Wie betaalt in dit geval?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Wie betaalt in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:11

Hoi bokkers!

Ik wil graag jullie meningen horen over wie jullie vinden dat in deze situatie de lessen moet betalen.

Mijn beste vriendin komt in de zomer een tijdje mijn pony rijden. Ze heeft zelf nooit echt (goed) les gehad (en nee, niet omdat ze dat niet belangrijk vond, maar omdat dat waar zij woont simpelweg niet mogelijk is ;), dus toen leek het mij wel een goed idee als ze dan mijn pony komt rijden om met hem wat lessen te volgen en zelf te rijden tussendoor. Het gaat er in de lessen om dat zij zichzelf kan verbeteren, maar uiteraard wordt mijn pony hier ook wat beter van. Is het dan eerlijk om haar de lessen helemaal te laten betalen? Het is niet dat ik geen tijd of zin heb om te gaan en daarom iemand anders vraag, ik zal er zelf ook bij zijn. We hebben dan allebei 1x per week les bij mijn instructrice en van de overige dagen zal ze hem gemiddeld 2x rijden denk ik.

Er is dus géén sprake van een verzorgster/bijrijdster constructie. Aan de ene kant heb ik zo iets van hmm, mijn pony leert er tegelijkertijd ook weer van, en hij is nog jong, dus het is niet zo dat hij alles al kent en ze alleen maar de knopjes hoeft in te drukken. Aan de andere kant heb ik ook weer iets van het zijn wel haar lessen, en ik heb zelf ook vakantie en dus tijd en ik betaal elke maand al een smak geld voor die pony :+

Ik vind het wel heel leuk om haar met mijn pony aan de slag te zien, ik zie hem natuurlijk nooit als hij bereden wordt, alleen van boven af :j

Overigens rijdt ze wel heel goed (vraag me niet hoe ze dat gedaan heeft, maar het is zo). Het is dus niet zo dat ze helemaal niks kan (verre van) maar ze wil wel gewoon eens goed privé les en daar heeft ze alleen even mijn pony voor nodig :D

Verder betaalt ze mij uiteraard niks voor het rijden. Ze vindt het ook lastig om hier een uitspraak over te doen dus vandaar dit topic voor wat verschillende meningen, ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!

FriesWytske

Re: Wie betaalt in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:14

Zij wil lessen, dan mag zij ook die lessen zelf betalen. Ook al maakt ze daarbij gebruik van jouw pony.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:15

Misschien beter met haar zelf overleggen wat zij ervan vind? ;)
Als zij de les krijgt vind ik ook dat zij het moet betalen, maar ik zou het gewoon even op tafel gooien.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:15

Ik had toendertijd wel een bijrijdster die de lessen zelf deed betalen, ze leerde er zelf van en het paard werd er ook fijner op.

We vonden het beide een goede constructie, ik ging ook geregeld naar de lessen kijken

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:16

FriesWytske schreef:
Zij wil lessen, dan mag zij ook die lessen zelf betalen. Ook al maakt ze daarbij gebruik van jouw pony.

Mee eens. :j Jij betaalt toch ook gewoon voor je les?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:17

Heb ik met haar over gehad, maar zij weet het ook niet zo goed dus vandaar :)

Ik betaal natuurlijk mijn lessen zelf, maar uiteindelijk wordt mijn pony daar fijner van en heb ik daar ook weer profijt van. Dat heeft zij dan dus niet echt..

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:17

Ik zou kijken hoevaak je haar wilt gaan lessen. Jou pony wordt er ook van verbeterd, dus naar mijn mening zou ik dan minstens 1x per maand zelf de les betalen en als zij nog vaker les wilt moet ze dat zelf bijbetalen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:19

Als ik een pony rijd zou ik absoluut niet willen dat de eigenaar de lessen betaald, zeker omdat het voor jou niet echt nodig is. Ik vind het al aardig van je dat ze hem mag rijden terwijl je zelf ook tijd hebt :)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:19

Ik zou haar ook gewoon zelf laten betalen

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:20

Je kan het idd van 2 kanten bekijken, zij leert er van, maar je pony wordt er ook beter van.
Misschien dat jij er een deel aan meebetaalt? dus misschien 1/4e bijv.? Of dat ze het zelf gewoon betaalt.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:25

Omdat ze jouw pony al gratis gebruikt en jij er die dagen niets mee kunt, vind ik dat jij de lessen niet hoeft te betalen. Als zij niet zou rijden, zou je dan een ander zoeken, of zou je dan zelf rijden? Met andere woorden: heb je haar nodig?

