paard laden=hakken in het zand....tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

paard laden=hakken in het zand....tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 20:29

Gevaarlijk onderwerp, maar daar gaan we....

Ik heb vanmiddag voor het eerst in mijn 20jarige paardencarrière een paard niet op de wagen gekregen. Ik weet echt even niet meer wat ik moet doen.....

Paard is zeer correct getraind, veel grondwerk gedaan, omdat het een erg angstig paard was. Inmiddels is hij alleen nog behoorlijk dominant, maar hij respecteert mij voor 100% als leider. Vooruit, achteruit, opzij is allemaal aan los touwtje. Ook door smalle doorgangen, obstakels etc geen probleem.

Hij wordt al een paar jaar vervoerd in deze wagen, was altijd een held met laden, tot hij 1x lelijk van de wagen is gelazerd omdat meneer schrok (want toen nog angstig). Daarna netjes terug geoefend en nog tientallen keren vervoerd. Hij is sindsdien altijd wat argwanend, maar staat er binnen 10min op.

Tot vandaag. Ik krijg hier vast kritiek op, want we zijn achteraf te lang doorgegaan, maar na 5 uur hebben we het opgegeven. Hij volgt perfect, gaat ook wel de laadklep op, maar we krijgen hem niet de wagen in. Ik heb echt alles geprobeerd behalve hem er in slaan. Daar trek ik nl mijn grens. Hij luistert perfect, tot de klep..... Druk op het (touw)halster resulteert in steigeren en hoofd hoog. Hij vertikt het gewoon.

Iemand nog goede ideeen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:50

toch zweepje erbij, niet om te slaan maar om voorwaarts te houden, eerste lopen zweepje je links achter je af en toe aan tikken om te versnellen en even om te laten weten dat ie er is. Paar x richting klep lopen in vlot tempo, niet afremmen en er gewoon een volte voor draaien, net langs de klep, dit paar herhalen en dan een keer rechtuit en op de klep, niet erin gewoon vlot tempo op de klep stoppen, en dan achteruit weer lopen cirkels draaien voorde klep in tempo zakt het tempo zweepje even kriebelen om vlotter te laten lopen, dan weer ri. klep. paar x op de klep en er af.

Dan weer cirkels lopen in vlot tempo. Dan ineens rechtuit en in zelfde tempo trailer in, niet langzamer nix zeggen niet omdraaien en kijken gewoon lopen, in de trailer zo gauw als ie stilstaat er weer af.En buiten flink belonen, eventueel appeltje erbij. Wegzetten paar uur later weer en dan op laatst wat langer laten staan.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:54

Vindt het allereerst onwijs knap dat je hem niet er in slaat en zo lang vol hebt gehouden... Balen dat het niet lukt. Misschien onzin maar voet op tillen en naar voren blijven zetten? Eten geven in de wagen? Vooral blijven proberen lijkt mij...

Caroline52

Re: paard laden=hakken in het zand....tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:56

Hoe vaak heb je het met druk op het halster geprobeerd? Want als hij steigert moet je eigenlijk doorgaan daarmee want dat is stout... En uit balans brengen door zijn hoofd heen en weer te houden? Longeerlijn achter z'n kont? Is het angst of onwil?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:00

speurneusc schreef:
toch zweepje erbij, niet om te slaan maar om voorwaarts te houden, eerste lopen zweepje je links achter je af en toe aan tikken om te versnellen en even om te laten weten dat ie er is. Paar x richting klep lopen in vlot tempo, niet afremmen en er gewoon een volte voor draaien, net langs de klep, dit paar herhalen en dan een keer rechtuit en op de klep, niet erin gewoon vlot tempo op de klep stoppen, en dan achteruit weer lopen cirkels draaien voorde klep in tempo zakt het tempo zweepje even kriebelen om vlotter te laten lopen, dan weer ri. klep. paar x op de klep en er af.

Dan weer cirkels lopen in vlot tempo. Dan ineens rechtuit en in zelfde tempo trailer in, niet langzamer nix zeggen niet omdraaien en kijken gewoon lopen, in de trailer zo gauw als ie stilstaat er weer af.En buiten flink belonen, eventueel appeltje erbij. Wegzetten paar uur later weer en dan op laatst wat langer laten staan.

