Vang'problematiek'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Vang'problematiek'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 21:09

Hallo allemaal,

We kennen het waarschijnlijk allemaal wel. Minuten tot uren achter je paard aanlopen op de wei, omdat je paard zich niet laat vangen. Vangproblematiek, hoe ga je ermee om?

Sommige paarden doen het omdat ze niet van de wei af willen. We proberen ze te lokken met een bak brok en als je geluk hebt komen ze naar je toe. Paarden lopen lekker te bokken en te showen, vastberaden om op de wei te blijven. Maar wat nu als je paard daadwerkelijk bang is?

Ik ben in het bezit van een ondertussen 18 jaar oude IJslanderruin. Op 7 jarige leeftijd is hij van z'n vrije en (half)wilde leven op IJsland beroofd. Op naar Nederland waar hij beleerd is, nog steeds vraag ik mij af hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen. Toen ik hem namelijk kreeg, bijna 7 jaar geleden, was het een heel heftig/angstig paard maar onder het zadel was het een ster!
Het moeilijk laten vangen is een bekend probleem bij de geïmporteerde IJslanders. Ik weet niet of het probleem minder is geworden sinds het oormerken van paarden verboden is geworden op IJsland. Wel weet ik dat mijn paard in die periode wel nog ge(/ver)knipt is. Eigenlijk dus een traumatische periode voor mijn ruin. Beroofd van de vrijheid, lelijk en pijnlijk geknipt in je oor waardoor een van de weinige aanrakingen met de mens een beangstigd moment was, getransporteerd naar Nederland naar een totaal ander klimaat. Je zou verwacht dat het slijt, de 'pijn' of 'verdriet' of misschien voelt hij wat anders. Nu na bijna 7 jaar kan ik eigenlijk wel vertellen dat dit nooit meer zal over gaan. Begrijp mij niet verkeerd, het is absoluut 80% minder geworden.

In al die jaren heb ik er veel aandacht aangegeven en tips gevraagd. Uiteindelijk kwam ik erachter dat je het beter zelf kan doen. Ik snap dat het een beetje vreemd klinkt, maar op een of andere manier leken mensen het niet daadwerkelijk te geloven. Het paard is niet bang, het paard wil gewoon niet. Lok hem met snoepjes. Drijf hem in een hoek. Benader hem van achteren. Benader hem van de zijkant. Houd het halster om zodat je hem snel kan grijpen. Probeer eens een 'Join-up', laat zien wie de baas is! Jaag hem op totdat hij moe is. Maar vooral de 'ooh dat komt wel goed joh!'.

Door het zelf te doen moet je het doen met wat je hebt, mijzelf en mijn paard dus. Ik weet nog wel dat mijn paard kwam en een 'trukje'. Het 'in de hoek drijf en vang' trukje. Tegen mijn principes in heb ik dit in het begin wel zo gedaan. Het werkte, maar het werkte slecht. Ik wilde dat het 'normaal' werd. Dit is mij tot zekere hoogte gelukt. Ik heb volledige uitgeplozen hoe hij reageert. Op iedere stap die ik dichterbij zette. Hoe reageert hij als ik hier ga staan? En wat als ik daar sta? En wat als ik daar sta en z'n naam zeg? Reageert hij? Draait hij weg? Wat zegt de blik in zijn ogen? Ziet hij mij wel staan? Staat hij trots en fier? Of als een ingezakt trillend hoopje? Waar wijzen zijn oren naar toe? Blaast hij? Vind hij het halster spannend? Waar wil ik hem als eerste aanraken? Staat hij recht op zijn benen? Of leunt hij naar achteren? Wat is mijn houding? Voel ik mij goed? Ben ik boos? Verdrietig? Loop ik snel? Of te langzaam?

Waarom ik dit allemaal typ? Het is een bekend probleem, maar soms vind ik dat er te weinig over nagedacht word. We grijpen naar hulpmiddelen, maken weilanden/paddocks kleiner of de paarden blijven op stal. We jagen ze op in de hoop dat ze naar ons toekomen. Ik wil niet zeggen dat hoe ik het doe hèt antwoord is. De vraag moet niet meer zijn: hoe vang ik mijn paard? Maar waarom laat mijn paard zich niet vangen?

Ik wil jullie eerst een filmpje laten zien uit 2010. Hier had ik hem dus al een jaar en had ik al een hoop trukjes geprobeerd.
Let op de houding van mijn paard.

In 2011 had ik hem geleerd naar mij toe te lopen.

