De titel zegt het al.. Mijn pony (haflinger merrie) vertoont na 8 jaar totaal ander gedrag.
Sinds mijn 14e heb ik deze merrie al en het is altijd al een enthousiaste pony geweest onder het zadel, graag voorwaarts en je maakt haar echt blij met een lekkere lange buitenrit.
In verband met mijn studie en verhuizing ben ik een ander plekje voor haar gaan zoeken en deze heb ik gevonden op nog geen 5 minuten fietsen van het huis van mijn moeder, deze mensen kende ik nog van vroeger toen ik nog op een ponyclub reed en het klikte meteen tussen hun en mij en tussen mijn pony en die mensen ook. Ik mag altijd langskomen om haar te zien en te rijden en ik maak ik dus ook gebruik van..
Nu begint het.. De eerste keer dat ik een buitenritje ging maken vanuit daar was ze ontzettend gespannen en super schrikachtig. Dit ben ik absoluut niet gewend van haar. Hoewel ze altijd voorwaarts is kan ik haar altijd met een los teugeltje en ontspannen rijden buiten. Ik weet het maar aan de nieuwe omgeving en dat ze hier nog aan moest wennen. Echter de keren erna leek het alleen maar erger te worden en heb ik die mensen toch eens gevraagd of ze haar misschien bijvoeren.. Dit deed ik namelijk zelden tot nooit, ze doet het al jaren prima op gras hooi en liksteen.
En inderdaad ze voerden haar wel bij na het rijden. Ik gaf aan dat dit de reden zou kunnen zijn van haar explosieve gedrag en zij zijn meteen gestopt met het bijvoeren. Met goede moed stapte ik de keer daarna weer op maar ik herkende mijn eigen pony niet meer. Ze wilde draven waar ze moest stappen, galopperen waar ze moest draven en toen ik dan een galopje probeerde ging ze er ontzettend vandoor, ik kreeg haar écht niet meer terug terwijl ze altijd zacht in de mond geweest is bij mij en weliswaar voorwaarts maar altijd in te houden en terug te nemen..
Nu vertrouw ik deze mensen en weet ik zeker dat ze goed voor haar zijn. Maar ik vraag mij echt af waar deze gedragsverandering vandaan zou kunnen komen. Ik heb al bedacht dat ze misschien boos op mij is dat ze mij niet meer zo vaak ziet maar ze doet het ook bij de nieuwe mensen.. Misschien zit er in het weiland waar ze nu in staat ontzettend veel meer suiker? Ik sta voor een raadsel.. Ben ook bang dat het straks op een punt komt dat deze mensen haar niet meer fijn vinden om te rijden omdat ze zo ontzettend explosief is en dat ze haar dan niet meer willen..
Ik hoop dat iemand een idee heeft waardoor dit zou kunnen komen en wellicht een advies heeft voor mij!
Ze staat niet alleen. Ze wordt inderdaad regelmatig door verschillende personen bereden nu. De vrouw die voor haar zorgt, daar de dochter van en dan is er ook nog een meisje van 11 dat op haar lest 1x per week. Daarnaast kom ik dus ook nog af en toe langs. Zou het kunnen dat haar gedrag veranderd doordat er veel verschillende ruiters op haar zitten? Het is een onwijs sociaal dier dat overal voor in is. Ik ben vaak met haar op vakantie geweest en ze voelde zich op welk adres dan ook direct op haar gemak en was niet anders met rijden dan normaal.. Ze voeren haar hetzelfde
Ik denk dat de verschillende ruiters met al dan niet een verschillende aanpak zeker mede de oorzaak kunnen zijn hier voor. Heb je nog hetzelfde zadel? En been je zeker dat dit past en door iedereen gebruikt wordt op jou paard? Rijden de andere ruiters ook zacht?
Boetjewoor
Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-16 11:52
Maakt verder niet heel veel uit hoe het geregeld is denk ik, feit is dat haar gedrag anders is. Ik had nog niet bedacht dat dit zou kunnen liggen aan steeds een andere ruiter. Ik ga hier zeker wat mee doen.
Edit zie nu het antwoord van jensvl. Ik gebruik hetzelfde zadel maar een van de andere ruiters gebruikt een boomloos zadel.
Ik ga voorstellen het een poosje rustig aan te doen met haar. Grondwerk, misschien wat longeren of wandelen. Even terug naar de rust voor haar. Hopelijk helpt dat.
Mijn merrie is 2 maanden geleden verhuist. Normaal super braaf en zal nooit een stap verkeerd zetten. Sinds de verhuizing en ze langer op de wei staat merk ik dat ze joliger is geworden. Met rijden ineens aan de kletter gaan, eerste paar keer buiten erg nerveus. Wat bij haar enorm heeft geholpen is gewoon dezelfde routine aan te houden als op mijn vorige adres. Ik merk nu na 2 maand dat ze eindelijk pas wil ontspannen tijdens het rijden. Ze is minder alert op haar omgeving. Ik ben nu de afgelopen week erg consequent geweest. Ho is ho en niet nog 10 passen door denderen. Dit heeft erg geholpen.