Exact wat je beschrijft hebben we gedaan. Slaan en tikken als druk vind ik ook niet hetzelfde. Alleen via de zijkant over de klep doe ik niet, omdat de klep domweg te hoog is (vrachtwagen, geen trailer). Grondwerk tussendoor, langzaam aanlopen, snel aanlopen tot in draf. Vooruit-achteruit heen en weer steeds. Hij doet t gewoon niet.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:02

Touw achter z'n kont langs. En als ze steigeren is dat gewoon stout. Hij heeft er immers altijd gewoon in gestaan. Ook na zijn val. Klinkt misschien stom en zal heel bokt wel over me heen krijgen. Maar als er bij ons een paard niet in wilt krijgt die 1 keer met de zweep, gaat die dan nog niet dan pakken we de heftruck met een strobaal erop en dan duwen we hem er gewoon in. Het zijn geen suikerklontjes waar je mee werkt. Ze zijn slimmer als ons en ook veel sterker. Ik noem dit ongehoorzaam respectloos en dominant gedrag.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:03

Goed volgehouden zonder slaan! Super! Ze moeten het toch uiteindelijk zelf doen. Sandra van den Heuvel erbij halen. 2Moons. Hoe langer je nu zelf doorploetert, hoe meer je het negatieve bevestigd.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:05

Caroline52 schreef:
Hoe vaak heb je het met druk op het halster geprobeerd? Want als hij steigert moet je eigenlijk doorgaan daarmee want dat is stout... En uit balans brengen door zijn hoofd heen en weer te houden? Longeerlijn achter z'n kont? Is het angst of onwil?

Longeerlijn doe ik niet uit risico voor omklappen en stiekem ook omdat ik m niet nog vervelender wil maken. Ik heb zowel met los touwtje als druk als ronduit gewicht erin trekken geprobeerd. Bij steigeren gaat de druk er iig niet af inderdaad. Pressure-release vind hij lastig, maar hij snapt de release wel. Hij gaat alleen gewoon niet.

Caroline52 schreef:
Vindt het allereerst onwijs knap dat je hem niet er in slaat en zo lang vol hebt gehouden... Balen dat het niet lukt. Misschien onzin maar voet op tillen en naar voren blijven zetten? Eten geven in de wagen? Vooral blijven proberen lijkt mij...

Voet optillen ook gedaan. Heeft wel enig effect, maar dan komt hij nog steeds niet verder dan de laadklep.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:07

dushishoeve schreef:
Touw achter z'n kont langs. En als ze steigeren is dat gewoon stout. Hij heeft er immers altijd gewoon in gestaan. Ook na zijn val. Klinkt misschien stom en zal heel bokt wel over me heen krijgen. Maar als er bij ons een paard niet in wilt krijgt die 1 keer met de zweep, gaat die dan nog niet dan pakken we de heftruck met een strobaal erop en dan duwen we hem er gewoon in. Het zijn geen suikerklontjes waar je mee werkt. Ze zijn slimmer als ons en ook veel sterker. Ik noem dit ongehoorzaam respectloos en dominant gedrag.

Omg, dit bestaat nog?!? |(

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:07

nikysa90 schreef:
Goed volgehouden zonder slaan! Super! Ze moeten het toch uiteindelijk zelf doen. Sandra van den Heuvel erbij halen. 2Moons. Hoe langer je nu zelf doorploetert, hoe meer je het negatieve bevestigd.

Mee eens, ik zou geen hulpmiddelen erbij gaan halen zoals een touw achterlangs, laat staan de andere 'tips' die ik hier voorbij zag komen want het is de bedoeling dat je paard er zonder hulpmiddelen op gaat en mijn ervaring is, hoe meer je erbij gaat halen, hoe meer je steeds vaker nodig hebt. Sommige paarden lopen alleen een trailer op met voer, als je dat prima vindt kun je dat proberen.

