paard heeft moeite met balans in trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magiclover

paard heeft moeite met balans in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 17:26

De vraag is eigenlijk hoe ik het balans van mijn paard kan vergroten tijdens het rijden met een trailer.
Ik heb een extra brede 2-paardstrailer die ook extra lang is zodat mijn paard voldoende sta ruimte heeft
toch heeft hij moeite met zijn balans.
zodra hij even niet oplet (dus niet door het raampje kijkt) en er een bocht aankomt verliest hij zijn balans.
hij laat op dat moment zijn voorbenen redelijk op zijn plek staan maar zijn achter benen gaan vlak naast elkaar of aan de linker of aan de rechter kan staan. Hierdoor "valt" hij soort van om naar links of rechts.
een 1,5 paardstrailer is voor mij geen optie omdat ik meestal met 2 paarden op pad ben.
de chauffeur gaat zeer zachtjes door de bocht. Uit ervaring blijkt dat in zijn 1 met 5 a max 10 km/h door de bocht het beste gaat.
in de trailer heeft hij over het algemeen transport beschermers met spring schoenen om zodat hij zichzelf niet ophaalt tijdens het vallen (dit is namelijk enkele malen gebeurd)

Solica

Re: paard heeft moeite met balans in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:28

Heb je er een shot tussen en zo ja wat voor een? Als het een harde is en hij er niet met zijn voet onder door kan kun je proberen om een rubberen mat oid er tussen te knutselen aan het schot zodat hij met zijn voeten er nog wel onder door kan. Voor sommige paarden wil dat wel helpen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:35

Staat hij steeds aan dezelfde kant?
Ken een paard wat echt links op de trailer een stuk beter staat dan rechts. Dus misschien eens wisselen mocht je dat al niet gedaan hebben.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 17:49

Evelijn schreef:
Staat hij steeds aan dezelfde kant?
Ken een paard wat echt links op de trailer een stuk beter staat dan rechts. Dus misschien eens wisselen mocht je dat al niet gedaan hebben.

Dat hebben we niet geprobeerd. Me moeder is van mening dat het zwaarste paard altijd links moet staan. Toch zal ik dit met haar overleggen

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:23

Heb je de mogelijkheid om eens een andere trailer te proberen, kijken of hij het daarin ook heeft? En hij doet het dus zowel als hij alleen staat, als met zijn tweetjes? Hij moet blijkbaar gaan snappen dat hij zijn benen wijd moet zetten...wellicht dat hij dat gemakkelijker doorkrijgt in een tijdelijke 1,5 paards?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 23:26

Achterstang hoort niet te los te zijn, daar hebben ze steun aan. Verder aan het halster wel losjes zetten, zodat ze net niet kunnen omdraaien. Balans halen ze uit de hals, daarom moeten ze voor zo los als mogelijk staan.
En een tipje voor de chaffeur, eerst insturen, dan pas doorsturen. Op die manier kan je paard zich eerst verzetten en pas daarna komt de bocht.

En inplaats van transport beschermers gewone peesjes ( of bij voorkeur cross beschermers) om wil vaak ook helpen. Die onmogelijk lange dingen maken de balans niet veel beter.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 00:47

Zit er een houten/vast schot in? Grote kans dat dat de reden is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 03:20

Wat gebeurd er als je 'm klem zet, of juist helemaal zonder tussenschot?

Verder zou je kunnen kijken of je aan een brug kunt komen die je ombouwt tot wip (vierkante balk eronder). De brug bestaat uit balken met dwarslatten (er staat een voorbeeld op junik.nl). De wip beweegt voor-achter, niet links-rechts, maar wie weet moet je paard even doorkrijgen dat hij zelf invloed heeft op het gewiebel.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 06:10

Ik zou het eens proberen met het tussenschot er uit.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 06:54

Tussenschot er uit, maar dan moet je wel stangen voor en achter houden.

Ik zou iig een goede rubberenmat in trailer leggen, aan voorkant niet strak,vastzetten en heel rustig door de bochten gaan.