Vandaag
Eerst even een normaal fotootje
Afbeelding

Dit is moment dat je moet nadenken over je volgende actie die je gaat doen. In mijn geval een moment om te kijken of hij mij ziet. Is hij aanwezig? Ik denk dat het verschil op de foto's wel duidelijk is.
Afbeelding

Afbeelding

Op de eerste foto is hij er even niet. Hij ziet mij niet staan. Als ik verder was gelopen dan was hij met 100% zekerheid weggelopen.
De tweede foto is een moment van aandacht. Hij ziet mij staan, hij weet dat ik er ben.
Regelmatig heb ik gehad dat wanneer ik hem van het weiland af wou halen dat hij wegloopt met de blik van foto 1. Ik loop met hem mee (dus niet achter hem aan) en zeg een keer zijn naam. Op dat moment is hij zo wat verrast dat hij mij ziet. En gaat stilstaan zodat ik hem kan pakken. Hij kijkt dan als foto 2.

In dit filmpje laat ik zien hoe het nu is. Het is voor hem wel wat spannender omdat ik aan het filmen ben maar laat wel goed zien wat er gebeurt. Let vooral op het niet willen van de beloning (ik heb wel vaak iets lekkers als beloning er in gehouden). Het moment op de 2 minuten was een moment geweest dat ik hem had kunnen aaien als ik niet aan het filmen was.

En als laatste. Het los aaien en aanraken is ook vaak nog erg spannend. Let vooral op de slijmbel die hij geblazen had. Duidelijk een teken dat hij gespannen kaken heeft. En natuurlijk het gebruikelijke geblaas.

Laat ik duidelijk zijn dat het filmen het een stuk spannender voor hem maakt. Over het algemeen kan ik hem de 1ste of de 2de poging al pakken of aaien oid.
Tot op heden ben ik de enige die hem kan pakken.
Hij ziet er een beetje afgekloven uit. Dit komt door het spelen met z'n maatjes, wintervacht is erg makkelijk te pakken.

Ik hoop dat jullie dit interessant vinden. Wat zien jullie? Zouden jullie iets anders doen?

Mjelle_G

Re: Vang'problematiek'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:27

Wat vervelend dat je paard zo reageert. Wat ik zie is dat je heel bedachtzaam bezig bent met hem 'te vangen'. Het eerste filmpje lijkt bijna wel vrijwerken. Als je in die houding naar mijn paard zou lopen zou hij ook weglopen, terwijl hij makkelijk te pakken is.

In mijn ogen werk je mee aan de spanning die hij voelt wanneer je hem wilt pakken. Ik denk niet eens bewust, ik hoor je ook zeggen 'spannend hé'. Nu heb ik een no nonse beleid, mocht de mijne iets eng vinden dan doe ik het regelmatig om het normaal te maken.

Ik loop de wei in en zeg kom we gaan. Mocht hij dan weglopen loop ik 1x achter hem aan. Loopt hij dan weer weg, pak ik eerst de andere paarden en kom hem later ophalen. Dat vind hij echt niet leuk en wil dan ook dolgraag mee. Mijn paard is dan ook vrij extrovert. Als ik de jouwe zie is die vrij in zichzelf gekeerd en introvert. Tips naast het jezelf aanpassen kan ik dus niet geven.

Ik zou zelf proberen er niet zo'n big deal van te maken, niet achter hem aan gaan. Meer een ontspannen houding aannemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:30

Mijn paarden komen meteen zodra ze me zien gelukkig, :D
en ook ik heb er een traumageval bij zitten, heeft bijna een jaar geduurd voor ze naar me toe kwam :j

Apart he dat hij na een periode dit nog steeds zo bij jou laat zien,doet hij het ook bij andere mensen zo?
Wat ik wel weet is dat wat er ook gebeurd is met een paard dat in het verleden was en het daarom absoluut niet zielig is.
onbewust verander je je houding dan en dat voelen paarden aan :j
Dus laat dat in elk geval achterwege want heb het idee dat je dat wel zo voelt tegenover hem en hij reageerd daarop

Wat voor methodes heb je zelf al,geprobeerd dan, ook iets van emiel voest,of een klaus ferdinand hempfling bijvoorbeeld?
Lichaamstaal doet veel bij dit soort paarden, leren om op commando te komen kan ook erg handig zijn,clickertraining bijvoorbeeld.
Ik kan niet van af een filmoje zien wat je goed of fout doet.
Maar je bent zeker goed bezig hoor!
Niet elk paard reageerd op dezelfde aanpak, is vaak even uitzoeken wat het beste werkt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:37

Ik heb wellicht een tip voor je, verdieping in horsenality's. Er is nog heel veel winst te behalen is.
Jij moet een feestje zijn om *bij* te zijn. Zich veilig voelen en op jou kunnen vertrouwen.
Je paard is totaal niet relaxt(niet knipperen van ogen, strak getrokken bekkie), en als hij wegloopt, er niet achteraan lopen. Je neemt zo een drijvend houding aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:43

Direct en in een rechte lijn op een paard aflopen geeft idd weglopen. 1e filmpje verbaasd mij niet, enkel dat hij niet getrapt heeft bij aanraken achterhand.

