Paard wil de trailer niet op, hoe nu verder?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kruimellover

Paard wil de trailer niet op, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 21:24

Hoi allemaal,

Ik hoop stiekem nog wat goeie ideeën te vangen hier, want ik weet het niet zo goed meer..

Ik heb een heel lief paardje sinds een half jaar. Ze ging in het begin netjes mee de trailer op en ineens was ze er klaar mee. Inmiddels heb ik alles geprobeerd volgens mij, van vriendelijk vragen en lokken met voer tot met de longeerlijn er achter en duwen. Niks werkt goed genoeg dat ze erop blijft gaan.

Nu werkt het het beste om haar dmv targets de trailer op te krijgen. Maar als ze eenmaal met haar voorbenen op de klep staat, dan lijkt ze in zichzelf te keren en helemaal in haar eigen wereld op te gaan. Ik kan haar aandacht er dan bijna niet meer bij houden.

Nu weet ik dat het deels bij mezelf ligt, want ik wordt soms zenuwachtig als er andere mensen bij zijn die ik niet tot last wil zijn. Dat voelt ze volgens mij en dan wil ze niet meer. Maar ook dan leeft ze op een gegeven moment alleen nog in haar eigen wereld.
Dus dat maakt het extra lastig.

Heeft iemand misschien nog goede ideeën? Bijvoorbeeld om haar aandacht erbij te houden? Of een andere manier om de trailer bijvoorbeeld leuker voor haar te maken.
Let wel, het is een paard wat alleen iets doet voor wen beloning en in de stress schiet bij druk op een of andere manier. Het moeten dus positieve dingen zijn om het voor elkaar te kunnen krijgen.

Ik hoop dat iemand nog wat weet, want dit is echt heel lastig zo. Het is immers mijn wedstrijdpaard dus ze zal toch mee moeten naar concoursen en les enz.

Alvast bedankt!

Phoeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:29

Mijn paard laadde ook altijd moeilijk en nu gaat het (gelukkig) stukken beter. Wat ik doe is sowieso zorgen dat je je loopt met je rug naar je paard als je naar de trailer loopt. Voor de klep laat ik haar stil staan en draai ik mijn gezicht naar haar, beloon haar en draai weer om. Zo vraag ik haar iedere keer een stapje verder maar laat haar wel regelmatig stil staan zodat ze naar mij moet blijven luisteren. Later kan je haar natuurlijk steeds minder vaak stil zetten. Ik hoop dat dit je misschien helpt! :)

girlyggirl

Re: Paard wil de trailer niet op, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:36

Ten eerste zou ik me afvragen WAAROM ze opeens niet meer wil terwijl het eerder geen probleem was... veel mensen denken dat ze rustig rijden maar dan is dat nog niet goed genoeg. Laat een buitenstaander met verstand ervan eens oordelen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:40

Je moet voorkomen dat ze in zichzelf keert. Als ze het wel doet moet je 'simpel' wachten tot ze er weer uit komt. Als je eerder verder gaat krijg je een ontploffing.
Waarschijnlijk doe je zelf onbewust een bijdrage aan haar stress waardoor ze in zichzelf keert.
Heb je het gefilmd toevallig?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:42

is er iets tijdens het rijden of het staan in de trailer waar ze angstig van wordt?
dat kan ook een reden zijn dat ze er niet meer in wil...

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 06:43

Het rijden vindt ze voor zover ik weet niet eng. Vorige week zijn we met twee auto's naar de keuring gereden en dan staat ze gewoon heel rustig op de trailer.
Als ze erop staat, is er ook niks meer aan de hand namelijk. Dan gaat ze ook gewoon op haar gemak staan eten. Het is echt het stukje van de klep de trailer in.

Het wachten tot ze weer aandacht heeft is een goed idee, maar dan kunnen we wachten tot we een ons wegen. Want ze blijft in zichzelf gekeerd en afgeleid. En ik beloon haar dus ook iedere keer als ze wel een stapje zet oid.

Bedankt alvast voor de tips!

Ik heb trouwens geen filmpje, alleen van toen ze het wel heel snel deed met de targets.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 06:49

Misschien een ideetje ? Eerst leren om over een dekzeiltje heen te lopen die je later op de klep van de trailer legt ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:50

als het echt alleen om het laden gaat kun je al heel veel oefenen inderdaad met lopen over zeilen en tussen poortjes van staanders door etc.

en een stukje gehoorzaamheid aan de hand, pasje opzij, pasje terug, etc...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:56

Ken je niemand met een trailer, waar de klep opzij open kan? Mijn merrie was altijd moeilijk te laden. Heb haar n tijdje zo ingeladen, ging verrassend goed. En nu loopt ze er via de klep ook zo op.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:17

Ik zou gewoon even iemand benaderen die trailerlaad les geeft. Geeft vaak zoveel inzicht. Heeft mij ook fantastisch geholpen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:42

Hier wsa er ook een. We zijn toen gewoon gaan oefenen. Elke dag een stukje verder. Af en toe had ze ee terugvalletje, maar uiteindelijk liep ze er zo op

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:46

Hier komt vandaag iemand voor trailerlaadles, mijn paard is namelijk 'wispelturig'. De ene keer loopt ze direct mee, de keer daarna duurt het een uur. Moeilijk om rekening mee te houden. Ik laat je deze middag weten hoe het gegaan is.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:50

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Eveneens een sensibele merrie, die alleen reageert op positieve prikkels, en die eerst prima de trailer opging en na een paar maanden helemaal niet meer.

