Wie nog meer alleen naar buiten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie nog meer alleen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:14

Tot vorig jaar deed ik dit regelmatig, maar om de 1 of andere reden wil ik dat nu niet meer. Echter sta ik op een stal met 95% dressuurruiters (en van die andere 5% komt 3% niet naar z'n paard :P ). Er is eigenlijk maar 1 iemand die een paar keer per week mee wil, maar dat paard heeft wat probleempjes en dus zijn het altijd maar korte ritjes..

Ik wil graag weer verder en langer rijden, pony vindt pistewerk echt niks (en ik ook niet) maar slechts 1 of 2 keer per week naar buiten is het ook niet. Heb eens een periode vaker kunnen gaan en toen ging hij echt super. Hij heeft die beweging echt wel nodig, maar wel buiten..

Dus.. wie gaat alleen? En hoe pak je dat aan? Train je bewust, plan je het op voorhand? Of rij je maar wat? Wat met de veiligheid? Etc. etc.

Alle tips en hoe jullie het doen zijn welkom :)

sanne1992

Re: Wie nog meer alleen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:16

Ik lees even mee voor de gouden tip. Nu heb ik wel wat meer mensen op stal die ook buitenrijden, maar je moet maar net dan kunnen.

Ik reed vroeger ook veel alleen, maar door 2 ongelukken gaat het nu niet zo soepel meer.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:18

ik ga eigenlijk altijd alleen , ik heb ooit mijn ruiterbewijs gehaald en geleerd hoe ik mensen en autos in het verkeer moet benaderen. als het donker is doe ik zoon reflectie vest aan , verder train ik niet echt maar zorg dat mijn paard mooi ontspannen is dus eigenlijk meer een relaxt buitenritje is . denkt niet dat je er wat aan hebt maar you never know :P

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:19

Jeetje wat balen dat je zo weinig naar buiten kunt :(

Ik rij bijna alleen maar buiten. Als het paard het niet vertrouwd ga ik altijd eerst wandelen.

Ook neem ik altijd mijn mobiel mee en ik ga binnenkort ook een hangertje aan het hoofdstel en zadel maken zodat als ik val het paard snel terug kan als hij gevonden wordt.

Ook neem ik zo een klein heupzakje mee met een zakmes en een hoevenkwabber voor noodgevallen :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:20

Ik ga regelmatig alleen naar buiten (soms met een fietser er bij, soms met een ander paard).

Voor de veiligheid:
Labeltje aan het zadel met de belangrijkste info over de pony: staladres en nummer +2 telefoonnummers (mijzelf en partner)
Labeltje om mijn eigen nek met de belangrijkste info: naam/bloedgroep/2 telefoonnummers (partner/ouders)
Telefoon in de zak mee en gaan.

Neem verder niets mee, geen touw, geen hoevenkrabber niets. Maar goed, kan haar zonder teugels of hoofdstel ook wel thuis krijgen (riem uit de broek en om de nek) en met je handen en een takje kom je een heel eind als er wat in de hoef zit.

Ben wel het type: gaan met die banaan en niet teveel nadenken. Met de kilometers komt vaak ook het vertrouwen. Ben in al die jaren nog nooit zonder pony of de pony zonder mij thuis gekomen gelukkig.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:23

Ik rij 90% van de tijd alleen, sta ook in mijn uppie aan huis.. Die overige 10% is dan voornamelijk nu met een vriend die zijn jonge paard een het 'opleren' is. Persoonlijk rij ik graag alleen, ik kan genieten van de stilte en zonder rekening te houden met de wandelgenoot wat dressuur gehoorzaamheid oefeningetjes doen met mijn paard. Ik maak voor mezelf dan ook geen grote uitdagingen op wandeling, voor die ene dag in de week draait het om ontspanning.

Misschien kun je je dagen opsplitsen in een soort van trainingen? Zoals vandaag probeer ik mooie overgangen te rijden, of ik probeer te schakelen op zit of een duurtaining, van 0 tot 100, enkel je eigen houding, hoe laag kan die neus,.. Je bent zo je dagen wel zoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:24

@ bontebonte : alle reacties zijn welkom ;)

Ik weet ook niet waarom het nu niet meer gaat.. Ja, ben er ooit wel eens afgekukeld buiten maar niks ernstigs, heb daarna ook weer gewoon alleen gereden. Nu doe ik dat heel af en toe ook nog maar dan ook altijd maar korte rondjes. Pony is verder doodbraaf dus ik snap zelf het probleem eigenlijk niet :+

Is het ondertussen algemeen geaccepteerd om alleen te gaan? Ik herinner mij alleen maar: nooit doen, is alleen maar gevaarlijk. Vroeger was ik eigenwijs denk ik en ging ik gewoon, maar dat hangt nu precies wel op mij...