Zelf denk ik dat goede, deskundige hulp die mee kijkt met jou en je paard je veel verder kan brengen.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:12

Een touw door het halster heen, om wat betere drukverdeling bij de oren te hebben wil misschien helpen
En longeerlijnen aan weerskanten vam de trailer latem vasthouden als een soort van pad. Niet om tegen je paard aan te duwen!!', maar als een soort van brugleuning. Die Begrenzing vinden ze vaak fijn.
Laatst bijgewerkt door nikysa90 op 03-08-16 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:12

nikysa90 schreef:
dushishoeve schreef:

Omg, dit bestaat nog?!? |(

Ehh. Ja. Als het moet wel. Paarden hebben gewoon te luisteren, helemaal als ze er altijd gewoon in lopen. Als een paard echt bang is doe je dit natuurlijk niet. Maar als ze gewoon stront vervelend zijn dan doen we dit wel. Paarden kunnen de mens goed in de maling nemen hoor, en wij maar denken ah wat zielig hij is bang. Waarop paard stug 2 uur volhoud met er niet in willen. Want ja als die niet op zijn donder krijgt vind paard het wel prima.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:14

Longeerlijn erachter zou ik niet doen, dan wordt het een hijs-trek-hang-duw-wedstrijd en die 'win' je ook niet.

Ik gebruik altijd een touwhalster (stalhalster erover) en leadrope (minimaal 4,5 meter, maar bij lastige laders eerder 6,5m).
Ik heb altijd veel baad bij twee lange lijnen (geen longeerlijnen maar scheepstouw) (8 of 10 meter per stuk) van trailer naar een achter-persoon (systeem zoals Emiel Voest dat gebruikt; ik heb het ook daar geleerd). Het paard staat dus tussen de lijnen en kan deze in eerste instantie gebruiken als aanleuning en geleiderail. Voor veel paarden is dit voldoende (zo had ik er een maandje geleden ook een; 10 minuten staan prutsen voor de klep, maar paard ging er niet in; lijnen aan de trailer, paard ertussen, lijnen omhoog, paard stond binnen).
Mocht het aanwezig zijn van de lijnen niet genoeg zijn, dan kun je ze inzetten om het achterbeen aan te raken dat als eerste moet gaan bewegen; je maakt het paard even bewust van dat been (vaak vergeten ze de achterbenen, zeker in een spannende situatie).
Paarden die in eerste instantie naar voren lopen, maar dan vol in de ankers gaan en achteruit denderen kun je met een welgemikte beweging met de lijnen weer naar voren slingeren.
Maar heel eerlijk gezegd zou ik dat laatst alleen doen onder begeleiding van iemand die goed weet hoe hiermee te werken.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:15

C_arola schreef:
nikysa90 schreef:

Mee eens, ik zou geen hulpmiddelen erbij gaan halen zoals een touw achterlangs, laat staan de andere 'tips' die ik hier voorbij zag komen want het is de bedoeling dat je paard er zonder hulpmiddelen op gaat en mijn ervaring is, hoe meer je erbij gaat halen, hoe meer je steeds vaker nodig hebt. Sommige paarden lopen alleen een trailer op met voer, als je dat prima vindt kun je dat proberen.

Zelf denk ik dat goede, deskundige hulp die mee kijkt met jou en je paard je veel verder kan brengen.

Had ik al gezegd dat ik zelf trailertraining heb gedaan voor anderen? :') Ik ken echt alle trucs in het boekje. Zoals ik al zei: eerste paard ooit waar het niet gelukt is. Met dit paard werk ik samen met iemand anders (prof) die hem geleerd heeft met zijn angst te dealen. Het is een beetje een apart paard helaas. Vandaag was echt bizar voor mij.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:15

Ik zou proffesionele hulp erbij halen in de vorm van 2 moons of Annemarie van Toorn.

Heftruck met strobaal... Hoe verzin je het zeg...

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:19

dushishoeve schreef:

Ik ben het hier wel mee eens. :o
Kan je misschien zien als zielig maar ik vind van niet. Niet zeiken maar meewerken. Iedereen is tegenwoordig meer van het ''oh wat zielig hij is bang'' maar ze hebben gewoon te luisteren.

Wij gaan hier echt niet uren staan kloten, 5 minuten en that's it. Ze doen hier 1 keertje moeilijk en daarna nooit meer, want ze weten dan dat ze niet winnen.

Dancyy

Re: paard laden=hakken in het zand....tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:20

Moet er wel bij zeggen, onze huidige paarden flikken zoiets nooit. In het verleden wel gehad en die waren na 1 keertje poeslief.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:20

Ineke2 schreef:
Ik zou proffesionele hulp erbij halen in de vorm van 2 moons of Annemarie van Toorn.

