Pensionstal opstarten zonder eigen kapitaal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Pensionstal opstarten zonder eigen kapitaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 08:58

Onze pensionstal staat te koop. Uiteraard hoort daar een aardig prijskaartje bij.

De discussie op stal is nu als volgt

Waarom zou iemand een stal overkopen en pension beginnen/voortzetten. Met de huidige economie is er geen bank die iemand gaat financieren zonder een flinke smak eigen kapitaal.
Als je dan toch al veel eigen geld hebt, waarom zou je dan een stal vol (lastige :+) pensionklanten willen hebben. Waarvan ook gezegd wordt dat het amper rendabel te krijgen is tegenwoordig.

Wat ik mij dus afvraag

Is het in theorie mogelijk om een pensionstal te starten zonder (veel) eigen kapitaal?

En is het waar dat een pensionstal niet rendabel te krijgen is als je naast pension geen extra activiteiten hebt zoals handel of fokkerij.

Ik heb geen ambitie om naar de bank te stappen met een goed verhaal maar wel benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben :)

Amaris

Re: Pensionstal opstarten zonder eigen kapitaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:01

Mijn oude pensionstal staat ook te koop, en ik heb me dezelfde vraag gesteld.

Dus ik ben heel benieuwd naar reakties in het topic.

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:06

om hoeveel stallen gaat het dan en de vraagprijs voor het hele spul en wat rekent men als pensionprijs zijn bij wel eerst de vragen die in mij opkomen om er iets over te kunnen zeggen...

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:09

Of het rendabel te krijgen is ligt aan een hoop factoren zoals de locatie, de voorzieningen, de hoeveelheid stallen en het huidige stalprijs. Daarnaast moet de gemeente ook nog meewerken met vergunningen. Reken er maar op dat het vanaf 30 paarden, waar je heel efficiënt werkt, een beetje rendabel te krijgen is. Daaronder is het vooral een hoop liefhebberij en hobby. En wat je zegt: je moet het ook zeker willen. Je privacy is weg, je bent altijd aan het werk, dat kan en wil niet iedereen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 09:09

Yadano78 schreef:
om hoeveel stallen gaat het dan en de vraagprijs voor het hele spul en wat rekent men als pensionprijs zijn bij wel eerst de vragen die in mij opkomen om er iets over te kunnen zeggen...

De vraagprijs staat op aanvraag. Maar goed dat moet gezien de grondprijs hier toch wel ruim boven een miljoen liggen.

Uit mijn hoofd 40 boxen die nu 320 euro pm opleveren volpension. Het is wel een luxe accomodatie. De meest luxe in een omtrek van 30 km hier. Er zit ook weide bij.
Laatst bijgewerkt door Abercrombie op 16-06-16 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:10

Wij hebben alles onlangs wel uitgezocht en berekend. Maar het kan allemaal maar net uit.
Of je moet absurt hoog gaan zitten met stalgeld. En voor sommige regio's is dat gewoon niet haalbaar.

Maar om daarvoor een hypotheek te krijgen incl een flink berg eigen geld is al moeilijk.
Als eerste moet je al een heel goed ondernemersplan kunnen overleggen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:10

Denk dat het geheel afhankelijk is van je eigen begin situatie of het mogelijk is. Woon je al op een locatie waar het mogelijk is om daar met weinig geld uitbreidingen te kunnen doen zodat het een pensionstal kan gaan worden of moet je van nul af aan gaan beginnen en de locatie gaan kopen/huren?
In het laatste geval zal je met een goed bedrijfsplan moeten gaan komen als je zoiets wilt gaan kopen en toch naar een bank moeten gaan.

Voor mijzelf zou ik niet zo willen beginnen, dat je geen spaarpot/buffer achter de hand hebt om de eerste investeringen te kunnen doen. Dat je na de aanschaf van brok/hooi/bodembedekking al door je centen heen bent in het ergste geval en dat je dan maar moet kijken hoe je een buffer op kunt gaan bouwen voor eventuele tegenslagen. Om rekeningen zoals de vereiste verzekeringen te kunnen betalen en alle andere facturen.
Het duurt tenslotte toch even voordat je weer wat hebt opgebouwd, een overname van een bestaand iets gaat niet altijd even makkelijk, er zullen altijd bestaande pensionklanten vertrekken en dat gat moet je maar weer snel zien op te vullen.
Plus ik vraag me ook altijd af waarom verkoop je als eigenaar iets als je het niet hoeft te laten voor bijvoorbeeld lichamelijke ongemakken? Als iets goed loopt en je kunt er een boterham uithalen?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 09:11