_Sofie

Ik ga, als ik naar buiten ga, vrijwel altijd alleen. Ik zorg dat ik m'n telefoon bij me heb en meestal zeg ik op stal ook eventjes dat ik weg ga :)

Bernoe

Ik rij praktisch altijd alleen buiten.
Nu moet ik wel zeggen dat ik in de achterhoek woon dus er meer dan genoeg ruimte is om drukke wegen e.d. te vermijden.
Neem altijd een legitimatie en mobiel oid mee zodat men kan achter halen wie ik ben mocht er iets ernstigs gebeuren. Verder plan ik mn routes niet op voorhand. Ik kijk naar de weergesteldheid en naar hoeveel mensen ik op bepaalde plekken verwacht. Zo ga ik dus niet op zondagochtend naar het bos waar dan hordes mensen lopen. Ik zoek de ruimte op.
Verder neem ik geen risico buiten. Soms stap ik bijvoorbeeld dus wel eens af als ik verwacht dat paard een reactie kan geven op bepaalde dingen. Altijd de rust bewaren en spanning bij het paard vermijden.
Ervaring is ook dat hoe vaker je naar buiten gaat, hoe beter het gaat.
Ik vind het persoonlijk heerlijk om even alleen met paard op stap te zijn!
Veel plezier!

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:28

[***] schreef:
@ bontebonte : alle reacties zijn welkom ;)

Ik weet ook niet waarom het nu niet meer gaat.. Ja, ben er ooit wel eens afgekukeld buiten maar niks ernstigs, heb daarna ook weer gewoon alleen gereden. Nu doe ik dat heel af en toe ook nog maar dan ook altijd maar korte rondjes. Pony is verder doodbraaf dus ik snap zelf het probleem eigenlijk niet :+

Is het ondertussen algemeen geaccepteerd om alleen te gaan? Ik herinner mij alleen maar: nooit doen, is alleen maar gevaarlijk. Vroeger was ik eigenwijs denk ik en ging ik gewoon, maar dat hangt nu precies wel op mij...

ik vind persoonlijk met een extra persoon gevaarlijker haha maar dat komt omdat ik ooit iemand mee had en haar paard was totaal niet verkeersmak (geleend van manege ) waardoor mijn wel verkeersmakke paard ook gek werd .. sindsdien rij ik lekker alleen , geen rekening houden met anderen en geen gedoe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:31

Ik merk ook dat pony heel anders gaat als ik alleen ben :j Maar hier is dat vooral omdat ik niet afgeleid ben ;) Als ik met pony bezig ben gaat het goed, raak ik afgeleid dan doet hij zijn eigen ding :P

Verder kan ik inderdaad ook afstappen en weet ik zeker dat ik vanaf de grond gewoon alles kan.

Misschien inderdaad niet teveel nadenken maar gewoon gaan met die banaan :P

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:37

balen zeg! is er niet een andere stal in de buurt waar mensen met je mee willen?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:38

Ik ging ook altijd alleen met mijn eigen merrie. Als ik zin had in rijden ging ik en anders niet :+ ik zorgde wel altijd volr een telefoon met opgeladen batterij en ik stuurde vaak even een berichtje voor en na het rijden. Maar zij was echt bomproof. Ik zei altijd dat ik achterstevoren met m'n ogen dicht nog veilig thuis zou komen met haar ;)

Misschien een bodyprotector aanschaffen voor je eigen gevoel van veiligheid? Want ik denk dat iets je tegenhoudt om alleen te gaan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:44

Ik rijd heel vaak alleen buiten. 1 x per week gaat mijn man mee, soms iemand anders van stal. Maar als ik alleen ben ga ik ook alleen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:46

Ik rijd altijd alleen buiten, al vanaf dat ik 13/14 was. Ik zorg altijd dat mijn telefoon ergens zit waar ik er makkelijk bij kan, aan een riem of in een jaszak. Nooit in een zadeltas oid.
Daarnaast weten mijn ouders en/of de eigenaar altijd dat ik aan het rijden ben, mocht ik dus veel langer wegblijven gaan ze me wel zoeken.

Uiteraard rijd ik met een cap, ik ben er al vaak buiten al vrij vaak afgevallen maar mijn verzorgpaard blijft gelukkig altijd bij mij staan. Ze zal nooit naar huis rennen.

Ik maak me er eigenlijk ook totaal niet druk om, ik ben niet anders gewend en vind het heerlijk :)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:47

Ik rij altijd alleenbuiten. Zelden dat er iemand meegaat. Heb altijd telefoon bij me en aan zadel hangt een etuitje met mijngegevens en die van paard. Mocht ik eraf vallen en zij ervan tussen gaan.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:50

Ik als dressuurruiter, pak toch wel vaak 1x in de week mijn springzadel om lekker aan een lang teugeltje het bos in te gaaan.

