Hoefje geven, drama...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDaim

Hoefje geven, drama...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 22:26

Hallo Bokkers!

Ik zit dus met een probleem, en ik ga er steeds meer mee zitten. De achterhoeven/benen van mijn merrie. Wat een drama. Je hoeft er bij wijze van spreke alleen maar naar te wijzen en ze trapt al. Gericht.

Ze is 4,5 jaar en is regelrecht van een weilandje geplukt met andere shetters van haar leeftijd. Voor doet ze nu keurig! Maar achter is gewoon echt een drama. Met een borstel eroverheen is nog wel oké, maar zodra je er met je hand overheen gaat is het een trap, ook opzij.

Ik ben nu dus begonnen met de stok-handschoen methode, om het zo maar even te noemen. Maar dit lijkt niet echt te helpen, want het is immers mijn hand niet. En ik moet eerlijk bekennen, na 4x bijna getrapt te zijn heb ik een behoorlijke angst ontwikkeld.

Alleen moeten haar achterhoeven écht gedaan worden en komt morgen de hoefsmid, ik zie er nu al tegenop. Echt zo erg dat ik er buikpijn van krijg en misselijk ben. Op het moment dat hij er is ben ik de rust zelve, ik moet wel want anders is het helemaal 'drama'.

Wat moet ik hier nu mee? Ik zit echt met mijn handen in het haar... Ik durf niet meer, mijn moeder die vaak mee gaat durft al helemaal niet en verder van stalgenoten vertrouw ik niemand (klinkt een beetje raar) maar die gaan allemaal anders om met paarden als ik (veel harder, slaan, hup prop er maar een bit in als het niet gaat) terwijl dit voor Emma écht niet werkt. Les nemen? Om mijn angst aan te pakken?

Maar morgen dan? De hoefsmid zei vanmiddag aan de lijn: 'Oh, die bekap ik wel even'. Het is een ouwe rot in het vak, dus hij zal dit véél vaker mee gemaakt hebben. Maar wat gaat hij dan doen als ze zo doet? Praam erop net zoals vorige keer? Slaan? (Vorige keer hadden wij zijn zoon, nu komt hij zelf, geen idee hoe hij is).

Wat ik wil bereiken met dit topic? Dé gouden tip en gewoon van mij afschrijven, want ik zit er behoorlijk mee. Het is zo'n schat van een beest, is niet eens zadelmak maar was opstappen en wegwezen. Na 3 weken al ontspannen buiten wandelen, zonder stress. En dan dit...

Sorry voor het lange (warrige? Ben erg moe en zenuwwachtig) verhaal. Waarschijnlijk is dit al het zoveelste onderwerp hierover maar ik kon niks vinden wat hier echt op lijkt.

Demi.

Maureen95

Re: Hoefje geven, drama...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:42

Jeetje meis :(:) Das niet fijn als je pony zo heftig reageert. Ik zou het sowieso even met de hoefsmid bespreken. Slaan moet je sowieso niet doen. Dus goed dat je dat ook niet doet. Een praam kan soms echt wel helpen. Wil je liever dat je paard even rustig wordt aan de praam of dat hij de hele tijd blijft schoppen. Verder zou ik inderdaad les gaan nemen. Kan je je paard verder overal aanraken? Zorg dat hij gewend voor aan jou hand.

Wat gebeurd er dan al je hem met een nephand aan zijn benen gaat zitten?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:50

Misschien dat het voor het begin kan helpen om een klein beetje tranquigel te geven voor de hoefsmid komt? Dan kan ze in ieder geval normaal bekapt worden en leert ze misschien ook dat het ok is. Mijn oude pony gaven we dat in het begin ook toen we echt niet aan haar achter benen konden komen en na een paar keer was het niet meer nodig. We gaven haar steeds een beetje minder. (alleen als de smid kwam)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:52

Kleine pony + volwassene is kans op te ver opzij en te hoog optillen been. Pony wordt dan voor het gevoel omgekiept en dat geeft logischerwijs protest + dat heup die beweging eigenlijk niet kan maken en dus pijnlijk is.