Wat ik nu ga zeggen gaat denk ik heel veel commentaar van heel veel bokkers opleveren.

Ik had dit probleem met mijn trainer besproken en die zei, dat zoals het eruit ziet, ze gewoon in een koppige periode is.
Wat heeft hij me aangeraden?
Zweepje erbij pakken, de trailer oplopen en elke keer als ze stil lijkt te gaan staan of de aandacht verliest, dreigend met je zweep wiebelen. (Niet slaan, dat heeft alleen een slecht effect.)
Als ze toch besluit stil te staan, draai je je om (met je lichaam naar je paard, de rest van de tijd sta je met je rug naar der toe) en laat je der op eigen commando achteruit gaan. Dit is om gehoorzaamheid te bevestigen.

Ik heb dit een aantal keer herhaald, en tegenwoordig gaat ze zonder problemen te trailer op.
Ik hoop dat het jou ook kan helpen, want volgens mij hebben we in exact dezelfde situatie gezeten. ;)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:50

Jeetje dat is lastig. Kun je niet gaan grondwerken om de trailer en dan spelenderwijs in de trailer?

Wat ga je altijd doen als ze op de trailer moet? Zware lessen (lichamelijk moe), wedstrijden (mentaal)? Of ga je ook lekker naar het bos?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:57

Ik heb veruit de beste ervaringen met Equinologica. Mijn paard staat daar en tot nu heb ik nog geen trailerlader gezien die ze niet konden leren laden. Recent één gehad die wat langer duurde, die bleek namelijk ook absoluut niet alleen op stal te kunnen blijven (gooide zijn benen over de 2.10 stalwand heen), daar moest dus eerst aan gewerkt worden voordat daar echt met de trailer aan de slag gegaan kon worden, want dan is het probleem eigenlijk het alleen blijven en niet de trailer. Maar ook deze kan ondertussen goed geladen worden.

Equinologica is als los bedrijf doorgegaan toen Annemarie van der Toorn het paarden trainen afstootte (zij doet nu alleen nog maar cursussen en opleidingen), haar hoofdtrainer doet het nu en ze is echt geweldig goed. Mijn paard kon ook niet goed op de trailer staan (hij liep er wel op, maar direct heel hard weer af) en dat gaat nu stukken beter. Helaas heeft een peesblessure roet in het eten gegooid en staat hij nu al weer bijna een jaar stil. Zodra hij een aantal keer de klep achteraf af heeft gemoeten begint hij weer te kreupelen. Maar dankzij haar kan Victor nu wel veilig naar de kliniek vervoerd worden, en terug.

Zij komt ook aan huis om te helpen, dus dat is ook een mogelijkheid. Sommige paarden kunnen aan huis al voldoende geholpen worden en de lastigere paarden hebben vaak 1 of 2 weken training bij haar nodig (maar pin me op het aantal weken niet vast, ik zie ze komen en gaan, maar eigenlijk zijn ze niet mijn zaak).

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:00

kruimellover schreef:
Het rijden vindt ze voor zover ik weet niet eng. Vorige week zijn we met twee auto's naar de keuring gereden en dan staat ze gewoon heel rustig op de trailer.
Als ze erop staat, is er ook niks meer aan de hand namelijk. Dan gaat ze ook gewoon op haar gemak staan eten. Het is echt het stukje van de klep de trailer in.

Het wachten tot ze weer aandacht heeft is een goed idee, maar dan kunnen we wachten tot we een ons wegen. Want ze blijft in zichzelf gekeerd en afgeleid. En ik beloon haar dus ook iedere keer als ze wel een stapje zet oid.

Bedankt alvast voor de tips!

Ik heb trouwens geen filmpje, alleen van toen ze het wel heel snel deed met de targets.

Ik Zou juist wachten bij zo'n paard :) ik ben zelf een parelli fan en Linda parelli zegt altijd 'it take never longer than 2 days'

Dus wacht maar gewoon eens tot je een ons weegt :) geef je paard aan dat je wilt wachten, voor haar! Ik zelf ga gewoon op de klep zitten en spelletje doen op telefoon. En zodra ze dan relaxed staat op de klep stop je en dan volgende dag weer opnieuw :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:03

Voorbak met muesi/brokjes voorin hangen.
Paardje erin laten stappen, bakje leegeten en weer eruit. Dat een paar keer herhalen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:05

Wat ik deed toen onze tinker de trailer niet op wou is oefenen met veeeeel geduld en belonen.

ze liep ook tot op de klep en daar stopte het hahaha.
Lange leadrope genomen paard op de klep laten staan en de leadrope over de borststang gedaan zodat er een constante lichte druk op het halster bleef.
Zo moest ze wel steeds ietsje naar voren komen om van die druk af te komen.
Ik heb het hier dus over lichte druk he!!! Paard mag niet in paniek raken en wil hij echt achteruit dan lijn rustig mee laten vieren.
Je moet even geduld hebben maar als ze het doorhebben dat er niks engs gebeurd en iets lekkers op ze wacht dan doen ze het snel goed.
Geduld is hier je grootste vriend.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 11:42

Ik lees weer allemaal goeie tips die we eens kunnen proberen, bedankt daarvoor!

