Schikkerig paard en Z gereden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nuggetbaze

Schikkerig paard en Z gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 08:31

Hallo lieve bokkers.

Ik ga de laatste tijd mee met vriendinnen die wedstrijd hebben. Het begint bij mij soms ook te kriebelen. Alleen kan ik daar nu nog niet mee starten vanwege we geen goede paddock hebben om in te trainen, maar misschien over een jaartje of eerder?? Mijn paard Sander is wel echt een paniekerig paard. Hij schiet vaak weg in de paddock van onozelen dingen. Eerst d8 ik het ligt aan mezelf vanwege stres of iets, maar nu weet ik zeker dat het er niet meer aan ligt vanwege ik er calm onderblijf en er niet op let en alleen schrik als het gebeurd. Sander was bij ons voor het eerst het bos ingeweest en dat gingen de eerste keren beetje moeilijker maar nu gaat het prima. Hij schrok bijvoorbeeld van fietsers die van achterkomen, van paaltjes en een cola blikje in de berm. Van wie we hem gekocht hadden had hij daarvoor nog bij mensen Z gereden. Maar als je hem zo ziet van waar die allemaal van schrikt snap ik het niet helemaal. Hij schrikt trouwens niet van dat die persee weg rent naar echt een schrik reactie dat hij stampt op de grond o.a. Ook loopt hij altijd zich zelf te showen als we rijden en hij komt andere paarden / merries tegen.

Mijn vraag is eigenlijk of het wel goed gaat als ik ooit met hem een dressuur proefje wil gaan rijden? Sander is overigend al 19 jaar.

AlwaysH

Re: Schikkerig paard en Z gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:38

Het eerste waar ik me afvraag: staat hij alleen? Heeft hij dan geen steun nodig? Ook op buitenrit?

Oplossing die ik zie is schriktraining, gewoon net zo lang tot je paard ergens met een beetje vertrouwen langs enge obstakels durft.

Je hebt hem nog niet zo lang toch? Ik denk dat je dan sowieso naarmate je hem langer hebt meer vertrouwen zal krijgen, geduld het sleutelwoord.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:42

Als je op buitenrit bent kan een paard heerlijk om zich heen kijken en ja,...sommige zien dan alles.

Ben je aan het dressuurrijden dan zet je hem aan het werk en heeft hij heel geen tijd om op "enge" dingen te letten.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:44

NatasjavE schreef:
Als je op buitenrit bent kan een paard heerlijk om zich heen kijken en ja,...sommige zien dan alles.

Ben je aan het dressuurrijden dan zet je hem aan het werk en heeft hij heel geen tijd om op "enge" dingen te letten.

Dag is zeker waar, en anders om het te helpen zorgen dat je meer contact met de buitenteugel hebt zodat je paard niet met een boogje in de teugels spoken kan kijken. Stelling vragen en tempowisselen in verschillende figuren heeft he wat concentratie nodig!

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:46

Mijn paard is ook echt een schijtbak, maar op buitenrit en wedstrijden is hij echt een stoere vent. Hij blijft overal koel onder. Dus dat jouw paard ooit Z heeft gelopen zou zeker niet onmogelijk zijn. Misschien kan je het ergens vinden? Bij de knhs of even uitslagen proberen te vinden op internet?

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:48

Ik heb zelf ook een paniekerig paard. We starten nu Z1. Wel wat langer over gedaan dan normaal, maar dit kwam ook grotendeels doordat meneer het altijd erg spannend vind op andere locaties waardoor er teveel spanning was in de proeven en dat resulteerde in net geen winst. Het is zeker wel mogelijk met een schrikkerig paard hoor alleen moet je er wel rekening mee houden dat het tijdens wedstrijden dubbel spannend is waardoor het paard ook nog eens wat schrikkeriger kan worden. Maar dit is ook een kwestie van kilometers maken en je niet te druk maken dat hij kan schrikken en daardoor je punten wat kunnen tegen vallen.

Heb met die van mij ook schriktrainingen en alles gedaan, wel leuk maar heeft voor die van mij niets uitgemaakt. Hij blijft het allemaal gewoon spannend vinden zelfs op thuislocatie.

Je zal ook met het dressuur rijden tegen bepaalde dingen aanlopen die voor hem spannend zijn. Dit is gewoon herhalen en niet boos worden. Dit werkt bij die van mij averechts en heb ik al heel lang geleden afgeleerd.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:52

@Dina, dat het spannend blijft is niet erg lijkt me, tijdens schriktraining vind ik het vooral belangrijk dat mijn paard mij vertrouwt en dus wel mee loopt langs obstakels zonder linearecte weg te willen rennen oid.

