BrittS schreef:Mijn paard is behoorlijk makkelijk buiten, ga eigenlijk ook altijd alleen met hem op pad, maar soms heeft hij ook wel dat hij een soort van in de freeze modus gaat. Laatst nog toen er een hoop bomen waren gekapt en die lagen opgestapeld langs het ruiterpad. Hij wordt dan heel groot en fixeert zich compleet op die bomen. In eerste instantie kan ik dan ook doen wat ik wil, maar dan blijft hij staan. Op een gegeven moment wordt hij dan weer een soort van 'wakker', maar raakt dan wat paniekerig door mijn gepush en dan moet ik uitkijken dat we niet achterwaarts de sloot in gaan.
Het enige wat bij mij heel goed werkt, waardoor hij direct weer ontspannen is en braaf mee loopt, is afstappen. Hij gaat in freeze modus, ik stap af, hij ontspant gelijk en loopt braaf met mij mee. Ik kan na enkele meters dan ook weer rustig opstappen en dan rijden we ontspannen verder. Dit is in mijn geval voor beide partijen het veiligst en ik denk ook wel het fijnst. Of ik hem dan beloon door af te stappen? Mogelijk, maar hij maakt er tot nu toe echt geen misbruik van, nu scheelt het misschien dat het niet vaak gebeurd.
Mogelijk is afstappen voor anderen een echte no-go, zeker in zo'n situatie, maar in mijn geval werkt het heel goed.
Juist heel goed om af te stappen, helemaal voor dit type paard. Je doet dan een stap terug voor je paard om hem veilig te leiden. Ws. als je dat een paar keer hebt gedaan hoef je op een gegeven moment niet meer af te stappen. Het helpt ook om voordat je in de afstapfase bent, te stoppen, er wel op te blijven en wachten op ontspanning.
Dan leert je paard dat het niet zo eng is allemaal en kun je ws. gewoon blijven zitten, dan hoeft het afstappen geen patroon te worden.
Maar het principe om af te stappen als het nodig is, vind ik heel goed. Veiligheid voor alles.
Het is juist een kwestie van inzicht en leiderschap ipv gezichtsverlies als ruiter oid.
Maar het paard is wel in staat om te leren dat het niet nodig blijft het afstappen, of in ieder geval niet in iedere enge situatie.
Al stapte ik zelf ook geregeld af bij grote landbouwvoertuigen of andere situaties die ik als onveilig inschatte.
In een eerdere fase vond het paard plassen super eng en stapte ik eerst af om samen door de plas te lopen, later kon het erop voetje voor voetje. (was dus ook het freeze type paard)
In het ideale geval leer je een paard alles eerst op de grond ernaast, en dan in de positie waar je zelf gaat zitten als ruiter en dan pas erop.