Zo'n training lijkt me ook wel wat, omdat die mensen vast ook goed op mij letten en het zal vast een combinatie van onze buien zijn :')

Druk heb ik al geprobeerd (op meerdere manieren overigens), maar dit werkt echt niet voor haar. Heb vanmorgen een filmpje van Annemarie vd toorn zitten kijken, maar ik denk dat dat voor mijn paard alleen maar stress oplevert. Al wil ik het best proberen als andere dingen niet lukken. Met hulp natuurlijk.

Kaitlyn, om jou ff antwoord te geven: we gaan meestal naar de les. Maar dit was eigenlijk ook al iets waar ik zelf over na heb gedacht en vervolgens heb ik een aantal keer geregeld dat iemand ons naar een ander deel van het bos bracht (ze staan namelijk midden in het bos, dus om daarvoor nou met de trailer te gaan) en dan zijn we naar huis gereden.

Ook dit had helaas niet het gewenste effect.

Verder is het volgens mij grotendeels koppigheid, want vorige week gingen we naar de keuring en stond ik ook braaf te wachten tot ik een ons woog. Ik had honger, dus m'n vriendinnetje pakte een boterham voor me en die wilde paardlief ook wel hebben, dus toen liep ze er zo op.
Dat heb ik gisteren ook weer geprobeerd, maar helaas, dat werkte niet meer.
Gekke eigenwijze merrie.

Ik kreeg via pb ook een tip over iemand in de buurt die van die trainingen geeft, dus dat ga ik maar eens overwegen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:45

Je schrijft eigenlijk dat je paard in zichzelf keert, in mijn ogen doet een 'eigenwijs, koppig' paard dit niet.
Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk :)

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:54

M.b.t. rustig rijden met een trailer. Laat degene die de trailer rijdt eens op handen en voeten in de trailer "staan" (dus net als een paard) terwijl iemand anders de combinatie rijdt, vooral met veel bochten en verkeersdrempels. Dat geeft een perfect idee van hoe een paard zich voelt in de trailer.

Verder: dit topic als al zeer vaak uitgekauwd op bokt!. Dus wellicht staan in die topics nog andere tips.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:05

kruimellover schreef:
Verder is het volgens mij grotendeels koppigheid, want vorige week gingen we naar de keuring en stond ik ook braaf te wachten tot ik een ons woog. Ik had honger, dus m'n vriendinnetje pakte een boterham voor me en die wilde paardlief ook wel hebben, dus toen liep ze er zo op.
Dat heb ik gisteren ook weer geprobeerd, maar helaas, dat werkte niet meer.
Gekke eigenwijze merrie.

Ja of ze vind er gewoon niks aan in de trailer, het levert haar niks op.
Blijkbaar is ze gevoelig voor voer, probeer dat eens uit te bouwen. Een beloning voor in de trailer zodra ze er op staat.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:05

MaritB schreef:
Je schrijft eigenlijk dat je paard in zichzelf keert, in mijn ogen doet een 'eigenwijs, koppig' paard dit niet.
Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk :)

Mee eens!

Mijn is wel daadwerkelijk koppig/dominant en staat uiterst relaxed op de klep om zich heen te kijken. Bij hem is het een kwestie van zorgen dat hij op de trailer gericht blijft, even rustig afwachten en dan weer voorwaarts. Zo duurt laden bij ons max een kwartiertje.

Als ik jou was zou ik een trailerlaadles nemen en dan ook kritisch kijken naar rijstijl met de trailer en of de trailer voldoende ruim ed is voor je paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:09

Dat wilde ik net schrijven.
Een die niet bang is staat rustig om zich heen te kijken.
Een bange kan in zichzelf keren.

Of de chauffeur rustig genoeg rijdt?
Zet een volle emmer water in de trailer.
Na de rit mag er geen druppel uit zijn of de emmer van zijn plek geschoven zijn.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:15

bruintje123 schreef:
Of de chauffeur rustig genoeg rijdt?
Zet een volle emmer water in de trailer.
Na de rit mag er geen druppel uit zijn of de emmer van zijn plek geschoven zijn.

Whaha serieus, sorry hoor maar voordat jij de straat uit bent ligt er al water naast.
Een paard kan echt wel tegen een hobbeltje of een bobbeltje in de weg, ze zijn niet van glas