Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Gamova schreef:Ik vind het erg lastig om op basis van het verhaal wat je aangeeft te zeggen waarom het paard dit gedrag heeft vertoond. Ik weet ook niet welke trainer het was maar ik kan je wel iemand aanraden met ruime ervaring met trailerladen. Zij heeft na jaren van paniek, wegrennen en alles (inclusief zichzelf) slopen er voor gezorgd dat mijn verzorgpaard nu gewoon te laden is.
Misschien is het een idee om haar eens langs te laten komen en met haar de technieken door te nemen bij het trailerladen? Dan leer jij ook waar je op kunt letten om dit gedrag in de toekomst te voorkomen.
Ook kunnen jullie dan samen met deze trainer kijken of het gedrag nog een keer voorkomt.
Wat mij vooral verbaasd is dat de trainer in dit verhaal niet direct door had wat er aan de hand was. Had hij het paard vast? Is het paard geschrokken? Of was het stiekem al even spanning aan het opbouwen en was dit de druppel?
Het gedrag wat je beschrijft lijkt mij eerder op paniek en niet op irritatie.

.jensvl schreef:Daar vanuit vast wel een constructie voor te maken. Een het is net de bedoeling dat het paard niet zo strak staat dat hij niet met zijn neus bij de grond kan. Dit zorgt ervoor dat het paard minder goed evenwicht kan bewaren. Op Facebook gaat er momenteel een filmpje rond dat het belang daarvan laat inzien. Ik denk dat in dat filmpje het wel wat overdreven wordt en dat ze gewoon op het moment dat het paard strakker staat ook bruter gereden hebben, maar het is niet meer dan logisch dat als je het hoofd te weinig bewegingsruimte geeft (het evenwichtsorgaan van het paard), het paard van meer moeite heeft met het bewaren van het evenwicht.
Zonder hooinet op de grond is sowieso beter.
Van veel eten met het hoofd hoog ontstaan sneller wolfskiezen, lopen eventuele slijmen niet naar buiten maar naar binnen en is slikken minder eenvoudig.
Als het dus kan naar veiligheid toe zou ik dat zeker op de grond doen.
miss_lizje schreef:jensvl schreef:Daar vanuit vast wel een constructie voor te maken. Een het is net de bedoeling dat het paard niet zo strak staat dat hij niet met zijn neus bij de grond kan. Dit zorgt ervoor dat het paard minder goed evenwicht kan bewaren. Op Facebook gaat er momenteel een filmpje rond dat het belang daarvan laat inzien. Ik denk dat in dat filmpje het wel wat overdreven wordt en dat ze gewoon op het moment dat het paard strakker staat ook bruter gereden hebben, maar het is niet meer dan logisch dat als je het hoofd te weinig bewegingsruimte geeft (het evenwichtsorgaan van het paard), het paard van meer moeite heeft met het bewaren van het evenwicht.
Zonder hooinet op de grond is sowieso beter.
Van veel eten met het hoofd hoog ontstaan sneller wolfskiezen, lopen eventuele slijmen niet naar buiten maar naar binnen en is slikken minder eenvoudig.
Als het dus kan naar veiligheid toe zou ik dat zeker op de grond doen.
Heb je toevallig een link van dat filmpje?