Hier wel mild gevalletje gehad. Voornaamste oplossing is geweest dat ik altijd de eerste was die weg liep en dus de manier om van mens af te komen stilstaan is (nu schootpony tot op het irritante af soms). En dat is iets wat nu nog steeds geld voor allerlei rare dingen die ik met/bij ze doe. Raar, eng, snap niet is op te lossen met stilstaan.

Je laatse fimpje toont duidelijk dat hij absoluut niet ontspannen is bij jouw en weg wil, hij vindt bij jouw geen ontspanning/veilige plek en dat is lastig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:47

Ik denk ook dat je niet zo in het verleden van je paard moet blijven hangen. Een paard heeft graag een betrouwbare leider om achteraan Te lopen. Zorg dat je een relatie met hè paard opbouwt, dan zal je probleem "vanzelf" opgelost zijn.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 21:49

In het filmpje ben ik daar ook bewust meebezig. Dit is het 'werk'moment vangen. Niet het gewone pakken uit de paddock om hem te gaan poetsen of rijden.
Als ik vooral in het eerste filmpje naar hem toe zou lopen met een normale nonsense beleid dan zou ik om ver gelopen worden. Lichtelijk bedachtzaam er naar toelopen moest op dat moment voor mijn eigen veiligheid. Aan het halster en onder het zadel vind hij veel dingen eng. Daar reageer ik ook gewoon normaal en komen we met weinig zeuren overal langs.
Helaas geeft hij niet veel om andere paarden. Dus hem als laatste naar binnen brengen heeft geen nut. Het gaat in dit geval ook niet om het niet willen, hier gaat het om het niet durven.

Bij andere mensen laat hij dit nog steeds in heftigere mate zien. Dan is hij ook moeilijk te aaien wanneer hij aan het halster. Maar ook als ik op en zit en iemand wil wat aan mij geven. Dit gaat vrijwel niet.

Ik heb geen echte methodes gebruikt. Wel een aantal elementen van Emile Voest. Veel grondwerk, wandelen en zoveel mogelijk laten zien en doen.

Vergeet niet dat het eerste filmpje van 6 jaar geleden is. Het gedrag dat hij daar laat zien en de houding die ik daar aanneem is totaal niet meer aan de orde!

Ik doe alles met hem en hij is zeker geen zielig geval. Enkel het pakken blijft soms moeilijk en het hoofdstel omdoen. Hij is dan ook flink kopschuw.

Ik blijf niet in het verleden van mijn paard hangen. Ik breng hier enkel mijn verhaal, lijkt mij dat daar wel een beetje achtergrond informatie bij hoort.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:05

Wat geldt voor getraumatiseerde mensen geldt ook voor getraumatiseerde paarden: ze willen niet eeuwig gezien blijven worden als slachtoffer, als zielig. Dat is namelijk een uiterst ontkrachtigend gevoel. Een getraumatiseerd mens of dier heeft (naast adequate acute hulp, empathie en erkenning van hun ervaring) bekrachtiging en vertrouwen nodig dat hij sterk genoeg is om zijn trauma te boven te komen, dat hij meer is dan alleen 'dat slachtoffer van'. Na al het werk dat je al met je paard verricht hebt, en alles wat je al met hem bereikt hebt, kan het zomaar zijn dat als jij je visie over hem en zijn verleden kunt wijzigen van 'zielig en getraumatiseerd' naar 'prachtig krachtig dier met mogelijkheden', hem dat net een extra zetje geeft om jouw zijn vertrouwen te geven.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:13

In verleden hangen is zeker niet goed.
Maar kijk naar je paard. Ik heb ook Eem binnenvetter. Bij mij de regel. Er wordt niks gedaan als hij zo op zijn eigen eiland leeft. Dus oren spel onrustig. Ogen knipperen niet. En strakke mond. Lichaam van je paard vind ik ook niet fijn.
Mijn fjord snapt nu. Dat het leuker is om in het hier en nu te blijven. Maar gebeurd nog te vaak vind ik. Dat was soort van veilig modus.

