Paard rent weg aan de hand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gimmick11

Paard rent weg aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 07:39

met mijn merrie van 13 jaar loop ik ergens tegen aan.
Ze kan zich aan de hand heel erg sterk maken, en weg rennen.
Ik weet dit nu en ben het meestal voor. Thuis is het geen probleem, dan gebeurd het niet.
Juist in een vreemde omgeving, of bij het laden gebeurd het.
Ze doet dan het volgende:

Ze loopt eerst gewoon mee aan het halster, is dan wel allert.
Ineens steekt ze haar kop in de lucht en draait vliegensvlug haar nek van me weg waarna ze vervolgens hard weg draait. Ik kan haar dan echt niet houden, ook mijn man niet, die behoorlijk sterk is.
Ik heb dit gedrag met mijn andere paarden nooit gehad.
Als ik haar een hoofdstel omdoe doet ze het niet, dan lukt het niet.

Het gekke is dat ze weg rent naar het "onbekende". Zo is ze al eens op een parkeerterrein richting een druk kruispunt gerend, weg van haar vriendjespaard die gewoon bleef staan.
Ik moet dan echt heel hard rennen om haar te kunnen pakken, maar eenmaal bij haar aangekomen laat ze zich meteen pakken, ze draait niet om of zo.
Ze loopt dan weer netjes mee, wel allert, en ik kook ondertussen van woede natuurlijk.
Vervolgens kan ze deze stunt gerust nog een keer uithalen.
Maar meestal doe ik dan gelijk het hoodstel om, dan is het klaar.
Tegenwoordig doe ik trouwens meteen maar het hoofdstel om, dan ben ik het vast voor.

Maar toch, ik vraag me af wat dit gedrag is? Loopt ze over me heen, heeft ze geen respect?
Wat kan ik doen? Ik wil dat ze aan het halster gewoon mee loopt.

Anoniem

Re: Paard rent weg aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:46

Ze weet gewoon dat zij sterker is dan jou en dat ze dit kan doen. :j
Wij hebben ook 1 paard dat dit doet en dat kan echt gevaarlijk zijn.
Verder is er onderling geen sprake van respectloos gedrag of een onopgevoed paard.
Ze gaat netjes voor me aan de kant, hoef alleen maar te wijzen.
Maar alleen dit stukje, daar maakt ze misbruik van en dan kun je met allerlei lieve woordjes of trucjes of training daaraan gaan werken, dan kan dat even goed gaan, maar er zal geheid weer een moment komen dat ze het toch nog een keer weer probeert.
Daarom nemen wij het zekere voor het onzekere en gaat er buiten altijd een bitje in.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:00

Mijn oude merrie doe ik de longe over haar neus heen en haal hem dan bij de ring weer door het halster. Werkt bij haar erg goed.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:20

Het klinkt naar mijn kennis toch als een stukje verbroken leiderschap. Ze heeft niet 100% vertrouwen in jou als leider (op dat moment)
Je geeft zelf aan "dan kook ik van woede" dat is menselijk, maar lost niks op.
Probeer dat los te laten want je paard voelt de emotie/energie en zal dat zeer waarschijnlijk nog meer linken aan het (in haar ogen) verbroken leiderschap.
Reden dat ze het telkens doet en vaak op dezelfde wijze is dat het bewezen is dat het werkt voor haar. Paarden zijn gewoonte dieren. Dus bij positief resultaat zal ze dezelfde actie blijven nemen.
Kwestie van super tijdig bij zijn.
Evt stapje achterwaarts of zijwaarts als je dit gedrag aan ziet komen. Wees haar te snel af met denken. Maar probeer niet boos/gefrustreerd te worden.
Ze doet het niet om jou een rot gevoel te geven maar is duidelijk niet zeker met de situatie.
Veel succes!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:29

Helpt een hengstenketting niet? En dan heb ik vooral over tijdens het trailer laden. Gewoon met wandelen zou altijd met hoofdstel gaan lopen als dat geen problemen geeft.

Een hengstenketting laat je slap hangen en als ze weg rent trekt je in 1x snel strak. Dat zorgt ( als het goed is) voor een schrik effect en in dat moment kun jij handelen en voorkomen dat ze wegrent.
Daarna doen over niks gebeurd is en verder gaan waar je mee bezig was.

