Morgen organiseer ik - samen met de club natuurlijk - een wedstrijd. Deze is niet officieel verder. We rijden KNHS-proeven (met een erkend jurylid) en we houden een springronde.
Nu is het zo dat de afgelopen week (na de sluitingsdatum van het inschrijven) echt héél véél afmeldingen zijn binnengekomen. Zelfs vandaag, de dag van te voren, nog drie! Zo ontstaan er dus hele grote gaten in het programma en iedere keer weer kan die startlijst weer worden aangepast.
Nu heeft een enkeling wel een goede reden, maar reacties als 'Ja, mijn paard loopt niet goed, daarom wil ik mezelf graag afmelden' en 'Ik heb toch geen tijd' gaan er bij mij absoluut niet in. Ik ben er zelfs enorm pissig over. Vandaar dat ik even hier een topic aanmaak.
Ik weet dat het bij reguliere KNHS-wedstrijden gebruikelijk/de standaard is om gewoon een factuur te sturen als mensen dit soort irritante, misselijkmakende grapjes proberen uit te halen met een organisatie. Nu ben ik dat van plan om ook te gaan doen. De vraag is alleen: kan dat? Ik heb verder niet vermeld bij de uitnodiging dat er dergelijke kosten in rekening zouden worden gebracht als men zich af zou melden zo kort van tevoren.
Nu is dat ook niet het geval bij elke officiële (KNHS-)wedstrijd natuurlijk. Althans, ik heb het zelf ook een keer meegemaakt toen ik door ziekte niet meer mee kon doen. Natuurlijk wel netjes betaald, want zo hoort het ook, ben ik van mening dan. Punt is wel dat we maar een kleine vereniging zijn (+/- 40 leden) en we écht goede evenementen proberen weg te zetten waar veel publiek op af komt. Ik wil dit publiek natuurlijk ook niet kwijt raken, want daar zijn we ook - deels - van afhankelijk.
Echter is het natuurlijk wel slim om een statement te maken voor de volgende keer. Anders blijven we achter de feiten aanlopen en gaat dit nog een keer gebeuren. Dat kan natuurlijk niet, we moeten wel serieus genomen worden ookal is het geen officiële wedstrijd: men schrijft zichzelf in, dat is een eigen keuze. Men moet ook de gevolgen - lijkt mij - moeten kunnen dragen in dit soort situaties.
Concreet: ik vind het een groot dilemma. Wat is volgens jullie nou wijsheid in deze?
Alvast bedankt voor alle hulp en adviezen!
Nog een prettige dag verder!
Groetjes, Henk