Ik denk als jij deze dingen gaat herkennen en signaleren en er iets mee doet. Dat Dit gedrags wel eens hele andere wending gaat krijgen.

HorseMo_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:23

Hoi,
Ik kan mij voor stellen dat je tips moe bent dus ik wil je daar niet te veel mee vervelen.
Hier een filmpje van een pony die zich ook niet liet vangen. (ik ben niet degene op het filmpje).

https://youtu.be/e4pndS9TeI8
Een paard moet leren om stil te staan, en als ze uit het wild komen is dat logisch moeilijker. Wanneer het niet geleerd wordt blijft het zo. Zo simpel is het eigenlijk.
Wil je meer weten pb me maar ;).

Groetjes Monique.

Oja, dit paardje was ook schrikkerig. Waarschijnlijk magnesium tekort want sinds hij dat bij krijgt is hij een stuk relaxter.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:42

Knap dat je al zo vooruit bent geaan met hem :)

Misschien een tip waar je iets aan hebt: Naar mijn ervaring en wat ik ook veel zie en hoor is dat het helpt om je heel bewust te zijn van wat jouw lichaamstaal betekent voor het paard.

Jij bent namelijk eigenlijk een roofdier en daar is hij zich heel goed van bewust. Als jij op hem afloopt terwijl je naar hem kijkt en recht op hem afloopt zoals in dat eerste filmpje dan zie je dus ook dat dat voor hem te veel druk is en hij probeert daaraan te ontsnappen door weg te lopen.

In je laatste filmpje is dat al een stuk beter, maar ik zou nog eens proberen om niet recht op hem af te lopen en vooral niet naar hem te kijken. Wend je van top tot teen ( letterlijk!) van hem af, maak je wat kleiner, doe alsof je iets reuze interessants ziet ergens anders, loop dan weer eens toevallig in zijn richting. Richt dus niet al jouw energie op hem.

Kijkt hij naar je? Stop met lopen of doe zelfs een pasje terug. Dan haal je voor hem de druk er even wat af en zo beloon je hem ook.

Wanneer je dan eenmaal bij hem bent, kun je ook eens gewoon blijven staan. Niet aaien, niks vragen, gewoon een beetje om je heen kijken. Bedenk namelijk dat een roofdier naar het hoofd of de nek zal grijpen en als dit het eerste is wat jij doet, wordt dat niet altijd als prettig ervaren :+

Verder lijkt hij erg introvert en niet het knuffeltype. Persoonlijk zou ik dan ook niet veel met hem kroelen enzo, eigenlijk zo min mogelijk tenzij hij aangeeft wel in te zijn voor een aaibeurt.

Tenslotte, ik heb heel veel geleerd van Rick Gore op YouTube. Hij heeft een Mustang en een quarter horse dacht ik en hij laat ontzettend veel zien waar jij misschien ook wel wat aan hebt.

Veel plezier en succes!

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:45

ten eerste.. wat een geduld heb je..
knap hoor!!
hier ook een pony gehad die zich niet wilde laten vangen.
wat bij haar werkte was de andere pony meenemen. dan kwam ze wel!
maar lastig.. ik heb geen tips voor je. maar respect voor je geduld!!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:51

Hier hetzelfde verhaal wat betreft vangen en de oren. Hier werkt het volgende het beste:

-halster omhouden. Scheelt een angstige handeling en aanklikken is minder eng dan halster over de oren.
- paard moet naar jou toekomen. Probeer dit door clickertraining aan te leren en loop met een hand met snoepjes uitgestoken naar hem toe.
- loop richting zijn hals en benader hem schuin. Denk aan zijn zichtvermogen en benader hem niet in zijn dode hoeken. Loop met je bovenlichaam van hem afgedraaid, dit komt minder dreigend over en maak je klein.
- benader hem op een paar meter na en wacht tot hij naar je toekomt. Zodra hij zijn gewicht naar z'n achterhand verplaats ben je al te ver. Je kan hem eventueel nieuwsgierig maken door van hem weg te lopen of schuin voor hem langs te lopen.
- zorg voor routine. Hier laat hij zich alleen vangen ie snachts op stal gaat. Hij weet dat er dan brokjes klaar liggen waardoor ie (in combi met de routine) vaak al aan komt lopen.