Daarnaast is het misschien voor je pony te veel verandering in 1x, andere omgeving en andere personen die haar berijden. Geef haar de tijd om te wennen. Vaak duurt dit toch wel een maand voor elk jaar dat ze op de andere stal gestaan hebben zeggen ze wel eens.
In ieder geval is het goed dat dat je een oplossing zoekt. Je paard probeert iets duidelijk te maken en het is goed dat je dat naar wilt luisteren. Gun haar inderdaad een weekje of 2 wat aanpassing aan de nieuwe situatie die het rijden wat terug te schroeven. Daarna begin je het best met iedereen nog zadel te laten gebruiken en als dat goed gaat, kan het boomloos zadel (indien het past, want het is niet zo dat een boomloos zadel op elk paard past) terug geïnitieerd worden.
Misschien doen de mensen die haar nu rijden op die plekken ontzettend crossen? En denkt ze dat dat altijd kan?
darkadia
Geplaatst: 14-05-16 13:20
Weet je toevallig wat voor boomloos zadel? Er zij veel goede, maar helaas ook veel slechte. Daarnaast is een goede pad eronder bijna altijd noodzakelijk. Verder geef je aan dat ze normaal bij jou met vakantie ook altijd snel gewend was, en lijkt het me dus eerder zadel, of misschien rugklachten (afhankelijk hoe ze daar gereden wordt, en wat ze bij jou deed, daar mist nog wat info over). Of idd dat zij gewoon niet consequent genoeg zijn geweest? Sommige paarden vinden het ook lastig omgaan met meerdere ruiters. Heb jij haar toen ze nog bij jou stpnd altijd als enige gereden? En hoe lang is ze nu weer van het extra voer af? Voerverandering duurt ook altijd even voordat effect goed zichtbaar is.
Ik zou er alleen een boomloos barefoot op willen, ander boomloos zadel hoeft niet op mijn paard zijn rug
Maar hoe lang staat ze bij deze mensen?
Mij klinkt het gewoon als verkeerd gereden, het paard is echt niet boos op jou omdat je minder komt
tengeltje11
Geplaatst: 14-05-16 13:51
maar zou vooral eens kijken naar de andere ruiters.
kan bv goed zijn dat een ruiter naar buiten gaat om zo vlug mogelijk te crossen en voor de rest zo goed als alles mag en kan.(ik zeg niet dat dit zo is,maar stel dat er zo iemand tussen zit,kan dit het gedrag van je paard zo verklaren)
idd ook het zadel.het mag dan wel boomloos zijn,het kan nog steeds slecht passen en voor problemen zorgen.
daarnaast denk ik dat alles voor haar wat veel is. altijd enkel door jij bereden(veronderstel ik?),zoveel jaar op dezelfde plaats gestaan en nu plots rijden zoveel verschillende mensen met haar en is ze ook nog uit haar normale omgeving getrokken en 'gedropt' op een vreemde plek....
kan je niet afspreken dat er bv maar 1 iemand mee rijdt?heb je zicht op het niveau en rijstijl van de anderes die ermee rijden?
eerlijk,ik zou dat echt niet moeten weten dat zoveel verschillende mensen op mijn paard rijden.... kan volgens mij zelden iets positiefs bijbrengen.
waarom kan ze daar bv niet gewoon in pension staan zonder dat ermee gereden wordt?
Misschien eens mee op buitenrit, terwijl een andere ruiter op jouw paard rijdt? Wellicht vallen je dan dingen op- misschien een idee om dit bij iedereen te proberen
BigOne
Geplaatst: 14-05-16 14:09
Geen optie om haar weer naar de oude stal te verhuizen en haar daar te verleasen aan een goede ruiter. Moet er zelf niet aan denken om een dier met zoveel mensen te delen en als jij toch zo weinig komt zal het voor jou niet zoveel uitmaken.
wat is weinig natuurlijk? een haf is meestal wel een paard die makkelijk 2 weken niet gereden kan worden bv.
als ik zou kunnen kiezen tussen x-aantal ruiters of mijn paard tijdens bepaalde periodes telkens 2 weken stil te zetten,dan zou ik zonder twijfel het laatste kiezen.
Nele80
Geplaatst: 14-05-16 14:13
Heb je de andere ruiters al eens zien rijden met jou pony? Mss zorgt het verschil in rijstijl verwarring bij de pony. Ik hoop dat je een oplossing vindt voor de verandering. Het moet echt niet leuk zijn om na al de jaren je eigen paardje een beetje 'kwijt' te zijn.