Er is namelijk niets te belonen, is niet braaf dat ze niet wegrent. Dat gedrag is uit den boze dus moet je verder ook negeren.

Als ze weg rent en ze laat zich pakken, adem in en adem uit maar laat dat boos zijn los. Als je boos bent kun je niet meer adequaat reageren. Je kunt op dat moment niets meer aan de situatie veranderen, behalve voorkomen dat ze nogmaals wegrent en daarvoor heb je aan boosheid helemaal niets, want dat zorgt ervoor dat je niet alle signalen meer op pikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:46

Ik vraag me altijd af waarom mensen denken dat het te maken heeft met vertrouwen, dat het paard geen vertrouwen heeft in jou als leider.
Naar mijn mening is dat zelden het geval, maar denk het paard op dat moment:"Ik heb de kans, ik doe eens lekker waar ik zelf zin in heb".
Ze zien geen gevaar in voorbij scheurende auto's of diepe greppels en hebben zin in een beetje avontuur.
Wij hebben 1 van de 5 paarden die dit nog weleens wil proberen en die heeft geen moeite met ons als leider, maar af en toe wel gewoon een eigen mening van wat wel of niet kan/mag.
Dat heeft verder niks met vertrouwen te maken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:58

KBK dat ben ik echt met je eens.

Levi mijn vorige pony flikte dit ook in zijn jongere jaren voor hij onder het zadel was. ( van 2,5 jaar en de laatste keer op 4 jarige leeftijd) tussen door is hij een jaar in de opfok geweest.

Hij deed het waarschijnlijk uit verveling en dit was een leuk geintje. Alleen vond ik het niet zo leuk O:)
Maar vanaf dat hij beleerd werd en dus " iets te doen kreeg" flikte hij het niet meer.

Daarom geloof ik met dit gedrag inderdaad niet in " gebrek aan leiderschap of vertrouwen"

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:10

Ze koppelt de trailer en het laden aan een vreemde omgeving. Zodra ze ziet dat ze elders uitgeladen wordt, de omgeving niet herkent, paniekt ze en vanzelfsprekend is ze dan te sterk aan het halster. Ze weet inmiddels dat jullie haar dan niet kunnen houden, dus dat patroon moet doorbroken worden.
Ga thuis eerst trainen met een ander patroon. Ik weet niet wat je normaal gesproken doet na het uitladen, of je gelijk wegloopt of bij de trailer blijft. Maar bouw een regelmaat in, zodat ze weet wat er gaat gebeuren na het uitladen. Dus ook thuis dit patroon aanhouden! Niet gelijk thuisgekomen paard op stal of in de wei zetten, maar identiek aan 'elders' handelen. Als je altijd hetzelfde doet, dan geeft dat zekerheid en rust.
Zet haar bijvoorbeeld in de trailer, haal haar eruit, zet haar naast de trailer, beloon, beloon voor het stilstaan, poetsen (tot rust komen), opzadelen, en ga dan pas wat doen (rijden oid). (thuis kan ze bv na het poetsen naar de wei of stal)
Regelmatig herhalen (tot vervelens toe) Hoofdstel omlaten.
Dan zomaar de trailer een stuk verder neerzetten, zelfde patroon aanhouden. En dan ook een keer ergens anders oefenen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:21

Jouw paard fixeerd zich gewoon te zeer op andere dingen.
Het is de kunst hem uit die fixatie te houden/halen.
Ik zou het eens proberen met voedsels bijv. gedroogde kamille dat ruikt lekker en is gezond. Zodra je merkt dat de aandacht foetsie gaat zorg je dat hij de kamille ruikt en bij goed gedrag geef je een beetje.
Met kracht ga je het immers niet winnen dus zul je slimmer moeten zijn en laat de liefde van een paard nou ook door de maag gaan.
Dus gewoon ervoor zorgen dat het paard graag bij je wil blijven en dat lukt met lekkers.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:35

En dan? Heb je eens een keer niets bij je, paard foetsie...
Bovendien zou ik niet met voedselbeloningen willen werken, want naar mijn mening moet je dit gedrag helemaal niet belonen.

Je hebt ook nog kans dat ze er nog happerig en opdringerig van worden ook. Helemaal met ruinen en hengsten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:57

Tja ergens zul je een haalbare oplossing moeten zoeken en een goed begin moeten maken!
Ik zeg niet dat het DE oplossing is maar het werkt wel.