Goed opletten dus hoe hoog/wijd je het been pakt. Daarnaast is slaan idd geen oplossing, in beweging zetten wel. Ga dus in de bak aan de slag waar je ruimte hebt en laat haar maar kiezen tussen beentje laten aaien (rust) en stuk achterwaarts/volte op flink draf tempo (vermoeiend). Zo kan ze ook de spanning kwijt maar op jouw commando.
Voorbeeld :

Voor de korte termijn is sedatie een optie, maar zonder verdere training gaat dit niet over.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:55

Bespreek het met je hoefsmid en laat iemand is meekijken of het echt angst van haar kant is of niet willen.
Een paard wat niet wil en daarvoor haar achterbenen gebruikt pak ik aan. Ze mag het niet leuk vinden maar zulk gedrag wil ik niet.
Een paard wat angstig is ga ik mee oefenen en daar zoek ik ook mijn hoefsmid op uit. Niet een die van hard aanpakken is maar een die meedenkt en helpt.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:07

Ik weet precies waar je door heen gaat, twee jaar geleden kwam ik terug van vakantie en had mijn verzorgpaardje opeens hele erge rotstraal. Ze was toen anderhalf en ik had haar nét zo ver dat ik haar kon poetsen en een halster om kon doen (daarvoor nooit met mensen in aanraking geweest)
Ik heb haar hoeven schoongemaakt, de hoefsmid gebeld en twee dagen later is hij meteen langs gekomen, en dat was een drama. Preventief een praam gebruikt, maar madame trok zich er niks van aan, en ging met vier benen de lucht in. Na een uur vechten waren haar hoeven eindelijk klaar, en toen moest het moeilijke nog beginnen, ze moest dr hoeven leren geven.
Ik heb voor clickertraining gekozen, elke keer deed ik een handeling, zoals het been aanraken, gaf een clickje als ze niks deed en een brokje. En dat bouwde ik steeds verder uit, hoef aanraken, been vastpakken, been rustig optillen, met een borstel er overheen en uiteindelijk uitkrabben. Dit werkte geweldig bij mijn meisje, en na drie week kon ik haar hoeven gewoon uitkrabben!
De tweede keer bij de hoefsmid was nog steeds erg moeilijk, maar nadat ze van haar rotstraal af was was het klaar.
Ik hoef nu alleen maar aan haar been te kriebelen en ze legt haar hoef zo in mn hand :)

Het is super heftig om te zien hoe bang en boos een paard kan reageren, en het heeft tijd nodig tot je paardje je helemaal vertrouwt in alles. Als je iets engs omzet naar iets positiefs (iets lekkers) maken ze die link later ook.
Ik hoop heel erg dat je hier wat aan hebt, en ik wens je ontzettend veel sterkte en succes!

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 23:11

Ik kan haar verder overal aanraken. Oortjes, ogen, buik, voorbenen gewoon alles. Zelfs hoeven invetten lukt. Zodra je aan haar benen zit draait ze door.

Met de nephand gebeurt er het volgende: 2x benen optrekken, tegen haar buik aan. Daarna stopt ze als ik zeg dat het goed is. Zodra ze hem rustig laat staan en ook zelf gekalmeerd is stop ik direct.

Thanks, ik ga even kijken voor dat Tranquigel!

Dat wegsturen had ik inderdaad ookal over gelezen op internet, misschien dat ik dit toch maar eens ga uitproberen...

Ik ben benieuwd wat hij ervan zegt, misschien is het wel een hele rustige man hoor, ik ken hem verder niet. Zijn zoon was vorige keer iig relaxed maar durfde na een tijdje niet verder omdat het echt te gevaarlijk werd...

Hij zij zelf dat ze zo heftig reageerde omdat ze het simpelweg niet wilde. Maar ikzelf vind het er meer op lijken alsof ze in blinde paniek raakt. Ze is dan ook opeens gewoon 'afgesloten' voor iedereen, ik krijg geen 'contact' meer met haar.