Het is en blijft een vluchtdier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:55

Hij heeft het toch gehaald tot de Z, dus hij zal het dan heus wel kunnen. :)
Maar je moet het als combinatie ook kunnen. Dat kun je leren. Neem les in dressuur, maar misschien ook in grondwerk. Laatst is goed voor je leiderschap en leert je hoe je je paard kan laten wennen aan engen dingen en vertrouwen op jou, of je er nou naast staat of er op. Als je goed dressuur leert rijden dan zul je merken wat hierboven al aangegeven wordt, het paard zal zich steeds meer concentreren op jouw als ruiter en de door jouw gevraagde oefeningen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:57

Al eens geprobeerd of magnesium bij voeren helpt? Haalt vaak de scherpe randjes er vanaf. Een erg schrikkerig paard kan ook liggen aan de ruiter. Kan zijn dat hij nog niet voldoende vertrouwen heeft, hierin kan schriktrainig zeker helpen. Helpt de vertrouwens band te versterken. Maar tuurlijk kan je een wedstrijdje rijden met dit paard. Vertrouwen en geduld!

Nuggetbaze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 09:15

Wij hebben Sander wel al meer als anderhalf jaar, maar had half jaar stage waardoor ik niet veel met hem kon doen en in de wintertijden kunnen we ook niet rijden heb geen binnen bak en ouders willen niet trailer rijden in de winterperiode vanwege er dan hooipakken in opgeslagen staan. Opzich vind ik dat het vertrouwen tussen ons wel goed en beter gaat. Ik doe ook vaak grondwerk met hem. Hij staat ook niet alleen hij staat met 2 andere paarden van ons.

Juist het trainen en lekker dressuur rijden gaat vaak ook niet vanwege die veel schrikt. Heb ik hem even lekker door en hup dan valt die er weer uit vanwege die een kat ziet bijvoorbeeld.

Ik zat ook te denken om bijvoorbeeld ergens anders les te krijgen zodat die op een ander en nieuw terrein is. Alleen dan moet die alleen weg en hij is best wel gehecht geraakt aan onze andere 2 paarden. Heb een keer geprobeerd alleen mee te nemen het bos in en dat was wel een ramp en hij werd best paniekerig haha maar dat komt op zijn tijd :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:18

Waarom moet je binnen rijden in de winter? Dan kun je ook buiten rijden. En zelfs op buitenrit kun je dressuuroefeningen toepassen. Ik rijd in de winter ook amper in de binnenbak. Vind het ook teveel werk om steeds heen en weer te gaan. Ga dan als mijn buitenbak niet te berijden is, op buitenrit. En doe daar dan ook verschillende oefeningen. Daardoor let het paard ook meer op mij dan op de omgeving.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:23

Heb je de mogelijkheid, regelmatig lessen te volgen?
Want zulke paarden kijken vaak n stuk minder, als ze goed aan het werk worden gezet.
Je kunt zeker op wedstrijd met zo n paard, maar je moet wel weten, hoe je m het best kunt rijden en reageren ( en misschien ook voorkomen ) dat hij erg kijkt.

Die van mij liep 2 x Z en nog duitse S proeven op zijn 20e en was ook erg kijkerig. Draaide zo om, als de jury bewoog of n blad omdraaide. In de ring was hij beter op mij geconcentreerd.

Dus ja, dat kan zeker.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:25

Citaat:
Citaat:

Juist het trainen en lekker dressuur rijden gaat vaak ook niet vanwege die veel schrikt. Heb ik hem even lekker door en hup dan valt die er weer uit vanwege die een kat ziet bijvoorbeeld.

Mag ik dan vragen hoe jij hem er bij probeert te houden? Misschien heb je het net niet in de vingers, hoe je zijn aandacht vast kan houden. Je paard is dan dus helemaal niet bij de les, want die van mij is ook schrikkerig maar wijkt echt niet meer uit voor musjes in de bak als hij ze bijna overloopt, hij is namelijk bezig.
Het is voor belangrijk dat jij en jouw oefeningen meer concentratie en aandacht nodig hebben, waardoor hij minder gaat opkijken. Stelling naar binnen met een strakke buitenteugel (niet pijnlijk strak natuurlijk) is dus heel belangrijk!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:31

Les nemen lijkt me verstandig

Nuggetbaze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 09:46

FriesWytske schreef:
Waarom moet je binnen rijden in de winter? Dan kun je ook buiten rijden. En zelfs op buitenrit kun je dressuuroefeningen toepassen. Ik rijd in de winter ook amper in de binnenbak. Vind het ook teveel werk om steeds heen en weer te gaan. Ga dan als mijn buitenbak niet te berijden is, op buitenrit. En doe daar dan ook verschillende oefeningen. Daardoor let het paard ook meer op mij dan op de omgeving.

