Trailer training ging mis, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Trailer training ging mis, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 19:27

Beste bokkers,

Aller eerst, excuses als het verkeerd staat. Daarnaast ook excuses als het misschien een beetje warrig verhaal is geworden. Ik heb mijn best gedaan om alles zo goed mogelijk onder woorden te brengen.

Samen met mijn moeder heb ik een jong paard. Dit is ons eerste jonge paard en hij moet nog heel veel leren.
Omdat we zelf hiervoor een leermeester hadden die alles kon hebben wij er voor gekozen om bij het opleiden van dit jonge paard veel hulp te vragen.
Omdat het jonge paard pas laat geruind is en best sterk in karakter zijn wij ook begonnen met lessen grondwerk omdat we hier en daar problemen kregen in de omgang. Met deze lessen grondwerk hebben we zeker handvaten gekregen hoe we nog bewuster worden van onze houding en lichaamstaal. Dit kwam de samenwerking tussen mens en paard zeker ten goede! Het paard is/was ook nog behoorlijk groen met trailers en was heel moeilijk te laden. Na een keer alle hoeken van de kliniek te hebben gezien (mede daardoor zijn we toen ook begonnen met grondwerkles) was dit ook wel een werkpunt.
Onze grondwerk trainer heeft toen voorgesteld om de laatste 2 sessies van ons lespakket bij hem op het terrein te doen. De eerste keer was weer behoorlijk vervelend met opladen en we zijn met verschillende oefeningen thuis bezig geweest. Bijna dagelijks hebben we de trailer in de paddock gezet en geoefend met laden. Op dat punt waren we zo ver dat hij rustig de trailer opging en weer af ging zolang de voorbalk er ook uitwas. Met voorbalk erin loopt hij niet door en blijft hij halverwege de klep staan. Maar als hij in de trailer staat kan ik wel de voorbalk erop doen zonder dat het paard zich maar een stap verroerd.

Toen we voor de laatste training dus weer naar het andere terrein gingen stond het paard binnen 7 minuten zonder prutsmuts op de trailer (balken eruit, paard erin, achterbalk erin, voorbalk erin etc.). De training betreft het grondwerk ging ook weer erg goed! Was erg verbaast over hoe ik hem toch onder controle kon houden met al die extra prikkels (groepsles in buitenbaan, trein die langs denderde etc.).
Vervolgens was de les klaar en gingen we weer opladen. Onze trainer wilde graag zien hoe het ging. Paard liep er bijna in 1x op maar bedacht zich toen. Vervolgens heeft de trainer het overgenomen en is verschillende keren de trailer in en uit gegaan met paard. Tot het moment dat hij het wel genoeg vond en de opdracht gaf aan mijn moeder om de balk er achter te doen.

Dat ging uit het niets finaal mis... Ik weet niet hoe of waarom (misschien paard lichtelijk geïrriteerd geraakt van de oefening?) maar op dat moment dat mijn moeder de balk erachter wil doen en hem niet in 1x goed vast kreeg stormt het paard naar achter en drukt de stang eruit. Dikke paniek en spanning bij het paard en het heeft even geduurd voordat hij weer gekalmeerd was. Dit heeft hij bij ons nog nooit eerder gedaan.
Daarna heeft het bijna een dik uur geduurd voordat we hem thuis hadden. Want zodra hij in de trailer stond en de balk in zijn ooghoek zag ging hij vol achteruit. Uiteindelijk heb ik het toch met rust voor elkaar gekregen maar het vergde behoorlijk geduld. Het uitladen thuis ging trouwens alsof het uit het boekje was. Ondanks dat ik ook een vooruitlader heb was hij giga braaf en heb ik hem zonder gedoe met alle rust achteruit kunnen uitladen (minuut na dat de balk weg was stond hij nog geduldig op mijn houding te wachten).

