stalling zonder contract. hoe opzegtermijn/opzeggen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idunknow

stalling zonder contract. hoe opzegtermijn/opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 23:47

Ik wil graag mijn pony verhuizen. Nu heb ik geen contract op deze stal.
Hoe werkt dat dan?

Anderen hebben contract met 2 maanden opzegtermijn. En mogen ook pas hun paspoort terug als deze opzegtermijn betaald is. Ook als ze 2 maanden vooraf vertrekken.

Shirley

Re: stalling zonder contract. hoe opzegtermijn/opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:50

Denk dat een gesprek met de stalhouder het gemakkelijkste is :j

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:50

ik zou even bij de eigenaar van de stal informeren, voor zover ik weet hadden wij ook geen contract maar wel een opzegtermijn van 1 maand wat bij het begin ook verteld is (wij verhuizen over 2 weken naar een andere stal) in principe ben je niet verplicht nog zo lang te blijven zonder contract want er staat niks zwart op wit maar zou wel fijn zijn om gewoon met een goed gevoel weg te gaan denk ik

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 00:10

Paspoort achterhouden voor eigenaar is echt niet toegestaan!!!!!

Ik zou lekker weggaan op de 31e en niet meer betalen voor de volgende maand.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 00:22

Roos_M schreef:

Lekker sociaal, wat is er mis met gewoon volwassen een gesprek aangaan? Denk dat pensionhouders juist dit soort dingen gaan uithalen door toedoen van mensen die dit soort geintjes uithalen, ineens wegwezen zonder netjes te overleggen.

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 00:27

Denk dat je gewoon eens bij de stalhouder moet informeren. Op 1 stal had ik geen opzegtermijn en de andere 2 moest je voor de 1ste van de maand opzeggen en dan kon je de maand erop vertrekken (dus voor 1 mei opzeggen dan kon je op 1 juni verhuizen) :) .

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 00:29

Mooi dat er in het contract van die anderen staat dat ze 2 maanden opzegtermijn hebben, maar aangezien ze wss per maand betalen mag dit maar maximaal 1 maand zijn.
Zou zelf dus ook zoiets aanhouden, wel zo netjes.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:32

Ik zou aan het einde van de maand aangeven dat je weg wilt gaan en dan een maand opzeg aanhouden.
Wel zo netjes naar de stalhouder en wie weet wil je ooit nog eens terug.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:37

Vaak wordt de betalingstermijn aangehouden als er geen contract is. Dus als je per maand betaald dan ook per maand op te zeggen.

Overleg even met je pensionhouder.
Mocht je snel weg willen of je bv per 15 juni weg kan en dus nog voor een halve maand mag betalen.

Sommige stallen kan je alleen per de 1e van de maand opzeggen maar ik ben al een keer in overleg halverwege de maand gegaan en ook een halve maand betaald (wel 6 weken van te voren opgezegd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:37

Ligt wat mij betreft aan de reden waarom je weg wil.
Wij hebben eens zonder contract op een stal gestaan, wat in het begin perfect was, maar later werden de paarden nog amper gevoerd en als ze gevoerd werden, met heel slecht hooi.
Paarden vielen gigantisch af, zelfs mijn grote koudbloed en er werd gedreigd met vanalles.
Wij hebben toen de 10de van die maand onze paarden gepakt en zijn vertrokken, wel natuurlijk die maand betaald.

Maar als je gewoon goed contact hebt en alles op zich prima is verlopen, zou je het beste gewoon kunnen overleggen met de stalhouder, dat is wel zo netjes!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:44

Zonder contract is het redelijk gewoon de betaaltermijn aan te houden. Dus als je per maand betaalt een opzegtermijn van een maand. Met andere woorden; voor 1 juni opzeggen, per 1 juli.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:57

Nieuw paspoort kan je ook zo regelen hoor :+
Zou dus gewoon schijt hebben en weg gaan :o

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:06

shilady schreef:

Waarom nou schijt aan hebben? TS zegt toch niet dat er problemen zijn?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:08

Gewoon even aangeven dat je wilt verhuizen en vragen of er een opzegtermijn is. Meestal en maximaal is het een maand. Of je die maand nog blijft staan moet je zelf weten, zolang je hem maar betaald :p

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:10

shilady schreef:

Nieuw paspoort is niet gratis ;)

Ongeschreven regel is een maand opzegtermijn. Maar idd, die hoef je niet actief op stal door te brengen, zolang je het maar betaald.

Wat zegt de staleigenaar ts?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:12

Hangt van de reden af van vertrek en het contact met de staleigenaar. Ik ben vorige maand verhuisd ik gaf netjes in maart aan per 30 april te vertrekken. Begin april begonnen er spullen te verdwijnen. Paard bleef in stal en nieuwe spullen gingen op rare plekken kapot. Ben toen ook onmiddellijk opgestapt. Die maand was helaas wel al betaald.
Geen contract is vaak een pensionstal die dit in het zwart doet. Ze mogen dus vaak zelfs geen stal hebben dus indien je je paspoort niet terugkrijgt gaan dreigen met hun aan te geven bij de overheid wil nogaleens helpen.

