Pony schopt andere pony's

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovemyponys5

Pony schopt andere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 06:25

Hoi,
Ik heb een probleem. Ik heb in mijn wei 4 Shetlanders Rn een haflo Arabier. Ze staan nu al zon 3jaar samen. Al mijn pony's hebben een gigantisch verleden. Denk aan zwaar verwaarloosd en mishandeld.nu is er 1 shetje die zich nu na drie jaar pas egt op haar gemak gaat voelen. Ze komt nu pas bij je en laat zich aaien en is absoluut niet bang meer. Heel fijn natuurlijk maar ze begint de wei nu egt als van haar te zien. Waar zij loopt kunnen maar beter geen andere pony's in de buurt zijn want ze schopt zonder te waarschuwen gelijk gemeen van zich af. Hooi dag leg ik altijd op 3 verschillende plekken en wat doet ze... De hele Tijd heen en weer rennen om de andere te schoppen want niemand mag eten alleen zij. Nu is het zo dat ik een shetje heb staan genaamd Lucky en hij is zoo verwaarloosd geweest dat hij lichamelijk geen pijn heeft maar ook niet helemaal goed is. Nu heeft die shet hem dus geschopt. En BAM arme Lucky helemaal kreupel. Gelijk da erbij die bevistigde dat hij gigantisch veel pijn aan zijn schouder heeft door wen trap van een pony.
Ik vind dit zo jammer. Al mijn pony's kunnen zo lief met elkaar ze kunnen samen uit 1 voerbak eten als het moet. Allemaal behalve 1 shetje.
Heeft iemand een idee om hier mee omtegaan? Voor er meer ongelukken gebeuren. Apart zetten is geen optie daar is geen ruimte voor

Jessix

Re: Pony schopt andere pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 06:51

Als het echt niet gaat zul je een andere plek moet zoeken voor je shetlander. Een keer verkeerd trappen kan natuurlijk altijd gebeuren in een kudde, maar ze moet niet bewust gaan jagen en opzettelijk verwonden. Als dat laatste aan de hand is dan kun je weinig anders dan haar uit de groep halen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 07:13

Even hoor "egt" schrijf je als echt.
Leer dat alsjeblieft, dat kan je later helpen als je bijvb een belangrijke brief / email moet schrijven.

Ontopic ik zou het ene shetlandertje apart van de kudde zetten met een draadje ertussen of verkopen. Ernstige gewonden heeft niemand wat aan en dat jaag gedrag is ook niet grappig.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 26-06-16 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ponygeluk11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 07:35

Je zou een dierentolk kunnen raadplegen. Misschien helpt dat wel. :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 07:54

Leg eens op vijf plekken hooi neer.

Altijd meer bergjes maken dan dat er pony's zijn, nooit minder!

Hopelijk scheelt dat.
En beterschap voor Lucky!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 07:56

Ik sluit me aan bij Shirley, met als extra tip om de hoopjes hooi ver uit elkaar te leggen. Mijn merrie vertoonde ooit hetzelfde gedrag, maar als het hooi ver genoeg uit elkaar lag, voelde zij zich niet 'bedreigd' dat iemand haar hooi kwam afpakken en hoefde ze dus ook de rest niet weg te jagen.

Overigens ook zorgen dat er ruim voldoende hooi is. Als je de volgende keer gaat voeren, moet er nog wat hooi over zijn.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:00

Inderdaad, meer plekken met hooi, en hoe groot is de wei? Misschien tijdelijk een draadje ertussen doen zodat ze niet meer kan jagen. Maar wellicht is het beter om toch ook op zoek te gaan naar een ander plekje. Blijkbaar is de ruimte toch onvoldoende groot.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 08:26

De wei is zeker wel groot zat en het hooi zet ik ook heel ver uit elkaar. En ze krijgen genoeg als ik weer ga voeren is het nog niet op. Maar ze doet het ook gewoon zo. Als er een pony gewoon staat te rusten wil ze er nog wel eens een sprintte naar toe trekken en dan gelijk weer schoppen.
Over een ander plekje voor haar te zoeken heb ik ook al aan gedacht. En ik denk dat dat ook wel de oplossing is. Ze schopt vaak zonder reden. Staat ze heel lief te kriebelen en dan heeft ze er genoeg van en hup zonder waarschuwen geeft ze een schop. Maar als ik haar weg doe zit ik wel met het probleem dat 1 van mijn shetjes best wel gehecht is aan haar ondanks haar gedrag

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 08:32

Ineke2 schreef:
Even hoor "egt" schrijf je als echt.
Leer dat alsjeblieft, dat kan je later helpen als je bijvb een belangrijke brief / email moet schrijven.

