Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

fluffyfox schreef:Hier ben ik het niet mee eens.Als je kijkt naar een echte kudde (dus niet een door mensen bij elkaar gezette groep paarden op een beperkt gebied!) waar iets gebeurt rennen de paarden echt niet weg bij de kudde leider...
Er word gekeken/gevoeld wat de leider doet/aangeeft. Anders ben je gewoon t haasje.
Paarden denken niet in de trant van "ik heb de kans ik doe lekker waar ik zelf zin in heb" zo zijn ze niet geprogrammeerd en is een menselijke gedachten.
Dat een paard het niet meer doet nadat hij in training is gegaan lijkt mij te komen doordat (en je zegt het al) in training is gegaan, je bent (misschien zonder dat je het zelf door hebt) bezig met de leiderschap verdeling. Gezien het feit dat hij het niet meer doet heb je je leiderschap op dat vlak goed voor elkaar.
De ts geeft aan een dominant paard te hebben en verder nooit last te hebben van "probleempjes" behalve met het laden. Je kan je natuurlijk afvragen heb je echt nooit probleempjes of gaan jullie goed samen tot een bepaalde grens.
Lastige materie maar ook super interessant!!

fluffyfox schreef:Als je kijkt naar een echte kudde (dus niet een door mensen bij elkaar gezette groep paarden op een beperkt gebied!) waar iets gebeurt rennen de paarden echt niet weg bij de kudde leider...
Er word gekeken/gevoeld wat de leider doet/aangeeft. Anders ben je gewoon t haasje.
Paarden denken niet in de trant van "ik heb de kans ik doe lekker waar ik zelf zin in heb" zo zijn ze niet geprogrammeerd en is een menselijke gedachten.
Dat een paard het niet meer doet nadat hij in training is gegaan lijkt mij te komen doordat (en je zegt het al) in training is gegaan, je bent (misschien zonder dat je het zelf door hebt) bezig met de leiderschap verdeling. Gezien het feit dat hij het niet meer doet heb je je leiderschap op dat vlak goed voor elkaar.
De ts geeft aan een dominant paard te hebben en verder nooit last te hebben van "probleempjes" behalve met het laden. Je kan je natuurlijk afvragen heb je echt nooit probleempjes of gaan jullie goed samen tot een bepaalde grens.
Lastige materie maar ook super interessant!!
Koper schreef:TS rent ze altijd naar de zelfde kant? Mijn ruin breekt bij voorbeeld altijd uit naar rechts (zowel met rijden als aan de hand) dus het helpt dan als je aan de rechterkant loopt. Wat hij doet is zijn gewicht in de strijd gooien en tegen de druk in gaan. Levensgevaarlijk, en erg onhandig.
De enige druk waar hij niet tegen in kán gaan, en die ook super werkt, is als ik een touw om zijn buik doe, achter zijn voorbenen langs. Dat touw haal ik dan van de zijkant van mijn paard door het halster. Dus het touw loopt vanaf achter zijn ene voorbeen over zijn schouder door de neusriem van het halster naar mijn hand. Zo kan ik wel zijn hoofd sturen zonder dat ik druk op het hoofd zelf geef. Hij kan dus niet zijn hals in de strijd gooien. Wanneer hij dreigt uit te breken snijdt het mes van deze constructie aan twee kanten: je vouwt je paard dubbel (aangezien je zijn hoofd naar zijn buik trekt) zodat hij minder makkelijk weg kan rennen. En je geeft druk waar hij niks tegen kan ondernemen. Tegen druk achter de achterhand of op zijn hoofd kan hij zich makkelijk verzetten door tegendruk te geven. Tegen druk om de buik lukt dat niet.
De constructie is heel gemakkelijk aan te brengen, doet geen pijn en is duidelijk. Bovendien treedt hij pas in werking wanneer je hem nodig hebt. Zo lang hij braaf is loopt mijn paard aan een doorhangend touwtje mee. Als jouw paard dat niet doet zou je naast het touw/longeerlijn om de buik en door het halster nog een halstertouw gewoon aan het halster vast kunnen maken. En dan het buiktouw pakken en gebruiken als je paard wil uitbreken.