De trainer is ook behoorlijk geschrokken en moest even nadenken wat hij hier nou van vond. Mijn stalgenoot zegt dat mijn trainer een grove fout heeft gemaakt om het paard op vreemd terrein zo vaak in en uit de trailer te laden, waardoor mogelijk het paard geïrriteerd is geraakt. Het is maar de vraag of het paard dit "aangeleerde gedrag" gaat vergeten.
De trainer heeft aangeboden van dit "probleem" een casus te willen maken. Wat inhoud dat we maar +- 100 euro betalen en hij net zo lang aan de slag gaat met dit paard tot het probleem verholpen is.

En nu twijfel ik. Waarom? Omdat ik niet weet waar ik goed aan doe. Ik kan zelf proberen het paard thuis te laden en op terrein van kennissen uit te laden en aan het werk te zetten en weer op te laden ( stalgenoot wil mee om het gedrag te zien bij opladen). Omdat mijn stalgenoot heeft gezien dat het paard nu thuis netjes in en uit laad denkt hij dat wanneer je op ander terrein ook gewoon in 1x inlaad en weggaat er geen problemen zullen zijn. De stalgenoot is er zelfs eigenlijk van overtuigd dat de trainer het heeft uitgelokt door het paard dus elke keer weer uit te laden en het mogelijke probleem daar juist heeft veroorzaakt.
Mogelijk, omdat we hem na deze les nog niet opnieuw op de trailer hebben gehad.

Graag zou ik jullie advies horen
Groetjes!

Gamova

Re: Trailer training ging mis, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:37

Ik vind het erg lastig om op basis van het verhaal wat je aangeeft te zeggen waarom het paard dit gedrag heeft vertoond. Ik weet ook niet welke trainer het was maar ik kan je wel iemand aanraden met ruime ervaring met trailerladen. Zij heeft na jaren van paniek, wegrennen en alles (inclusief zichzelf) slopen er voor gezorgd dat mijn verzorgpaard nu gewoon te laden is.
Misschien is het een idee om haar eens langs te laten komen en met haar de technieken door te nemen bij het trailerladen? Dan leer jij ook waar je op kunt letten om dit gedrag in de toekomst te voorkomen.
Ook kunnen jullie dan samen met deze trainer kijken of het gedrag nog een keer voorkomt.

Wat mij vooral verbaasd is dat de trainer in dit verhaal niet direct door had wat er aan de hand was. Had hij het paard vast? Is het paard geschrokken? Of was het stiekem al even spanning aan het opbouwen en was dit de druppel?

Het gedrag wat je beschrijft lijkt mij eerder op paniek en niet op irritatie.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:41

Een paard irriteert zich niet zo snel aan de oefening.
Je geeft aan dat jullie altijd laden in het weilsnd. Waarschijnlijk komt er veel licht door het raampje naar binnen.

Kan het zo zijn dat de laatste keer minder licht was zodat het paard in paniek raakte?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 20:03

Gamova schreef:
Ik vind het erg lastig om op basis van het verhaal wat je aangeeft te zeggen waarom het paard dit gedrag heeft vertoond. Ik weet ook niet welke trainer het was maar ik kan je wel iemand aanraden met ruime ervaring met trailerladen. Zij heeft na jaren van paniek, wegrennen en alles (inclusief zichzelf) slopen er voor gezorgd dat mijn verzorgpaard nu gewoon te laden is.
Misschien is het een idee om haar eens langs te laten komen en met haar de technieken door te nemen bij het trailerladen? Dan leer jij ook waar je op kunt letten om dit gedrag in de toekomst te voorkomen.
Ook kunnen jullie dan samen met deze trainer kijken of het gedrag nog een keer voorkomt.

Wat mij vooral verbaasd is dat de trainer in dit verhaal niet direct door had wat er aan de hand was. Had hij het paard vast? Is het paard geschrokken? Of was het stiekem al even spanning aan het opbouwen en was dit de druppel?