Ts zegt dat het met bit niet gebeurd dus dan zou ze eventueel met een halsterhoofdstel kunnen werken daar kun je het bit van af haken als het niet nodig is.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:03

Je geeft aan dat het vooral is op vreemde plaatsen en bij het laden. Toevallig de situaties waarbij angst en wantrouwen (in de situatie, hoeft dus niet in jou te zijn) naar bij boven komt. Net in een vreemde omgeving waar alles verkend moet worden om veiligheid te controleren als bij het trailerladen waar ze in de meest onnatuurlijke plaats terecht komen, waar ze volgens hun instinct in de slechtst denkbare plek zijn om algemeen zich in te vertoeven.

Mijn lijkt het toch wat wantrouwen of angst, maar zoals eerder aangegeven in de situatie algemeen.
Als je paard je met een meer leert kennen als betrouwbare leider zaak dit probleem zich wel oplossen.
Richt je dus op het zijn van een betrouwbare leider. Houdt rekening met je paard en werk samen in het laten zien dat waar het paard bang voor is, geen gevaar in houdt. Hoe vaker je dat laat zien op een rustige manier, waarbij je zelf heel rustig blijft ongeacht de reactie van het paard, hoe sneller het paard zal weten dat je een betrouwbare leider bent. Dit gaat behoorlijk snel en heeft blijvend als resultaat dat het paard veel sneller geneigd is je leiding te volgen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:10

Ik denk wel dat t een gebrek aan " leiderschap" is en naarmate t paard dit vaak voor elkaar krijgt leid dit ook tot gewoonte gedrag. Vind t onfatsoenlijk gedrag van een paard en laat dit simpelweg niet toe! Zelf ook zo'n pony die in t verleden godsgraag uitbrak.. standaard hengstenketting gebruikt nu vrijwel nooit meer en probleem opgelost! Zelf continu alert blijven en desnoods met een touw voor t hoofd rondjes draaien leert je paard ook zijn aandacht bij jou te houden! Ik koppel t altijd terug aan t natuurlijke gedrag elk paard sluit graag aan bij de " alpha".. Zie dat je die rol op een respectvolle manier ziet te verkrijgen en je probleem lost zich op!
Suc6!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:14

Als het een leiderschap probleem is dieet die het thuis ook echt wel regelmatig zou ik denken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:47

jensvl schreef:
Als het een leiderschap probleem is dieet die het thuis ook echt wel regelmatig zou ik denken.

Een paard zou toch juist graag bij je aan willen sluiten in " spannende" omstandigheden? Wat mij betreft toch echt " leiderschap"..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:51

In spannende situaties wel inderdaad, ben ik het helemaal mee eens. :j
Maar niet alle paarden vinden een trailer of een vreemde omgeving spannend.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 13:05

Bedankt voor de reacties!
Als eerste, ik ben er vrijwel zeker van dat het geen angst is.
Ze doet het meestal niet thuis, maar als ik haar thuis moet laden, zonder hoofdstel doet ze het wel. Ze is een keer van ons weggerend, voorbij de stal, naar de buren.
Je zou denken dat ze terug naar de stal zou rennen als ze vang zou zijn, maar ze rende er gewoon langs.
Als ik haar roep, en vlakbij ben, draait ze zich naar me toe en kan ik haar zo aanklikken.
In de situatie die ik eerder beschreef, dat ze op het parkeerterrein naar de drukke kruising rende, was ze ook niet bang.
We hadden net 2,5 uur gereden en zouden naar huis gaan. Ik stond te wachten en ze was aan de hand gras aan het eten. In eens had ze er genoeg van en zet het op een lopen.

ik vrees dat ik niets aan kan doen. Ze is best dominant, ik heb daar nooit problemen mee, ook met rijden niet. Alleen dit...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:28

Ik denk toch ook dat dit met leiderschap te maken heeft. Zeker nu je ook aangeeft dat ze dominant is, en dus idd op vreemd terrein ipv op jou let, haar aandacht bij de omgeving heeft, en vervolgens haar eigen plan trekt. Feit dat ze het thuis ook doet met laden als je geen hoofdstel in hebt, geeft ook aan dat ze zich bewust is van haar eigen kracht en die na paar x succes nu misbruikt. Ook een die zich snel verveeld waarschijnlijk?