Precies kiki

En dan denk ik dus. Waarom zou je als je al zoveel eigen geld inlegt 24/7 willen werken. Zoveel privacy inleveren om er vervolgens weinig winst uit te halen?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 09:13

Goed punt Meggiemeg.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:14

Het probleem is vaak dat je de problemen van een ander eerst op moet lossen voordat je echt je eigen bedrijf kunt gaan draaien.

Neem bijvoorbeeld de afmetingen van boxen. Het minimale per paad gaat steeds groter worden. Voldoe je daar niet aan dat ben je bij bijvoorbeeld de fnrs niet welkom.

Andere problemen kunnen met klanten, leveranciers, personeel of de bank zijn.

Zijn er geen problemen, dan is het nog de vraag of het bedrijf lekker loopt, met welke gedachte is de stal opgebouwd, is er genoeg ruimte voor de paarden..

Kun je dan je eigen idee kwijt op de bewuste stal? Moet je de indeling omgooien, wil je een hit actief stal ipv alles in boxen etc

Ik denk dat er heel veel afhankelijk is van de kopende en verkopende partij, van de stal zelf en daarnaast de eventuele klanten die je overneemt.

Dus eigenlijk is elke situatie anders en is er geen simpel antwoord te geven

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:17

In ons geval was het wel rendabel. Maar dat was mede doordat er op het terrein 2 huizen stonden en er ook een BB aanwezig was, en daarbij alles er al was aan stallen, bak, weide.
Prijs was in dit geval geen al te hoge prijs.

Maar zelfs met bijna een kwart inbreng eigen geld, goed ondernemersplan, verhuur van het 2e huis (konden eventueel een contract overleggen), pensionklanten.
Dan nog is het lastig om het rond te krijgen.
Helaas voor ons was er net iemand sneller met de koop voordat wij groen licht kregen voor de hypotheek.

Maar er komt zoveel meer bij kijken aan kosten waar je ook rekening mee moet houden, en alles bij elkaar lopen de kosten hard op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:19

Yadano78 schreef:

Precies. Het is in de basis een simpel rekensommetje van kosten en baten.

Het is in dit soort gevallen ook niet meer dan normaal dat je inzage krijgt in de boekhouding om te zien hoe de financiele huishouding in elkaar zit. Zonder die gegevens wordt het een heel stukje lastiger om geld te krijgen van de bank.

Heel plat door de bocht kost een paard stallen ongeveer 80 euro per maand (hooi, stro, hardvoer, water) De rest van de pensionprijs is voor de gebouwen, onderhoud, salaris en al die andere kosten die erbij komen kijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:19

40 stallen, volpension, daar moet je dus al met z'n tweeen zijn om het werk te kunnen doen. 40 x 320 = dik 12000 euro, onkosten er af en het geld voor je eigen onderhoud. Hoeveel blijft er over?? Hypotheek van 1 miljoen betekend ongeveer 3500 maandelijkse lasten, waarbij er nog wel belasting verrekend moet worden. Dus conclusie, zonder eigen geld is het knetterhard werken tegen minimale inkomsten en je houd zeker niet over.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:28

Klopt Bigone.
En naast de kosten voor hooi, stro, voer en werkzaamheden die je ervan hebt, heb je ook nog de andere kosten van
Elektra, water, onderhoud (weide, paddock, rijbak,stallen,etc) mestafvoer, verzekeringen etc.
En dan nog de kosten van het laten doen van de boekhouding, btw etc. Loopt allemaal veel erg op

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:34

Het kan enkel op 1 manier;

Een zeer solide ondernemingsplan waarbij de opbrengsten niet enkel uit de boxen/pension klanten hoeven te komen. Bijvoorbeeld instructie die zichzelf al bewezen heeft op redelijk niveau met een vast inkomen per maand. Vaste clinics waar vraag naar is maar nog geen aanbod... etc etc. Je hebt echt een volledig en aanvullend concept nodig mocht je überhaupt iets voor elkaar krijgen

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:44

bigone schreef:
40 stallen, volpension, daar moet je dus al met z'n tweeen zijn om het werk te kunnen doen. 40 x 320 = dik 12000 euro, onkosten er af en het geld voor je eigen onderhoud. Hoeveel blijft er over?? Hypotheek van 1 miljoen betekend ongeveer 3500 maandelijkse lasten, waarbij er nog wel belasting verrekend moet worden. Dus conclusie, zonder eigen geld is het knetterhard werken tegen minimale inkomsten en je houd zeker niet over.