Misschien doet ze het wel echt uit vervelend zijn hoor, en kijk ik er te emotionaal tegenaan, maar ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat ze ons uit vervelendheid zou trappen. Zo is ze totáál niet.

Oh ja, nog een leuk feitje. Toen ik haar aan het longeren was en er liep een man langs die op de hoefsmid leek raakte ze totaal in paniek, blindelings door de bak crossen, onwijs hard snuiven en niet meer willen kalmeren. Pas na 10 minuten had ik haar weer enigzins rustig.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:31

Clickertraining! Zoals Laurora zegt. Verdiep je eerst wel even in clickertraining, het werkt echt.

De pony is 4,5 dus zal waarschijnlijk eerder bekapt zijn in d'r leven. Ik denk daarom dat ze een hele slechte ervaring heeft gehad met de hoefsmid, ook gezien het feit dat ze in de stress raakte bij het zien van iemand die op de hoefsmid leek.

Dit moet dus niet hard aangepakt worden! Probeer het in hele kleine stapjes, echt in alle rust. Direct belonen als je het met 1 vinger aan mag raken en van daaruit steeds iets verder. Niet te snel gaan. Ze moet echt weer vertrouwen krijgen.
Het lastige is dat de hoefsmid snel nodig is. Misschien is het inderdaad beter om deze ene keer dan Relaquin oid te geven om gevecht te voorkomen. Geef de relaquin wel als ze nog relaxed is en niet op het moment dat de hoefsmid er is. Als je het nml geeft als de hoefsmid er is en ze heeft stress, dan werkt de relaquin niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:56

Neem een oude handdoek en ga daar het been mee poetsen. Als dat goed lukt sla je de handdoek om het been op de kootholte en je trekt het achterbeen zo naar voren omhoog. Als dat goed gaat pas naar achteren gaan halen het been. Sowieso is voor een paard het veel comfortabeler om zo het achterbeen op te tillen. Door de handdoek kan je zelf iets meer afstand houden van rondvliegende hoeven.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:04

Maak je niet te druk, meid :(:)
Straks pakt ze jouw zenuwen op en dat komt haar gedrag ook niet ten goede!

Je smid is op de hoogte en het zal vast zijn eerste lastige klantje niet zijn ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 05:33

Ik zou ook gaan voor clickertraining :j uiteraard wel zorgen dat ze eerst het principe snapt. Ikzelf ben met clickeren begonnnen door in mijn hond een snoepje te hebben in een vuist, zodra ze even wegkeek ''click'' hand open en snoepje geven. En zo doorgaan en dan uiteindelijk moet ze langer wegkijken. Vervolgens doorgegaan met target die ze moest aanraken (gewoon in m'n hand een rood dekseltje, die je steeds weer even achter je rug doet als het klaar is). En dit maak je dan ook weer moeilijker door 'm omhoog of laag of opzij oid te houden. Zodra ze het principe zo snapt kun je dit dan bij haar benen doen, daar waar ze het nog niet vervelend vindt en dit steeds meer uitbouwen. Clicken als het goed gaat (en dan is de oefening dan ook even klaar). En dit hoeft niet allemaal in een uur te zijn, neem lekker de tijd. Die hoeven bekappen dat komt dan wel weer.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:07

Beetje smid is wel wat gewend en lost het wel op.

Er zijn een paar hele simpele oplossingen voor een smid.
Hij kan een halstertouw om haar beentje doen , net achter de hoef en zo haar beentje optillen.
Of een pak hooi onder de buik doorschuiven zodat ze niet zo fel kan uithalen en ook niet kan gaan liggen.

In een heel erg geval kun je de pony ook nog plat leggen .

