Moeite met achterhoeven uitkrabben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Moeite met achterhoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 13:38

Mijn paard tilt zijn voorbenen altijd heel netjes op bij het commando voetje, maar bij de achterhoeven lukt het niet zo goed. Vaak tilt hij ze wel een beetje op, maar daarna komt hij zo zwaar op me leunen dat ik hem echt niet meer kan hebben. Of hij trapt naar achter als hij ze op tilt. Mijn paard is ook erg groot (1.87m), dus dat helpt ook niet erg lekker mee. Nu leg ik meestal zijn hoeven op om ze uit te krabben, maar ik weet dat dat niet erg goed is, omdat hij dan lui wordt.
Zijn er tips om hem te leren dat hij niet zo erg meer op me mag gaan leunen?

Kimmie25501

Re: Moeite met achterhoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:07

Weet niemand iets?

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:10

Misschien wat grof, maar gewoon eens laten vallen?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:12

Heb ik al een paar keer per ongeluk gedaan, daar reageert hij echt totaal niet op, dan zet hij gewoon zijn hoef weer neer :')

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:13

Oefenen. Hij kan prima op 3 benen staan. Elke dag even oefenen. En niet vergeten te belonen als hij het goed doet.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:14

Ik zou hem allereerst met zijn voorbenen jambette leren ( kleine versie dus gewoon op druk zijn voetje op kunnen tillen) en dit dan ook doen met zijn achterbenen! Misschien is het dat hij zijn evenwicht slecht houd?

Mijn bijrijdpaardje van 7 heeft het ook, die vind z'n achterhoeven soms lastig omdat ie z'n evenwicht niet kan vinden, heb hem jambette geleerd en dat uitgebreid naar z'n achterbenen.

Heel veel oefenen! Is ook goed voor balans namelijk en wat simpeler voor jou haha

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:10

Het paard van mijn vriendinnetje had hier ook moeite mee, en die bleek spat te hebben. Ik zou dus niet zomaar voor de 'groffe' oplossing gaan.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:28

Wat gebeurt er als je ze achter vrij hoog optilt? Raakt hij dan echt uit balans?

Bij veel grote paarden komt artrose in de hals voor. Deze artrose druk dan net eeen beetje op de zenuwbaan en hierdoor heeft hij meer moeite met zijn achterbenen in balans te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:51

Wat 269_life zegt er kan een medisch probleem zijn en de reactie van het paard is daar ook naar.
Zet de opgetilde voet op de punt van de hoef op de grond (zoals ze 'op rust' staan), dan kun je er prima bij om hem uit te krabben en heeft het paard nergens last van.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 16:52

Floortz, oke zal ik doen. Maar wat moet ik dan doen als hij zo erg komt hangen?
Toothless, zijn voorbenen kan hij al op commando optillen. Maar hoe leer ik dat dan bij achterbenen? Gewoon belonen als hij hem optilt?
Nicky, nee totaal niet. Hij tilt ze ook vaak uit zichzelf heel erg op, maar dan kan ik er niks mee, want dan trilt hij heel erg en kan ik hem nog steeds niet houden.
DubbelDun, dat doe ik nu inderdaad ook. Wordt hij daar niet erg lui van?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:59

Zo te lezen is je paard een kramptrekker en is er toch en neurologische oorzaak. Ik zou eens bij de DA informeren.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 17:03

Hoe bedoel je precies?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:32

Kimmie25501 schreef:
Jij ziet het als lui... wat als het nu de enige manier is waarop het paard het zonder ongemak kan doen ??

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:36

Oefenen en volhouden. Geduld is vaak de sleutel. Hij is groot. Wellicht wat moeite met z'n balans? Hoe lang ben je al an het oefenen? Lukt het de hoefsmid wel?

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:40

Welke kant trek je zijn voet op? Voor paarden die het lastig vinden om hun been gelijk naar achter te steken kun je eerst proberen de hoef juist naar voren onder de buik te trekken. Dat is meestal wat makkelijker voor ze, van daaruit kun je dan steeds iets verder de voet naar achter 'trekken' zodat je er goed bij kunt om uit te krabben.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 12:34

DubbelDun schreef:
Kimmie25501 schreef:
Jij ziet het als lui... wat als het nu de enige manier is waarop het paard het zonder ongemak kan doen ??

Hij kan het prima op een andere manier. Dat heb ik hem bij andere mensen namelijk vaak zien doen (oud-manegepaard). Maar nu heb ik nog even het truucje voor mij nodig.
belle_boef, ik ben in principe niet aan het oefenen. Ik til wel elke dag zijn hoeven op voor het uitkrabben. Maar of dat oefenen is? De hoefsmid lukt het heel makkelijk. Maar die is ook een stuk sterker dan ik :')
DGL, ik til zijn voet gewoon een stukje boven de grond omhoog. Dus niet heel erg naar achter, maar ook niet heel erg naar voor. Ik zal dat vanmiddag eens proberen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:21

Kimmie25501 schreef:
Hoe bedoel je precies?

