandacht weer op jou richt.

Veel succes en hou ons op de hoogte hé! ;)

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 17:28

tess_84 schreef:
Dat klinkt al goed, Annexnas! Zoals gezegd, veel geduld en een goede timing, daar kom je echt al ver mee! Als ze niks doet als je je hand uitsteekt, kan je wellicht proberen nog een klein stapje dichter bij haar te gaan. Loopt ze dan terug verder weg? Dan weer van voor af aan beginnen. Dus rustig achter haar aan blijven wandelen, tot ze haar aandacht weer op jou richt.

Veel succes en hou ons op de hoogte hé! ;)

Ja ik houd jullie op de hoogte!

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 17:31

Hier was ik dichtbij! Ze heet trouwens Indy

Afbeelding

En haar manen haha xd

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:43

Aaaah, wat ziet ze er schattig uit! Ze heeft dreadlocks! :D

Ik neem aan dat ze stond te grazen omdat jij een foto aan het nemen was? Want grazen is niet de aandacht bij jou, en dan mag je dus gerust wat verder gaan en dichter naar haar toe gaan. Aandacht bij jou is aandacht bij jou, en niks anders doen!

Dit is onze schrikkepiet Lucasje
Afbeelding

Voorbije winter
Afbeelding

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 17:50

tess_84 schreef:
Aaaah, wat ziet ze er schattig uit! Ze heeft dreadlocks! :D

Ik neem aan dat ze stond te grazen omdat jij een foto aan het nemen was? Want grazen is niet de aandacht bij jou, en dan mag je dus gerust wat verder gaan en dichter naar haar toe gaan. Aandacht bij jou is aandacht bij jou, en niks anders doen!

Haha ja klopt, daarna ging ik wel dichterbij maar toen liep ze weg :o :+

Dit is onze schrikkepiet Lucasje
[ [url=m/GKWXLr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voorbije winter
[ [url=m/Dq9cKS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een schatje <3

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:55

Dank je :)

Hoe gaat het ondertussen met Indy?

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 21:52

Hoi! weer even een update, de laatste tijd lijkt ze steeds meer geintresseerd en komt dichterbij ik kan haar soms bijna aaien en blijft altijd een meter afstand kijken met de oortjes naar voren.. en lijkt het minder eng te vinden