Een filmpje waar je misschien iets aan hebt:
https://www.youtube.com/watch?v=e1wnJH2tbu8

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:41

Als je kijkt naar een echte kudde (dus niet een door mensen bij elkaar gezette groep paarden op een beperkt gebied!) waar iets gebeurt rennen de paarden echt niet weg bij de kudde leider...
Er word gekeken/gevoeld wat de leider doet/aangeeft. Anders ben je gewoon t haasje.
Paarden denken niet in de trant van "ik heb de kans ik doe lekker waar ik zelf zin in heb" zo zijn ze niet geprogrammeerd en is een menselijke gedachten.
Dat een paard het niet meer doet nadat hij in training is gegaan lijkt mij te komen doordat (en je zegt het al) in training is gegaan, je bent (misschien zonder dat je het zelf door hebt) bezig met de leiderschap verdeling. Gezien het feit dat hij het niet meer doet heb je je leiderschap op dat vlak goed voor elkaar.
De ts geeft aan een dominant paard te hebben en verder nooit last te hebben van "probleempjes" behalve met het laden. Je kan je natuurlijk afvragen heb je echt nooit probleempjes of gaan jullie goed samen tot een bepaalde grens.
Lastige materie maar ook super interessant!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:44

TS rent ze altijd naar de zelfde kant? Mijn ruin breekt bij voorbeeld altijd uit naar rechts (zowel met rijden als aan de hand) dus het helpt dan als je aan de rechterkant loopt. Wat hij doet is zijn gewicht in de strijd gooien en tegen de druk in gaan. Levensgevaarlijk, en erg onhandig.

De enige druk waar hij niet tegen in kán gaan, en die ook super werkt, is als ik een touw om zijn buik doe, achter zijn voorbenen langs. Dat touw haal ik dan van de zijkant van mijn paard door het halster. Dus het touw loopt vanaf achter zijn ene voorbeen over zijn schouder door de neusriem van het halster naar mijn hand. Zo kan ik wel zijn hoofd sturen zonder dat ik druk op het hoofd zelf geef. Hij kan dus niet zijn hals in de strijd gooien. Wanneer hij dreigt uit te breken snijdt het mes van deze constructie aan twee kanten: je vouwt je paard dubbel (aangezien je zijn hoofd naar zijn buik trekt) zodat hij minder makkelijk weg kan rennen. En je geeft druk waar hij niks tegen kan ondernemen. Tegen druk achter de achterhand of op zijn hoofd kan hij zich makkelijk verzetten door tegendruk te geven. Tegen druk om de buik lukt dat niet.

De constructie is heel gemakkelijk aan te brengen, doet geen pijn en is duidelijk. Bovendien treedt hij pas in werking wanneer je hem nodig hebt. Zo lang hij braaf is loopt mijn paard aan een doorhangend touwtje mee. Als jouw paard dat niet doet zou je naast het touw/longeerlijn om de buik en door het halster nog een halstertouw gewoon aan het halster vast kunnen maken. En dan het buiktouw pakken en gebruiken als je paard wil uitbreken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 14-05-16 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:50

fluffyfox schreef:
Als je kijkt naar een echte kudde (dus niet een door mensen bij elkaar gezette groep paarden op een beperkt gebied!) waar iets gebeurt rennen de paarden echt niet weg bij de kudde leider...
Er word gekeken/gevoeld wat de leider doet/aangeeft. Anders ben je gewoon t haasje.
Paarden denken niet in de trant van "ik heb de kans ik doe lekker waar ik zelf zin in heb" zo zijn ze niet geprogrammeerd en is een menselijke gedachten.
Dat een paard het niet meer doet nadat hij in training is gegaan lijkt mij te komen doordat (en je zegt het al) in training is gegaan, je bent (misschien zonder dat je het zelf door hebt) bezig met de leiderschap verdeling. Gezien het feit dat hij het niet meer doet heb je je leiderschap op dat vlak goed voor elkaar.
De ts geeft aan een dominant paard te hebben en verder nooit last te hebben van "probleempjes" behalve met het laden. Je kan je natuurlijk afvragen heb je echt nooit probleempjes of gaan jullie goed samen tot een bepaalde grens.
Hier ben ik het niet mee eens. :)
De paarden die nu bij ons leven, zijn allang niet meer te vergelijken met de paarden die vroeger en op sommige plekken hedendaags nog in het wild leven.
Ze hebben zeker nog wel trekjes, maar er is een hele hoop veranderd.
Bij 1 van onze paarden zie je het aan de kop... die gaat rennen omdat ze daar op dat moment zin in heeft, om bijvoorbeeld ergens sneller te zijn of om ergens gras te kunnen eten.
Op dat moment is zij dus gewoon ongehoorzaam, terwijl zij op alle andere momenten onder de kleinste commando's voor ons wijkt.
Tja, dan doe je een bitje in en loopt ze als een mak lammetje naast je en is er geen vuiltje aan de lucht.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:51

fluffyfox schreef:

Fluffyfox, ik kan bevestigen dat dat in mijn geval echt onzin is.
Mijn pony flikte het namelijk ook bij Eddy Modde. Nederlands Parelli instructeur. Zelfs na een week training in grondwerk.

Maargoed maakt niet uit. Ponylief heeft het in ons geval dus nooit meer gedaan nadat de training begonnen was voor het beleren onder het zadel.

Helaas is dat geen oplossing voor het probleem van de TS

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:58

Ik ben het wel met fluffyfox eens. Mijn paard is erg lief, heeft tot op zekere hoogte ook inmiddels genoeg vertrouwen in mij dat ik het goede doe. Maar voor de gevallen dat hij dat niet doet, en zeker bij trailerladen, gaat er een touw om zijn buik. Beter mee verlegen dan om verlegen. Ik weet hoe hij is wanneer hij dissocieert en met zo'n paard wil ik niet op de openbare weg staan. Dus als ik met hem van de wei af ga is dat met buiktouw en met een halstertouw onder zijn kin langs (van het linker halsteroog door het rechter naar mijn hand). Meestal is dat niet (meer) nodig. Maar ik wil niet meer met hem in een situatie terechtkomen wanneer het wel nodig is en dan alleen een touwtje aan een halster hebben hangen.

Hoofdstel heeft bij hem geen nut. Hij kan elk hoofdstel en halster zelfstandig af krijgen. Ik vergeet nooit meer die keer dat mijn zus in een onoverzichtelijke bocht met veel verkeer op een drukke spoorwegovergang stond met nog wel een hoofdstel in haar handen maar geen paard meer. En met een touw dat los door het halster loopt heb je ook dat probleem niet meer.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:13

Ik ken het probleem wel een beetje maar dat was meer omdat hij niet altijd zin had om uit de wei te komen en hij wist dat hij sterker was.. tijdje een hengstenketting eraan gehad en nu ook aan een gewoon touwtje geen problemen meer

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:23

Koper schreef:
TS rent ze altijd naar de zelfde kant? Mijn ruin breekt bij voorbeeld altijd uit naar rechts (zowel met rijden als aan de hand) dus het helpt dan als je aan de rechterkant loopt. Wat hij doet is zijn gewicht in de strijd gooien en tegen de druk in gaan. Levensgevaarlijk, en erg onhandig.

De enige druk waar hij niet tegen in kán gaan, en die ook super werkt, is als ik een touw om zijn buik doe, achter zijn voorbenen langs. Dat touw haal ik dan van de zijkant van mijn paard door het halster. Dus het touw loopt vanaf achter zijn ene voorbeen over zijn schouder door de neusriem van het halster naar mijn hand. Zo kan ik wel zijn hoofd sturen zonder dat ik druk op het hoofd zelf geef. Hij kan dus niet zijn hals in de strijd gooien. Wanneer hij dreigt uit te breken snijdt het mes van deze constructie aan twee kanten: je vouwt je paard dubbel (aangezien je zijn hoofd naar zijn buik trekt) zodat hij minder makkelijk weg kan rennen. En je geeft druk waar hij niks tegen kan ondernemen. Tegen druk achter de achterhand of op zijn hoofd kan hij zich makkelijk verzetten door tegendruk te geven. Tegen druk om de buik lukt dat niet.

De constructie is heel gemakkelijk aan te brengen, doet geen pijn en is duidelijk. Bovendien treedt hij pas in werking wanneer je hem nodig hebt. Zo lang hij braaf is loopt mijn paard aan een doorhangend touwtje mee. Als jouw paard dat niet doet zou je naast het touw/longeerlijn om de buik en door het halster nog een halstertouw gewoon aan het halster vast kunnen maken. En dan het buiktouw pakken en gebruiken als je paard wil uitbreken.

Koper, heb je toevallig een foto van deze constructie?