Wat betreft zijn oren, ga met hem om als een normaal paard. Dus zo nu en dan lekker boven zijn hals krabben of even over zijn manentop wrijven. Geen aandacht aan besteden als hij weg trekt maar pas belonen wanneer jij klaar bent met aaien. (En dan gewoon met een aai over zijn hals) een deel van de angst kan er met clickertraining vaak wel afgehaald worden, de rest moet er in slijten. Dat gaat het beste door de oren niet te vermijden en net te doen alsof het een normaal paard is. Hij went er vanzelf aan. (Die angst is hier al bijna helemaal weg, kan ze zelfs al even vasthouden.)

En mocht het echt drama zijn, dan haalde ik Casanova binnen door middel van een draad door hen rustig in een hoekje te drijven en langzaam en met beleid in te sluiten met draad. Is wel wat enger maar beter dan de routine te doorbreken. Het is een slim paard en als hij eenmaal door heeft dat ie weg kan komen met het gedrag dan ben ik weken bezig met herstellen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 23:09

Wat ik in het eerste filmpje zie (ik besef me dat dit zes jaar geleden is, maar even voor het beeld) is dat jij zelf geen moment stil staat. Je wilt dat het paard stil staat, maar jij geeft alleen maar energie. Probeer om hem ontspanning te geven op de momenten dat hij stil staat. Dus zodra hij stil staat, sta jij ook stil of loop je een pasje van hem weg. Blijf staan tot hij zich ontspant en loop pas als hij ontspannen staat weer naar hem toe. Niet in een rechte lijn, maar ongeveer in zijn richting. Loopt hij voor je weg, probeer je hem staande te krijgen door je lichaamstaal. Zodra hij stil staat, sta jij ook weer stil. Dat is echt belangrijk heb ik gemerkt bij de moeilijke gevallen die ik heb gezien. Heel erg snel reageren op wat hij doet. Hij lopen, jij lopen. Hij stil, jij stil. Stil staan moet gelijk staan aan ontspanning. Maar goed, ik weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt.

Eigenlijk wat Runa zegt dus :)
Laatst bijgewerkt door tjaakje op 21-04-16 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 23:20

Poe jeetje ik zie echt een paard die heel veel spanning heeft bij het vangen en ik denk dat je met het geduld gewoon goed bezig bent. Als je hem verrast is hij de volgende keer dan weer wat afstandelijker? zon paard lijkt het me wel namelijk. vind het heel interessant en zeker leerzaam om dit op bokt te zetten.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 05:08

Runa schreef:
Knap dat je al zo vooruit bent geaan met hem :)

Misschien een tip waar je iets aan hebt: Naar mijn ervaring en wat ik ook veel zie en hoor is dat het helpt om je heel bewust te zijn van wat jouw lichaamstaal betekent voor het paard.

Jij bent namelijk eigenlijk een roofdier en daar is hij zich heel goed van bewust. Als jij op hem afloopt terwijl je naar hem kijkt en recht op hem afloopt zoals in dat eerste filmpje dan zie je dus ook dat dat voor hem te veel druk is en hij probeert daaraan te ontsnappen door weg te lopen.

In je laatste filmpje is dat al een stuk beter, maar ik zou nog eens proberen om niet recht op hem af te lopen en vooral niet naar hem te kijken. Wend je van top tot teen ( letterlijk!) van hem af, maak je wat kleiner, doe alsof je iets reuze interessants ziet ergens anders, loop dan weer eens toevallig in zijn richting. Richt dus niet al jouw energie op hem.

Kijkt hij naar je? Stop met lopen of doe zelfs een pasje terug. Dan haal je voor hem de druk er even wat af en zo beloon je hem ook.

Wanneer je dan eenmaal bij hem bent, kun je ook eens gewoon blijven staan. Niet aaien, niks vragen, gewoon een beetje om je heen kijken. Bedenk namelijk dat een roofdier naar het hoofd of de nek zal grijpen en als dit het eerste is wat jij doet, wordt dat niet altijd als prettig ervaren :+

Verder lijkt hij erg introvert en niet het knuffeltype. Persoonlijk zou ik dan ook niet veel met hem kroelen enzo, eigenlijk zo min mogelijk tenzij hij aangeeft wel in te zijn voor een aaibeurt.

Tenslotte, ik heb heel veel geleerd van Rick Gore op YouTube. Hij heeft een Mustang en een quarter horse dacht ik en hij laat ontzettend veel zien waar jij misschien ook wel wat aan hebt.

Veel plezier en succes!

