Wat met paard bij inbeslagname?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Wat met paard bij inbeslagname?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:07

Ik heb een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden.

Mijn haflinger staat op een stuk land wat ik huur van een boer, is ook op het erf van deze boerderij. Nu heeft deze boer ook koeien en schapen. Ik heb nu uit redelijk betrouwbare bron vernomen dat deze boer op de lijst staat voor controles en dat mochten er dingen gevonden worden er mogelijk inbeslagname kan volgen. Maar hoe zit het dan met mijn paard?

Ik voer en doe alles zelf, de boer heeft er in principe niets mee te maken. Ik betaal hem en hij regelt dat er hooi of kuil is,. Verder doet hij niks. Mijn Haflinger ziet er verder ook prima uit, echt niet verwaarloosd of iets.

Dus mijn vraag is, mocht het tot inbeslagname komen, wat doen ze dan met mijn paard? Nemen ze die ook mee? Of blijft zij achter?

Ibbel

Re: Wat met paard bij inbeslagname?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:22

Kun jij dmv een aankoopbon/contract/kwitantie onomstotelijk aantonen dat het paard van jou is? Paspoort/stamboekpapier is niet voldoende, is geen eigendomsbewijs!
Zo nee, wegwezen daar, want voor je het weet zit je in een juridische touwtrekkerij om aan te tonen dat jouw paard van jou is.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:25

Nee ik heb geen bon of iets. Wel het paspoort in mijn bezit, en een berg facturen van de afgelopen 9 jaar. De da weet overigens ook dat het mijn paard is en niet van de boer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:30

Dan nog wordt het als je pech hebt touwtrekken. Je zal je paard na verloop van tijd wel terugkrijgen, maar als er echt beslag wordt gelegd, mag je er (een tijd) vermoedelijk niets mee. Hij zal er nog wel blijven staan, denk ik, maar achter slot en grendel. Je mag er waarschijnlijk niet meer bij en niet voor zorgen, tot duidelijk wordt van wie hij is. Is het je die ellende waard?
Ik zou als een haas een andere plek zoeken... Desnoods blijf je de huur voor de wei nog wel betalen, zodat je je plek niet direct kwijt raakt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:33

Hmm zouden ze dat echt zo doen? Mijn paard is de enige die er staat, tenminste op het erf. Er staat nog een paard maar dat is op een ander stuk land wat niet op het erf is en dat paard is ook niet van de boer.

Ik kom hierop omdat er laatst bij een boer al zn koeien inbeslag genomen zijn, maar er staan nog wel 2 paarden op het land van die boer. De rest is afgevoerd, 250 koeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:39

Inbeslagname bij een boer gaat meestal via de NVWA. Je zou ze even kunnen bellen, de situatie uit kunnen leggen en vragen of ze een aantekening willen maken in het dossier. Nee heb je, ja kan je krijgen...

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:49

Wat ik begrepen heb gaat het tegenwoordig via de RVO. Als ik contact met hen opneem ben ik bang dat ik er juist de aandacht op vestig, wat ik niet wil. Ik wil uiteraard niet dat de boer in de problemen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:54

Siersma schreef:
Wat ik begrepen heb gaat het tegenwoordig via de RVO. Als ik contact met hen opneem ben ik bang dat ik er juist de aandacht op vestig, wat ik niet wil. Ik wil uiteraard niet dat de boer in de problemen komt.

Tsja, die afweging is aan jou....

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:57

Kun je dit niet laten vastleggen in een overeenkomst? Een contract waarin staat wat van wie is en welke afspraken er zijn gemaakt?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:01

Ik ga morgen mn da eens bellen, die weet ook vast wel hoe en wat. Ik heb het naar mn zin op deze plek, sta er ook al een aantal jaren. En ik ga niet zomaar verhuizen natuurlijk. Maar ik wil wel enige zekerheid mocht er wel iets gebeuren.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:07

Ze kunnen je haf meenemen.
Althans, vroeger wel (geen idee of het nog zo is); hengstenhouder die ik ken is dit zo'n 8 jaar geleden overkomen. Iemand had 2 zwaar verwaarloosde shets bij hem in het land gedumpt. Nog diezelfde dag had een voorbijganger db gebeld en de shets + zijn 2 hengsten die er ook stonden zijn toen in beslag genomen. Die man heeft 3 maanden lang een juridisch gevecht gehad om zijn paarden weer terug te krijgen.

Dit is dan alweer een aantal jaar geleden, maar 8 jaar is niet verschrikkelijk lang geleden.
Persoonlijk zou ik een andere plek zoeken voor mijn paard in jouw geval. Better safe then sorry

juridisch gevecht omdat de instanties niet wilden geloven dat die shets gedumpt waren. Hij heeft dus een heel gevecht moeten houden om te bewijzen dat die shets niet van hem waren, maar de 2 goed doorvoede hengsten wel degelijk van hem waren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:42

Paardlief staat Dus alleen? Dat is sowieso al een reden om een plekje te zoeken waar je wel aan de behoefte van een paard kunt voldoen.
Dat gezegd hebbend; heb je een contract dat je daar in stalling staat? Of bonnetjes, rekening afschriften die aantonen dat je maandelijks betaald?

Wat zou de grond zijn voor in beslag name? Niet voldoen aan de regels en eisen? Niet voldoen aan juiste verzorging? Niet de juiste papieren? Wanbetaling?
Wanneer voor de koeien niet aan de regels voldaan wordt heeft de boer als het goed is een (kort) termijn om dit in orde te maken tenzij de situatie levensbedreigend is.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:11

Ik heb de kopers van mijn paard een (particulier) koopcontract gegeven en gezegd da ze deze goed moeten bewaren aangezien het paspoort én geen wettelijk bewijs is (ook niet als je naam er in staat) én deze bij de stalhoudster ligt.

