Trailer met instap of laadklep?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Trailer met instap of laadklep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 19:22

We zijn toe aan een andere trailer en hebben altijd een trailer met laadklep gehad.
Nu zag ik dat er ook een optie is om een trailer zonder klep maar met een grote deur of deur in 2en aan de achterkant te maken, waarbij het paard dus een opstapje heeft, zie plaatje.

Afbeelding

Is dit fijner?
Hoe gaat dit met uitladen? Wat vind een paard makkelijker, een klep op en af of een opstapje op en af?

Graag jullie ervaringen!

lovey_ou

Re: Trailer met instap of laadklep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:26

Kan je die deur ook niet gebruiken als klep? Net als bij ramen die je op 2 manieren open kan maken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:26

Ifor bied een optie met beide: een laadklep die ook als deur open kan.
Maakt de trailer wel iets zwaarder en er zit een toeslag op.

Wat beter is valt niet te zeggen. Men zegt dat paarden met deur makkelijker instappen, maar ik heb met klep ook nooit laadproblemen.
Met uitstappen lijkt me zo'n drempel maar niets, maar anderen vinden het geweldig.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:30

Is de deur bij deze trailer niet bedoeld om trailer gemakkelijk voor andere doeleinden te gebruiken, bijvoorbeeld een pallet met heftruck erin te zetten.
Vind het behoorlijke hoge op -en afstap.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:33

lovey_ou schreef:
Kan je die deur ook niet gebruiken als klep? Net als bij ramen die je op 2 manieren open kan maken?

waarschijnlijk wel. Wij hebben een cheval liberté, met beide opties. Mijn merrie krijg ik nu super geladen, met de klep als deur ( en ze haalt het niet in haar hoofd, er weer achteruit uit te stappen zo :Y) ). Ook onze A pony kan er zo in, als het moet.
Bij het uitladen, doe ik hem gewoon als klep open. Zou ik niet durven met die afstap.
Laatst bijgewerkt door Getup op 08-05-16 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:33

Dit lijkt op dezelfde trailer als wij hebben, hij kan open op de manier van de foto en ook als laadklep. Ik gebruik zelf altijd de laadklep, de instap lijkt mij te hoog voor de paarden, zeker met uitladen. Wij gebruiken de deur wel zoals op de foto voor andere doeleinden inderdaad, zoals veilingkarren laden..

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:34

Kijk voor een shet is dit een flinke opstap, maar voor een grotere pony of paard is dit een peulenschil, sommige paarden prefereren juist deze instap dan de klep.
Maar het verschilt uiteraard per paard.
De trailer op de foto heeft volgens mij de beide opties.
Er zijn ook trailers met een klein loopplankje van 50 cm, deze zit bevestigd aan de onderzijde van de trailer, de klep is vervangen door twee deuren, ik heb geen idee welk merk dit heeft, maar een vriendin van mij heeft zo'n trailer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:38

De Fautras ligt extra laag ivm instap, maar dan wil je niet over hoge verkeersdrempels rijden en verkeersbergen zijn ze in NL erg goed in :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:38

In Amerika hebben ze volgens mij bijna niet anders, lijkt me eigenlijk wel fijn zonder klep.

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:46

Mij lijkt dit ook fijn en voor een paard minder eng dan een klep op lopen. Voor een grote pony of paard is dit niet hoog en de meeste zullen er voorzichtiger mee omgaan. In IJsland zetten ze een hengst gewoon in de achterbak van een Mercedes busje waarvan het opstapje nog een stuk hoger was en het was een super zenuwachtig paard, maar het ging gelukkig allemaal heel makkelijk :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:51

mijn merrie vond de klep eerst eng. Dan bewoog ie af en toe ook nog wat, als de trailer niet helemaal recht stond etc. Voeten erop, weer n stukje verder....Hier is t maar 1 stap voordat ze binnen zijn.
Inmiddels loopt ze er ook via de klep op ( als er al 1 op staat), maar als ik alleen ben met haar ( meestal), doe ik m als ee deur open. En je hebt meteen een afscheiding aan 1 kant.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:47

Ik heb een bockmann met klep/deur systeem. Vind het ideaal! Vooral jonge paarden vinden de klep nog wel eens eng. Door de deur open te doen, staan ze al met het hoofd binnen en stappen ze zo de trailer in. Uit is idd gewoon als klep.
Zowel mijn mini's als de groten stappen zo de trailer in als hij open is als deur.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 03:51