Maar waarsvchijnlijk is de smid net wat handiger en heeft geen schrik waardoor het niet zo moeilijk zal gaan.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:22

Geen oplossing voor de langere termijn. Maar voor vandaag kun je misschien een stukje duct tape over haar neus plakken. Dat wappert dan een beetje door de ademhaling en gaan ze daar op focussen ipv op het bekappen. Vaak blijven ze dan heel rustig staan en ondergaan ze het gewoon.

http://www.paardvisie.nl/2015/06/je-paa ... het-video/

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:24

Sure lee mijn man plakt meestal liever wat tape op de eigenaar als op het paard :D
Juist de spanning van de eigenaar zorgt er voor dat een dier onrustig is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:57

spatter schreef:
Sure lee mijn man plakt meestal liever wat tape op de eigenaar als op het paard :D
Juist de spanning van de eigenaar zorgt er voor dat een dier onrustig is.

Inderdaad. Je kan zelf het beste uit het zicht en gehoor van je pony gaan staan en de hoefsmid zijn werk laten doen.
Het klinkt niet aardig, maar jouw 'angst' alarmeert het paard en zet hem op scherp. Als jij in de buurt bent, voelt hij zich sterker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:10

Eerst voor zorgen dat er vertrouwen is en dan moet wel lukken wanneer je dagelijks oefend met veel geduld en liefde.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 07:51

Bij pony's is het soms net als met kinderen: vreemde ogen dwingen.
Als je zelf te zenuwachtig bent, ook in de omgang proef ik dat uit je berichten, word je pony niet makkelijker met de voetjes.
Zorg dat als je het zelf lastig vind dat iemand anders (of de smid zelf) het beest uit de box haalt en dat je zelf even om de hoek gaat staan. Niet mee bemoeien ook, laat hem zijn werk doen.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:04

touw om het been, en optillen maar...... Is het zo over, niet te hoog optillen want dat vinden de kleintjes niet leuk. Zo leer ik het mijn veulens ook altijd, kunnen ze je tenminste niet trappen

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:41

Misschien is het een optie om er zelf niet bij te zijn?

Je haalt er iemand bij die jaren ervaring heeft, en die zonder vooroordelen bij je pony komt. Dat alleen al kan een heel groot verschil maken.
Zo ken ik een paard die bij zijn eigenaar niet in te spannen was voor de wagen, ze stonden letterlijk met 5 mensen aan zijn hoofdstel te trekken tijdens het inspannen. Weggebracht naar iemand die professioneel paarden betuigd, en die man kon hem alleen voor de wagen zetten en inspannen.

Ze voelen je angst en je spanning, ze merken dat je achtervoeten oppakken heel eng vindt, en daardoor raken ze er zelf van overtuigd dat achtervoeten geven vreselijk erg is.

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 11:35

astridklomp schreef:
Clickertraining! Zoals Laurora zegt. Verdiep je eerst wel even in clickertraining, het werkt echt.

De pony is 4,5 dus zal waarschijnlijk eerder bekapt zijn in d'r leven. Ik denk daarom dat ze een hele slechte ervaring heeft gehad met de hoefsmid, ook gezien het feit dat ze in de stress raakte bij het zien van iemand die op de hoefsmid leek ...

Ik ga inderdaad beginnen met clickertraining, en sowieso een professioneel 'trainer' om mij van mijn angst af te helpen. Ze is volgens de fokker 1 keer per jaar bekapt en deed daar helemaal niks, dit vind ik overigens een beetje 'apart' want ze reageerd echt gewoon onwijs heftig, het lijkt me niet dat dat in een keer is komen opzetten.

Ik had namelijk in het begin geen angst. Pas toen ik een paar keer bijna werd getrapt begon ik een beetje voorzichtiger te worden, maar toen ik zag hoe ze bij de hoefsmid was, in blinde paniek weg willen etc. begon ik steeds angstiger te worden en ook met oefenen ging het minder goed.

De eerste keer dat de hoefsmid kwam, had ik dus totaal geen zenuwen en dacht ik van: 'Mwah, effe bekappen en klaar.' Maar ik zal vandaag even overleggen met hem of het inderdaad niet handiger is als ik even wegga. Al valt het nu weer heel erg mee met de zenuwen, ik voel me eigenlijk heel ontspannen en laat alles gewoon maar over me heen komen.

