Wedstrijd rijden in warm weer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PerleB

Wedstrijd rijden in warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 21:47

Hallo iedereen!

Vandaag had ik, naar gewoonte, weer wedstrijd en deze keer was echt warm. Misschien te warm voor ons.

Mijn trainster zei gisteren (zaterdag) om niet te lang in te rijden want dat heeft mijn paard niet nodig. Ik moest hem alleen goed testen op mijn been en een paar oefeningen doen voor het vertrouwen. Maar op die oefeningen moest ik mij niet teveel concentreren, want die doet hij allemaal erg goed.

Zo gezegd zo gedaan en ongeveer 40min ingereden met veel stappen tussen. Ondanks de opvolging voelde ik na 20 minuten al dat Billy zijn ademhaling begon te stijgen en dat hij last had van de warmte. Hij bleef maar aan het been hangen en had echt moeite met tot gedragenheid te komen.

Ik had al een beetje verder nagedacht en had water voorzien om hem te laten afspoelen tijdens het inrijden. Mijn vader heeft hem tijdens die 40 minuten 2x verfrist.
Ik hoopte dat door de verfrissing dat hij net meer energie kreeg.

Bij mij zelf had ik alles nog onder controle. Het was warm maar ik reed in met een shirt met korte mouwen. Heel veel last had ik toen nog niet.

En toen moeste we in de ring. Wedstrijdvest aan en daar gingen we. Tijdens de proef zakte we allebei echt gigantisch in elkaar. Vanaf de moment dat ik rechts afwendde en de proef écht startte, kon ik alleen maar denken aan hoe warm het was. Ik kwam niet meer aan rijden toe en voelde me met de minuut steeds platter en duizeliger worden.

Door mijn eigen toe doen, voelde ik mijn paard helemaal onder me uit lopen. Ik kreeg hem niet vooruit en mijn middendraf ging helemaal de mist in. Mijn benen waren echt pudding en ik had helemaal geen kracht meer. Dat resulteerde in 63% en met veel ‘moet meer’ – commentaar op de protocol.

Nadat ik éindelijk had af gegroet, voelde ik Billy zo hard ademen. Hij voelde ook heel erg heet aan. Zijn kaarsje was helemaal uit. Nadien wel lekker afgespoeld en water laten drinken zodat hij niks te kort kwam in die 27°c.

Welke maatregelen nemen jullie op wedstrijd met zulk warm weer? Hoe zorgen jullie ervoor dat zowel jij als je paard fris is voor de proef te rijden?

Ik hoor graag jullie meningen!

PerleB

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:52

Ik vind 40 minuten losrijden met warm weer erg veel.
Je kunt ook ruim vantevoren (40 minuten) opstappen en dan zelf aanvoelen hoe het paard is. Dan kun je gerust na 5 minuten rijden een stappauze houden van een half uur en dan het paard weer oppakken.

Met dit weer train ik soms maar 15 minuten, als het te warm is voor jezelf dan is het zekert te warm voor je paard om lang en hard te werken.

Succes de volgende keer!

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:55

40 minuten losrijden vind ik nu niet echt kort. Misschien kun je beter 10 minuten goed losrijden zonder veel te stappen ipv 40 minuten met stappen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:58

Ik rij zoizo nooit 40 minuten los, 25 min is de absolute max qua losrijden, ik zou er dus gewoon veel later opstappen, je kan al wat losstappen aan de hand als je toch veel te vroeg bent, en het op de trailer te warm is. Ook zien dat je een emmer bij hebt waar je water in kunt doen om te drinken, desnoods een beetje appelsap erdoor als het een moeilijke drinker is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:01

40 min inrijden? Ik vind het niet zo gek dat je paard op was eerlijk gezegd.
Je instructrice heeft niet voor niks gezegd kort inrijden... Dan is 15 tot 20 min met veel stap echt zeker genoeg.

Wel goed dat je veel water aanbood. Let er tevens op dat je je paard niet volledig afspuit als hij nog warm is. Dan sluiten de bloedvaten ( ze worden nauwer door de plotse kou) en dan kan je paard juist minder goed afkoelen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:04

Ik vind 40 minuten losrijden ook erg lang. Zelfs als stap je veel, je paard blijft warm onder het tuig bijvoorbeeld en zal na verloop van tijd dus zijn warmte steeds minder kwijt kunnen. Als je 40 minuten losrijdt, dan nog je proef en dan nog een rustige cooling down doet uitstapt zit je er zomaar een uur op. Ik ga normaal met 27 graden heus wel trainen maar dan echt geen uur. Ik zou liever het paard al even losstappen aan de hand voor je gaat zadelen, dan 15-20 minuten losrijden (inclusief nog wat stappen) en dan zit je er in totaal misschien maar een halfuurtje op...Scheelt alweer de helft.