Hoog? Dit is laag :P

Hier in Canada hebben ze niks anders dan dat. En vind t persoonlijk fijner! T is makkelijker om ze te trainen er in te krijgen vind ik. Het is niet zoveel stappen voordat ze er eindelijk in staan. Het hoofd is al binnen zonder dat hij er met zn benen op hoeft te staan. Ze staplen er veel makkelijker in.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 03:59

Eileen_ schreef:

Hier in Canada hebben ze niks anders dan dat. En vind t persoonlijk fijner! T is makkelijker om ze te trainen er in te krijgen vind ik. Het is niet zoveel stappen voordat ze er eindelijk in staan. Het hoofd is al binnen zonder dat hij er met zn benen op hoeft te staan. Ze staplen er veel makkelijker in.

Gaan ze er dan voor- of achteruit weer af?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 04:03

De trailers in Canada zijn heel anders gebouwd en zijn vaak 3 of 4 paards trailers.
Eerste die er uit gaat, gaat er dus altijd achteruit af. Voor de rest kan je kiezen :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 04:10

Eileen_ schreef:
De trailers in Canada zijn heel anders gebouwd en zijn vaak 3 of 4 paards trailers.
Eerste die er uit gaat, gaat er dus altijd achteruit af. Voor de rest kan je kiezen :)

Ja daarom was ik inderdaad benieuwd. Want vooruit erin met zo'n opstap lijkt me inderdaad heel fijn, maar achteruit eraf...Dan stappen ze dus eigenlijk in een gat, vinden ze dat niet spannend? En geeft het geen groot risico op beschadigen van de benen, dat ze de rand van de vloer zeg maar raken (waar normaal de klep begint, omdat ze niet goed kunnen zien waar ze het been neerzetten)?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 04:33

De eerste keer vinden ze t wel spannend ja. Maar hier wordt de trailer zoooo veel gebruikt (ivm de afstanden), en de paarden zijn er helemaal aan gewend. Na een aantal keer eigenlijk al wel. Ze weten wat er gaat gebeuren en t gaat vaak dus heel kalm en makkelijk.
Ik heb t nog nooit fout zien gaan :) Natuurlijk gebeuren er soms wel eens ongelukjes, maar dat is niks anders dan met een trailer mer oplaadklep.
Ik laat de paarden ook altijd kijken hoe ver het nog is voordat ze t einde bereiken. Ze kunnen t vaak zelf wel inschatten :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 04:57

Azmay schreef:
In Amerika hebben ze volgens mij bijna niet anders, lijkt me eigenlijk wel fijn zonder klep.

Maar dan laad je de paarden schuin en hoeven ze er niet per se achterwaarts uit.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 04:58

Eileen_ schreef:

Hier in Canada zie je beiden: met en zonder klep. ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 05:45

Misschien zit er een verschil in de stad en in t landelijk gebied. Ik zit namelijk in t landelijke gebied en heb nog nooit een trailer met laadklep gezien hier. Alleen de vrachtwagens of écht grote trailers.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 06:07

Veel paarden laden makkelijker met een instap . Eraf in z'n achteruit is even wennen .
Maar ook dat doen ze makkelijk .
Als ik ooit geld heb voor een nieuwe trailer zou ik deze optie zeker nemen

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 06:13

Ik heb een fautras met een deur in 2 delen. Nu was mijn paard altijd al een makkelijke lader, maar met de fautras is er geen enkele aarzeling meer. Ik vind het geweldig! Ik laad hem voor uit, ook zonder klep. Dat is wel een flinke afstap, achter is de op/afstap verlaagd.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 06:24

Wij hebben een Cheval Liberté (die overigens binnenkort wel te koop komt, wegens overgang naar vrachtwagen) met zo'n klep. Ik heb deze alleen nooit zo voor de paarden gebruikt. Ik kijk wel veel dr Pol op televisie (dierenarts serie uit Amerika) en daar stappen alle paarden bijna op de manier die jij bedoelt in en uit.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:41

zijn er wel Fautras- dealers in nederland eigenlijk? Schitterende trailers.....

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 20:47

FlyingHigh schreef:
zijn er wel Fautras- dealers in nederland eigenlijk? Schitterende trailers.....

als je naar een trailerzaak gaat met meerdere merken (dus niet de dealer) en je vraagt ernaar kunnen die ze wel regelen.