Het gedrag wat je beschrijft lijkt mij eerder op paniek en niet op irritatie.

De trainer had op het moment dat het mis ging het paard vast en stond in de trailer. Mijn moeder moest de balk erachter doen en op het moment dat de balk aan 1 kant vast zat ging het dus mis. Omdat ik zelf niet in de trailer stond heb ik in de signalen van het paard niet kunnen zien omdat ik voor mijn eigen veiligheid niet direct achter de trailer ga staan. Wel hing er een hooinet in de trailer die ik niet hoefde weg te halen van de trainer. Tijdens het elke keer op en af lopen wilde het paard beginnen aan zijn hooinet. Ik kan niet zeggen of het paard paniek/boos werd door bijv niet zijn hooi kunnen eten of het gerammel van de balk achter hem. Het enige wat ik weet is dat ik ineens een paard vol naar achter zag vliegen en daarna een paard had dat dusdanig onder spanning stond dat het lang duurde voordat hij weer redelijk gekalmeerd was.

Toen het paard er uiteindelijk ook weer instond is het mij toen gelukt om de balk erachter te krijgen en hij is thuis dus ook rustig uitgeladen alsof er nooit wat gebeurt is.

Ik weet niet of ik dit wat er gebeurt is moet zien als 1 enkel incident of dat ik dadelijk een paard heb met een ontwikkeld probleem. De trainer wil eigenlijk zo snel mogelijk weten of hij dus aan de slag mag met dit mogelijk probleem. Maar eigenlijk wil ik daarvoor eerst zelf even een keer opladen naar een ander terrein en weer naar huis. Ik heb een vriendin die op een stal staat aan het einde van de dijk waar ik waarschijnlijk wel na wat overleg met de stalhouder mag "oefenen" (lees: daar aankomen, paard longeren en weer naar huis). Het voordeel is, dat als hij echt niet erop gaat is het 10 minuten naar huis lopen is over de dijk waar geen auto's mogen komen.
Mijn stalgenoot die al langer in de paarden zit vind dat het paard duidelijkheid moet krijgen en dus niet elke keer weer in en uitgeladen moet worden op vreemd terrein omdat vreemd terrein al enige spanning kan mee brengen.

Het thuis oefenen met trailer laden gebeurde in de paddock. Maar het is op verschillende tijdstippen geoefend, zowel in de ochtend als in de avond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:11

Als jij geen vertrouwen hebt in deze trailer (althans voor dít 'probleem') moet je het niet doen. Simpel zat. En ik denk eigenlijk ook wel dat dit niet de juiste persoon is hiervoor.
Ten tweede zal Gentle hier geen additioneel trailerprobleem van hebben gekregen. Om associatief te leren heb je (veel) herhaling nodig, en dat is er niet. Paarden laden zelfs na trailerongelukken ook in vrijwel alle gevallen meteen weer in een andere trailer. Zo snel heeft een paard geen trauma.

Baasjes daarentegen... :+

Zolang je zelf in staat bent dit als incident te zien en je niet anders te gedragen is de kans zeer groot dat er niets aan de hand is en dat-ie niet slechter laadt dan hiervoor. Maar je moet zélf dat onbewuste uit kunnen zetten!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 20:25

En dat vind ik dus heel moeilijk! Want de trainer praat alsof ik een tikkende tijdbom van een paard heb en niet mijn verantwoording neem als ik niet op zijn aanbod inga. Ik heb weinig ervaring met jonge paarden en ik heb dus ook geen idee of dit mug-olifant verhaal is of dat het wel mee zal vallen.

Maar laat voorop staan dat ik het wel heel belangrijk vind dat een paard zonder gedoe de trailer op en af kan.