Verder weet ik niet waar je start, in NL mag je in de zomer zonder rijjasje starten dus als je zelf slecht tegen de warmte kan, lekker uitlaten. Verder supergoed dat je gedacht hebt aan verfrissing voor je paard, maar vergeet jezelf niet...Even een slokje drinken tussendoor (iets met mineralen/zouten, sportdrank ofzo) is met zo'n weer ook niet onbelangrijk.

Maar het allerbelangrijkste, zorg dat je paard goed in conditie is en dat jullie voorbereiding goed is. Daar kan je op de wedstrijddag zelf niets meer aan doen maar is, vind ik, wel een vereiste om te gaan starten. Als je in normaal weer gewoon een goed uur kunt trainen, kunnen verreweg de meeste paarden ook prima een proefje lopen als het eens wat warmer is.

MyWup

Re: Wedstrijd rijden in warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:48

Ik had zaterdag ook een wedstrijd, het was bij ons 26 graden.
Ik heb 20 minuten losgereden, veel stappen, laatste moment oppakken indraf en galop. Het ligt er maar net aan hoe het paard is, die van mij heeft behoorlijk looplust en heeft niet veel last vd warmte.
Toch heb ik met de warmte rekening gehouden.
Ik denk dat je beter korter in kan rijden met dit weer, 40 minuten is te lang

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:35

Ik trek zelf geen wedstrijdjas meer aan, niet te doen. En ik rij inderdaad heel erg kort los. Kwartiertje vind ik meer dan voldoende, zeker als je twee proeven moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:41

Paard krijgt het juist warm van afspuiten, zorg dat hij daarna in zand kan rollen, dit verkoeld. Het los rijden is ook wel erg lang zeg met dit weer!

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:44

Afgelopen zondag reden wij ook wedstrijd, en het was inderdaad erg warm!

Wij zijn rijdend heen gegaan, dus mijn paard was al warm toen we aankwamen. Niet intensief los gereden, maar het was inderdaad erg warm, we waren allebei bezweet. De eerste proef was hij nog wel voorwaarts, maar de tweede proef had hij het wel gehad. Moe van de warmte denk ik!

Wat de volgende keer te doen.. hmmm, je paard tussendoor laten drinken en zoveel mogelijk schaduw opzoeken? En inderdaad zeker geen 40 min losrijden, dat vind ik ook wel lang met zulk weer! Succes +:)+

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:44

Met dat hete weer is het toch niet verplicht om een wedstrijdjas aan te trekken?
Ze geven toch aan dat je die dan mag uitlaten?

Verder ben ik het 100% eens met de reacties hierboven, 40 minuten is echt té lang.
Zelfs al was het 10 graden vind ik dat nog lang.. maar wie ben ik :+

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:46

72Melanie27 schreef:
Met dat hete weer is het toch niet verplicht om een wedstrijdjas aan te trekken?

Verder ben ik het 100% eens met de reacties hierboven, 40 minuten is echt té lang.

Volgens mij mag dat pas als de temperatuur 30+ is toch? Zag dat geloof ik ergens staan in het wedstrijd regelement van de KNHS :')

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:49

40 minuten losrijden kort? Dan weet ik niet hoelang je er doorgaans op zit. Hier zorgen we er voor dat de laatst te rijden proef binnen het uur valt, vind ik echt lang zat.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:05

ilonamandjes schreef:
72Melanie27 schreef:

Volgens mij mag dat pas als de temperatuur 30+ is toch? Zag dat geloof ik ergens staan in het wedstrijd regelement van de KNHS :')

Ik heb het toch wel meegemaakt, het ligt ook aan het gevoelstemperatuur denk ik.. Afgelopen weekend was het gewoon echt benauwd en flinke zon. Als het bewolkt is, flinke zon en 30 graden kan het al wat frisser aanvoelen.
Beetje raar als ze zeggen goh het is 29 graden, dus aanhouden terwijl het gewoon niet te doen is, toch :+