Sure_lee schreef:
Geen oplossing voor de langere termijn. Maar voor vandaag kun je misschien een stukje duct tape over haar neus plakken. Dat wappert dan een beetje door de ademhaling en gaan ze daar op focussen ipv op het bekappen. Vaak blijven ze dan heel rustig staan en ondergaan ze het gewoon.

http://www.paardvisie.nl/2015/06/je-paa ... het-video/

Dat van dat duck tape heb ik inderdaad ook gezien! Al vraag ik me af of dat zal helpen, want zij reageert dus veel heftiger als op het filmpje :(:).

Tobbes schreef:
Eerst voor zorgen dat er vertrouwen is en dan moet wel lukken wanneer je dagelijks oefend met veel geduld en liefde.

Met vertrouwen zit het wel goed, alleen het vertrouwen bij achterhoeven is van mijn kant elke keer minder geworden.

----

Iedereen onwijs bedankt voor de reacties en het meedenken... :) Ik waardeer het onwijs en heb weer een aantal nieuwe methodes gezien die ik evt. kan gaan toepassen! Ik ben nu onwijs ontspannen en heb gewoon zoiets van ik zie wel wat er gaat gebeuren. En vooral: ik ga overleggen met de smid wat hij ervan denkt.

Ik laat even weten hoe het is gegaan! Hij komt als het goed is rond een uur of twee.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:21

Hoe is hwt gegaan ts?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:26

BEH >> OPG

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 09:26

Sorry voor de late reactie, ik had het een beetje druk de afgelopen dagen.

De smid is geweest, helaas ben ik er niet bij geweest (althans, ik was toen helemaal niet op stal...) dus is het een beetje fout gegaan. Voor heeft hij namelijk weer bekapt en die waren pas geleden al gedaan, dus die zijn nu veel te kort. Achter lukte volgens hem met een touw om de been doen: 'Ze slaat wel 20x per minuut' vertelde hij me. Maar na een tijdje werd ze moe en kon hij het bekappen.

Eergisteren heeft ze waarschijnlijk een lichte koliek aanval gehad, waarschijnlijk door stress en teveel stro eten (word nu meer bijgevoerd met hooi) en toen kwam een bekende van mij langs die er veel verstand van heeft en die heeft gelijk gekeken naar hb, dit was niet het geval maar toen hij vervolgens 2 uur na de aanval haar beentjes wilde aanraken om naar haar hoefjes te kijken werd ze wéér helemaal panisch. Ondanks dat ik nu totaal niet zenuwwachtig was.

Les grondwerk én les met achterbenen-probleem staat gepland, dus ben benieuwd! Ik heb er het volste vertrouwen in gekregen dat het goed gaat komen, alleen moeten wij beidde ons vertrouwen in elkaar zien terug te krijgen bij de achterbenen.

Ik zal zo nu en dan (als ik het niet vergeten :+ ) hier even een update plaatsen hoe het inmiddels gaat!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:43

Tjeetje...en nu nog op zoek naar een goede smid!
Eentje die niet blind bekapt en met geduld.

Zo kun je oefenen wat je wilt, beestje loopt zo trauma op trauma op :(:)

Succes ermee!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:14

Balen dat het bekappen niet goed gegaan is.
Zoals Shirley schrijft, zo blijf je trauma's houden.
Hoop dat je les grondwerk en achterbeenproblemen gaat helpen.
Ik heb zelf morgen zo een les gepland staan. Shet moet naar de smid, zoals vorige eigenaar het deed is niet mijn manier.
Ik kan nog niet eens een voorbeen goed aanraken. ( hij is absoluut niet mishandeld, alleen totaal niet in handen geweest. Alleen maar voor wormenkuur en hoefsmid. Hun andere shetlanders reageren heel makkelijk met alles, alleen hij is heel anders van karakter)