Dit:
http://paarden.dapbodegraven.nl/hanetre ... gheid.html
In het geval van kramperigheid (shivering) zal het probleem niet vaak zichtbaar zijn bij de dagelijkse arbeid van het paard. Deze paarden hebben vooral problemen als ze op stal kort moeten draaien, achterwaarts gezet worden of een been moeten optillen. Op die momenten kan het gebeuren dat een krampentrekker, zoals deze dieren in de paardenvolksmond genoemd worden, één van zijn achterbenen extreem hoog en zijwaarts optrekt. Kenmerkend hierbij is dat het been ook vaak gaat trillen en dat het paard duidelijk moeite heeft om een goede balans te vinden. Er zijn daarbij grote verschillen waar te nemen in de ernst van de aandoening. Het ene paard zal al problemen vertonen als hij zijn voet tien centimeter op moet tillen terwijl de ander pas bij de uitvoering van een hoge buigproef in de problemen komt.

Voor zowel de hanentred als het krampentrekken geldt dat de bewegingen geheel buiten de wil van het paard om zijn (onwillekeurige bewegingen). Paarden die last hebben van één van deze kwalen (en dan vooral krampentrekkers) kunnen ook duidelijk zenuwachtig worden van zichzelf, omdat ze geen controle hebben over hun ledematen. Omgekeerd geldt ook dat de aandoeningen duidelijk vaker voorkomen bij zenuwachtige paarden.

Oorzaak

Zoals gezegd is over de werkelijke oorzaak van de problemen weinig bekend. Vast staat wel dat er bij onwillekeurige bewegingen sprake is van een verstoring in de coördinatie van het zenuwstelsel. De fijnregeling tussen strekkers en buigers van het achterbeen is duidelijk verstoord. Bij een krampentrekker krijgen de spieren die het sprong- en kogelgewricht buigen daarbij de overhand. Soms kan deze verstoring in de coördinatie verminderd worden door het dier te sederen (een kalmerend middel toe te dienen). Deze sedatie verandert de invloed van het centraal zenuwstelsel (= hersenen en ruggenmerg). Bij sommige dieren heeft dit een duidelijk positief effect en verminderen de klachten. In andere gevallen zullen de problemen echter alleen maar toenemen. Proberen is de enige manier om uit te vinden hoe een paard reageert op sedatie. Deze toediening van medicamenten is natuurlijk geen oplossing om de dagelijkse problemen die het paard ondervindt weg te nemen maar kan wel uitkomst bieden indien het paard behandeld wordt of naar de hoefsmid moet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:22

Als bovenstaande het geval is, kun je oefenen tot je een ons weegt maar dat zal niet helpen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:27

Bovenstaande van Babootje en jouw beschrijving herken ik van mijn oude merrie. Die tilde of heel hoog op (en smakte daarna de voet op de grond) of schopte naar achteren. Stond ook te trillen met haar been als deze omhoog moest. Mijn oplossing was inderdaad de hoef op de teen laten rusten, dan kon ik de voet uitkrabben en de hoefsmid kon hem bijwerken. Anders werd het echt een drama.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 13:38

Maar het gekke is dat hij nergens last van heeft bij de hoefsmid. Ook heeft de dierenarts buigproeven gedaan bij de keuring (september) en was toen alles helemaal goed. Of kan dit later nog verschijnen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:58

Was de dierenarts de dierenarts van de verkoper (de manege)?
Als het paard in lichte mate kramperigheid heeft hoeft dat niet per se reden te zijn voor een negatief aankoopadvies maar de DA moet het wel melden. Het is nl. wel belangrijk om de oorzaak te weten. Afhankelijk van de oorzaak kan het wel van het ene op het andere moment optreden.
Paard kan verder prima geschikt zijn voor bijv. recreatie. Hoe oud is het paard? En hoe lang heb je hem al.
Ik las dat je meer problemen hebt met een paard. (Dunne mest). Gaat dat om hetzelfde paard?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 16:57

Ja, het was die dierenarts. Maar ik denk dat ze wel eerlijk was, want de eigenaresse van de instructrice is ook nog een tijdje mijn instructrice geweest. Mijn vader was er overigens wel bij bij de keuring en heeft alles gefilmd. Het paard is 20 jaar. Ik heb hem sinds september. En ja, het gaat over hetzelfde paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:26

Heeft hij het al vanaf het begin dat je hem hebt (niet op willen tillen van zijn voeten en dunne mest)?
Het kan best zijn dat hij het al had. Een paard van 20 en bedoeld voor recreatie/licht werk hoeft natuurlijk geen sportkeuring te krijgen. Maar ja, nogmaals, als er bemerkingen waren moet het wel zijn gemeld. Misschien is dat wel gebeurd en staat het op het keuringsrapport? Het kan dus best zijn dat hij het al had toen jij hem kocht.

Tja, het kan zelfs zijn - als er een neurologische oorzaak is - dat de dunne mest verband houdt met het niet goed kunnen optillen van zijn achterbenen.
Misschien moet je dit even met je vader bespreken.
(Helaas wat betreft paarden kopen vertrouw ik echt alleen mezelf, niet de verkoper en de DA van de verkoper ook niet als de verkoper mijn instructrice zou zijn geweest).

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 19:47

Even voor de duidelijkheid, hij wil zijn voeten echt wel optillen. Hij vindt het alleen moeilijk om ze op een plaats te houden, en gaat dan hangen of houdt zijn voet veel te hoog. De dunne mest had hij nog niet. Het staat niet op het keuringsrapport. Dat weet ik, want ik heb het helemaal doorgelezen.
Ik heb nu maar besloten dat ik voortaan zijn hoeven weer omzet, want optillen lukt dus echt voor geen meter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:36

VSW → OPG