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:05

ilonamandjes schreef:
72Melanie27 schreef:

In de dressuur hoef je met outdoor inderdaad geen jasje aan... Maar t mag wel natuurlijk

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:13

Even opgezocht:

Rijden in zomertenue
In geval van hoge temperaturen (30 graden of meer) kan de jury of Federatievertegenwoordiger beslissen dat er in zomertenue gereden mag worden. Dat wil zeggen in wedstrijdblouse of wedstrijdshirt, zonder rij-jasje. Je wedstrijdshirt moet wel een korte of lange mouw hebben (dus geen hemdje) en een opstaand kraagje. Tijdens het losrijden mag je altijd in zomertenue rijden, ongeacht de temperatuur.

https://www.knhs.nl/nieuws/2015/tips-vo ... arme-weer/

Dit is wat ik ervan kon vinden, en ben dus ook gewoon met jasje aan gestart in de hitte :P

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:15

per april mag het toch sowieso in het buitenseizoen?

6. Vrijlaten zomertenue en het dragen van regenkleding

Vanaf 1 april wordt het dragen van een zomertenue en het dragen van regenkleding tijdens outdoor dressuurwedstrijden vrijgelaten.
https://www.knhs.nl/nieuws/2016/regleme ... pril-2016/

yup

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:18

Vandaar dus die 'discussie' haha.

Lekker uit dat jasje!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:21

Volgens mij is het regen- en zomertenue sinds kort opengesteld. Ik rijd zelf altijd los zonder jasje en dan vlak voor we de ring in gaan trek ik mijn jasje aan. Die 5 minuten overleef ik echt wel en vind het wel een stuk netter staan. Maar het mag dus wel zonder jasje.

Verder sluit ik me aan bij de rest. Hoe lang rijd je normaal los als 40 minuten voor jou kort is?
5 minuten stappen, wat draf en galopwerk linksom en rechtsom. Wat schakelen om scherp te maken en misschien nog een oefening maar met 15 minuten ben ik echt wel losgereden hoor. Zou niet weten wat ik in die 40 min zou moeten doen :+ .

Zeker met deze temperaturen moet je niet alleen de intensiteit van je werk aanpassen maar ook de duur. Langer rijden is niet per definitie functioneler.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:21

72Melanie27 schreef:
Vandaar dus die 'discussie' haha.

Lekker uit dat jasje!

Yeah!! +:)+ +:)+ :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:23

Ik heb zaterdag ook braaf met jasje gereden, vind het zo veel mooier staan (bovendien is het met mijn maatje toch niet zo charmant zonder jasje).
Heb er overigens wel een uur op gezeten, het liep een beetje uit :') Och beetje gestapt, vertoefd in de schaduw, er was een drinkbak. Prima overleefd hoor, paard ook. Die was het na anderhalf uur nog niet beu in ieder geval.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:34

Hoelang rijd je normaal in als je 40 min kort vindt? :wow:
Dat vind ik al lang in de winter, laat staan met dit weer. Ik zou zelf 15/20 min inrijden, waarvan 10 min stappen. Normaal 30 min.

Daarnaast vind ik het jammer dat er wordt toegestaan om zonder jasje te rijden.
Als het voor jou met een jasje te warm is, is het voor je paard ook gewoon te warm.
Je paard kan de warmte veel slechter kwijt.
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 07-06-16 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:36

Als het warm is rij ik 15 minuten in. Even kijken of ie aan het been is, even wakker maken en gaan.
Voor het warm worden hoef ik het niet te doen :+.

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:09

Inderdaad zoals andere aangeven: 40 minuten losrijden is wel echt lang. Maargoed, jij kent je paard het best, misschien heeft deze het op een normale dag (zonder warm weer) wel nodig? Op warme dagen zoals deze kun je er dan voor kiezen 10 minuten los te rijden.

Je geeft aan zelf ook slapjes/duizelig te worden. Drink genoeg water, neem fruit mee, eventueel een musliereep etc. Tijdens deze warme dagen (Oke, ik woon in Marokko, hier is het altijd warm haha) voelen we ons vaak minder hongerig/zin in eten, terwijl je lichaam dit juist nodig heeft. Banaan mee, water, musliereep of een flinke salade een koeltasje: altijd een goed idee :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:13

Ts is van Belgie dus daar heb je geen vrijheid wat betreft wedstrijdjas uit geloof ik.