Heftruck met strobaal... Hoe verzin je het zeg...

Ik snap die trailer laad cursussen niet of die zogeheten 'professionals'. die waren en vroeger ook niet toen deed de boer het ook op deze manier, en aangezien ik niet beter weet als alles volgens de oude stempel te doen zie ik niet in waarom dit niet zou werken. Scheelt je een hoop tijd en geld en je hoeft het maar 1 keer te doen, daarna weten ze het dondersgoed. Ze moeten gewoon respect hebben voor hun baas, het zijn geen suikerklontjes en ze zijn echt niet zielig.
Laatst bijgewerkt door dushishoeve op 03-08-16 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:22

Sorry als ik er overheen heb gelezen maar doet hij het omdat hij bang is of omdat hij er geen zin in heeft?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:22

TerraHowrse schreef:
dushishoeve schreef:

Ik ben het hier wel mee eens. :o
Kan je misschien zien als zielig maar ik vind van niet. Niet zeiken maar meewerken. Iedereen is tegenwoordig meer van het ''oh wat zielig hij is bang'' maar ze hebben gewoon te luisteren.

Wij gaan hier echt niet uren staan kloten, 5 minuten en that's it. Ze doen hier 1 keertje moeilijk en daarna nooit meer, want ze weten dan dat ze niet winnen.

He he eindelijk iemand die het begrijpt !!! :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:24

Wat bij mijn paard hielp is achteruit laten lopen. Iedere keer als ze stopte eerst achteruit laten lopen en dan weer vol vertrouwen naar voren. Dat hielp op de een of andere manier altijd. Al duurde het soms wel een paar keer heen en weer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:24

TerraHowrse schreef:

Als ik dat bij de mijne had gedaan, denk ik dat ik ze nu alleen gesedeerd nog zou kunnen vervoeren. Of terwijl ze bevend als een rietje in de trailer staan onderweg. Mijn ruin loopt zonder begeleiding de trailer in, mijn merrie heeft een klein zetje nodig, maar staat dan ook.

Tuurlijk zijn er paarden die af en toe even duidelijkheid nodig hebben; dat die er niet opgaan is er dan ook vaak met veel liefde en geduld door de eigenaar ingetraind (trekken aan het touw, nee, hij wil niet, touw weer los, nog een keer, enz.). Maar longeerlijnen erachter, of strobalen op de heftruck om te duwen hoef je bij mij echt niet mee aan te komen. Leuk als je dan straks ergens op locatie staat, in het bos ofzo. Moet je dan naar de dichtstbijzijnde boer om z'n shovel en een strobaal te lenen?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:26

Hilary schreef:
TerraHowrse schreef:

Als ik dat bij de mijne had gedaan, denk ik dat ik ze nu alleen gesedeerd nog zou kunnen vervoeren. Of terwijl ze bevend als een rietje in de trailer staan onderweg. Mijn ruin loopt zonder begeleiding de trailer in, mijn merrie heeft een klein zetje nodig, maar staat dan ook.

Tuurlijk zijn er paarden die af en toe even duidelijkheid nodig hebben; dat die er niet opgaan is er dan ook vaak met veel liefde en geduld door de eigenaar ingetraind (trekken aan het touw, nee, hij wil niet, touw weer los, nog een keer, enz.). Maar longeerlijnen erachter, of strobalen op de heftruck om te duwen hoef je bij mij echt niet mee aan te komen. Leuk als je dan straks ergens op locatie staat, in het bos ofzo. Moet je dan naar de dichtstbijzijnde boer om z'n shovel en een strobaal te lenen?

De strobaal hoef je maar 1 keer te gebruiken. Daarna heb je een kipmak paard die zo de trailer in gaat.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:27

Hoe wil je het dan doen als je op wedstrijd gaat, iedere keer een heftruck met strobaal meenemen? :')
Die van mij wordt ook niet als porseleinen popje behandeld, maar hem met een heftruck opjagen en erop duwen gaat echt veel te ver.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:29

dushishoeve schreef:
De strobaal hoef je maar 1 keer te gebruiken. Daarna heb je een kipmak paard die zo de trailer in gaat.

Goh dan heb jij hele brave paarden zeg, denk dat vele andere paarden nieteens meer in de buurt van jou in combinatie met trailer komen.