Hoogte dressuurlaarzen goed aangemeten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niqui

Hoogte dressuurlaarzen goed aangemeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 10:13

Ik heb net een paar Petrie Padova laarzen voor mijn dochter gekocht. Ze zijn qua hoogte een paar cm onder de knieholte bij haar aangemeten, zodat ze haar benen goed kan buigen. Nu zie ik net de onderstaande foto van hetzelfde model laarzen en het lijkt wel of deze hoger in de knieholte aangemeten zijn. De bovenkant valt als het ware "in" de buiging van de knieholte.

Wat is nu de juiste hoogte? En zakken deze laarzen nog veel in?

Afbeelding

BenaLaars

Re: Hoogte dressuurlaarzen goed aangemeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:16

het is toch een kwestie van smaak en voorkeur denk ik.
persoonlijk vind ik de vouw in de knieholte lelijk en een teken van te hoog aangemeten laarzen. het zit ook niet lekker. Maar daar kan een ander weer anders over denken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:17

De juiste hoogte is zoals het voor je dochter comfortabel rijden is.
Ik heb nooit die extreem hoge laarzen willen hebben, omdat ik dat zeer onprettig vond rijden.
Maar er zijn er ook die ze zo hoog hebben, dat ze het been eigenlijk helemaal niet meer kunnen buigen. Hoe die op hun paard komen, is mij een raadsel. Maar die vinden dat blijkbaar mooier.

Ik zou gaan voor functioneel en dus nog comfortabel knie kunnen buigen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 10:27

Citaat:
Persoonlijk vind ik de vouw in de knieholte lelijk
Ja inderdaad, dat vind ik ook niet zo mooi.

Citaat:
Maar er zijn er ook die ze zo hoog hebben, dat ze het been eigenlijk helemaal niet meer kunnen buigen. Hoe die op hun paard komen, is mij een raadsel. :D
Haha, ja dat zie je soms. Mijn dochter wil ook laarzen die lekker zitten. Maar ze zakken misschien nog wel een stukje bedacht ik me net.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 10-06-16 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:30

Laarzen met een smalle enkel zoals ze tegenwoordig bijna allemaal zijn zakken nauwelijks. De laarzen op de foto zijn te hoog waardoor er een vouw bovenaan komt. Die ruiter in kwestie heeft ook wel flink blauwe knieholtes gehad gok ik zo

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:31

De laarzen zoals op de foto getoond zijn naar mijn mening te lang. Een laars hoort aan de achterkant net onder de knieholte te zitten wanneer ze zijn ingezakt. Bij nieuwe laarzen zullen ze vaak eerst in de knieholte zitten, waardoor het eerst wat ongemakkelijk voelt, maar na een tijdje zullen ze er net onder komen te zitten en dan zit het prettig. De dressuurboog aan de zijkant mag wel best hoog zijn, dan lijken ze optisch wat langer.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:32

Ik geef mensen altijd als advies om laarzen zittend op een stoel aan te meten. De hoek tussen je onderbeen en bovenbeen moet dan ongeveer 90 graden zijn. Dan meet je vanaf de grond tot in de knieholte of net eronder (afhankelijk wat iemand prettig vind).

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:38

Heel eerlijk.. Als ik nieuwe laarzen aankoop, dan moet ik ze goed voelen in knieholte en tegenaan/net op mijn knieschijf zitten. Eerste paar keer even lastig met je benen buigen, maar nadat ie gevormd is naar het been zitten de laarzen perfect! En hier echt geen last van vouwen in het leer.

Als ze lager zijn bij aankoop, dan laat ik de laarzen staan.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 10:46

Hm.. ik zal ze haar voor de zekerheid nog eens zittend op een stoel laten passen vanmiddag.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:49

Het is precisiewerk, want als ze iets te lang zijn dan krijg je juist lelijke vouwen en als ze te kort zijn aangemeten vind ik ze persoonlijk heel lelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:50

Ik heb ze het liefst zo hoog mogelijk; in het begin voel je dat een beetje. Vind te lage laarzen echt geen porem, maar da's persoonlijke smaak. Volgens mij zit de vouw op de foto niet eens direct in de knieholte en is het vooral de stof van de rijbroek die het zo zichtbaar maakt...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-16 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:51

als je een foto plaats kunnen we meekijken.