Ik weet niet of je de volledige beginpost gelezen hebt? Maar zoals je daar in kan lezen ben ik juist ontzettend veel bezig geweest met mijn lichaamstaal.
Hij is zeker introvert en geen knuffelig type. Dat doe ik dan ook nooit met hem. Maar gewoon even een aaltje geven in de paddock moet gewoon kunnen (vind ik). Anders ben ik hem enkel en alleen uit de paddock aan het halen omdat hij aan het werk moet.

Aan zijn oren besteed ik al jaren geen aandacht. In het begin deed ik dat wel en werd alles alleen nog maar erger. Sinds ik er geen aandacht meer aan besteed gaat het ook beter. Halster doe ik op een andere manier om maar hoofdstel altijd op de gewone manier. 90% van dr tijd gaat het in 1 keer goed. Een andere keer duurt het iets langer maar dat vind ik niet erg.

Sublimenten en poedertjes ga ik niet meer geven. Dit heb ik al gedaan en helpen niet. Wel voer ik hem bij dus krijgt hij wellicht al genoeg magnesium binnen.

Als er wat verkeerd gaat of de routine verbroken word gaat hij inderdaad weer een paar stappen terug. Ondertussen is hij hier wel al minder gevoelig voor en gebeurt het weinig dat er een andere routine is. En anders is het makkelijk om weer op 'normaal' niveau te komen.
Tevens is hij gevoelig voor seizoenswisselingen. Voornamelijk in de lente, komt denk ik door de zomereczeem. In de winter is hij het makkelijkst zegmaar.

Als hij eenmaal gevangen is geeft hij zich volledig over. Dit is het paard dat je daadwerkelijk ergens neerzet (dus niet vast zet) en gewoon weg kan lopen. Kom je terug? Dan staat hij nog steeds in dezelfde houding. Net zoals hij zijn stal niet uitloopt als deze open staat.
Ik vind het jammer dat er gezegd word dat ik geen goede leider ben. ik kan met dit paard lezen en schrijven. Begrijp dat deze beelden een ander beeld geven dan dat het daadwerkelijk is. Binnenkort zal ik een filmpje plaatsen met hoe het normaal gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 06:10

Ja dat moet je inderdaad doen, een filmpje met hoe je hem nu pakt.

Maar andere mensen kijken anders naar je dan dat je zelf doet he.
Je krijgt soms niet alle gedrag uit een paard en dat is dan een stukje acceptatie natuurlijk.
Ben wel benieuwd naar een nieuw filmpje,vind het al heel fijn dat je dit delen wil met bokt :j

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 06:49

Heel interessant zo met het verhaal en de filmpjes. Zonder alles bekeken te hebben (doe ik na mijn werk) vraag ik me de volgende dingen af:

- Wat gebeurt er als je een periode niet focust op het vangen, maar simpelweg samen in de wei 'zijn'? Je hebt nu een bepaald doel. Wat als je dat helemaal loslaat?

- Je schrijft al veel gedaan te hebben met grondwerk. Deed je dit met een bepaalde opbouw? Of puur ter observatie? Zelf ben ik net met mijn IJslanders (waarvan mijn Spuni ook met een trauma bij mij is gekomen -it's all in a name?) begonnen met de 7 games van Parelli. Dit geeft mij en mijn paarden een duidelijk kader en daarmee rust. Wellicht is het voor jou, zeker met al het beeldmateriaal, heel nuttig jezelf met deze kwestie aan te melden op het NH-forum. Daar zitten mensen die zo gedetailleerd kunnen observeren en jou dingen ter overweging kunnen meegeven over jou en je paard.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:52

Phen schreef:
Hallo allemaal,

We kennen het waarschijnlijk allemaal wel. Minuten tot uren achter je paard aanlopen op de wei, omdat je paard zich niet laat vangen. Vangproblematiek, hoe ga je ermee om?

Sommige paarden doen het omdat ze niet van de wei af willen. We proberen ze te lokken met een bak brok en als je geluk hebt komen ze naar je toe. Paarden lopen lekker te bokken en te showen, vastberaden om op de wei te blijven. Maar wat nu als je paard daadwerkelijk bang is?