Is de sfeer gewoon goed zou ik een gesprek aangaan.

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:20

Hoezo paspoort afgeven aan een pensionhouder?
Wat moet je dan als je wedstrijden rijd, of regelmatig naar een rijvereniging voor lessen,
Dan dien je het paspoort toch echt bij je te hebben.

Maar daarnaast zou ik inderdaad gewoon even navragen hoe en wat.
Een opzeg termijn van 1 maand lijkt me normaal.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:28

verriemerrie schreef:
Hoezo paspoort afgeven aan een pensionhouder?
Wat moet je dan als je wedstrijden rijd, of regelmatig naar een rijvereniging voor lessen,
Dan dien je het paspoort toch echt bij je te hebben.

Maar daarnaast zou ik inderdaad gewoon even navragen hoe en wat.
Een opzeg termijn van 1 maand lijkt me normaal.

Een paspoort dient altijd aanwezig te zijn bij een paard en op ieder gewenst moment aan de autoriteiten overlegd te kunnen worden op straffe van een boete. Een hoop mensen denken dat dit niet hoeft n houden het paspoort thuis. Is er echter een controle van bijvoorbeeld de dierenpolitie, dan kan het een kostbaar verhaal worden.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:51

RianneH schreef:
shilady schreef:

Nieuw paspoort is niet gratis ;)

Dat is waar maar het zal mij zeker niet tegen houden om echt weg te gaan als ik weg wil
Ik laat me niet gijzelen door het feit dat een nieuw passpoort mij geld zal kosten *D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:54

Ik zou het gewoon bespreekbaar maken. Een kalendermaand opzegtermijn wordt vaak in acht genomen, maar misschien vindt de stalhouder het wel fijn als je eerder weg gaat. Het kan altijd zijn dat er bijv. iemand op de wachtlijst staat.

Een paspoort hoord inderdaad altijd bij het paard te zijn.
Ook als je naar een wedstrijd gaat of ergens andens heen, dan mag je stalhouder het paspoort niet op stal houden.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:43

Kirsha schreef:
Roos_M schreef:

Lekker sociaal, wat is er mis met gewoon volwassen een gesprek aangaan? Denk dat pensionhouders juist dit soort dingen gaan uithalen door toedoen van mensen die dit soort geintjes uithalen, ineens wegwezen zonder netjes te overleggen.

Mwoah het ligt er helemaal hoe de verstandhoudingen liggen. In principe wel natuurlijk. Dan praat je normaal over zulke zaken. Contract of niet. Maar als pensionhouder willens en wetens paspoorten achterhoud vind ik dat niet bepaald netjes. Dus wat verwacht je dan terug?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 06:30

Lekkere opmerkingen worden hier gemaakt. Wat is er mis met gewoon een kalendermaand opzegtermijn aanhouden? Wel zo netjes, en als je dan weer terug kunt komen kun je met een goed gevoel weer aankloppen.

Roos_M
Ik heb de paspoorten ook in een dubbele kluis op stal. Als iemand de stalling opzegt krijgt deze hem ook pas de dag van vertrek terug, als de stalling nog niet betaald is zal dat echt eerst moeten gebeuren. En een nieuw paspoort is in het totaal duurder dan een maand stalling. Buiten dat zal je op de nieuweerste stal waarschijnlijk ook het paspoort moeten inleveren, en heb je het paspoort echt niet binnen enkele dagen in huis.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:24

Je mag helemaal geen paspoorten gijzelen, om welke reden dan ook.
Je bent verplicht ze op stal te hebben bij het paard, want het hoort bij het paard. Een eigenaar is dus verplicht zijn paspoort op stal te houden. Want met controles lachen ze er niet mee, en die controles gebeuren wel degelijk.
Mààr, als een eigenaar beslist om op wedstrijd te trekken of gewoon een dag er op uit met de trailer, dan is hij evengoed wettelijk verplicht om het paspoort bij zich te hebben en kan hij bij controle evengoed grote miserie krijgen als hij dat niet heeft. Wanneer een eigenaar dus zegt dat hij van plan is dit te doen, dan ben je wettelijk verplicht om het paspoort uit die dubbele kluis te halen en het hem mee te geven.

Dus ook de stalhouder van TS is verplicht het mee te geven, zeker als de hele opzeg al netjes betaald is. Verder zou ik indien er geen gekke toestanden gebeuren ook gewoon heel netjes een kalendermaand aanhouden. Heeft je stalbaas ook wat tijd om iemand nieuw aan te trekken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:39

Ik zeg toch ook nergens dat ze de paspoorten niet mee krijgen met weekendjes weg of wedstrijden? Dan gaan ze gewoon mee, geen probleem.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:59

Als het 'gijzelen van paspoorten' bij de normale gang van zaken hoort zou ik niet graag bij zo'n stal willen staan op voorhand.

Vertrouwen komt van twee kanten.