de foto in de openingspost zou ik ook zeggen de laars is te hoog aangemeten. Vroeger ook te hoge laarzen gehad, wat was dat een hel! Nu nieuwe laarzen die wel passen en kan er goed mee uit de voeten. Het hangt er ook nog vanaf of het voor springen of dressuur is natuurlijk. In ieder geval dat is mij altijd verteld.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 10:55

Ik zal straks even een foto maken en plaatsen. Zou het zonde vinden als later blijkt dat ze toch te kort zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:07

Tulandro schreef:
Het is precisiewerk, want als ze iets te lang zijn dan krijg je juist lelijke vouwen en als ze te kort zijn aangemeten vind ik ze persoonlijk heel lelijk.

En dat is wel precies wat er vaak misgaat. Mensen die te hoog meten (of aanmeten) en dan stort de laars door de druk in. Of te laag en dan is het gewoon lelijk.

Ergste wat ik ooit gezien heb. Laars die een vingerdikte te breed was aangemeten en 2 cm te hoog... Laarzen van 600 euro... De winkel had gezegd "dan kan je er nog in groeien" Dat was binnen 2 maanden niet meer om aan te zien, verschrikkelijke zonde.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:15

Ik heb onlangs nieuwe laarzen besteld. Mijn oude die ik nu nog steeds draag, ga ik eindelijk na 3 jaar laten inkorten bovenaan door aanhoudende wondjes in mijn knieholtes... Het zorgt er zelfs voor dat mijn been niet genoeg naar achteren kan, zo hoog zijn ze!! Dat ik het eigenlijk niet meteen laten inkorten heb, je denkt toch vaak: zal nog wel wat zakken... Maar nee toch niet in mijn geval.. Waren dan ook mijn allereerste opgemeten laarzen. Hoop bij de volgende mijn maten te kunnen bijhouden indien die goed zijn.
MAAR te kort vind ik inderdaad ook echt geen zicht...

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 14:23

Een foto van m'n dochter met de laarzen aan (en een witte broek met gaten :) ). Kunnen jullie het zo een beetje zien?

Afbeelding

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:30

Die lijken me niets te laag hoor!
Hogere laarzen lijken me echt hinderlijk worden.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:34

Ik had ze eerlijk gezegd een halve tot één centimeter hoger genomen! Ik vermoed dat ze nu geen hinder voelt tijdens het rijden?
De eerste week(weken) mag het een beetje ongemakkelijk/pijnlijk zijn in de knieholte, als ze dan zakken naar verloop van tijd, zitten ze net goed! Nu mijn ervaring was dat ze effectief te hoog waren, dan moeten ze ingekort anders blijven ze pijnlijk. Maar op stal hoor ik van bijna iedereen dat het wat pijnlijk is in begin, daarna zitten ze als gegoten.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 14:47

Ik heb net even gekeken. Dat wordt dan meteen 2 centimeter hoger (standaardmaten) en ik denk dat dat te veel wordt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:50

Qleke schreef:
Ik had ze eerlijk gezegd een halve tot één centimeter hoger genomen! Ik vermoed dat ze nu geen hinder voelt tijdens het rijden?
De eerste week(weken) mag het een beetje ongemakkelijk/pijnlijk zijn in de knieholte, als ze dan zakken naar verloop van tijd, zitten ze net goed! Nu mijn ervaring was dat ze effectief te hoog waren, dan moeten ze ingekort anders blijven ze pijnlijk. Maar op stal hoor ik van bijna iedereen dat het wat pijnlijk is in begin, daarna zitten ze als gegoten.

Dat hangt ook van het leer en de bewerking van dat leer af.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:59

Mwah, ik vind ze op de foto eigenlijk heel mooi zitten? Maar is wel een beetje lastig te zien

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:59

Qleke schreef:

Ze zakken alleen als ze te lang zijn. Mijn laarzen zijn dus nooit ingezakt.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:07

Ik heb dinsdag nieuwe rijlaarzen gepast. Zat ook te twijfelen of ik ze niet hoger zou nemen maar de verkoopster zei dat als ik ze hoger zou nemen de boog een lelijke vouw in komt..

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 15:08

Ja, dat denk ik ook. Dat is eigenlijk wat je op de eerste foto ook ziet.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:12

Jaa.. ik vind dat zelf lelijker dan 1/2 cm onder je knieholte