Ik ben in het bezit van een ondertussen 18 jaar oude IJslanderruin. Op 7 jarige leeftijd is hij van z'n vrije en (half)wilde leven op IJsland beroofd. Op naar Nederland waar hij beleerd is, nog steeds vraag ik mij af hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen. Toen ik hem namelijk kreeg, bijna 7 jaar geleden, was het een heel heftig/angstig paard maar onder het zadel was het een ster!
Het moeilijk laten vangen is een bekend probleem bij de geïmporteerde IJslanders. Ik weet niet of het probleem minder is geworden sinds het oormerken van paarden verboden is geworden op IJsland. Wel weet ik dat mijn paard in die periode wel nog ge(/ver)knipt is. Eigenlijk dus een traumatische periode voor mijn ruin. Beroofd van de vrijheid, lelijk en pijnlijk geknipt in je oor waardoor een van de weinige aanrakingen met de mens een beangstigd moment was, getransporteerd naar Nederland naar een totaal ander klimaat. Je zou verwacht dat het slijt, de 'pijn' of 'verdriet' of misschien voelt hij wat anders. Nu na bijna 7 jaar kan ik eigenlijk wel vertellen dat dit nooit meer zal over gaan. Begrijp mij niet verkeerd, het is absoluut 80% minder geworden.

In al die jaren heb ik er veel aandacht aangegeven en tips gevraagd. Uiteindelijk kwam ik erachter dat je het beter zelf kan doen. Ik snap dat het een beetje vreemd klinkt, maar op een of andere manier leken mensen het niet daadwerkelijk te geloven. Het paard is niet bang, het paard wil gewoon niet. Lok hem met snoepjes. Drijf hem in een hoek. Benader hem van achteren. Benader hem van de zijkant. Houd het halster om zodat je hem snel kan grijpen. Probeer eens een 'Join-up', laat zien wie de baas is! Jaag hem op totdat hij moe is. Maar vooral de 'ooh dat komt wel goed joh!'.

Door het zelf te doen moet je het doen met wat je hebt, mijzelf en mijn paard dus. Ik weet nog wel dat mijn paard kwam en een 'trukje'. Het 'in de hoek drijf en vang' trukje. Tegen mijn principes in heb ik dit in het begin wel zo gedaan. Het werkte, maar het werkte slecht. Ik wilde dat het 'normaal' werd. Dit is mij tot zekere hoogte gelukt. Ik heb volledige uitgeplozen hoe hij reageert. Op iedere stap die ik dichterbij zette. Hoe reageert hij als ik hier ga staan? En wat als ik daar sta? En wat als ik daar sta en z'n naam zeg? Reageert hij? Draait hij weg? Wat zegt de blik in zijn ogen? Ziet hij mij wel staan? Staat hij trots en fier? Of als een ingezakt trillend hoopje? Waar wijzen zijn oren naar toe? Blaast hij? Vind hij het halster spannend? Waar wil ik hem als eerste aanraken? Staat hij recht op zijn benen? Of leunt hij naar achteren? Wat is mijn houding? Voel ik mij goed? Ben ik boos? Verdrietig? Loop ik snel? Of te langzaam?

Waarom ik dit allemaal typ? Het is een bekend probleem, maar soms vind ik dat er te weinig over nagedacht word. We grijpen naar hulpmiddelen, maken weilanden/paddocks kleiner of de paarden blijven op stal. We jagen ze op in de hoop dat ze naar ons toekomen. Ik wil niet zeggen dat hoe ik het doe hèt antwoord is. De vraag moet niet meer zijn: hoe vang ik mijn paard? Maar waarom laat mijn paard zich niet vangen?

Ik vind het leuk dat je jezelf de juiste vragen stelt. De oorzaak wordt zo vaak onderschat of niet bekeken terwijl dat inderdaad het belangrijkste is. Het is een mooie leuke uitleg die laat zien dat je bereid bent naar het paard te luisteren.
Ga alleszins zo door ;)

Verder kan ik verwijzen naar mijn blog waar ik een stuk over dit probleem heb geschreven voor paarden die bang zijn en voor paarden die verwend zijn.
Dit lees je hier: https://paardenproblemen.wordpress.com/niet-te-vangen/

Misschien dat je er nog wat meer bent.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:14

Ik herken jouw intro en filmpjes heel erg, ik werk veel met Tinkers, ook veelal importpaarden met de nodige trauma's. Vooral mijn eerste merrie bleef na jarenlang nog erg lastig op dat vlak. Terwijl als je haar had was het een "normaal" paard.

Echter zou ik nooitnooitnooit doen wat jij doet. Ik zie in al jouw filmpjes en lees tussen de regels door het idee dat jouw paard iets niet doet zoals het hoort en dat je met hem aan het trainen/werken/proberen bent om hem wel te laten doen zoals het hoort, hem "normaal" te maken.

Jij verlangt van jouw paard dat hij stil staat, terwijl je zelf de hele tijd loopt. Je verlangt van jouw paard dat hij naar jou toe komt (of blijft staan) terwijl jij de hele tijd naar hem toe gaat. In plaats van dat je hem jou laat opzoeken door neus tegen je aan te drukken, aan je te ruiken, steek jij jouw handen/armen uit om hem aan te raken.

