Kapotte knieën na het rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spookskie

Kapotte knieën na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 08:52

Hallo allemaal,

Ik wil jullie even om wat advies vragen. Sinds een tijd heb ik het probleem dat ik mijn knieën kapot rijdt.
Voorheen had ik altijd Kiefer chaps maar ik vond het voor wedstrijden toch netter om met laarzen te gaan rijden. Maar nu elke keer als ik mijn laarzen aan heb, rijdt ik mijn knieën kapot. Mijn laarzen zitten niet te strak (ik ben er meerdere keren naar de winkel terug geweest en mijn instructrice werk bij het Drunens ruiterhuis die heeft ook al mee gekeken) maar toch blijft het zo.

Ik heb 4 merken broeken (BR( met leren zitvlak), Easy Rider (met silicone kniestukken), Nedhorse(met leren zitvlak) en Eurosport( met leren zitvlak)) en alleen bij de Eurosport heb ik er geen last van. Het is elke keer op de naad dat het kapot schuurt.

Zijn er meer mensen die er last van hebben? Wat zou ik er aan kunnen doen? Want het is best lastig en pijnlijk met meerdere keren in de week rijden en je krijgt er lelijke littekens van! :o

Nizoni4

Re: Kapotte knieën na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:55

Ik had dit vroeger toen ik heel klein was. Toen reed ik heel af en toe. Dus toen had ik nog geen rijbroeken, en reed ik dus in spijkerbroeken. Ik kreeg altijd blaren op mijn knie van de naden. Misschien zitten je laarzen te hoog waardoor de naad tegen je knie scheurt? Het is maar een idee. Maar ik heb dit nog nooit gehoord...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:57

Afplakken met pleister op de plekken die je stuk rijdt? Of insmeren?
Waar kom je tegenaan dan?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:58

Ik heb dat ook een hele tijd gehad, als ik ging rijden plakte ik mijn kniëen af met verband en pleisters maar dat vond ik toch niet echt de oplossing. Bij mij bleek het toch door mijn rijbroeken te komen, omdat de stof bij mijn knie nét te los zat waardoor er een soort rimpel in de stof zat die erg schuurde. Met de rijbroeken van EJ eigen heb ik dat niet en voor ik ga rijden trek ik de broek goed strak naar mijn onderbenen. Nu heb ik er geen last meer van.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:00

Herkenbaar, ik heb m'n rokbroeken uitgezocht op de kniestukken. Als die te smal zijn rimpelt de stof en krijg ik plekken. Zodra die naad verder naar achter zit gaat het wel goed.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:11

Dit probleem had ik ook. Lag bij mij echt aan de rijbroeken, net zoals mariekerocky, als er maar een rinmpelte of plooitje in de broek zit, met name bij de kniestukken dan krijg ik kapotte knieen. Ik zoek tegenwoordig alleen rijbroeken die heel strak zitten.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:20

Ik heb dit ook, komt bij mij doordat ik een relatief stevige knie heb, waarvan er een randje boven mijn laars uitsteekt.
Idd blaren, brandwonden en littekens.
Ik heb van compeed een soort anti-wrijvingsstick, die smeer ik voor het rijden op.
Dit werkt bij mij vrij goed, het is nog niet voor 100% weg, maar zeker 80% verminderd

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 08:52

Sommige rijbroeken had ik dit ook. Vaak zat heel bewust de broekspijpen anders gedraaid in de hoop dat niet zelfde plek door een naadje ging irriteren. Maar dat werkte echt niet.

Uiteindelijk gewoon trial en error geworden en uiteindelijk koos ik meestal voor eurostar of epplejeck. Br of harry's horse of pikeur zou ik minder snel weer kiezen. Daar heb ik er ook ervaring mee.

Spookskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 09:06

Thanks voor alle tips! Mijn Eurostar zit inderdaad ook wel het best aangesloten. Easy Rider is onderdeel van Eurostar en die zit ook goed strak alleen zit daarbij de naad op een andere plek. En die stick van compeet is ook een goed idee om te proberen!

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:29

Heb ik ook vaak last van gehad, verschilt inderdaad per rijbroek. Met mijn Eurostar heb ik er ook geen last van.

Voor het rijden een simpel pleistertje aan de binnenkant van mij knie plakken werkt bij mij trouwens prima.. :)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:44

Een dunne legging of panty onder je broek aantrekken kan ook helpen :)

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:44

Ik heb hier ook last van en inderdaad zoals al eerder genoemd is strakke broeken bij de knie helpen. En ook de broek strak naar beneden trekken helpt goed! Ik rij om deze reden enkel met broeken zonder leer. Siliconen geprobeerd maar zijn voor mij te stug, wil wat kunnen bewegen in mijn zadel.