Ik ga altijd alleen, dit vind ik heerlijk!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:58

Bernoe schreef:
Ik rij praktisch altijd alleen buiten.
Nu moet ik wel zeggen dat ik in de achterhoek woon dus er meer dan genoeg ruimte is om drukke wegen e.d. te vermijden.
Neem altijd een legitimatie en mobiel oid mee zodat men kan achter halen wie ik ben mocht er iets ernstigs gebeuren. Verder plan ik mn routes niet op voorhand. Ik kijk naar de weergesteldheid en naar hoeveel mensen ik op bepaalde plekken verwacht. Zo ga ik dus niet op zondagochtend naar het bos waar dan hordes mensen lopen. Ik zoek de ruimte op.
Verder neem ik geen risico buiten. Soms stap ik bijvoorbeeld dus wel eens af als ik verwacht dat paard een reactie kan geven op bepaalde dingen. Altijd de rust bewaren en spanning bij het paard vermijden.
Ervaring is ook dat hoe vaker je naar buiten gaat, hoe beter het gaat.
Ik vind het persoonlijk heerlijk om even alleen met paard op stap te zijn!
Veel plezier!

Dit lijk ik wel :D
Ik woon ook in de Achterhoek en ik ga er precies hetzelfde mee om. Bijna altijd alleen, nadenken over te verwachten drukte, dus bij mooi weer zeker niet op zondagochtend, ik neem nooit risico, stap soms af en ga sowieso aan de kant voor alles en iedereen, ook al heb ik recht op mijn plek op de weg en is paardlief 110% bomproof. En vooral niet vergeten: dankjewel zeggen of gebaren als iemand aardig voor je is. Ook als ze niet handig omgaan met een situatie. Ga er altijd van uit dat medeweggebruikers geen bal verstand hebben van paarden.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:00

Ik ga ook regelmatig alleen. Ik ben gewoon na het bakwerk begonnen met buiten uitstappen en dit steeds iets verlengd.

Moet wel zeggen dat ik vanaf dr tweede al aan de hand langs de weg ben gaan lopen om dr verkeermak te maken.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:01

Veiligheidsdingetjes zoals telefoonnummers aan het zadel, bodyprotector en telefoon op je houden zijn al genoemd. Zelf heb ik ook altijd een (lange) zweep mee, mocht ik boze honden of mensen van me af moeten slaan. Er staat ergens een interessant filmpje op YouTube over hoe je van iemand af komt die bijvoorbeeld je paard of jou wil beetpakken, dat zal ik even voor je opzoeken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:09

Met james reed ik altijd alleen. Dat kon ook prima. We waren een echt team en vertrouwde hem volledig.
Nu met mijn nieuwe haf wil/durf ik niet alleen. Er moet iemand bij zijn. Pas als ik een goede band heb, wil ik wel alleen.
Maar als je altijd maar alleen rijdt ia dat wel... alleen.
Een keer samen rijden lijkt me erg leuk! Maar ook hier zie ik dat niet zo snel gebeuren.
En qua veiligheid als er iemand mee is, kan diegene helpen of alarm slaan als er wat gebeurd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:18

Met mijn ene paard ga ik altijd allean. Daar denk ik niet eens over na.

Met mijn jonge paard ga ik ook alleen maar daar plan ik het iets beter.
Liever alleen als er iemand thuis is zodat ik hulp ik kan schakelen/het iemand opvalt als ik langer dan normaal weg blijf. Ik ga niet op de aller drukste momenten. Omdat hij wel eens wat lasting wil doen op het fietspad naar het bos toe laat ik mijn vriend wel eens achter ons aan fietsen tot ik in het bos ben. Daarna ga ik alleen verder.
Maar ik ga er van uit dat dat allemaal maar tijdelijk is. het liefst ga ik zonder nadenken gewoon alleen op pad.

tip: als je een iPhone hebt kun je vrienden zoeken aanzetten voor een bepaalde periode. Dan kan iemand precies volgen waar je uithangt. En dus alarm slaan met locatie als er echt iets aan de hand is. Overigens heft whats app ook een soortgelijke functie alleen werkt die maar éénmalig en daarvoor moet je wel bij bewustzijn zijn....

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:21

Ik ga vaak genoeg alleen, pak de trailer en hop.
Maar soms gaat er weleens iemand mee. Vind het ook heerlijk alleen te gaan, maar soms ook wel keer leuk en gezellig om met iemand te gaan.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:29

Ik ga bijna altijd alleen. In situaties dat ik bang ben mn paard te 'verliezen' als ik er op zit loop ik er altijd een stukje naast, heb geen zin om er af te kukelen of op een paard te zitten die er vandoor gaat. Als ik er naast loop blijft hij sowieso bij me en zakt de stress omdat er iets eng is ook snel.
Verder.. heb soms een halstertouw mee. Mobiel altijd mee. Veiligheidsbeugels, vriendin van mn ma is overleden omdat ze bleef hangen toen der paard er vandoor ging.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:35

Is er misschien wat gebeurt dat je het niet meer wilt? Onbewust?

Ik ga meestal alleen. Soms met het overbuurmeisje van 10. Ook gezellig maar alleen vind ik ook wel erg fijn. Nu heb ik ook een gouden paard wat me nooit een gevoel van onveiligheid heeft gegeven. Verder rijd ik alleen op zondag buiten en dat is in een christelijk dorp waar het dan ook erg rustig is. :)