Wat ik doe met Tinkers die niks kennen en bang zijn. Ik ga in de wei zitten, rug naar ze toe, en ik wacht. Ik wacht tot hun nieuwsgierigheid geprikkeld wordt om mij te bekijken. Als ze bij me komen blijf ik ook stil zitten, ik gebruik vooral niet mijn armen. Ik beloon alleen met wat lekkers. Echt bange paarden wil ik wel omkopen door een bak lekkere brokjes naast me te zetten; hoe groot de ruimte tussen mij en die bak brokjes is hangt van de situatie en dapperheid van het paard af. Als dit vertrouwen goed zit ga ik ze ondertussen aanraken en uit de hand voeren, eventueel achter mij aan leren lopen, clickeren kan dan misschien mooie aanvulling zijn. Ten alle tijden blijf ik nog laag bij de grond zodat ze zich allerminst bedreigd voelen door mij als mens, als roofdier.

Maar nooit, nooit, ga ik achter een paard aanlopen of het dwingen en groter zijn dan hun. Altijd door de knieen en het initiatief bij hun leggen. Je wilt het paard niet de extra spanning geven dat er iets "wordt gevraagd" of "moet". Nee, het paard mag mij zeggen waar hij of zij klaar voor is en zijn eigen tempo bepalen. Vertrouwen kan je niet afdwingen, nooit.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:19

Zeker bij bange paarden is dit inderdaad een heel goede methode. Vaak is gewoon een boek zitten lezen in de Wei het beste omdat het paard ook ziet dat je hem niet heel de tijd in het oog houdt.
Vertrouwen kan je niet afdwingen inderdaad, maar je kan je best doen te laten zien dat je te vertrouwen bent.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:13

Ik denk dat horsefulness wel iets voor jullie is.

Horsefulness.be

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:30

Poe, respect dat je de filmpjes hier wil delen en respect voor je geduld! Ik ken ook de mensen die inderdaad met longeerlijnen paarden in een hoek drijven en ze dan pakken bijvoorbeeld..
Wat me wel opvalt, wees bewust van je lichaamstaal. Ik kan me indenken dat je als groot mens dreigend overkomt richting je paard. Hoe dan wel vind ik een lastige :Y) Ik vind de post van Caily heel interessant, kan me goed voorstellen dat dit wel zou kunnen werken bij dit soort getraumatiseerde paarden.

Maar nogmaals, respect voor je geduld en de rust die je houdt. Daarmee bereik je sowieso meer dan met agressie.

edit: Als ik naar mijn eigen haflinger kijk (totaal ander paard, ongecompliceerder dan haar vind je ze amper); ze vindt het leuk / prettig om bij mij te zijn. Bij haar vorige baasje liet ze zich ook niet vangen (hier kwamen de longeerlijnen ook om de hoek kijken :( ), hij deed blijkbaar iets met haar wat haar niet aanstond? Houding? Altijd rijden rijden rijden? Misschien kan je nadenken over wat jouw paard leuk en prettig en fijn vindt? Geen idee hoe jullie band is / wat je met je paard doet verder. Maar denk aan wandelen, fietsen, wassen, massageborstel, grazen, you name it? En 'zich laten vangen' niet altijd koppelen aan daadwerkelijk iets doen? Dus ook soms laten pakken, even wat lekkers geven o.i.d. en weer loslaten en een dag later terugkomen? Misschien doe je dit soort dingen allang, misschien heeft het geen nut, maar gevoelsmatig kan ik me voorstellen dat zoiets zou kunnen helpen?
Laatst bijgewerkt door Mloes op 22-04-16 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 14:34

Als ik alle berichten zo lees lijkt het net of ik het al die jaren compleet fout heb gedaan. Toch gek dat het veel minder is geworden? Misschien doe ik dan toch iets goed?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:38

Phen schreef:
Als ik alle berichten zo lees lijkt het net of ik het al die jaren compleet fout heb gedaan. Toch gek dat het veel minder is geworden? Misschien doe ik dan toch iets goed?

Oh dit lees ik zelf niet zo! Je vraagt zelf om tips in je openingspost, die krijg je ook. Maar nogmaals, respect hiervoor. Menig baasje had volgens mij de handdoek al in de ring gegooid. Je ziet gewoon aan je paard dat hij erg gespannen is, heel lastig kan ik me zo voorstellen :(