De trailer zelf is gewoon oerdegelijk en zeer stevig (Iforwilliams), steviger ga ik ze denk ik niet vinden :+ .
Mijn stalgenoot, hoefsmid en vrienden zeggen gewoon zelf aan de slag met laden (en nu de zomervakantie er aan komt is daar veel meer ruimte/tijd voor) en vooral kilometers maken in de zin van veel herhalen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:28

Ik zou héél hard weglopen van een trainer die jou onder druk zet op deze manier. Want als-ie zo met mensen omgaat, vermoed ik zomaar dat-ie dat óók met paarden doet.
Ik zou als ik jou was eens bij Annemarie van der Toorn gaan buurten (of bij Equilogica eigenlijk, die heeft het van Annemarie overgenomen qua trailerladen ed), daar zit je lekker dichtbij. Of eens een cursus doen bij Annemarie zelf, want cursussen doet ze wel nog.
Jouw paard is geen probleempaard, dat wordt je aangepraat. Jouw paard is onervaren, vrij lang hengst geweest en heeft nog wat praatjes/mist nog wat opvoeding, maar het is geen probleempaard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:30

Ik zou het lekker zelf blijven doen.
Je had een werkende methode en daar zou ik mooi bij blijven.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:33

Misschien verliep een deel van de rit op weg naar het terrein wat ruwer waardoor het paard gewoon tijdelijk niet wilde dat de stang erachter ging. Hoe vaak heb je van tevoren al een stukje met je paard in de trailer gereden? Was het laatste stuk meer bochten of hobbeliger op weg naar het terrein?

Ik zou ook niet meteen bang zijn dat het paard dit gedrag al heeft aangeleerd.
Wat betreft de trainer. Naar wat ik lees over hoe de trainer het paard voorsteld, zou ik hem niet meer in de buurt van mijn paard laten komen. Die mens is of je onder druk aan het zetten of weet veel te weinig van paarden om een paard van een ander te trainen.

Natuurlijk is het belangrijk om dit goed te doen, maar als jou methode werkt, gebruik die dan. Of zoek een trainer met meer ervaring op dit gebied.

Nog een extra tip: Als je een hooinet gebruikt, leg dat dan op de grond. Hang het zeker niet omhoog aangezien dat negatieve invloed heeft op het lichaam van het paard en op stootgevaar tijdens het rijden met de trailer.
Laatst bijgewerkt door jensvl op 26-06-16 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:35

Maar waarom niet een andere trainer laten komen?
Die kan jouw onzekerheid wegnemen door je de juiste handvaten te geven. Als het niet nodig is ben je met een training klaar en als het wel nodig is ben je in ieder geval niet zelf gaan aanmodderen.

Je mag me altijd een berichtje sturen voor meer informatie.

Ik zie trouwens dat ik bij jou in de klas heb gezeten op de basisschool, grappig!

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:35

Kan het zijn dat de eerste keren dat je de balk erachter deed deze niet tegen zijn kont aankwam? En nu misschien wel? Misschien een idee om met grondwerk te oefenen met dingen achter hem, bijvoorbeeld touw achter zijn achterhand etc. Misschien heb je dit zelfs al gedaan?

Ik zou persoonlijk ook een trainer zoeken met meer ervaring, als deze niet echt een idee heeft wat er gebeurde. Dat geïrriteerd van de oefening geloof ik niet.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:38

Ben het eens met silversomali. Zowel wat de oefening van het touw achter de achterhand betreft als met wat er gezegd werd over het geïrriteerd geraken van de oefening.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:39

jensvl schreef:
Nog een extra tip: Als je een hooinet gebruikt, leg dat dan op de grond.