Mijn ervaring is dat soms je een paard van links op rechts zet dAt dat soms verbetert, maar ook aan de wandkant, kan je gevulde stootkussen krijgen, dan hebben ze geen pijn als ze steun nodig hebben, en het is belangrijk dat het geen vaste tussenwand is van hou, want het is fijner dat ze breed kunnen staan met vooral de achterbenen..

Vaak rij ik bochten rotondes gewoon echt heel langzaam in 1e versnelling, ga zelf maar eens in trailer staan, om je balans te houden, bij bochten, dan ervaar je dat er kwa snelheid doet, ivm balans. En anders ga je x in trailer staan bij je paard, en kijk je wat er gebeurd!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 07:38

Mijn paard had dit ook en de problemen werden steeds erger.. We hebben toen andere stangen laten maken en hem een tijdjenzonder tussenschot alleen vervoert.

Hij wou graag ruim staan, met de voorbenen links in de trailer en de achterbenen rechts.

transportbeschermers hielpen hem ook niet, ik deed gewone 3 in 1 beschermers om..

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 13:37

Ladyingreen schreef:
Heb je de mogelijkheid om eens een andere trailer te proberen, kijken of hij het daarin ook heeft? En hij doet het dus zowel als hij alleen staat, als met zijn tweetjes? Hij moet blijkbaar gaan snappen dat hij zijn benen wijd moet zetten...wellicht dat hij dat gemakkelijker doorkrijgt in een tijdelijke 1,5 paards?

Voor mij is een 1,5 paardtrailer geen optie. Daarnaast doet hi sindskort daarvoor stond hij altijd keurig dus betreffende het snappen zou hij het moeten snappen.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 13:41

[quote="smurffie"]Achterstang hoort niet te los te zijn, daar hebben ze steun aan. Verder aan het halster wel losjes zetten, zodat ze net niet kunnen omdraaien. Balans halen ze uit de hals, daarom moeten ze voor zo los als mogelijk staan.
En een tipje voor de chaffeur, eerst insturen, dan pas doorsturen. Op die manier kan je paard zich eerst verzetten en pas daarna komt de bocht.

En inplaats van transport beschermers gewone peesjes ( of bij voorkeur cross beschermers) om wil vaak ook helpen. Die onmogelijk lange dingen maken de balans niet veel

Bedankt voor de tip betreffende insturen.
de stang zal bij hem niet direct achter zijn kont moeten zitten zo heeft hij namelijk de wand van mij trailer laten scheuren (zo ver dat reparatie niet meer mogelijk is helaas).hij kom dan namelijk op de stang te rechts als hij zijn balans verliest waardoor er te veel gewicht op komt te staan. Vandaar dat de huidige trailer langer en breder is. Zonder tussenschot heb ik al geprobeerd helaas mocht dit niks baten.
Laatst bijgewerkt door magiclover op 23-07-16 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:41

Heb je al eens geprobeert om hem juist niet te veel ruimte te geven? Veel paarden hebben juist steun nodig van de wanden.

Wat is er veranderd aangezien e zegt dat hij het sinds kort doet?

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 13:43

__Elizabeth schreef:
Heb je al eens geprobeert om hem juist niet te veel ruimte te geven? Veel paarden hebben juist steun nodig van de wanden.

Wat is er veranderd aangezien e zegt dat hij het sinds kort doet?

Bij mijn vorige trailer stond hij zeg maar precies zo dat hik overal steun had. Toch "viel" hij om. Hierdoor is de zijwand gescheurd en is reparatie niet meer mogelijk.

Betreffende de veranderingen. Voor zover ik weet niks. De trailer was het zelfde. Zelfde chauffeur. Alleen wat vaker langere stukken weg geweest. Hij heeft ook altijd al met 2 gestaan. Dus qua zichtbare veranderingen zijn die er niet.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 13:49

sigrid1182 schreef:
Tussenschot er uit, maar dan moet je wel stangen voor en achter houden.