Vanwege onze paddock niet goed is en de grond veelste hard is in de winter. We hebben officieel geen bak vandaar. Wij zelf gaan ook altijd op buitenrit vanwege wij dat het leukste vinden en dat doet die ook super goed nu. Alleen de eerste 3 keren minder soepel :)

Nuggetbaze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 09:52

Ik wil zeker weten ook les nemen, voor diegene die dat ook als tip vermelden. Ik moet denk eerst maar eens voor zorgen dat onze paddock recht word gelegd (Hier zeur ik al heel lang voor maar mijn ouders nemen weinig actie dus ik ben zelf al aan het zoeken in de buurt). Ik denk dat dit misschien mij ook belemmerd om mijn paard goed door te pakken, vanwege oneffen stukken etc. In ieder geval als de tijd daar is wil ik ook zeker er voor naar werken om een wedstrijdje te rijden. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte hoe en wat, en les krijgen heeft Sander wel inderdaad nodig en ik natuurlijk ook!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:57

Ondanks dat ze met dressuurrijden aan het werk moeten, heeft mijne altijd tijd om ergens van te schrikken of weg te springen.
Dit zit in zijn karakter en is met de jaren minder geworden, maar gaat nooit weg.

Als je nou alles hebt uitgesloten wat hierboven al genoemd is, en je bent aan het trainen en dit gaat verder goed.

Misschien is gaan overwegen om Relax Me te voeren.

Op voor hem wat stressmomenten, kan ik merken dat dit hem toch zeker wat helpt!
Het explosieve is eraf en hij blijft te rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:06

Als ik het zo lees, ga jij afwachtend rijden omdat hij schrikt.
Tsjah, dan gaat hij ook schrikken. Ook al blijf jij kalm en ook al ben jij niet bang voor het schrikkerige gedrag.

En ik denk dat je ook veel te lang zijn schrikreactie laat zijn.
Als hij schrikt van een kat, ben jij al te laat. Je moet ver van te voren al voelen dat hij iets zoekt/ziet. Dan kan je even een ophouding maken of been geven (afhankelijk van de reactie die hij altijd geeft) en dan houdt hij wel even spanning hoor, en misschien schrikt hij. Maar als jij blijft rijden, dan leert hij dat snel genoeg af.

Ik vraag me af, heb je wel les? Iedere normale instructeur kan jou hiermee helpen. Het is echt geen hogere wiskunde en het is wel degelijk af te leren. Alleen moet je het niet het paard afleren, maar jou als ruiter.

Nuggetbaze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 10:26

_lotteeee schreef:
Ondanks dat ze met dressuurrijden aan het werk moeten, heeft mijne altijd tijd om ergens van te schrikken of weg te springen.
Dit zit in zijn karakter en is met de jaren minder geworden, maar gaat nooit weg.

Als je nou alles hebt uitgesloten wat hierboven al genoemd is, en je bent aan het trainen en dit gaat verder goed.

Misschien is gaan overwegen om Relax Me te voeren.

Op voor hem wat stressmomenten, kan ik merken dat dit hem toch zeker wat helpt!
Het explosieve is eraf en hij blijft te rijden.

Heb inderdaad nog niet overwogen om iets van relax middel te geven. Ik denk dat het ook inderdaad aan zijn karakter ligt. Mijn zus en ouders vinden hem ook een beetje raar haha en hij doet ook so soms in de wei.

Nuggetbaze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 10:29

Janine1990 schreef:
Als ik het zo lees, ga jij afwachtend rijden omdat hij schrikt.
Tsjah, dan gaat hij ook schrikken. Ook al blijf jij kalm en ook al ben jij niet bang voor het schrikkerige gedrag.

En ik denk dat je ook veel te lang zijn schrikreactie laat zijn.
Als hij schrikt van een kat, ben jij al te laat. Je moet ver van te voren al voelen dat hij iets zoekt/ziet. Dan kan je even een ophouding maken of been geven (afhankelijk van de reactie die hij altijd geeft) en dan houdt hij wel even spanning hoor, en misschien schrikt hij. Maar als jij blijft rijden, dan leert hij dat snel genoeg af.

Ik vraag me af, heb je wel les? Iedere normale instructeur kan jou hiermee helpen. Het is echt geen hogere wiskunde en het is wel degelijk af te leren. Alleen moet je het niet het paard afleren, maar jou als ruiter.