Ontopic ik zou het ene shetlandertje apart van de kudde zetten met een draadje ertussen of verkopen. Ernstige gewonden heeft niemand wat aan en dat jaag gedrag is ook niet grappig.

Ik weet hoe je het schrijft maar als ik via mijn mobiel een beetje snel typ schrijf ik het automatisch verkeerd omdat ik er niet over nadenk maar ik snap je punt

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 08:33

Jessix schreef:
Als het echt niet gaat zul je een andere plek moet zoeken voor je shetlander. Een keer verkeerd trappen kan natuurlijk altijd gebeuren in een kudde, maar ze moet niet bewust gaan jagen en opzettelijk verwonden. Als dat laatste aan de hand is dan kun je weinig anders dan haar uit de groep halen.

Het is helaas egt dat laatste

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:34

Ik sluit me aan bij Ineke2 over je taaldingetje: egt is echt...

Inzake pony, kun je niet met een paar prikpaaltjes en een draadje een stukje voor haar afzetten. Hoef je verder geen drastische maatregelen te nemen.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 08:37

Shalimar schreef:
Ik sluit me aan bij Ineke2 over je taaldingetje: egt is echt...

Inzake pony, kun je niet met een paar prikpaaltjes en een draadje een stukje voor haar afzetten. Hoef je verder geen drastische maatregelen te nemen.

Ik kan haar niet apart zetten. Want ik heb nog een pony lopen genaamd Kelly. Kelly heeft astma en als ze apart staan ookal kunnen ze wel snuffelen met elkaar. Dan gaan ze als een dolle rond rennen wat voor Kelly egt niet goed is. En op dat moment kent Kelly haar grenzen niet en dat gaat fout. Het werkt alleen als ik de pony waar het over gaat helemaal apart zet dus dat ze elkaar niet kunnen zien of horen. Maar die ruimte heb ik niet

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:34

En eventueel de twee merries samen apart zetten?
Is dat geen optie dan?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:42

Ik vind het vreemd dat dit gedrag nu pas begint. Gezien ze al een behoorlijke tijd samen lopen..

Ik heb hier iets soort gelijks meegemaakt. Mijn fries was dikke maatjes met zijn arabieren vriendje. Ging perfect samen. Afgelopen winter begon de arabier opeens te jagen en te trappen. Mijn fries had geen moment rust meer en ik snapte er niks van.

Tot de arabier een flinke koliek aanval kreeg. Mest onderzoek laten doen en toen bleek dat het arme dier vol zat met lintworm. Beide paarden ontwormt en 2 dagen later waren het weer dikke maatjes. Nooit meer problemen gehad. Sluit zoiets dus ook niet uit TS.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 09:44

Shirley schreef:
Is dat geen optie dan?

Het is lastig. Ik sta bij een boer daar huur ik de wei. En daarbij schopt de pony haar maatje ook regelmatig. Dus tja dan zou ik moeten overleggen of ze apart kunnen. is er niet een manier om haar te leren dat ze moet delen en haar te leren kalm te blijven?

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 09:47

tessa_brian schreef:
Ik vind het vreemd dat dit gedrag nu pas begint. Gezien ze al een behoorlijke tijd samen lopen..

Ik heb hier iets soort gelijks meegemaakt. Mijn fries was dikke maatjes met zijn arabieren vriendje. Ging perfect samen. Afgelopen winter begon de arabier opeens te jagen en te trappen. Mijn fries had geen moment rust meer en ik snapte er niks van.

Tot de arabier een flinke koliek aanval kreeg. Mest onderzoek laten doen en toen bleek dat het arme dier vol zat met lintworm. Beide paarden ontwormt en 2 dagen later waren het weer dikke maatjes. Nooit meer problemen gehad. Sluit zoiets dus ook niet uit TS.