Ik zou iig een goede rubberenmat in trailer leggen, aan voorkant niet strak,vastzetten en heel rustig door de bochten gaan.

Mijn ervaring is dat soms je een paard van links op rechts zet dAt dat soms verbetert, maar ook aan de wandkant, kan je gevulde stootkussen krijgen, dan hebben ze geen pijn als ze steun nodig hebben, en het is belangrijk dat het geen vaste tussenwand is van hou, want het is fijner dat ze breed kunnen staan met vooral de achterbenen..

Vaak rij ik bochten rotondes gewoon echt heel langzaam in 1e versnelling, ga zelf maar eens in trailer staan, om je balans te houden, bij bochten, dan ervaar je dat er kwa snelheid doet, ivm balans. En anders ga je x in trailer staan bij je paard, en kijk je wat er gebeurd!

De bodem is van rubber dus hierdoor zou hij voldoende grip. Moeten hebben. Door de bochten gaan we al in de eerste versnelling zo langzaam mogelijk hierin kunnen we niet nog langzamer gaan aangezien we dan zouden blijven staan ;)
De nieiwe trailer heeft idd stootkussen en alles er in. Zowel de oude als nieuwe trailer hadden een rubber (los) tussenschot.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 13:50

Het tussenschot er uithalen is geen optie aangezien er 2 paarden in staan en ik dan het andere paard niet mee kan nemen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:56

magiclover schreef:
Het tussenschot er uithalen is geen optie aangezien er 2 paarden in staan en ik dan het andere paard niet mee kan nemen.

Maar je zou het eens kunnen proberen en als het dan beter gaat weet je dat het paard meer ruimte nodig heeft. Als dat het niet is kun je naar andere oplossingen zoeken.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:48

magiclover schreef:

Je kunt wel een ander tussenschot nemen. Één waar je paard met zijn voeten onder door kan.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 14:42

Solica schreef:
magiclover schreef:

Je kunt wel een ander tussenschot nemen. Één waar je paard met zijn voeten onder door kan.

Die zit er al in

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:30

Ik kan even ze snel niet vinden wat voor trailer je precies hebt, ik heb een 2 paards ifor met raam aan de voorkant. Snapte er niets van dat mijn paard zich bijna liet vallen, vooral in de bochten en het paard wat er naast stond nergens last van had, ja die schok natuurlijk van het hangen en spartelen van zijn reis-genoot. Van alles wat hier getipt wordt ook uitgeprobeerd, op een goede dag maar eens het raam afgeplakt, op pad gegaan . . . OPGELOST !! Gewoon nergens geen last meer van. Was voor hem gewoon heel angstig, ik heb er zelf dus ook een stukje alleen in gestaan en ik moet je zeggen als je niet kunt anticiperen, als je niet weet wat je kan verwachten is het heel eng kijken. Zelfde als dat je bijrijder bent en je verwacht dat de bestuurder naar rechts gaat op de rotonde maar hij pakt de rotonde laatste moment toch rechtuit, dan krijg je zo'n duizelig moment in je hoofd/buik, daar vergelijk ik het maar mee, mijn bijrijder vergelijkt het een beetje met villa volta uit de Efteling :\ wij hebben het raam nu dus voortaan afgedekt met op maat gemaakt plaatje :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:49

En achterstevoren, de trailer was toch voldoende lang zei je?

PrutjeTootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:11

Ik zie hier veel tips die ik ook had bedacht maar er kan ook iets met zijn evenwichts orgaan zijn als hij in een (bijna) afgesloten ruimte zit omdat hij geen vaste plek heeft om te kijken hoe recht hij staat en als er dan een bocht kom zou hij als het ware de "weg" kwijt kunnen zijn

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:28

Heeft hij het altijd al gehad? Is hij misschien atactisch?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:02

Sommige paarden kunnen niet tegen de stootkussens. Als je die eerst niet had en nu wel in je nieuwe trailer zou dat het kunnen zijn.