Mariska200

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:50

Dit had ik ook een tijdje, kwam door de stof maar na een ander soort rijbroeken te kiezen had ik er geen last meer van.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:57

Waar rijd jij je knieën stuk? Ik hoef maar een randje rijbroek dubbel te hebben of mijn rechter (alleen die) knieholte ziet eruit als rauw gehakt. Eerst dacht ik dat het aan mijn broek lag, maar inmiddels gebeurt het dus de ene keer wel en de andere keer niet. De laatste tijd gaat het weer goed *klopt af op hout*, omdat ik nu zorg dat ik mijn broeken vooral niet te hoog optrek. En dat is lastig met die nieuwe broeken met elastische onderkant ipv klittenband.
Maar goed, dat is mijn tip dus, broek niet te ver omhoog trekken, gewoon zorgen dat ie goed om je kont zit en verder strak naar onderen. Al ga ik die tip van die compeed anti wrijfstick ook onthouden!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:23

Ik ken het heb littekens op me knieën staan weet van 1 rijbroek zeker dat ik het niet krijg.
Dus dat word pleisters plakken :(:)

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 06:21

Ik ken dit probleem ook. Bij mij komt het idd ook door de rijbroek. Zelf ben ik niet de grootste en als de broek dan te lang is, gaat deze opvouwen in mijn knie en voila, een kapotte knieholte is het resultaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 06:36

Ik heb dit ook gehad.

Bij mij kwam het door een kniestuk wat niet goed over mijn knie liep. Het stiksel liep een beetje tussen mijn knie en het zadel(wrong).

Andere broek bleek de enige optie.

Tiamo_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:32

Hoi! Allereerst sterkte! Het moet echt niet te doen zijn! Maar ik heb het nog nooit gehad. Misschien kun je uit een oude leren broek/rok/tas/iets anders met leer, een stuk voor je knieën uitnippen en in de binnenkant van je rijbroek naaien of kousen tot je knieën aan en dan dat leer eronder!

Succes!

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:39

Oei , moet pijnlijk zijn als het teliesn gebeurt

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 10:15

Kan ook zijn dat je paardrijsok wrijving geeft, tenminste dat probleem heb ik dan nog wel eens.
Daarom draag ik of korte paardrijsokken (Fouganza zitten fijn) of ik draag ze over de broek).
Anders zou ik van die blaarpleisters adviseren, die zijn wat dikker.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:15

Bmamavan2 schreef:
Kan ook zijn dat je paardrijsok wrijving geeft, tenminste dat probleem heb ik dan nog wel eens.
Daarom draag ik of korte paardrijsokken (Fouganza zitten fijn) of ik draag ze over de broek).

Sokken heb je tog altijd over de broek? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:26

Ik kreeg het op een paard dat slecht ruggebruik had ( door een lichamelijke aandoening naar later bleek), met doorzitten. Viel jammer genoeg niet meer op te lossen.
Bij mijn nieuwe paard heb ik er geen last meer van terwijl ik dezelfde broeken draag.
Ga eens met dezelfde broeken aan op een paard van een ander rijden en kijk eens of je je knieën dan ook kapot rijdt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:55

Ik heb het ook met 1 specifieke broek. Daar kan ik niet mee springen of crossen. Die endurance broeken zonder naden lijken me ook een uitkomst

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 03:57

_helga_ schreef:
Bmamavan2 schreef:

Sokken heb je tog altijd over de broek? :o

Sterker nog, ik heb ze onder èn over mijn broek aan! Heerlijk!

TS, ik had het vooral bij Pikeur rijbroeken, ben toen eens goed gaan kijken en bleek dat ze een siernaadje op het kniestuk met een andere soort garen hadden genaaid. Heb die eruit gesloopt en toen was het over!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 06:05

Ik heb dit ook gehad toen ik leren laarzen had gekocht om mee te rijden ! Heeft een maandje ofzo aangehouden en nu heb ik af en toe nog wel eens dat ik zo'n kapot geschuurd plekje heb.

Tip voor TS: je moet de pijpen van je rijbroek goed naar beneden trekken voor je je sokken er overheen doet/ voordat je je laarzen aan doet.

Die plekjes komen doordat je broek een beetje dubbel gaat zitten op de rand van je laars. Daar hoopt de stof zeg maar een beetje op als je met je voeten in je beugels zit. Vervolgens kom je dan met je knie tegen je kniewrongen en dat gaat schuren.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!