Al uitgesloten ik heb gelijk de da laten kijken of ze niet ergens last van had. Maar het is niet heel gek dat het nu pas begint. Zoals ik zei hebben ze allemaal een flink verleden. En deze pony heb ik zelf eerlijk gezegd niet egt een klik mee. Nou heb ik een vriendin die regelmatig mee gaat, en zij heeft een hele goede klik met de pony. Nu mijn vriendin veel met kaily de pony doet begint ze eindelijk zelfvertrouwen te krijgen. En nu voelt ze zich dus zo fijn en sterk dat ze alles als van haar gaat zien.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:48

Lovemyponys5 schreef:
Shirley schreef:
Is dat geen optie dan?

Het is lastig. Ik sta bij een boer daar huur ik de wei. En daarbij schopt de pony haar maatje ook regelmatig. Dus tja dan zou ik moeten overleggen of ze apart kunnen. is er niet een manier om haar te leren dat ze moet delen en haar te leren kalm te blijven?

Nee, dat kunnen ze helaas alleen onderling oplossen.
Je kunt er immers geen 24 uur per dag naast blijven staan -O-

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 09:50

Nee dat is waar, alleen helaas laten de andere pony's allemaal heel simpel over zich heen lopen er is er niet een die van zich af bijt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:37

Mijn merrie deed het dus ook. Zij heeft in het verleden niet altijd voldoende te eten gehad en dus echt honger gekend. Zal me niks verbazen als ze vroeger een maagzweer heeft gehad. Ze was toen nog niet van mij. Inmiddels krijgt ze onbeperkt hooi; het heeft even geduurd voordat ze doorhad dat er echt altijd te eten was (en ook op meerdere plekken). Inmiddels is het gedrag zo goed als verdwenen. Heel af en toe vergist ze zich nog even.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:42

Als ik jou was............direct apart zetten, hoe dan ook.

Dan zorg je er maar voor dat het wel kan.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 11:46

Ragdollcat schreef:
Als ik jou was............direct apart zetten, hoe dan ook.

Dan zorg je er maar voor dat het wel kan.

Oke... Wat niet kan kan niet he... Wat ik eerder al uitgelegd heb vanwege een pony met astma die zichzelf dan kapot rent. Ik denk dat voor mij de oplossing is om een ander huisje te gaan zoeken helaas

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 11:49

Ik heb besloten om voor kaily een ander huisje te gaan zoeken. Ivm mijn andere pony's. Dit is best een heel moeilijk besluit maar het kan zo niet langer. Heel misschien wil mijn vriendin haar overnemen, ze gaat dit thuis overleggen en dan hoor ik morgen of ze haar kan overnemen of niet. En anders is het zoeken naar een goed tehuis voor haar

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:49

ik denk dat dat de beste oplossing is, gezien wat ik van je lees. Ergens gaat er iets niet goed waardoor zij steeds onverwacht uithaalt naar de anderen.
Sneu, maar wat niet gaat dat gaat niet. Je wilt niet de andere pony's geblesseerd hebben of steeds daarover in angst te moeten zitten. Hopelijk wil je vriendin haar overnemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:03

Lovemyponys5 schreef:
Ik heb besloten om voor kaily een ander huisje te gaan zoeken. Ivm mijn andere pony's. Dit is best een heel moeilijk besluit maar het kan zo niet langer. Heel misschien wil mijn vriendin haar overnemen, ze gaat dit thuis overleggen en dan hoor ik morgen of ze haar kan overnemen of niet. En anders is het zoeken naar een goed tehuis voor haar

Dat is nog beter, hoe dan ook ff apart zetten, het is niet anders he en ondertussen een nieuw baasje voor zoeken.

Want je bent ook verantwoordelijk voor het welzijn van andere ponys, dus je hebt goed gehandeld.

Sterkte.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 15:30

Iemand eventueel nog tips voor het uitelkaar halen van de shet wn de andere shet met astma? Want de shet met astma wil nig wel keihard gaan rondrennen als kaily de shet waar het over gaat. Uit de buurt is? Hoe kan ik het zo fijn mogelijk voor ze maken?