Ik heb zelf een situatie andersom, ik kan nog weinig rijden op mijn paard, een vriendin van mij traint hem nu door. Als ik zelf weer kan rijden, rijdt zij dus niet meer. Ik betaal haar lessen, omdat ik haar nodig heb.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:25

In principe zou ik haar de lessen laten betalen, maar jullie kunnen zelf iets anders overeenkomen. Jij wil bijvoorbeeld dat ze les neemt maar dan wel bij jouw instructeur, dus daar heeft ze dan geen keuzevrijheid in. Als jij je er goed bijvoelt zou je daarom een deel van het lesgeld kunnen betalen. Maar er is net zoveel voor te zeggen dat jij je pony beschikbaar stelt onder de voorwaarde dat zij er les mee neemt (en zij de les dus betaalt). Overigens is eenmaal per twee weken les meer dan zat als het een beetje goede instructie betreft, dus daarin zou je ook nog keuzevrijheid kunnen geven aan je vriendin.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:29

Als ik op jouw pony zou mogen komen rijden en lessen, top.
Maar ik wil wel zelf mijn lessen betalen, je geeft me zo'n groot cadeau door deze mogelijkheid.

Ik snap je vraag erin niet eens....of heeft ze niet veel geld?

Leg het haar maar eens voor, kijken wat zij kan en wil.

Kelseypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:31

Tja.... Je moet het zelf weten, maar ik zou de helft betalen aangezien het jouw pony is en ze leren er allebei van, je vriendin en je pony dus ja.
Maar je moet het zelf weten

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:35

Nee als zij niet zou rijden zou ik zelf rijden. De les die zij dan volgt is ook extra, ik zou niet anders zelf 2x per week les hebben. Mijn pony is wel nog vrij jong en stout, het gebeurt ook wel eens dat we een stuk van de les dus vooral met hem bezig zijn en hoe te reageren op wat hij doet.

In de hoeveelheid les kan inderdaad wel gevarieerd worden :j

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:36

Halooo, ik ben die vriendin om het even duidelijk te maken ;)
ts en ik hebben het al een tijdje over, als je het aan mij vraagt, mij maakt het niks uit, ik ga niet om geld vragen(ik kom geen geld tekort), en ik vind het ook helemaal niet erg om de lessen zelf te betalen (het blijven uiteraard Mijn lessen). Maar ts weet niet zo goed of zij mee moet betalen of niet aangezien haar pony er dus ook baat aan zal hebben (pony is nog jong), en zij daarom dus ook. Dit is waar we dus een beetje vast zitten.
Ik blijf tegen haar zeggen dat het voor mij echt niks uit maakt en de beslissing totaal aan haar is om te maken of ze wel of niet wil mee betalen. Maar vandaar dit toppic om de mening van andere te horen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:56

Normaal betaal je voor het gebruik van een paard, als je lest :D
Dus je kunt het ook zó uitleggen: vriendin betaalt niets voor het gebruik van de pony, en dat de pony ook beter wordt van de lessen is daarmee dan de 'vergoeding' voor het gratis paard.
Daarmee is het dus ook logisch dat de vriendin voor de lessen betaalt.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:08

Ik zou niet mee betalen in dit geval.
Vind het de pony word er beter van sowieso ver gezocht. Het lijkt wel Een nieuwe mode te zijn geworden.

In de tijd dat ik nog reed en bokt nog geen grote invloed had mocht je een pony lenen (voor een wedstrijd bijv) en echt niet dat de eigenaar mee betaalde. De gebruiker had er immers toch het plezier van ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:18

Axivoca123 schreef:
Halooo, ik ben die vriendin om het even duidelijk te maken ;)
ts en ik hebben het al een tijdje over, als je het aan mij vraagt, mij maakt het niks uit, ik ga niet om geld vragen(ik kom geen geld tekort), en ik vind het ook helemaal niet erg om de lessen zelf te betalen (het blijven uiteraard Mijn lessen). Maar ts weet niet zo goed of zij mee moet betalen of niet aangezien haar pony er dus ook baat aan zal hebben (pony is nog jong), en zij daarom dus ook. Dit is waar we dus een beetje vast zitten.