Ik heb inderdaad geen les, en dit komt o.a. door mijn ouders en dat paddock niet goed is. Ik zelf ben niet afwachtend. Toen we hem wilden bezichtigen bij de oude eigenaren mocht ik er een proef ritje opmaken daar was hij ook al een beetje schrikkerig. Vriendin van me heeft er ook een keer opgezeten en toen deed die ook zo. Ik denk dat het dan misschien toch meer in zijn karakter ligt of zou hij gewoon teveel kloten en uitproberen? Verder is het een heel lief paard hij vind knuffelen leuk en is een beetje ongeduldig en hij probeert je er ook totaal niet af te gooien. hij is gewoon een beetje paniekerig ja haha. Het is ook niet dat ik er heel veel last van heb, maar het is toch elke x als ik wil gaan rijden in de paddock terwijl hij daar elke dag instaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:56

Maar als Friezen schrikken, gaat dat met vertraging toch? Heb je nog tijd om te bedenken wat je kan doen om het voor te zijn :+ Grapje.

Ik zou lekker gaan lessen als ik jou was en de mogelijkheid er is. Alleen door blijven klooien maakt het vaak niet beter. Succes!!! +:)+

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:02

@AlwaysH de schriktrainingen gaan goed, geen probleem. Hij vertrouwt mij ook genoeg om toch het enge op te zoeken. Alleen zodra er iets verandert is; noem het verplaatsen van een jas, is hij weer van slag. Ik heb hem nu zo'n 11 jaar en het is al vele malen verbeterd, maar hij zal nooit volledig bomproof worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:09

Nuggetbaze schreef:
Ik heb inderdaad geen les, en dit komt o.a. door mijn ouders en dat paddock niet goed is. Ik zelf ben niet afwachtend. Toen we hem wilden bezichtigen bij de oude eigenaren mocht ik er een proef ritje opmaken daar was hij ook al een beetje schrikkerig. Vriendin van me heeft er ook een keer opgezeten en toen deed die ook zo. Ik denk dat het dan misschien toch meer in zijn karakter ligt of zou hij gewoon teveel kloten en uitproberen? Verder is het een heel lief paard hij vind knuffelen leuk en is een beetje ongeduldig en hij probeert je er ook totaal niet af te gooien. hij is gewoon een beetje paniekerig ja haha. Het is ook niet dat ik er heel veel last van heb, maar het is toch elke x als ik wil gaan rijden in de paddock terwijl hij daar elke dag instaat.

Fijn dat je dit van jezelf weet, zonder dat er iemand langs de kant staat die een kritisch en meer objectief oordeel kan geven. Ik denk echter dat je jezelf hierin overschat.

Ligt het in zijn karakter?
Je geeft aan dat hij bij meerdere mensen Z heeft gelopen. Een paard dat Z heeft gelopen raakt doorgaans niet heel erg gemotiveerd van lange lijnen en simpele oefeningen. Die kent dat allemaal wel en heeft alle tijd om om zich heen te kijken en nieuwe/andere dingen op te merken.
Je moet ze gewoon wat harder aan het werk zetten.

Is het kloten en/of uitproberen? Ik denk het niet... Jij stelt het paard enkel in de gelegenheid om dit te doen.

En dat kan niemand jou gaan uitleggen vanaf het internet. Wil jij wedstrijden gaan rijden? Natuurlijk kan dat... Maar dan moet je gewoon hard aan jezelf werken en aan het paard.

Aan jezelf werken, want je komt nergens verder mee als je de oorzaak elders zoekt. Dat betekent dat je onwijs kritisch op jezelf moet zijn en je rijden. Je gaat al mee met vriendinnen naar wedstrijden, wees kritisch (ook al hoef je dat niet naar je vriendinnen uit te spreken), bekijk het oordeel van de jury zorgvuldig. Maak filmpjes van jezelf, vergelijk die met de prestaties van anderen op wedstrijd. Waar sta je ten opzichte van de wedstrijdruiter? En wat moet er veranderen om op gelijk of hoger niveau te komen?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:10

Karakter van je paard is gewoon zo. Ik noem het; typisch dressuurpaard.

Gewoon mee leren omgaan en dan maakt het je niet meer uit!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:17

DinaxUllie schreef:
@AlwaysH de schriktrainingen gaan goed, geen probleem. Hij vertrouwt mij ook genoeg om toch het enge op te zoeken. Alleen zodra er iets verandert is; noem het verplaatsen van een jas, is hij weer van slag. Ik heb hem nu zo'n 11 jaar en het is al vele malen verbeterd, maar hij zal nooit volledig bomproof worden.

Precies hetzelfde als die van mij hoor! Is gewoon karakter en bloedlijn/stamboom. Zolang ze er maar wel langs gaan uiteindelijk.