Hooinet op de grond? Daar kan ten eerste een paard in de trailer niet bij, omdat-ie vast staat en ten tweede wél met z'n hoeven in blijven hangen. Lijkt me geen goed idee.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:00

Daar vanuit vast wel een constructie voor te maken. Een het is net de bedoeling dat het paard niet zo strak staat dat hij niet met zijn neus bij de grond kan. Dit zorgt ervoor dat het paard minder goed evenwicht kan bewaren. Op Facebook gaat er momenteel een filmpje rond dat het belang daarvan laat inzien. Ik denk dat in dat filmpje het wel wat overdreven wordt en dat ze gewoon op het moment dat het paard strakker staat ook bruter gereden hebben, maar het is niet meer dan logisch dat als je het hoofd te weinig bewegingsruimte geeft (het evenwichtsorgaan van het paard), het paard van meer moeite heeft met het bewaren van het evenwicht.
Zonder hooinet op de grond is sowieso beter.
Van veel eten met het hoofd hoog ontstaan sneller wolfskiezen, lopen eventuele slijmen niet naar buiten maar naar binnen en is slikken minder eenvoudig.
Als het dus kan naar veiligheid toe zou ik dat zeker op de grond doen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 21:06

Desensibilisatie zijn we al een heel eind mee. Hij is over het algemeen niet bang voor objecten of aanrakingen. Hij reageert wel angstig op vliegenspray en hij vind de wasplaats nog spannend. Maar wil wel extra gaan oefenen met een buisvormig object na wat er gebeurt is.

Ik ga eens verder lezen naar die Equilogica!

Hooinet in de trailer is zo bevestigd dat hij niet kan zwaaien bij remmen of bochten en paard op iets hoger dan boeghoogte kan eten.

De eerste trailerritjes waren niet zijn beste helaas. Van verkopende partij naar kliniek voor castratie en daarna naar huis. Groen paard dat met vreemde mensen mee moest en al niet in de buurt van de klep wilde komen. Daarna heel veel geoefend met opladen op eigen locatie. Dat ging uiteindelijk wel okee. Toen hij naar de tandarts moest bij de kliniek wilde hij daarna niet meer mee naar huis ( uiteindelijk via een sluis van schutting rustig kunnen laden). Toen hebben we ook besloten dat we niet op zo'n manier willen laden en dat we dus dat thuis nog meer moeten oefenen en ook op vreemd terrein. Maar omdat hij thuis ook soms heel brutaal was wilde we dat eerst meer onder controle hebben voordat we naar ander terrein zouden gaan. Daarom zijn we begonnen met grondwerk waar ook het kopje trailerladen dus aan bod kwam.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 21:07

jensvl schreef:
Daar vanuit vast wel een constructie voor te maken. Een het is net de bedoeling dat het paard niet zo strak staat dat hij niet met zijn neus bij de grond kan. Dit zorgt ervoor dat het paard minder goed evenwicht kan bewaren. Op Facebook gaat er momenteel een filmpje rond dat het belang daarvan laat inzien. Ik denk dat in dat filmpje het wel wat overdreven wordt en dat ze gewoon op het moment dat het paard strakker staat ook bruter gereden hebben, maar het is niet meer dan logisch dat als je het hoofd te weinig bewegingsruimte geeft (het evenwichtsorgaan van het paard), het paard van meer moeite heeft met het bewaren van het evenwicht.
Van veel eten met het hoofd hoog ontstaan sneller wolfskiezen, lopen eventuele slijmen niet naar buiten maar naar binnen en is slikken minder eenvoudig.

Heb je toevallig een link van dat filmpje?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:13

Ik krijg ook het gevoel dat de trainer je een beetje angst probeert aan te praten eigenlijk. Het paard is jong, dan gaan de dingen weleens niet volgens het boekje. Dat ze eens door krijgen dat ze er nog af kunnen als de stang niet vast zit of gewoon een keer ergens van schrikken en er achteruit afvliegen, is naar mijn mening helemaal geen uitzondering, niet bijzonder en ook niet iets om je direct druk over te maken. Zolang het niet herhaaldelijk gebeurt is er geen enkele reden dat het paard met wat meer ervaring niet gewoon een makkelijk en fijn te laden paard zal worden. Paarden geven met beleren ook weleens de 2e/3e/4e keer een goede rodeo weg, dat zegt helemaal niets over de betrouwbaarheid en het gedrag tijdens het rijden later.