Aangezien de 'bijrijder' ook een betere pony onder haar kont krijgt als de eigenaar zelf ook lekker met de pony lest, dan zou dat volgens die laatste gedachte dus betekenen dat de bijrijder ook moet meebetalen aan de lessen van de eigenaar. 8-)

Aangezien elk paard als het goed is beter wordt van elke les ga je dan dus tot in het einde der tijden elkaar betalen voor elkaars lessen. :+ En wat als je verzorger toch niet zo'n talent blijkt en na jaren les een beetje op B-niveau blijft doormodderen? Blijf je dan voor die lessen betalen? En wat als de verzorger door de lessen heen schiet en je pony in een jaar tijd al op Z-niveau heeft lopen, moet je dan opeens meer betalen omdat ze je pony meer waard maakt?

Van alle mensen met een verzorgpony/bijrijdpaard in de aanbieding stelt slechts een deel lessen op eigen kosten verplicht, maar iedereen zal zeggen dat áls de verzorger les neemt deze ook zelf voor de lessen zal moeten betalen, net zoals voor wedstrijden, clinics enz. Dat is simpel, logisch en van begin tot eind duidelijk, dus ik zou dat ook vooral zo doen: iedereen betaalt zijn eigen les en iedereen (plus pony) wordt er beter van. :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:23

Citaat:
Er is dus géén sprake van een verzorgster/bijrijdster constructie.

Uit mijn beginpost. Het zal niet om jaren gaan, omdat daar de mogelijkheid niet voor is. Eerder een aantal weken. Als ze de pony in een aantal weken naar het Z rijdt zou ik dat dus heel knap vinden :+

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:25

Inderdaad bijrijder eigen lessen laten betalen.
Ze mag jouw pony al gratis gebruiken, de lessen zijn niet voor groot belang voor jou aangezien je zelf ook kan lessen.
Pony wordt er beter van, bijrijder wordt er beter van. Win-win situatie voor iedereen lijkt me.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:27

TS nu ik degene heb gehoord zou ik zeggen: trakteer haar op een leuke hightea of etentje, saunabezoek of zo, als dank voor.

Maar iig ga samen iets leuks doen aan eind vacantie.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 21-05-16 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:28

Zelf laten betalen. Zij leert er tenslotte zelf ook van en het is ook voor dr eigen plezier. Het is niet zo dat ze MOET rijden van jou. Eerlijke deal denk ik? Ik betaal ook mijn eigen lessen met mijn bijrijdpaard. Niet meer dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:31

CastaMickey schreef:
Citaat:
Er is dus géén sprake van een verzorgster/bijrijdster constructie.

Uit mijn beginpost. Het zal niet om jaren gaan, omdat daar de mogelijkheid niet voor is. Eerder een aantal weken. Als ze de pony in een aantal weken naar het Z rijdt zou ik dat dus heel knap vinden :+

Daarom schreef ik ook 'bijrijder' tussen haakjes. Het wordt anders zo vreselijk vermoeiend om overal 'persoon die een paar weken op je pony rijdt en daar niet voor betaalt hoewel de les misschien dan wel betaald zou worden.' :(:)
Ik weet ook niet of je de moeite hebt genomen om de rest van de post te lezen maar die is nog steeds 100% op jullie situatie van toepassing.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:35

A3a1 schreef:
TS nu ik degene heb gehoord zou ik zeggen: trakteer haar op een leuke hightea of etentje, saunabezoek of zo, als dank voor.

Maar iig ga samen iets leuks doen aan eind vacantie.

Aan zo iets zat ik inderdaad ook te denken :j Bedankt voor de reacties allemaal!

@xyzzutu2: Ik heb je post zeker gelezen :j Ik ben het alleen niet met je eens dat die op onze situatie van toepassing is, tenzij ik je verkeerd geïnterpreteerd heb. Elkaars lessen doorbetalen tot in het oneindige is bij ons niet van toepassing, omdat het dus om zo'n korte periode gaat. Ik weet hoe ze rijdt, en tegenvallende verwachtingen van wat ze mijn pony leert zijn dus ook niet van toepassing. Toch bedankt voor je reactie!