De rente is historisch laag, maar dan nog..........

Bruto omzet €12000,-
hypotheek €3500,-
inkoop hooi, stro , brok €3200,-
onderhoud materiaal, trekker, omrastering, onderhoud perceel, bakbodem, stallen etc €500,-
OZB, verzekeringen, gemeentelijke belastingen, afvalstoffen etc. €500,-
gas licht water €400,-
accountant €300,-
onvoorzien €500,-

Dan blijft er bruto iets meer dan €3000,- over en daar gaat een flinke slok belasting vanaf. Van dat geld moet je je eigen ziektekosten afdragen, pensioenpremie reserveren, arbeidsongeschiktheidsverzekering regelen. Dan blijft er een minimum loon over. Met het verschil dat jij met je pensionstal wel 7 dagen in de week van 7.00 tot 22.00 uur bezig bent met je bedrijf.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:45

kiki1976 schreef:
Klopt Bigone.
En naast de kosten voor hooi, stro, voer en werkzaamheden die je ervan hebt, heb je ook nog de andere kosten van
Elektra, water, onderhoud (weide, paddock, rijbak,stallen,etc) mestafvoer, verzekeringen etc.
En dan nog de kosten van het laten doen van de boekhouding, btw etc. Loopt allemaal veel erg op

Als je dat allemaal aftrekt van die 12000,- inkomsten dan houdt je de man minimumloon over. Je moet er dus inderdaad dingen naast doen zoals handel of goede! fokkerij.

Zoiets is alleen rendabel te maken als je focus ligt op geld verdienen en je al je activiteiten in dat kader zet. Je moet ondernemer zijn, dan kan je met elk product geld verdienen.
Laat dat nu net zijn wat de meeste paardenliefhebbers niet willen of kunnen, die hebben de focus op de paarden liggen, niet bij geld verdienen.

Als je gewoon lekker met paarden bezig wil zijn dan kan je beter zorgen voor een goede baan bij een werkgever en als hobby een paard houden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:47

Interessante discussie.
Dit staat nog steeds op mijn 'droomlijstje'.
Heeft al 2x bijna zover geweest. 1 keer huur en 1 keer koop.
Heb het hele traject ivm vergunningen, financiën,.. dus al meermaals doorlopen.

Zonder eigen startkapitaal kan er helemaal niks. Afhankelijk in welk stelsel (en ook land) de verkoop door gaat zal je altijd eigen inbreng op tafel willen leggen voor de bank nog maar naar je businessplan wil kijken.
Businessplan moet zoals hierboven ook al gezegd wordt bestaan uit meer dan alleen xaantal boxen verhuren = inkomsten.

Bedrag van de kosten loopt enorm op, het wordt al snel een breakeven situatie en dat is uiteraard niet de bedoeling van een onderneming.

Ik denk dat het haalbaar moet zijn, als je de juiste mensen achter je hebt.
Maar zonder een degelijk startkapitaal vraag je om problemen. Want als er iets geen zekerheid biedt dan is het de paardensector.

Bijkomend is het vooral in België een groot probleem om vergunningen te krijgen om dingen aan te passen als niet landbouwer. Denk maar aan een buitenpiste overdekken oid.

Momenteel is dat dus ook mijn plan. Eerst financiële zekerheid opbouwen met een bedrijf in een zeer stabiele sector en dan op latere termijn kijken of ik de gok wil wagen om een droom te realiseren.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:50

Abacab schreef:
bigone schreef:

Bruto omzet €12000,-
hypotheek €3500,-
onderhoud materiaal, trekker, omrastering, onderhoud perceel, bakbodem, stallen etc €500,-
gas licht water €400,-
accountant €300,-
onvoorzien €500,-

Dan blijft er bruto iets meer dan €3000,- over en daar gaat een flinke slok belasting vanaf. Van dat geld moet je je eigen ziektekosten afdragen, pensioenpremie reserveren, arbeidsongeschiktheidsverzekering regelen. Dan blijft er een minimum loon over. Met het verschil dat jij met je pensionstal wel 7 dagen in de week van 7.00 tot 22.00 uur bezig bent met je bedrijf.

