Ik heb een dartmoor ponie ruin van 25 jaar. Altijd een lachebekkie dat genoot van aandacht. Afgelopen week wijst hij opeens alle aandacht af, valt wat in en staat niet meer zoveel bij de andere 2 ponies waar hij voorheen wel gek op was.
Hij is recentelijk ontwormt, z'n entingen kloppen en bloedwaarden wijzen ook nergens op een tekort oid. De kuiltjes boven zijn ogen zijn wel zichtbaar dieper geworden.
Hebben jullie dit vaker meegemaakt? En moet ik me zorgen gaan maken?
Hij staat 24/7 op de wei met schuilstal en een overkapping. Onbeperkt water en dagelijks wat muesli met lijnzaadolie. En 2 ponievrienden.
Heeft ie het niet toevallig koud? Weer is omgeslagen en oudere paarden hebben meer moeite om zichzelf goed warm te houden. Kou kan een paard snel een jas op uitdoen, in figuurlijke zin. En dat zie je dan zonder meer terug in gedrag.
8nnemiek
Geplaatst: 09-08-16 15:00
Cushing was ook het eerste wat mij tebinnen schoot. Ik zou voor de zekerheid even een da laten kijken. Merk je verder niets? Geen gewichtsverlies ofzo? Eventueel nog eens wormonderzoek laten doen.
Cushing is hij recentelijk nog op getest, evenals bloedwaarden/wormen! Stap/draf ook gewoon netjes rad..
Het koud hebben zou evt nog kunnen! Maar in het zonnetje vanmiddag had hij nogsteeds het zelfde gedrag.
Dees
Geplaatst: 09-08-16 17:39
Kou zou kunnen en eenmaal koud, is dat niet met een uurtje zon over natuurlijk. Zet hem eens een nacht onder een dekentje, zien wat er gebeurd. Heb hier een 14 jarige ruin die meteen 'tekent' als hij het een tijdje te koud heeft gehad.
Ik zou zelf niet zo gauw een DA laten komen en bloed nogmaals laten onderzoeken e.d. Dikke kans dat die DA het ook niet weet als alle waardes verder goed zijn.
Kan natuurlijk ook zijn dat hij ergens een spier heeft verrekt tijdens het gekdoen ofzo en gewoon niet meer zijn eigen fitte zelf is, inderdaad als gevolg van pijn of een pijntje. Ook dat zie je dan snel terug in uitstraling. Heb je hem al 'gevoeld'? Zit er ergens een opvallende warme of juist koude plek op zijn lijf? Hoe droog is het beenwerk?
Happy16
Geplaatst: 09-08-16 17:41
Diepere kuiltjes boven de ogen is een teken van pijn/ongemak...
Edit: google eens op 'pain face horse'
Laatst bijgewerkt door Happy16 op 09-08-16 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt
anjali
Geplaatst: 09-08-16 17:44
Dartmoors kunnen zeer oud worden.Ik had er een die 31 is geworden.Als hij zich plotseling afzondert voelt hij zich waarschijnlijk niet goed.Als dit zou aanhouden (dus langer dan 1 of 2 weken) dan zou ik hem even laten nakijken door de veearts.Misschien een klein gemakkelijk oplosbaar probleem.
senna21
Geplaatst: 09-08-16 17:54
Wat isn't zijn temperatuur? Kleur urine, slijmvliezen, etc.? Het kan vanalles zijn: ontsteking, spier bevangenheid, etc. Ziekte toont bij een ouder paard meer. In jou geval zou ik de Da laten komen.
croyslover
Geplaatst: 09-08-16 17:55
ik zou (als ik jou was) de da erbij halen, een goed gesprek hebben, opties aanhoren en laten nakijken! ik volg even ben nieuwschierig! succes!
Hier zat 23-jarige merrie ook ineens zichtbaar slechter in haar vel. Paar dagen aangekeken, toen was ze opeens echt ziek. Zandkoliek. Zat ze blijkbaar al even tegenaan te hikken. Dus ik denk idd dat die van jou ook iets onder de leden heeft waardoor hij zich niet top voelt. Lastig om erachter te komen wat precies alleen met zulke vage klachten...
Shalimar
Geplaatst: 09-08-16 19:01
Als jij je zorgen maakt omdat je gevoel zegt dat het niet oké is, is dat terecht, je gevoel is de beste raadgever en klopt eigenlijk altijd. Wat je precies moet doen, geen idee, hier ook een seniortje waar het soms ineens puzzelen mee is, maar uiteindelijk blijkt toch altijd dat mijn gevoel klopte. Die van mij tekent ook bij kou, dan wordt hij gelukkig sjaggie dus dat kan ik redelijk peilen. Maar van die vage klachten zijn balen, gewoon maar dingen proberen en afstrepen denk ik, en evt dierenarts of thermografie.
Ik ga morgen de da dan maar bellen. Heb hem ook niet "gedwongen" door halster aan te doen en dan maar wat met hem doen, hij geeft altijd zelf wel aan of hij wat wil of niet. Alleen dat het nu al ff achter elkaar is baart me zorgen, normaal wil hij de dag erna dan wel!
Mijn oudje zou echt niet meer 24/7 buiten willen staan... ik denk dat een warm stalletje snachts en een regendekentje bij slecht weer al een hoop kan doen
Ik heb hem onlangs een nacht op stal gehad en toen was hij echt boos. Sprong 's ochtends ook bijna de stal uit. Denk niet dat dat de oplossing voor hem is helaas!
anjali
Geplaatst: 10-08-16 14:16
Ghosttown schreef:
Ik heb hem onlangs een nacht op stal gehad en toen was hij echt boos. Sprong 's ochtends ook bijna de stal uit. Denk niet dat dat de oplossing voor hem is helaas!
Dat kan natuurlijk alleen als er ook kameraadjes van hem op stal staan.