Mocht er ooit iets zijn/gebeuren hebben ze met het contract een "bewijs van tenaamstelling".

Zou je niet alsnog zoiets kunnen regelen..? Ondanks t paard al lang van jou is.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:18

Afhankelijk van de overtreding worden enkele dieren of alle dieren op het bedrijf in beslag genomen. Maar dan moet de eigenaar het wel heel bont maken. Vaak is er eerst mogelijkheid tot herstel van de overtredingen en vinden er hercontroles plaats. Dieren worden bij inbeslagname dan "opgeslagen" totdat de situatie verbeterd en anders verkocht/geslacht.
Maar als jouw paard netjes verzorgd is, voldoende eten heeft en de beschikking heeft over vers drinkwater EN je kan aantonen dat het paard van jou is. Dan hoef je je denk ik geen zorgen te maken. Zodra de boer aangeeft dat het paard van jou is en de inspecteurs kunnen je bellen oid, dan komen jullie daar onderling vast uit.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:07

Marjolijntje schreef:
Afhankelijk van de overtreding worden enkele dieren of alle dieren op het bedrijf in beslag genomen. Maar dan moet de eigenaar het wel heel bont maken. Vaak is er eerst mogelijkheid tot herstel van de overtredingen en vinden er hercontroles plaats. Dieren worden bij inbeslagname dan "opgeslagen" totdat de situatie verbeterd en anders verkocht/geslacht.
Maar als jouw paard netjes verzorgd is, voldoende eten heeft en de beschikking heeft over vers drinkwater EN je kan aantonen dat het paard van jou is. Dan hoef je je denk ik geen zorgen te maken. Zodra de boer aangeeft dat het paard van jou is en de inspecteurs kunnen je bellen oid, dan komen jullie daar onderling vast uit.

Je kunt je paard/pony voor een paar euro laten registreren en op naam zetten bij de NDG. Dan sta jij als eigenaar geregistreerd.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:13

als jij dat stuk land huurt en dit kunt aantonen, dmv maandelijkse betalingen nemen ze je paard niet zomaar mee.
ik weet niet van wie je deze informatie hebt, maar als diegene werkzaam is bij een van de genoemde diensten in het topic is te hopen dat ze daar nooit achter komen, want dan wordt die op staande voet ontslagen.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:25

Niello schreef:
Je kunt je paard/pony voor een paar euro laten registreren en op naam zetten bij de NDG. Dan sta jij als eigenaar geregistreerd.

Dan moet je wel het chipnummer bij de hand hebben. Overigens geldt ook zo'n registratie niet als eigendomsbewijs. Je staat enkel in het systeem als de houder van het dier. Het maakt je zaak uiteraard wel sterker.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:33

Contractje opstellen voor de huur van de stalling/ weide, zodat je iets op papier hebt...

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 16:09

NenaC schreef:
als jij dat stuk land huurt en dit kunt aantonen, dmv maandelijkse betalingen nemen ze je paard niet zomaar mee.
ik weet niet van wie je deze informatie hebt, maar als diegene werkzaam is bij een van de genoemde diensten in het topic is te hopen dat ze daar nooit achter komen, want dan wordt die op staande voet ontslagen.

Ik heb dus geen aankoopbon, en ook geen mogelijkheid om die nu nog te regelen. En ik heb ook geen overeenkomst met de boer, ik betaal,hem ook gewoon handje contantje. Zoals zoveel mensen doen denk ik.

Degene waar ik deze info van heb werkt niet bij een van de diensten overigens, maar heeft wel,info van iemand gekregen. Van wie weet ik niet en doet ook niet terzake voor mij.

Ik heb vanmorgen eerst de ROV gebeld, zij konden mij niet helpen en verwezen me door naar de NVWA. Die heb ik gebeld maar die man kon mij het zo niet vertellen. Ik moet een mail sturen en dan gaan ze het voor me uitzoeken. Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben, mocht er iets gebeuren. Waar ik nu niet van uit ga trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:15

Zorg je dan wel dat je die mail heel algemeen houd TS?

Want maak geen slapende honden wakker in deze hoor.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 16:24

Nee doeik niet hoor! Kreeg aan de telefoon ook al de vraag of ik iets wou aangeven, ehm nou nee! Puur hypothetisch dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:53

Ik snap dat je iemand niet in problemen wilt brengen hoor. Maar het zal heus niet zo zijn dat ze er meteen op de stoep staan als jij verder niets loslaat over wat er mis zou zijn op dat adres. En stel dat dat toch gebeurt: als er iets mis is wordt er gewaarschuwd. Er moet wel heel wat mis zijn voordat ze dieren in beslag gaan nemen. Maar als er zoveel mis is, dan neem ik aan dat je blij bent voor die dieren dat ze er eens een kijkje komen nemen....

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 16:55

Ik weet niet of er zoveel mis is. Dit komt voort uit een asbestsluiting op een ander bedrijf.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:31

Ik zou er mee oppassen

Wij stonden ooit bij een boer die alcoholist was op stal...en uiteindelijk stonden de schuldeisers op het erf. Gelukkig hadden we week ervoor paard daar weggehaald. Op dat moment wordt hij sowieso meegenomen, evt kun je achteraf hem terugeisen maar is ene heel getouwtrek.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:40

Je gaat naar de eigenaar, zegt duidelijk wat je dwars zit en vraagt om een en ander op papier te zetten. Briefje waarop staat dat jij met JOUW haflinger (chipnummer) GESTALD staat bij de boer. :)