Ik zou vooral je gevoel volgen. Heb je er zelf geen vertrouwen (meer) in dan is er helemaal niets mis mee om hulp te vragen, zolang dat maar is van iemand waar jij je ook prettig bij voelt. Anderzijds, als wat je voorheen deed gewoon werkte en het lukt je om deze gebeurtenis los te laten en neutraal met je paard aan het werk te gaan, ben je misschien uitstekend in staat het gewoon verder op te pakken. Je klinkt verstandig en als iemand die haar grenzen kent dus ik zou niet te bang zijn dat jij er iets verkeerd aan doet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:23

Het probleem had je toch al opgelost? Dus waarom moest hij er nog mee klooien? Misschien probeert ie op deze manier wel aan jullie te verdienen.. Ik zou gewoon weer zelf aan de slag gaan. En dan eerst met leren dat die stang tegen z'n kont aan kan zonder trailer en dan langzaam opbouwen naar de trailer toe.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:25

Interessant, de trainer lijkt een probleem te hebben veroorzaakt en biedt vervolgens aan tegen gereduceerd tarief het probleem te verhelpen. Iets met WC-eend...

Ik zou adviseren thuis eerst weer eens rustig te oefenen, eventueel onder toeziend oog van de stalgenoot die er zo te lezen iets van af weet, en als dat niet lukt, een ervaren - andere - trainer in te schakelen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:35

miss_lizje schreef:
jensvl schreef:

Heb je toevallig een link van dat filmpje?

Ik ga eens kijken of ik het terug kan vinden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:37

daar je er zelf niet bij was en de trainer ook geen antwoord kan geven,denk ik dat de reden van deze paniek reactie altijd een vraag zal blijven.

dat hij rustig uit de trailer kwam,is volgens mij gewoon wel een goed teken.

ik zou het ook verder zelf opnemen hoor.
indien je na een tijdje problemen ervaart,kan je er nog altijd hulp bij vragen,maar trailerladen gaat vaak gewoon samen met tijd en geduld.
als je dat hebt,dan gewoon zelf proberen,je kan er allesinds niets mee verkeerd doen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:39

Als jij de trainer niet voor de volle 100% vertrouwt hierin, NIET doen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:43

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:00

O wat vervelend miss_lizje

Gewoon zelf aan de slag of even San (hier op Bokt) een pb doen. Zij heeft de opleiding bij 2moons gedaan.
Ik heb Kid zelf leren trailerladen en ik ben het met ibbel eens, zo snel heeft een paard geen trauma, je moet alleen even goede handvaten hebben waarmee je aan de slag kunt.

Trailerladen heb ik geleerd door het op te delen in heel veel verschillende stappen.
het is wel een heul lang verhaal om dat hier allemaal op te schrijven maar ik wil het je wel vertellen moet je me even een pb doen.

Kid laadt zelf, ze loopt er zelf in en uit. ik ben daar ongeveer 2 weken mee bezig geweest ieder dag een kwartiertje, en ik herhaal nog regelmatig zonder dat ik op pad ga.
Het voordeel van een paard alleen kunnen laden en er zelf in laten lopen is dat je zeker weet dat ze het zelf "kiezen" ze lopen er zelf op ipv achter je aan.

Laat je niks aanpraten hoor, je hebt gewoon even handvatten nodig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 22:05

Het meermalen erin en eruit zou niet moeten zorgen voor frustratie bij een paard. Echter als paard geestelijk moe wordt en dat is met jonge paarden al redelijk snel dan moet je gewoon een pauze inlassen.

Had die trainer geen optie genoemd om met een hindernisbalk achter je paard te oefenen? Dan kun je ze leren wat een achterstang is op een veilige manier

Grondwerk is altijd prima voor de gehoorzaamheid en om je paard te kunnen plaatsen waar je wilt. Werkt in je voordeel met trailerladen.