Verzekeringen en ozb, gemeentelijke belastingen reken je maar 500,- voor? Lijkt me aan de lage kant. Een accountant komt voor 300,- ook zijn bed niet uit. Een hele eenvoudige jaarrekening laten maken van een eenvoudige eenmanszaak kost je al minstens 500,-, reken maar minstens 1000,-, of bedoel je per maand?
en van 3000,- die je overhoud houdt je nog veel minder dan minimumloon over als je echt pensieonpremie en een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluit.
En dan heb je nog niet meegenomen dat het hier om een berg werk gaat waar je 2 mensen voor nodig hebt. Dus het overgebleven salaris is delen door 2. (Of iemand in dienst nemen en dan houdt je helemaal niks meer over).
Kortom, ik vind jouw berekening nog erg optimistisch.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:10

Waves schreef:
Abacab schreef:

Bruto omzet €12000,-
hypotheek €3500,-
gas licht water €400,-
accountant €300,-
onvoorzien €500,-

Verzekeringen en ozb, gemeentelijke belastingen reken je maar 500,- voor? Lijkt me aan de lage kant. Een accountant komt voor 300,- ook zijn bed niet uit. Een hele eenvoudige jaarrekening laten maken van een eenvoudige eenmanszaak kost je al minstens 500,-, reken maar minstens 1000,-, of bedoel je per maand?
en van 3000,- die je overhoud houdt je nog veel minder dan minimumloon over als je echt pensieonpremie en een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluit.
En dan heb je nog niet meegenomen dat het hier om een berg werk gaat waar je 2 mensen voor nodig hebt. Dus het overgebleven salaris is delen door 2. (Of iemand in dienst nemen en dan houdt je helemaal niks meer over).
Kortom, ik vind jouw berekening nog erg optimistisch.

Als jij elke maand een accountant nodig hebt, doe je toch echt iets zeer grondig verkeerd. Een boekhouder die het voor 3500 euro niet wil doen, die komt zichzelf ook nog wel tegen.
Voorwaarde s natuurlijk wl dat je het zelf aan de voorkant goed regelt.

Let erop dat je maandbedragen en jaarbedragen uit elkaar houdt......

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:14

Die laatste zin van ikke moet je idd wel op letten.
Jaarlijkse bedragen moet je ook gewoon verwerken in de maandelijkse "lasten" om een goed beeld te krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:17

De pensionstal waar ik ooit op heb gestaan is onlangs (onder voorbehoud, dus nog niet definitief) verkocht.
Het heeft 6 jaar (!!!) te koop gestaan en ze zijn uiteindelijk 200.000 euro in prijs gezakt voor het verkocht werd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:17

Het is inderdaad bij niet rendabel te krijgen en een goede boterham te verdienen als er weinig eigen kapitaal in zo een bedrijf zit. Er zijn her en der wel wat bedrijfseconomische kengetallen te vinden waar dat ook uit blijkt. Daarnaast is een financier vinden ook erg lastig, banken lopen er niet heel snel warm voor!

Over de hierboven genoemde omzet moet eerst nog BTW worden afgedragen trouwens!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:29

Boekhouder betaal je al snel € 2500 per jaar voor. maar dit is afhankelijk hoe je het onder andere zelf aanlevert.

Om het even makkelijker te maken omdat er met verschillende btw tarieven gewerkt dient te worden is het handig om even te rekenen met een gemiddelde van 12%

En vergeet niet dat er voor een hypotheek die bedrijfsmatig is er een hogere rente gehanteerd word. Dus de € 3500 aflossing bij een hypotheek van 1 miljoen is aan de lage kant.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:31

Een jaarrekening opstellen is voor een eenmanszaak helemaal niet meer verplicht. Voor jezelf wel handig om een overzicht van de kosten te hebben. Maar daar heb je echt geen AA/RA nodig a 300 euro per uur. :)